Bloggens favoritämne om den icke-existerande inflationen har bråda dagar. Senast meddelade allas vår käraste tjänsteleverantör PostNord att man höjer portot för vanliga brev med 22%, med stöd av den nya postförordningen, som gör att om färre skickar brev så får PostNord kompensera genom att höja priset. Således gör minskade brevvolymer om 10% att man höjer priset med 22%.
Nya tömningstider, så ingen post genererad under arbetsdagen kommer iväg samma dag. |
PostNord får alltså numera själva höja priset på porto, och behöver inte längre invänta ett riksdagsbeslut om detta. När kunderna sviker på grund av bolagets kvalitetsnivå får därför PostNord höja priserna.
I ett pressmeddelande uppger bolaget att man väntar sig 10% lägre brevvolymer, och höjer därför priset på vanliga brev under 50 gram från 9:- SEK till 11:- SEK från det kommande årsskiftet. Utrikesbrev höjs med 5% till 22:- SEK från 21:- SEK. Man lovar också att man ska se över övriga priser, dvs höja även dem. Bolagets VD snyftar lite om att man minsann inte får statsstöd:
“Till skillnad från postoperatörer i många andra europeiska länder får vi inget statsstöd för postservicen och när brevvolymerna faller behöver vi kompensera för våra ökade kostnader per utdelat brev.”
Man uppger att man trots prishöjningarna ändå är billigast i hela Norden.
På sikt kommer således det sista brevet i Sverige ha ett porto i miljardklassen, där PostNord successivt kompenserar fallande volymer via prishöjningar. Den normala marknadsmekanismen är att lägre efterfrågan ger lägre priser, men istället så fungerar det tvärt om för PostNord. Sämre tjänst, färre kunder, högre pris.
PostNord har som bekant också ändrat tömningen av postlådor till 0900 på morgonen, så man i princip missar en hel dags leveranstid, och har därtill skippat de så kallade garantierna om att leverera post dagen efter ens om postlådan faktiskt tömts. Sämre tjänst, högre pris.
Kommer detta då påverka officiell inflation? Sannolikt inte. Istället viktas väl påverkan av portopriserna ner i index, förslagsvis med 22% istället för faktiskt minskad volym om 10%, och det är förstås högre kvalitet att få brevlådorna tömda redan 09:00 på morgonen istället för 17:00 så egentligen har tjänsten blivit bättre och därmed billigare. Att man också tog bort den billigare B-posten var förstås också inte en prishöjning, utan en prissänkning, eftersom det som tidigare var B-post istället skulle komma fram lite snabbare (fast till ett högre pris). Istället är all post B-post numera. Om den kommer fram.
Posten avslutar sitt pressmeddelande med att man “[utvecklar] förutsättningarna för morgondagens kommunikation”, dvs inför incitament för att göra oss av även med den sista fysiska posten.
Kom ihåg att PostNords porto numera saknar valör, så man kan med fördel köpa frimärken innan årsskiftet och spara en slant.
11 kommentarer
Hur lång giltighet har gamla frimärken?
Om man nu laddar upp inför årsskiftet…
Enligt PTS så är de giltiga i princip för alltid, antingen med angiven valör eller, om de saknar valör så för motsvarande tjänst…
"Ja, du kan använda gamla frimärken förutsatt att de är hela och oanvända. Dessutom är tidigare års valörlösa julfrimärken giltiga för julpost. Övrig tid på året fungerar julfrimärken för frankering av inrikes brevtjänster med eventuell tilläggsfrankering för att nå upp till portot för den tjänst du tänkt använda."
Hur man nu skall kunna lägga till något på julfrimärkena som saknar valör, med vanliga frimärken som saknar valör är förstås en annan övning för hjärnan.
Visst höjer detta KPI-inflationen. Men som nämnts, volymen brev är kraftigt fallande så det här väger mindre och mindre tungt i hushållens utgiftspost. Jag tvivlar på att medianhushållet behöver sätta av särskilt mycket av sin budget till brevporto.
Kan man skicka post med andra bolag?
Bring kan skicka till uttalandet men vet inte hur det är inom landet.
OK. Till utlandet iaf.
Jaha, så om man när en förhoppning om att ett brev ska delas ut en måndag måste man alltså hädanefter posta det innan 9.00 på fredagen – tre dagar tidigare…
Själv hade jag lyckats missa att "servicebolaget" Postnord slutat med söndagstömning från 1/7 vilket kändes sådär kul när jag passerade "sista minuten-lådorna" kl 06.00 en söndagmorgon i augusti för att posta ett postogram till en barndomsvän som fyllde 50 på måndagen. Jag hoppas att han åtminstone fick det på tisdagen. Nästa gång blir det ett telefonsamtal istället…
Bara ett gammalt statligt verk kan väl ha en ledning som tycker det är en bra idé att möta förlorade marknadsandelar med höjda priser.
Öka skatterna när skatteintäkterna minskar…..hmmmm.
1918 var portot 12 öre, 2018 bör priset efter inflation varit 2,39 kr. 2018 var priset 9 kr.
Det om man petar in portopriserna på ekonomifaktas sida.
1918 delades det också ut post flera gånger per dag.
Det var absolut bättre förr och dessutom säkert mindre räkningar och mer kärlek i brevskörden.
Det är de avlagda danskarnas pensioner som kostar, knappast PostMords stöldservice. Maud Olofsson har om man lägger ihop det med Vattenfall lekt affär för rätt många miljarder.