Med valet 2022 bara tre år bort, så kan man konstatera att förstagångsväljarna inte kommer vinnas på Facebook. De yngre använder helt enkelt inte gamlingarnas sociala nätverk, och en partistrategi för att nå förstagångsväljarna bör kanske titta på andra sociala nätverk.
Dagligt användande av Facebook, Instagram och Snapchat i olika åldersgrupper 12+ år gamla. Källa: Internetstiftelsen |
Dagens ungdomar under 18 år, nästa vals förstagångsväljare, använder sociala nätverk på Internet på ett annat vis än gamlingarna på PR-byråerna och i partistrategernas slutna ekokammare. Tro det eller ej, men ungdomarna är inte intresserad av att se vad gamlingarna sysslar med på Facebook.
Internetstiftelsen (IIS) har tittat på svenska folkets Internetanvändande, inklusive sociala medier, och Facebook är stendött bland 12- till 15-åringar. Däremot är Instagram och i synnerhet Snapchat stort. Det senare känner folk över 25 år knappt till.
IIS påtalar rakt av att de unga inte är där deras föräldrar finns:
“De unga är i majoritet på sociala medier och de yngsta föredrar Snapchat framför Facebook där i många fall deras föräldrar befinner sig.”
Samtidigt finns det en lång rad andra nät som inte är med i IIS rapport. Vad sägs om Tik-Tok? Discord?
Därtill konsumerar de unga media på ett annat vis – det är inte ens säkert att de vare sig ser på eller läser nyheter. Så hur når man ut till förstagångsväljarna?
Jag lämnar frågan öppen, men kampen om förstagångsväljarna kommer definitivt inte att avgöras på Facebook, och knappast heller på politikernas favorit Twitter (som inte är med ovan, för att forumet är för litet bland de totala Internetanvändarna i Sverige, för att få plats i åldersfördelningsdiagrammet). Sedan kanske politikerna gör rätt i att avvakta och inte satsa. Någon som kommer ihåg Second Life och miljonerna som plöjdes ner där?
Återstår att se vilket parti som satsar på Tik-Tok först. Innehållet där är väl i linje med när Jan Björklund flossade på Facebook. Utgå i alla fall inte från att yngre generationer tänker använda Internet på det vis du som gamling gör.
15 kommentarer
Influencers på Instagram verkar vara en viktig kanal för bolag som vill marknadsföra sig mot yngre målgrupper. Kanaler på TV, not so much.
Ungdomar vistas mer än andra ute på stan, gator, torg och även då sena kvällar i city, och vad dom ser och hör ute i verkligheten formar deras uppfattning lika mycket som propagandan i diverse sociala nätverk.
Tja, det var ju Trumps närvaro på Twitter som gjorde det till världens viktigaste politiska sociala nätverk – så om politisk videoblogging blir det nästa svarta så kommer den platform som Trump väljar att vblogga från inför valet 2020 att bli den största.
Fick frågan av en av mina elever som frågade mig vilket användarnamn jag hade på Discord som ung, han var storögd när jag förklarade att internet fanns inte då.
Nå, jag måste ha Instagram och snapchat för att kommunicera med mina ungdomar, för några år sedan var det KiK som gällde. Dessa är då mellan 16-23 år gamla . De som är äldre funkar det med Messenger eller viber.
TikTok är som jag förstår det mest flickor i yngre tonåren som sjunger /dansar. Dock skulle det inte förvåna mig ett dugg om jag om tio år måste skaffa mig det istället för snapchat som då bara används av folk som är helt efterblivna…
Verkar ju hänga rätt mycket ungdomar på Reddit, iallafall om man ser på de postningar som sker på svenska delen, s.k. swedit.
Men även där verkar det skett en föråldring det senast året. Och vart efter de "äldre" upptäcker det, så försvinner hipphetsfaktorn och de yngre drar vidare till något "bättre".
Har inte Youtube ett stort inflytande? Vet inte hur det är med dagens ungdomar, men har inte "tv tittande" flyttats över till youtube? Eller är det bara vi medelålders som flyttat dit?
Är inte twitch det som kidsen använder?
Har en 14-åring som hänger på youtube dagligdags så det stämmer. Twitch är väl mest för streaming av ”lets play”, dvs titta på när andra spelar? Annars är väl Insta fortfarande rätt poppis, och snapchat har väl mest en yngre publik
Snapchat är väl kanske mest inne bland de yngsta? Dock ifrågasätter jag uppgiften från Wikipedia att: "…så gott som alla flickor mellan 12 och 15 år använde Snapchat (99 %) och 95 procent gjorde det dagligen." Att den är mycket hög – absolut. Men 99%…
https://sv.wikipedia.org/wiki/Snapchat
Just det, Twitch hette det.
Facebooks gamlingstämpel var ju på tapeten redan för många år sen. Men bland 16-25 åringar verkar man använda den som de äldre. Kan vara så att när ynglen växt upp vill de plötsligt vara lite vuxna och börjar med facebook.
Känner mig inte så gammal med tanke på att jag lagt ner Facebook för ett par år sedan. Jag har Insta och Twitter. Ungdomarna tittar mycket på YouTube. Där skulle partier kunna marknadsföra sig.
Kan det vara så att de börjar använda Facebook när de blir äldre och t.ex deras kollegor finns där?
Facebook verkar ju mest vara en samlingsplats för en massa forum (grupper) nu för tiden, det är många som har Facebook men aldrig skriver inlägg på sin egna profil. Därför blir det väl rätt svårt att marknadsföra sig där?
Youtube däremot, där poppar det upp massvis med "kanaler", ofta privatpersoner som "videobloggar" på samma sätt som Lars sprider sina åsikter eller fakta via denna blogg. Jag har märkt att fler och fler "påverkas" av t ex Henrik Jönsson(56k pren), Bert Karlsson (40k), Swebbtv(39k), Angry Foreginer (226k) m.m. Merparten av kanalerna klassas väl som "höger" samt anti pk, vad jag vet finns inga stora "vänster" kanaler på Youtube. Antar att det beror på att vänsterpolitik och åsikter ges så mkt utrymme i statlig tv.
Eller så är det för att du inte letat efter det och goigles sökrutin hjälper dig att hitta det du tycker om.