Kanske en liten uppföljning kring den anrika researrangören Thomas Cooks konkurs. Bland annat lämnar man miljardbelopp i skulder till hotell i Tunisien och på Cypern, samtidigt som bolagets styrelse tagit ut runt 240 MSEK i arvoden de senaste fem åren genom kreativa lösningar för att pumpa upp bokfört resultat. Svenska Ving ska ha återupptagit verksamheten, men frågetecken kvarstår kring risken i bolaget.
Heathrow. |
Bland Thomas Cooks skulder hittas 53 MGBP eller 636 MSEK i skulder till hotell i Tunisien och 528 MSEK till hotell på Cypern. Detta kan förklara varför en del brittiska kunder togs som gisslan av hotell i Tunisien, efter att konkursen blev ett faktum. Beroende på exponering mot Thomas Cook lär det komma fler konkurser.
Ledningen har dock skott sig. Styrelsen har tagit ut 240 MSEK (20 MGBP) i arvoden de senaste fem åren, eller om man så vill 48 MSEK om året. Inget som skulle hindrat konkursen, men uppenbarligen har inte ledningen varit värd pengarna. Ersättningarna har baserats på bolagets resultat, och man har använt vissa … bokföringsmetoder för att blåsa upp resultatet så bonuset har kunnat betals ut trots att bolaget gått allt sämre.
Konkurrenter till Thomas Cook ska ha chockhöjt priserna i spåren av konkursen och The Times rapporterar att Jet2 ska ha dubblat sina priser för resor till Cypern.
Insatsen att få hem de 150 000 strandade brittiska turisterna beräknas ta två veckor och kosta 1 200 MSEK. Kritik har yttrats kring varför man inte istället betalade de 200 MGBP som behövdes för att rädda bolaget, men den brittiska regeringen vägrade ställa upp som garant och affären föll igenom. Man menar att det bara hade varit att blåsa liv i ett lik, och gjorde alltså inte samma misstag som Sverige gjorde under t ex den svenska varvskrisen. I längden och även det kortare perspektivet billigare att bara flyga hem de som strandats.
Andra drabbade är också Thomas Cooks 21 000 anställda, i dubbel bemärkelse för de som jobbar utomlands, inklusive strandsatt flygpersonal.
De 150 000 strandade britterna är dock bara toppen på isberget, men pga engelskspråkig brittisk press är det förstås enklare att få information om dem än om t ex förmodade 300 000 drabbade tyskar. tyska Condor (motsvarande svenska Ving) ska dock fortsätta verksamheten, även om flygningar med Thomas Cooks flygplan kan vara inställda.
Här finns för övrigt ett vittnesmål inifrån Thomas Cook, som bland annat ska ha betalat överpriser för AdWords-reklam hos Google för att snygga till statistiken, samt lagt ut sin websajt på deras största konkurrent som således inte var särskilt intresserad av att sköta den.
Annan kritik är att man lagt ut flygningar på lågprisflygbolag, och gett dem en plattform att etablera sig med stabila intäkter, för att kunna finansiera att prisa in sig för direktförsäljning till aktiva kunder.
Lönsamma svenska Ving återupptar enligt sin information sina resor idag, inklusive med Thomas Cook Airlines Scandinavia.
Dagens Industri uppger dock att Ving har borgensåtaganden kontra den konkursade koncernmodern, och det är oklart vad det kan få för konsekvenser. Det finns också koncerninterna lån, vilket kan ställa till det oavsett riktning på skulderna. Är Ving skyldig Thomas Cook pengar kan dessa komma att krävas in av konkursförvaltaren, och om Thomas Cook är skyldig Ving pengar riskerar de vara förlorade i och med konkursen. Så sista ordet är inte sagt. Gissningsvis gäller motsvarande de tyska bolagen som Condor.
13 kommentarer
Om miljörörelsen är på hugget nu så kan de nog få igenom så kallade stresstester av europeiska flygbolag, på samma sätt som man infört stresstester av alla(?) banker efter finanskrisen.
Ving ägs väl till 100% av Thomas Cook? Då är eventuella borgensåtagenden irrelevanta i sammanhanget. Det är ju inte så att Ving kan flyta iväg utan ägare utan det handlar om hur konkursförvaltaren kan säkra den tillgång som Ving utgör genom att hitta nya ägare till verksamheten. Vid en sådan försäljning ur konkursboet så görs den självklart utan kvardröjande åtaganden gentemot Thomas Cook (annars skulle ingen köpa). Det lyser igenom rätt ofta att bloggägaren saknar vissa grundläggande kunskaper i ekonomi och juridik så ibland blir det lite förvirrat.
Nja, om Vings balansräkning är uppblåst genom fordringar på moderbolaget, så är ju det ekonomiska läget för Ving sämre än vad det ser ut att vara på pappret. Så det är ju inte helt självklart. Rimligtvis kommer dock konkursförvaltaren försöka sälja Ving, eftersom bolaget går med vinst. Priset är kanske irrelevant för alla utom fordringsägarna gentemot Thomas Cook. Men Vings kreditvärdighet kan påverkas om man inte har de fordringar man har. Eller så blir deras balansräkning starkare om de blir av med eventuella skulder till Thomas Cook.
Ving kanske går med vinst eftersom de fått köpa flygstolar av Thomas Cook flygplan extremt billigt eller på annat sätt försvunnit i en koncernintern bokföring.
Nu är det ett brittiskt bolag, men hade det varit ett svenskt bolag så hade styrelsen blivit betalningsskyldig för företagets skulder om de hade gjort såsom det beskrivs i artikeln. Företaget har tydligen varit på obestånd under en längre tid, dock är det upp till hotellägaren i Tunisien att driva processen.
Lite tveksamt förfarande det där med att hålla hotellgäster kvar för en fordran mot en tredje person, även om tredje personen här råkar vara mellanhanden.
Jämför att bonden går hem till Svensson och hämtar tillbaka fläsket för att ICA råkar gå i konkurs så att han inte får betalt.
Men allt beror väl till sist på hur kontrakten utformats.
Ja, men tydligen fungerar det så i Tunisien. Ett land att undvika med andra ord…
Att några företagare agerar så betyder ju inte att det i praktiken fungerar så rent juridiskt.
En potentiell sinker är om en signifikant del av typotellavtal som Ving använder är koncernavtal upphandlade och debiterade centralt. Om hotell har fordringar på TC så blir det jobbigt för Ving.
Ofta kan det vara att det visserligen kan finnas central upphandling men att debitering är mot varje TC bolag. Kanske lättare men oklart avtalsläge och prishöjningar kanske?
Verkar dock som att konkursförvaltare åtminstone i närtid ser att driva de delar av koncernen som ev. har potential att funka vidare.
Som sagt dyrare priser på semesterresor kommer vi dock att se framöver.
Fast i det korta perspektivet kan det nog bli fyndläge på resor från Ving när kunderna tvekar pga moderbolagets konkurs.
Självklart ska styrelsen ha feta arvoden både i med och motgång. I medgång som belöning för ett bra jobb och i motgång för motivera dem att stanna kvar och städa upp den oreda de har skapat. Win-Win.
Länken fungerar inte hos mig, är det något fel på den (chrome på iOS)?
Samma här angående "Här finns för övrigt ett vittnesmål inifrån Thomas Cook"-länken. Det står "blocked".