De disruptiva effekterna av företag som främst Tesla slår igenom stort. Volkswagen har sagt att deras sista generation bilar med förbränningsmotor kommer släppas år 2026. Ur det perspektivet är det intressant att Volkswagen går in i den blivande svenska batterifabriken Northvolt, med 20% av aktierna och en styrelseplats.
Volkswagengruppens Audi E-tron, den kanske minst energieffektiva elbilen på marknaden. |
Disruptiv teknologi slår ut gamla företag och affärsmodeller, som inte kan anpassa sig. Inom bilbranschen har Teslas intåg och massiva förssäljningssuccé, trots priset i övre premiumsegmentet, banat vägen och alla biltillverkare som vill överleva anpassar sig nu.
Volkswagen offentliggjorde innan årsskiftet att deras sista nya generation bilar med förbränningsmotorer släpps år 2026. Sedan är det helt enkelt över med fossilbilar för Volkswagens del och framtiden stavas elbilar.
Den tyska folkbilstillverkaren går nu in i svenska Northvolts planerade jättefabrik för elbilsbilbatterier i Skellefteå och tar 20% av ägandet och en av platserna i styrelsen. Andra investerare, som totalt går in med en miljard dollar är BMW, Goldman Sachs, AMF Pension, Folksam och IKEA:s stiftelse IMAS. Man har också fått ett lån på 350 MEUR från Europeiska Investeringsbanken.
Northvolt ska ha fått order på batterier för 13 miljarder dollar fram till år 2030 än så länge uppger man i sitt pressmeddelande om finansieringen.
Tillsammans med Volkswagen ska Northvolt också bygga en lika stor fabrik i Salzgitter i Tyskland, där fabriken ska samägas till 50% med Volkswagen, och ska vara igång år 2023 med samma kapacitet som i Skellefteå, dvs 16 GWh batterier (per år?). Kapaciteten ska kunna byggas ut till 24 GWh.
Hur många bilar räcker då 16+16 GWh? Om vi antar 70 kWh per bil blir detta 32*1000*1000/70=457 000 bilar om året. Då i synnerhet stadsbilar för kontinentalt bruk sannolikt har mindre batterier så kan man säga åtminstone en halv miljon bilar om året.
Dock har Volkswagengruppen en produktion på 11 miljoner bilar, så batterier till en halv miljon elbilar räcker inte långt för att tids nog endast producera batteribilar. Det behövs betydligt fler gigafabriker än en i Skellefteå och en i Salzgitter. Enbart den första nya MEB-baserade elbilen ID.3 ska ha en produktion på 330 000 bilar om året.
Sedan är det Volkswagen, inte Volkswagengruppen, som ska sluta med fossilbilar. Vad som händer med de övriga märkena i koncernen, som Audi, är inte tydligt. Dessa är dock generellt sminkade Volkswagen och alltså beroende av vad VW producerar för något. Att övriga bilmärken som Audi skulle sitta och ta fram egna fossilplattformar, som inte VW använder, kommer nog bli lite för dyrt annat än för enstaka superpremiumbilar. Sannolikt bör åtminstone deras nedsminkade Skoda gå samma väg som VW.
Däremot kan man konstatera att pengarna är på banken för Northvolt, och bolaget skulle i teorin kunna expandera enormt de kommande tio åren om man kan ta ytterligare ordrar nu när elbilar ska ersätta förbränningsmotorer.
Northvolt säger precis som Tesla att inga komponenter och råvaror kommer köpas in från källor som innefattar barnarbete. Mest intressant är dock att Northvolts fabrik i Skellefteå förstås kommer gå på förnyelsebar svensk energi i form av svensk vattenkraft och vindkraft. Detta förbättrar livscykelbelastningen för elbilar med Skellefteå-batterier avsevärt. Redan idag har en elbil i Sverige 84% lägre CO2-utsläpp under sin livscykel än en fossilbl.
Och så är etableringen i Skellefteå ett utmärkt exempel på att etablera sig norr om Dalälven, där det fortfarande finns elnätkapacitet. Fabriken sägs behöva anstälal 3000 personer, och hamnade i Skellefteå efter att elnätet inte klarade av det hela i Västerås på grund av Amazons serverhallar, som ger ett tiotal jobb till kommunen. 3000 jobb hamnar istället i Skellefteå, med en kommunfolkmängd på 72 467 personer år 2018, varav 35 775 i själva Skellefteå. Så kan det bli när man satsar på serverhallar påhejade av förvirrade svenska politiker.
Förhoppningsvis etablerar Northvolt ytterligare fabriker i norra Sverige det kommande decenniet.
Med möjligheten till fabriker på förnyelsebar energi kan batterifabriker i norra Sverige bli en riktig ny basindustri, som till skillnad mot serverhallar faktiskt skapar jobb i volym lokalt. Och stoppar elleveranserna till södra Sverige när elen stannar kvar i Norrland, och skapar jobb där den hör hemma.
Nästa år börjar Volkswagen leverera sina första originaldesignade elbil för massmarknaden, kompaktbilen ID.3 och SUV:en ID Crozz. Folkabussen ID Buzz släpps sedan år 2022. Namnen förväntas dock bli ID.X eller ID.4 och liknande istället för konceptbilsnamnen Crozz och Buzz.
Man följer Teslas föredöme och avser att bygga 36 000 laddpunkter (ej samma som laddstationer – en laddstation kan ha flera laddpunkter). Tillsammans med Ionity ska man även bygga 400 snabbladdstationer med upp till 2400 laddpunkter längs huvudlederna i Europa.
ID.3 ska kunna laddas med 100 – 125 kW, beroende på tillval, och ha 45, 58 eller 77 kWh batteri med 33 – 55 mils räckvidd. Precis som för Tesla kan man förboka sin ID.3 om man betalar 10 000:- SEK i avbokningsbar handpenning, utan att veta vad bilen kommer kosta. Förväntningarna på priset är under 30 000 euro, eller cirka 300 000:- SEK.
ID-serien ska också vara uppkopplad.
Tesla har visat vägen inom elbilar, uppkoppling, laddnätverk och förbokningar. Lite osäker på huruvida man prisblindt kunnat boka fossilbilar i förväg för vanliga massmarknadsbilar. Tydligt är att bilbranschen står inför sin kanske största förändring, och vi har disruptiva Tesla att tacka för det.
70 kommentarer
Det planeras för en serverhall väster om Skellefteå med en kapacitet på 120 MW, vilket vid drift dygnet runt blir ca 1 TWh/år. Nu vet jag inte hur arbetet går, men det är planen framåt i varje fall.
Northvolt kan man tänka sig använda ca 2 TWh el per år förutsatt att den blitt fullt utbyggd.
Om, det är ju långt ifrån klart, Hybrit blir av, så ska den enligt uppgift sluka ca 15 TWh el per år.
Lägg på det till fler serverhallar och eventuellt andra industrier som kommer hit när inte strömmen finns söderut.
Som ni ser så kommer problemen i södra Sverige bli ännu större när det inte går att förlita sig på export från norra Sverige.
Lägg på det till grundvattennivåer som redan nu är körda i botten. Kolla SGU:s kartor.
Nä, det är bara för sörlänningarna att börja fundera på att flytta norrut. Här finns vatten och watten.
Absolut. Annars kan man *host* bygga kärnkraft.
Bli nog ett uppvaknande när Ringhals 1+2 är avstängda. Elpriset blir spännande i elhandelsområde tre och fyra.
Absolut spännande utveckling där. Elpriset som en andel av boendekostnaden av ett modernt småhus som inte har fastighetsavgift samt låg förbrukning. Utgörde runt 60% av totalen i mitt fall i område fyra.
59% i mitt fall om man tar bort reparationsfonden och inte har några räntor, dock fastighetsskatt.
Med reparationsfonden blir det förstås mindre, närmare bestämt 37%. Bägge kostar 2500:- SEK per månad. Dock inkluderas elbil med 4000 mil om året i min elförbrukning.
Hanhikivi kärnkraftvrk i österbotten?
Samtidigt pågår en eleffektivisering av stora mått. Exempelvis ligger antalet nya installerade värmepumpar i Sverige på ca 50 000 per år i Sverige sedan 2004, vilket ger en effektivisering av elanvändningen.
Enligt polarpumpen finns det nu totalt ca 1,1 miljoner värmepumpar i Sverige.
Antag att varje pump för enkelhetens skull sparar 10MWh per år så ger det totalt 0,5TWh/år ny besparing per år, eller 11TWh för närvarande per år totalt mot vad det skulle vara utan alla pumparna. Verkligheten ligger förmodligen någonstans mellan 1 och 10 MWh per år per pump.
Installerade nyligen en luft-luft och räknar med att spara åtminstone 10MWh per år.
https://skvp.se/aktuellt-o-opinion/statistik/varmepumpsforsaljning
https://www.polarpumpen.se/blogg/varmepump-allt-mer-populart/
Nja, de flesta värmepumpar är antingen helt nya hus (=ökad elförbrukning) eller ersätter ved och olja (=ökad elförbrukning).
Har ingen statistik på detta, men kan notera att många hus i omgivningen har liksom jag eftermonterade luft-luft. Man kan förstås göra antaganden om det med. Gissar att de flesta luft-luft (393 000 enl polarpumpen) är eftermonterade. I så fall ger det iaf en betydlig besparing mot för hur det skulle vara annars. Kanske något i stil med 1/3 av totala antalet pumpar ger en besparing, medan större delen av resten (frånluft, bergvärme, etc) är installerade från start som en del i nybyggnation. Att ersätta ved och olja låter som en marginell företeelse i sammanhanget.
Luft-luft ersätter ofta el, ja, men också vedkaminer. Primära är dock bergvärme etc som ersätter oljepannor, vedpannor och tyvärr även ibland pelletspannor. Ur ett systemperspektiv är det bättre att installera pellets än bergvärme, och man kan också ha en lägre huvudsäkring, vilket sparar många tusenlappar.
För egen del ersätter den luft-luft jag installerade i vintras vedkamin och bidrar alltså till ökad elförbrukning.
Från en systemperspektv ska inte nån som har tillgång till fjärrvärme har värmepump,vet,pellets det ska gå till kraftvärmeanläggningar för el och värme.
Men jag funderar själv också at installera värmepump pga fjärrvärme är för dyrt.
Men fjärrvärmeleverantör har avkastningskrav av vår kommun med minst 4% per år…
Kommunalägda bolag ska har ett vinstförbjud!
@Cubie, stämmer inte, fjärrvärme i villaområden är ofta vansinne. Mölnlycke har haft stora problem med att få det att gå runt.
@Cornu – bvp i villa är för att förbättra privatekonomin i äldre villor. Givetvis drar dom el, men vad är alternativet? Sedan är givetvis solceller och batteri i pannrummet nästa steg. 2.5 lW in ger 8-10kW ut. Under natten blir det kanske 14h x 2.5kW, dvs 35kWh, det klarar man med ett stort batteri. Man får väl hoppas att ett helt tak med solceller klarar att ladda batteriet under dagen.
Sedan har väl dom flesta med bvp även en vedkamin som kan stötta bra på vintern. Jag har 110 kvm per plan i sutterräng byggt 1971 och en kamin värmer i princip hela övervåningen.
Cubie: vad betalar ni för fjärrvärmen.
Vi har ganska dyr fjärrvärme o funderar på att instalera luft-luft då några grannar gjort det och verkar räkna hem det på några år, att kunna köra kyla på sommaren är ju en bra bonus också.
J: du skriver att hårt arbetande familjer är det kommuner vill ha ?
Min kommun består typ bara av barnfamiljer med god socioekonomisk grund, enligt politikerna här är det jätte dyrt att ha det så. Barn kostar tydligen.
En värmepump går även att använda att kyla med en varm dag, då drar den ström som annars inte förbrukats.
@Anders Nilsson: fjärrvärme är bäst men självklart måste det gå runt, ingen ska förbrinner bränsle med lite verkningsgrad, kraftvärme är det bästa som generell finns. Avgas kan renas, el kan produceras och spillvärme gå till lägenheterna. Vedkamin är det skönaste värme som finns men det är i flesta fall inte effektivt och avgas renas inte.
När nånting förnybart ? I sverige finns även en debatt pga torv gäller som biobränsle!
https://www.energi-miljo.se/tidningen/debatt-biobranslen-riskerar-att-bli-en-begransad-resurs
Olja och kol är biobränsle precis som ved och torv, hur snabbt måste man förbrukar bunden co2 för at det inte är förnybart längre? Det blev lite för självklart för människor at sista årens bunden co2 är helt ok at nytta men hur många år få man gå tillbaka till det är inte ok ?
@Turboprop: Jag räkna hem at vi kan köra lika bra med eldirekt pga baskostnad, värme är billigt men 5-6tkr grundavgift få man inte tillbaka via prisskillnad. Därigenom är värmepump med elpatron kostnadseffektiv.
Jag kanske var otydlig.
Vi tänkte köra vp samtidigt som fjärrvärmen, och ändå gå plus. Trots abonnemangs priser
Att köra vp för kyla i Sverige dom få dagarna det är för varmt drar väldigt lite el jämfört med vad den sparar in när det är kallt. Visserligen så har de flesta luft-luft vp sämre verkningsgrad för kyla men ligger ändå minst på en faktor fyra i utbyte. Och skillnaden i temp mellan ute och inne avgör förbrukningen. På sommaren kan det röra sig om max 6-7C medan det på vintern ofta handlar om 20-30C skillnad (ner till -7 typ i mellansverige).
Nice
Vad är det som hindrar er som vill ha kärnkraft att bygga? Elmarknaden ska väl lösas av näringslivet numera.
@brk: Det går i princip inte att bygga ny elproduktion för de elpriser man får idag, utan det krävs subventioner, och politikerna har bestämt att dessa subventioner ska tilldelas så kallat "förnybart", inte kärnkraft. Det gör det väldigt svårt att bygga ny kärnkraft, man behöver utöver ett rimligt elpris, även någon form av garanti för detta elpris för en mycket lång tid framöver eftersom en stor andel av produktionskostnaderna är fasta kapitalkostnader. Jämför med ex. Ringhals där elproduktionskostnaderna ligger på 22 öre/kWh och kapitalkostnaderna bara utgör strax över en tiondel av detta.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fin kommentar, men vi nämner inga identifierbara barn under 18 år här. Oavsett vad andra media gör.
Här har du din kommentar utan barn.
Kan det vara så att Norrland kommer få uppleva en (ny?) storhetstid framöver?
Det har ju funnits en vilja att utlokalisera statliga myndigheter och lite annat smått och gott norröver, många har ju sina callcenter norrut till exempel, rätt ofta man kan placera dom där på dialekten när man ringer (helt ok med norrländsk dialekt).
Utflyttningen från Stockholm verkar ta fart och de som flyttar verkar vara lägre medelklass och arbetarklass som istället för 2rok i stockholm får ett helt hus på annan ort. Går flyttlassen norrut till viss del?
Det här är ju exakt de grupper man vill ha i sin kommun, hårt arbetande barnfamiljer som bär upp samhället och är så slutkörda med att leva så dom inte gör en fluga förnär.
Sen har vi elbristen som det helt enkelt inte verkar finnas någon lösning på närmaste 10-15 åren, nyetableringar går helt enkelt inte söder om Stockholm och i Stockholm längre.
Så om det finns en vilja hos folk att flytta, nyetableringar av företag sker (frivilligt) norrut och priser på mark och bostäder är 30% av vad man får betala i Stockholm kanske det blir en perfekt storm och vettigt folk börjar röra sig norrut?
Nu skall ju dessutom klimatet ändras på 425 dagar eller 5 år eller vad det nu är så Kiruna kommer få skånskt klimat innan 2025 (om man skall tro alla politiker, och dagstidningar..
Har inte listat ut ännu om det blir varmare norröver men om så skulle vara fallet kan man ju lägga det till listan.
Northvolt, de inte så arbetsintensiva serverhallarna, tjänstemannaföretag med lite kundkontakt, eller så behåller man kundkontaktsavdelningen i storstaden, nya företag inom ny teknik?
Det som verkar rätt klart är också att utflyttningen till låglöneländer inte längre är Nr.1 och då kanske det blir etablering i norra sverige istället för snorbillig el och lägre löner pga. billigare liv för anställda?
Man måste såklart skeppa produkter längre sträcka istället men det finns ju tillräckligt med hamnar längs norrlandskusten och Finland dör ju inte direkt av den extra transportsträckan.
Känns lite som Umeå, Skellefteå, Luleå kommer bli navet och sen fylls det på underifrån när folk flyttar uppåt med början Gävle.
Om man till exempel tar rygg på handelskriget och vad som nu komma skall (verkar finnas risk för mer konflikter) så kanske man kan locka EUROPEISK industri att etablera sig i Norrland istället för att flytta hem till valfritt land i Europa?
Moroten skulle således vara snorbillig el och hela utelivet-gå i fjällen-lev nyttigt stilen parat med att man kan köpa sig en villa för en miljon eller två?
Ok, sorry, och tack för edit.
Arbetare jag känner, som bor i Stockholm, verkar ha ett onödigt hektiskt liv.
Flera har klagat över att de mer eller mindre missade sina barns uppväxt.
Nästan all ledig tid handlade om att pussla ihop logistiken mellan en massa aktiviteter.
Kan det vara sådana här enkla saker som gör att folk flyttar därifrån?
Nu tänker jag vara lite av olyckskorp när det gäller Norrlandskusten, ser man från norr i Haparanda där IKEA skulle vara lyftet men som har övergått till besvikelse och blev aldrig den tillväxtmotor man väntade sig, nästa större ort efter kusten är Kalix där Setra lägger ner sågen som är ortens stora arbetsgivare bortsett från bruket i Karlsborg.
Luleå med Niklas Nordström i spetsen där man nu satsar på ökad befolkning genom invandring går mot stora underskott och protester när kommunledningen jagar pengar och måste lägga ner många skolor i byarna, kommendera fram befolkningsökning har heller inte visat sig lätt och byggandet och inflyttningen har gått i stå och företagen bortsett från SSAB som Hardtech krymper, Scania verkar gå hyfsat som arbetsgivare än så länge.
Piteå är fortfarande helt beroende av skogsindustrin men har en liten ljusglimt i Lindbäcks bygg.
Norrland har fortfarande basindustrin och en svag krona att förlita sig till och ett omvandlingstryck från en stark valuta skulle kunna vara förödande.
MM, strategin att bara öka befolkningen och hoppas på bättre allt har ju bevisligen inte fungerat nu när de kommuner som verkligen gick i bräschen i denna vår tids guldrush är i stort sett bankrutta när de sociala kontona har skenat, det var osedvanligt kortsiktigt tänk där man budgeterade för de statliga pengarna forever och sen när dom korrekt upphörde efter 2år så satt man i sk1ten.
Det jag tänker på är att man dels attraherar ur den närande gruppen och sen får in företag som lägger verksamhet där, en dubbelwin istället för skenande sociala konton.
Jag tänkte nog mera på "triangeln" (ja det är inte en triangel) umeå, luleå, skellefteå.
Kalix är för långt upp, likaså arvidsjaur och de andra orterna vi stockholmare inte kan stava till 🙂
Men dom har väl samarbete med norra finland, norge och ryssland istället?
Jag tror att Falun, Gävle, Borlänge och upp till Sundsvall kan/kommer växa per automatik utan att man behöver göra alltför mycket men uppe i "triangeln" får man nog se till att göra det attraktivt.
Betänk här att Uppsala haft fall i bostadspriser, bygger som galningar och har pendeltåg så stockholmare flyttar till Uppsala och då blir avståndet till Gävle en timme kortare, osv. osv. osv. över tid ända upp till Sundsvall.
Hoppet från Sundsvall upp till triangeln känns lite för långt så däruppe får dom helt enkelt jobba aktivt/aktivare för att attrahera folk och jobb till en egen autonom region.
Anders,
Stockholm är nog för dyrt för administrativ medelklass och nedåt, tröskeln för att köpa ett hus i ett vettigt område är för hög. Det sker en utflyttning.
De som fortfarande kan punga ut med 7-11 miljoner för ett hus behöver ju sitt välavlönade jobb för att kunna göra det så dom stannar pga. dom bor bra och inte kan få bättre lön någon annanstans.
Det som kanske händer i den gruppen är att dom helt sonika lämnar Sverige framöver när det blir trendigt att flytta till; UK, portugal, Spanien eller var nu flyttlassen kommer gå men det har väl inte riktigt dragit igång på allvar ännu?
Något som påtagligt ändrats i Stockholm sedan jag växte upp är trycket på välfärdssystemen och bristen på sportklubbar och aktiviteter. Man får köa barnen från födsel till bra skolor, gymnastik och det andra som är attraktivt. det kostar dessutom skjortan om man vill ha säg; fotboll, piano, simning och något mer till 2-3-4 barn.
Vårdcentralen vill helst inte ha sjuka dit överhuvudtaget och tröskeln in till kvalificerad sjukvård är ouppnåbar för alla som fortfarande lever.
Restider till jobb är långa om man vill bo i hus.
Månadskostnader är höga, är ju inte många som har två bilar, båt, motorcykel, skoter, sommarställe och båt i Stockholm idag 🙂
Då man varit på safari norröver så tycker jag ovan varit mer eller mindre standard för de med vettiga jobb?
generationerna från 70-talet och framåt i Stockholm räknar sig väl som vinnare om dom har större villa i bra område och utlandssemestrar ersatte allt det andra?
MM
"Norrland har fortfarande basindustrin och en svag krona att förlita sig till och ett omvandlingstryck från en stark valuta skulle kunna vara förödande".
Du kan nog lungt utgå ifrån att global lågkonjunktur parat med ett boprisfall i Sverige kommer garantera en ritkigt usel SEK ett par år till 🙂
-kanske en till pullfaktor, u-landsvaluta så investeringarna blir ännu billigare i EUR.
Sverige kan således sänka sig till att bli ett BRIICS-S (sista S är Sverige) land för att få de nödvändiga investeringarna 🙂
Ja vi får se om Northvolt blir ett lyft för Skellefteå eller om dom får fortsätta förlita sig till Rönnskärsverken och Boliden, vi som har följt Northland är antagligen en aning försiktiga efter otaliga framtidshopp i vattenfabriker och annat i norr.
Inlandet nämnde jag inte som är ett helt kapitel för sig och malmtillgången för LKAB som blir en rysare.
Multiple Miggs:
Nja, att Setra är ortens stora arbetsgivare efter bruket stämmer knappast.
De la väl ner den pga av för stort investeringsbehov.
Antar att de kommer skeppa sitt virke till Kemis nya bruk:
https://www.hbl.fi/artikel/metsa-group-planerar-en-av-europas-storsta-cellulosafabriker-i-kemi-skapar-tusentals-jobb/
Sågverket i Seskarö startar upp nu när Rolfs/Setra läggs ner.
I Luleå så är det IT-branschen som stiger mest.
Att de drar ner på skolor är väl också pga av utjämningssystemet, de får betala mer.
Rena batterifabriker är förmodligen en rätt övergående företeelse. I stället kommer det att handla om multifunktionella kompositer, d.v.s. att batteriet är integrerat som en bärande del i karossen. Det blir förmodligen nästa disruptiva teknik.
Många samarbeten lär det bli framöver,vilket kommer gynna tekniksprånget Tesla banat väg för. Intressant vad Toyota presenterar nästa år, de säger sig ju ha en volymbil med solid state batterier (!?)
Jag gillar detta med reklamen för ID Crozz
"Självkörning. Mer tid för dig.
Kör själv, eller låt bilen köra åt dig. Med ID. Crozz är det upp till dig. En touch på ratten är allt som behövs för att ID. Pilot ska ta över. Eller också kan du helt enkelt säga till bilen att göra det, genom röststyrningen. I självkörande läget drar den till och med undan ratten så att du får mer utrymme för det du vill göra. Njuta av resan, till exempel, eller av en god bok. Självkörningsfunktionen ligger lite i framtiden, men framtiden är snart här."
https://www.volkswagen.se/elbilar/sv/id-familjen/id-crozz.html
Beräkningarna visar på det grundläggande felet, som Tesla är ansvariga för.
Räckviddsångest botas med batterier som bara delvis utnyttjas.
Sedan kan man hävda att de flesta klarar sig på 20kWh, men vi vet redan att elnätet klarar inte av alla dessa snabbladdare som kommer krävas.
Varsågoda och börja räkna på det…
(bara E4 Malmö-Stockholm kommer kräva 50-100MW installerad effekt)
Ergo är enda lösningen hybridteknik med diesel elektrisk drift (På inhemska bränslen) för längre sträckor och eldrift för de första 10 milen eller så.
Snart kommer bilbranschen inse detta.
Det är bra med stora batterier som varken behöver laddas fullt eller köras slut till vardags för det gör att batteriet håller längre. Tesla har t.ex. valbar begränsning av laddning. Tesla avser att nästa år lansera batterier som håller bilens livslängd på 160000 mil.
Dieselmotorer är smutsiga och kräver alldeles för mycket service. De kan inte konkurrera med bilar som håller i 160000 mil. Drivmedlet är dessutom alldeles för dyrt.
Snabbladdare använder batteribackup. Men en Tesla klarar nu 60 mil i motorvägsfart så det är inte ofta men behöver snabbladda. Det är inget problem för vårt elnät eftersom snabbladdningen sker utanför tätbyggda områden där kapaciteten redan finns tillgänglig.
Men det är igen bara för att sverige vill sälja råvaror billigt, snart behövs inga ledningar från norr till syd eftersom norra svergie klara at sälja sin el billigast i hela världen. Inte många jobb, bara billiga råvaror. Och northvolt planerar också bara sin energikrävande del i sverige, inte jobbkrävande montagearbete! Montage ska gå till baltikum.
Är inte det mesta automagiserat för att ha en hög kvalitet?
Jäkla snack om norrland och hur billigt det är där men det finns faktiskt en del av landet där det blåser som f-n och det är Öland med överskott av vindel.
så bygga vi allt energikrävande industri i sydöstra sverige, kravs, bra at du har löst upp sveriges energiproblem
Finns det en Peak Battery p.s.s. som Peak Oil?
Hur stora fyndigheter finns det? Är det möjligt att ersätta världens fossila fordon med eldrivna?
Det tar en del tid att öppna nya gruvor men grundämnena räcker till för dagens typer av elbatterier. Mer tvistande finns om hur återvinning ska ske. Nya batteri är också under utveckling.
Elflyg tar en hel del av medellånga transporter. Självkörande fordon gör behovet av antal fordon betydligt mindre.
Nya typer av elproduktion och transmission kompletterar den kraftiga tillväxten av sol och vind. Svenska exempel på företag är ABB, Climeon och Minesto.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det stämmer inte riktigt att behovet av antal fordon skulle minska. Självkörande bilar kommer dra ned transportkostnader något enormt vilket kommer öka efterfrågan. Konsensus nu är att självkörande bilar kommer öka trafiken, inte minska den.
Marcus du har rätt i att kostnaden för transporter minskar när dyraste komponenten inte behövs. Mer varor kommer köras nattetid. Hur mycket taxi tar av persontrafik och hur mycket den trafiken delas är svårt att uppskatta, men privatägda fordon kommer minska starkt och nyttjandet av billiga taxiresor öka.
Någon konsensus för ökad trafik finns inte. Om du anser annat så ge en källa.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Dröm vidare ni om förarlösa bilar.
Åh en vacker sanndröm.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ska låta dig åka med självkörande bil någon gång, så får du se hur många tiotals meter det fungerar i stadstrafik idag.
Vore intressant att se en förarlös bil ta instruktioner från en polis vid en olycka. Does not compute 🙂 Men visst, om den kan kroppsspråk så….
Ja tack Cornucopia? jag åker gärna med. Är medveten om att en Tesla idag knappast kan vara självstyrande utanför landsvägar någon längre tid, men vill gärna uppleva läget idag.
Svinto den autonoma bilen behöver ha förmåga att handla vettigt på polisens instruktioner. Det är grundläggande.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Att förstå en människa kräver en människa. En självkörande bil är, och kommer aldrig att bli en människa.
Användandet av orden "Artificiell intelligens" betyder lika lite att det finns intelligens som användandet av ordet "Demokrati" betyder att det finns demokrati, jämför "Demokratiska Folkrepubliken Korea (Nordkorea)".
AI-systemen är alltid begränsade till vad de tränats för, de kan inte agera på nya sätt i nya situationer som människor kan. Intelligenskvot == 0.
Svinto att fullt ut förstå en människa i alla situationer kan ingen människa och inte någon AI, åtminstone idag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Svinto att fullt ut förstå en människa i alla situationer kan ingen människa och inte någon AI, åtminstone idag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Troglodyten utvecklingen av AI går snabbt. Intelligenskvot är något som mäts med vissa tester och där kan säkert vissa primitiva AI nå över 0. Underskatta inte vad som håller på att hända.
Vänliga hälsningar
Nanotec
"Skynet begins to learn at a geometric rate. It becomes self-aware at 2:14 a.m. Eastern time, August 29th. In a panic, they try to pull the plug."
Bra Trogloldyten, SF är en viktig del av vår kultur och film påverkar mest idag. Ttroligen blir det inte negativt med en AI på högre nivå på de flesta områden än vad vi nått men risken finns. Långt innan dess betyder AI väldigt mycket för intressanta företag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Lithium som dagens batterier bygger på är en ändlig resurs. Men precis som olja så leder ett högre pris till att mer lithium kan utvinnas.
Läs mer här:
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/michaellynch/2018/08/07/is-peak-lithium-a-real-concern/amp/
Europeiska investeringsbanken har i 2019 års finansieringsrunda inte lovat eller gett en enda € år Northvolt. På EIBs hemsida har projektet "Status: Under appraisal" och hittar man därifrån till EFSIs sida sorterar projektet under "Approved projects" vilket definieras som "Approval of EIB projects by the EIB Board of directors is a requirement for financing negotiations with project promoters wich, if successful, lead to the financing agreements beeing signed.
Nuläget är alltså att EIBs styrelse givit sitt tillstånd till att inleda förhandlingar med Northvolt om ev finansiering. Det är en viss, inte obetydlig, skillnad mot påståendet "Man har också fått ett lån på 350 MEUR från Europeiska Investeringsbanken." Som florerat vitt och brett i media senaste veckan. Sen kanske förhandlingarna går igenom och Northvolt får lånet. Projektet ligger ju onekligen i tiden och har hype-potential. Men ifall EIB drar sig ur faller sannolikt övriga investerare bort likaså.
Ovanstående är intressant också ur perspektivet fake news. Uppenbarligen tillhör det normalbilden att journalister sprider hype istället för att bemöda sig att gå till källan, i detta fall EIB med en mycket enkel och tydlig hemsida, eller ens försöka nyansera bilden.
Kan bero på att jag liksom andra journalister kanske läst Northvolts pressmeddelande där det står:
"As previously announced, the European Investment Bank has approved in-principle a $400 (€350) million loan as a part of the total funding for Northvolt Ett."
Jag skulle lätt satsa allt jag äger på att de får lånet.
Gällande batterier och Tesla så bör du skriva ett inlägg om Teslas uppköp av Maxwell och de nya teknikerna det tillför företaget.
"Northvolts fabrik i Skellefteå förstås kommer gå på förnyelsebar svensk energi i form av svensk vattenkraft och vindkraft."
Tur är väl det eftersom varje kWh i batteriet "kostar" 60-80 kWh
i tillverkning enligt VDn själv.
Ja sanningen är ju att marknaden sköter sånt här bäst 🙂
Vilket skifte om man kan börja fasa ut fossildrivan bilar under näst kommande 10-15 år, vilken förbättring av stadsluft och om dom laddas med förnyelsebar energi, footprint som en ballerina.
När staten skall försöka leka duktig blir det först – "alla skall köra diesel" för att sedan förbjuda diesel eller 10 miljarder till elcyklar som tydligen kriminella hittade ett sätt att sno. Eller världens dyraste järnväg.
Vår miljövänliga och goda stats investering i Northvolts fabrik lyser ju med sin frånvaro, man hade ju till exempel kunnat köpa in sig med de 10 miljarderna man la på elcyklar…
(ja, det är väl inte helt okontroversiellt att gå in i något sådant med skattepengar men kan man sponsra elcyklar och kamelfarmer så borde man ju kunna lägga en krona eller två på något som verkligen funkar).
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Så du menar att de två enskilt största finansiärerna av Northvolt hitintills, Energimyndigheten och Europeiska investeringsbanken, är privata aktörer på "marknaden"?
Det är lite väl mycket halleluja runt Northvolt, får lite känslan av Siljan djupgas m.m. där det mest var pressreleaser och lite substans eftersom alla vill så gärna att det skulle hända.
Hoppas detta går vägen.
Ocke, nej men de är inte svenska staten.
Pratar du om? Energymyndigheten och Vinnova är stora ursprungliga investerare. Vattenfall är också en stor investerare i Northvolt från första början. Även Skellefteå Kraft som är kommunalt ägt är en stor investerare. Även EIB är en stor investerare. Många skattepengar i detta projekt.
Åren 1972 till 1986 byggde vi ut kärnkraften till 74 tWh årlig elproduktion. Mindre än 15 år. Sedan dess hav vi haft 30 år av tekniska framsteg. Bara betongpumpar och CAD borde generera stora besparingar allt annat lika. Problemen sitter i våra skallar. En kall vinter med roterande urkopplingar i våra större städer kan ändra på det. In med lasten bara så löser sig resten sedan.
De första byggbesluten togs i mitten av 60-talet så i praktiken så talar vi snarare om 20-25 år, men för elproduktion så är detta i närmast rekordfart.