Den första elbilen för runt 200 000:- SEK från Volkswagen-gruppen har nu presenterats. Handlade det om en V70-stor kombi, med dragkrok och 100 mils räckvidd?
Bil. |
Inte riktigt. Bilen saknar även fossilisternas önskemål om inbyggt pentry och toalett som tillval, så man kan köra 100 mil utan att behöva stanna.
Istället är det Skoda Citigo iV, som med sitt 37 kWh-batteri ska få en räckvidd på 265 km enligt WLTP-körcykeln. Bilen är lite 3.6 meter lång och 1.65 m bred och tar fyra passagerare samt 250 liter bagage. 0-100 km/h klarar den på 12.5 sekunder och har en maxfart på 130 km/h.
Skoda Citigo iV. Foto: Skoda. |
En perfekt lättparkerad stadsbil alltså, som kan hantera de dagliga körsträckor ett normalt stadshushåll behöver, eller de körsträckor som gäller på kontinenten. T ex kan de korsa Nederländerna helt utan att ladda.
Man kan ladda med CCS snabbladdning, vilket bör ta under en timme, eller fem timmar med den inbyggda 7.2 kW laddaren via type 2-kabel för destinationsladdning.
Skoda Citigo iV. Foto: Skoda |
Bilen ska börja tillverkas i höst, och bör alltså finnas på marknaden till våren.
Det är vad man får för runt 20 000 EUR. I Sverige bör priset således landa på runt 250 000:- SEK, beroende på hur snabbt svenska kronan fortsätter falla.
Den som väntar på V70-stora kombielbilen med dragkrok och 100 mils räckvidd till priset av 250 000:- SEK får nog vänta ett tag till. Eller köpa en Tesla Model Y när den kommer, även om priset blir lite annorlunda.
81 kommentarer
Borde bli 40 000 i miljöbilspremie så 210 000?
Ett krux är dock att ett "normalt statshushåll" inte har någonstans att ladda sin elbil på nätterna så förmodligen får vi inte se jättemånga i stockholms innerstad.
Nja, finns stora garage på t ex Södermalm med hundratalet laddplatser som mestadels är tomma. T ex Högalidsgaraget vid Hornstull med 200 laddplatser. Stigbergsgaraget 60 platser. Medis 32-platser. Skanstull 14 platser osv. Ett normal hushåll kan annars snabbladda 1x i veckan. Fortfarande billigare än bensin.
Räcker 2-300 platser till alla stockholmare. Alla de som bor i förorterna då, finns inte en laddstolpe så långt ögat når.
Det bor 335 000 innanför tullarna. Stockholmare har i snitt 0,4 bilar. Det är drygt 100 000 laddplatser om man vill plugga in varje natt. En gång i veckan så räcker 15 000 platser. 2017 fanns det 800 i innerstan med mål att dubbla till 2020. Alltså en ytterligare 10 dubbling för att elektrifiera alla privatbilar i innerstan. Görbart kanske om elnätet hänger med.
Vad kostar det per månad i Högalidsgaraget? Den kostnaden får man inte glömma.
Fem timmar med 7.2 kW gör ju att de flesta skulle klara sig med vanligt motorvärmaruttag. Vet dock inte hur vanligt det är i Stockholm
På Rosengård kör man ut en trädgårdsslang genom köksfönstret när man ska tvätta bilen. Jag förväntar mig att samma lösning fungerar utmärkt avseende laddning.
Förlängningssladdar finns på valfritt varuhus, kolla IP-klassen bara så att den är avsedd för utomhusbruk.
Är du säker på att det inte är släcka bilen De skall med slangen till?
Har du testat att släcka en rejäl bilbrand med en trädgårdsslang? Det går inte.
Lär inte gå bättre att släcka en elbilsbrand med vattenslang.
Nä, det hade antagligen watt lika svårt det.
Haters will hate.
MEEEN TÄNK PÅ KOBOLTGRUVAN I AFRIKA DÅ!!
265km, då räcker det ju för Torslanda – Ullared ToR.
952 liter om man fäller baksätet, så den ensamme kan nog Ullaredshandla ändå. Dessutom finns ett 30-tal laddplatser i Ullared.
Är Ullared fortfarande hett?
Har det någonsin varit hett?
Bland folk som gillar Skoda är Ullared hett ifyouknowwhatImean.
Nudge, nudge….
Ben: hänvisar du till en viss "skoda man" eller bara allmänt? 😛
Är man medveten om sin ekonomi och inte tjänar 100 papp i månaden som folk här verkar göra, så är ullared ett bra och billigt alternativ. Speciellt för folk som skiter i hur andra uppfattar din klädstil.
Unknown: Kör man fossilt har man råd att unna sig fina kläder då och då och ha stil. Kör man TeZla klär man sig i polotröjor….Nuff Said
Nu börjar det likna något. Detta är vad som duger för vardagsbruket. Vi har nu en halvkombi som nypris går på cirka 120k och drar ungefär 0.4-0.6 liter milen. Det är lagom för alla vardagssysslor eller kortare resor <4h. Sen kan man alltid komplettera det med en arbetshäst, skåpis/pickis, en komfortbil om man gillar långa resor, eller en leksak om man gillar att busköra.
Att köra till jobbet <5 mil dagligen, ofta under 1-2 mil, i ett stort suvmonster är ett beteende jag aldrig kommer fatta.
Korrekt. Citigon kommer vara grymt billig. Noll i skatt, skrattretande låga energikostnader även om man betalar för laddning, fånbillig laddning om man laddar hemma. Dessutom klara alla tänkbara miljözonskrav.
Precis! Som fosilbilskramare är det just en sån här elbil jag skulle kunna tänka mig, dvs en liten andrabil som man kan ha till korta transporter och så har man större riktig bil för tyngre transporter och långa resor där man vill kunna tanka fullt på 5 minuter. Kanske dra med släp osv.
Det är alltså en bil för vanligt folk, en folk-bil… så att säga en Volks-wagen? Spännande. Återstår då att se om det blir någon Fahrvergnügen i en sådan.
Krocksäkerhet? Kommer det bli SUV-förbud för att göra det möjligt att framföra dessa säkert i trafiken?
Citigo ser ju ungefär ut som vilken småbil som helst i klassen så det är väl rimligt att krocksäkerheten är i samma nivå som övriga nykonstruerade småbilar.
Skoda eller för den delen VW är biltillverkare som har gedigen erfarenhet av bilkonstruktion. El- eller fossilbil spelar ju nästan ingen roll när det gäller krocksäkerhet.
Jag ser inte så många bilar av den här typen på vägar i Sverige. Är tanken att de ska bli väldigt vanliga? Hur kommer det i så fall påverka nollvisionen, som fått mycket stöd av framförallt den ökade säkerheten hos bilarna?
Säkert vanligare längre söderut.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Krocksäkerheten lär inte vara sämre då man slipper få en fossilmotor i knät.
Man lär inte få en rymdraket i knät heller, vad nu det här med saken att göra.
Angående motorn har jag för mig man tog itu med det problemet på 8å-talet eller nåt sånt. Lika relevant invändning som att man bara kan köra ett hundratal meter på batteriet ungefär…
Jag väntar några år till på V70:n. 50 mil räckvidd vill jag ha, åtminstone 40. Sedan blir det inte särskilt billigt med elbil för när de blir vanliga kommer kilometerskatt.
Magda kommer att hävda att det är av rättviseskäl eftersom elbilar sliter lika mycket på väger och tar lika mycket plats i stadsrummer (alla bor ju i städer) som vanliga bilar och att det är viktigt att ingen kan smita.
Sen kommer det automatiserade vägtullar. Vilket är rimligt då de som använder vägarna ska betala mer för dem.
Trodde vägtullarna redan var automatiserade.
De är automatiserade, förstås. Så man kan välja att inte betala en krona. Smidigt måste jag säga.
Tänk på att kilometerskatten kommer slå på alla bilar, så det är ett icke argument i frågan vilken drivmedel som är billigast. Det är inte heller osannolikt att det kommer vara olika kilometerskatt beroende på hur mycket miljöpondus din bil ger dig. Så om något blir en framtida kilometerskatt ännu ett argument för att ej köra fossildrivet.
Igår hade vi Horace-index, nu vill du att alltså diskutera en Fridolin-koefficient för bilar?
@Tim – glöm det. Landsbygden kokar redan. I städerna förbjuder man fossilbilar och introducerar kilometerskatt "för att minska mängden partiklar som rivs upp" eller annan bullshitursäkt. På landsbygden tolererar man fossil fordon med ett bensinpris på 25 kr.
Faktum är att bilar är ett stort problem i städer. Där jag bor hämmar det tex stadens tillväxt för att alla bilar inte kommer att få plats.
Bra lösning med elbilszoner / bilfria zoner för att komma till rätta med de problem som främst är stadsproblem. Om stadsbor kör bil mindre blir det mer drivmedel över till traktorer.
@Ben Dover, bilskalan är såklart inte en höger vänsterskala utan ett kors. Till vänster Lövin för de som kör vräkiga pickisar som tar tunga stenar, längst upp Fridolin som har sån miljöpatos att han kan ratta Boeing mellan Bromma och Arlanda, längst ner Ingvar Kamprad som egentligen är en nazistkapitalist och bara kör den för han är snål, ingen miljöpatos. Till höger Horace i en vit volvo parkerad nära närmsta högstadieskola. Klarar ej av att köra stenar så inga miljöpoäng.
Horace och Kamprad, inget miljöpatos.
Lövin och Fridolin, massa miljöpatos.
Den kan bli perfekt att ersätta min Hyundai I20 om 2-3år som jobbpendlarbil.
Sedan har jag kvar min V70 så länge för andra uppgifter som en småbil inte räcker till för.
Har kvar min Honda CRV 2005 som fulbil om det ska dras eller lastas skräp eller annat gårdsrelaterat.
Kör mycket med hästsläpp och har en stor hund.
Den dagen jag inte pysslar med det så blir det en mindre bil eller så nöjer jag mig med en bil för hushållet.
Man har olika behov, själv kollar jag mest på om inredningen är lätt desinficerbar och om bakluckan går att spola av med högtryckstvätt.
Var försiktig med högtryckstvätten, det är ganska hög spänning på batteripacken. Du vill inte ha överslag, Li Jon batterier brinner bra.
Hästsläppet kan användas till annat än köra häst @Ben Dover.
Lätt att tvätta ur…
Jo, för Ben räcker det ju om hästhuvudet får plats.
När det dyker upp en trehjulig elcykel slår jag till direkt.
Spring och köp https://www.evobike.se/Trehjulig_Elcykel_Evobike_Elegant_2019_-_24_tum_250W?gclid=Cj0KCQjwrJ7nBRD5ARIsAATMxstKNZtjFMfbp5j_WPYfGywKxKpz5luIuPUNfAvBqSZSedo8tVay7kEaAlCeEALw_wcB
Vad väntar du på?
https://www.cargobike.se/produkt-kategori/ladcyklar/?filter_elektrisk=ja
Varför inte slå till på en permobil direkt?
Evobiken var ju riktigt snygg men kostar som en Volvo 240.
Den där var ju trevlig! Bra pris och perfekt som pendlingsbil.
Kul att det tillkommer nya eldrivna alternativ. När eldrivet slår igenom på bred front tror jag att det går snabbt. Fossildrivet kommer att bli en föråldrad teknik som få vill ha på ett par år.
Det tror jag inte.
Vill ha och vill ha? Jag vill ha en limousin med privatchaufför, men inte får jag det bara för att jag vill.
Det kommer även i framtiden vara så att vissa nöjer sig med en gammal rishög, så bytet kommer iaf inte gå snabbare än på 10år, troligen längre än så då infrastrukturen inte är mogen ett byte på bred front.
10 år är snabbt
Sålde nyligen en 14 år gammal bil, så 10 år var nog lågt räknat bara där. Och då talar vi dessutom om ett scenario där försäljningen skiftar över natt.
Vad sägs om att ta 30-50 tkr mer och göra den en meter längre så blir den en riktig kombi? Är väl inte så att materialet skulle va så dyrt för det, inte ens vikten blir så mkt högre. Men antar det är nästa steg. Rullmotståndet samt accelerationerna skulle väl sänka räckvidden om man behöll samma storlek på batteriet men frågan är med hur mkt.
Beror på vilken plattform denna bilen är byggd.
Håller man sig inom dessa max-mått, så är en kombi inga problem.
Plattformen kallas MEB:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform
Kanske priserna på nästan nya dieselkärror faller, så man kan få en bra bil till en billig penning. Jag skulle kunna ha en elbil, kan ladda både hemma och på landet, men de är fortfarande för dyra för en pensionär. Kan tänka mig att om 5-6 år så börjar priserna sjunka, det är beroende på hur man kan pressa priserna på batterier, kanske kan man använda billigare och mer lättillgängliga material i dessa, vi får se vad som händr.
När finns det en begagnad elbil som har gått 20 000 mil och kostar 20 00 kr. Som kan lasta 500 kg och dra ett ton och går 20 000 mil till? Det är såna bilar jag brukar köpa. Fast hittills har dom gått på diesel eller bensin.
Opel Corsa E annonserades igår, 330 km räckvidd WLTP.
Den blir rolig på Dansk 130 motorväg. Gasen i botten. Slipper farthållare. 🙂
Bilen saknar även fossilisternas önskemål om inbyggt pentry och toalett som tillval, så man kan köra 100 mil utan att behöva stanna.
Vem har sagt att de vill ha det?
Sorry, glömde att fossilisterna kör 100 mil i tio timmar utan att vare sig äta eller besöka toaletten. För allt annat än 100 mils räckvidd fungerar inte enligt dem. Projicerade mina egna behov av mat och toalett på dem, sorry.
Kan varit satir också.
Behövs inget pentry, ladd och vuxenblöja funkar det också.
Ahhaaa! Tycker det är svårt att skilja på satir och raljerande i den här bloggen. Kan vara för att bloggaren själv har svårt att skilja på det?
Jag skrev ju ovan att 50 mil räcker för mig, eller kanske 40. Behöver ej toalett i bilen. Mitt problem är att V70 inte finns som elbil, jag VÄGRAR kompromissa med användbarheten.
Sedan vad gäller räckvidden, här i framtidslandet Kina har Nio demonstrerat en laddstation för deras ES8 där du byter batteripack på 3 minuter i en anläggning stor som en biltvätt.
Och det fräckaste – dom har LADDSERVICE där du kan få dom att komma hem till dig med en powerbank på hjul (skåpbil) och ladda medans du äter middag. Har inte priserna i huvudet men det var rätt humant, ni kan ju googla. Här har vi ett enkelt jobb som medför kundnytta!
Tyvärr är Sverige helt efterblivet med efterblivna politiker som troligen kommer att förbjuda arbete som elbilsladdare med hänvisning till att det är kränkande.
Googla nu och beundra Kinas lösningar.
Tesla hade batteribyte på någon minut i automat och körde det i Kalifornien – Tesla är byggd f batteribyte. Var klen efterfrågan – räckvidden är tilltäcklig och Supercharger vid naturliga pauser räcker, så man lade ner bytena.
Hade vi byggt om alla riksvägar (15000 km) till elvägar med den lösning man provar vid Arlanda, så hade de flesta klarat sig gott med 5-10 mils batteriräckvidd. Det kostar ca 10 miljoner per km att bygga, men utslaget på de ca 5 miljoner personbilar vi har i Sverige så blir det bara ca 30 000 kr per bil för att bygga infrastrukturen. Vi slipper kostnaden för separata laddstationer eftersom man kan ladda under färd och den minskade kostnaden för batterier är betydligt större än kostnaden för att bygga elvägarna. Bilarna behöver inte se ut som hundkojor heller och det är inget problem att köra med släp eller husvagn så länge man kör på el vägen.
Glöm det. Riktiga miljövänner vill se lösningar som hyllar kollektivet. Alltså ok om endast buss tillåts nyttja elvägen.
Japp, för den som bara kör på riksvägar. Typ boende på Södermalm.
Tänker lite att man bör avvakta lite här. Först och främst hur testet vid Arlanda faller ut. Man bör också se till att man har ett system som bilarna stödjer. Göra det i lagom takt i samarbete med bilindustrin i stort med andra ord.
150mdr låter mycket, men jämför man det med höghastighetsjärnvägar på 230mdr låter det som en intressant grej.
Bra med bilmodeller med lagom batteripack. Majoriteten behöver inte mer för vardagsbehovet och då är det väl bra att slippa betala för mer.
Väldigt liten andel av bilisterna kör mer än 10 mil per dag.
OBS notera att jag skriver andel.
Visst finns det de som kör längre men de är få jämfört med totalen.
Se fig 10.1 i nedan länkade dokument
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/210671/local_210671.pdf
Om nu Tesla kan göra så snabba batteribyten vore det kanske en idé att ha en modell med mindre batteri som kan bytas mot ett större pack om man tillfälligt skulle behöva mer.
Normala bilisten må köra under 10 mil per dag, men stundom gör man längre körningar som gör att en sådan räckvidd skulle bli olidligt begränsande.
0-100 på 12,5 sekunder var väl det mest nedslående med den.
Även Opel kommer med en e-corsa inom kort som spås ligga mellan Skoda ovh VW prismässigt. Vad jag förstår så är den byggd på samma plattform som PSAs elbilar.
Kul att Bengts älskade Skoda visar vägen för billigare elbilar.
Mercedes EQC….synd bara att prislappen är där efter.
SVT har en intressant artikel om vätgasbilar/bränslecellsbilar. Tror vi kommer att se mer av detta om man gör som i artikeln, framställer vätgas med solcellsel och vatten.
Jag skapade en Facebookgrupp om den här bilen och dess två syskon.
Sök gärna upp den så utbyter vi erfarenheter och hjälper varandra.