Flygbolaget Braathens (BRA) varslar en tredjedel av sin personal. Med utmärkt timing väljer SAS piloter ut i strejk för att få högre lön i en fallande marknad och konjunktur.
SAS. |
BRA varslar 363 personer, eller en tredjedel av personalstyrkan, på grund av den minskade efterfrågan och stigande kostnaderna för flyg.
Bolaget skriver i sitt pressmeddelande om “det generella marknadsläget för inrikesflyg med minskad efterfrågan, kraftiga kostnadsökningar genom flygskatt, stigande priser på flygbränsle, svag kronkurs, höjda flygplatsavgifter och flygskam”.
Man kommer “justera linjenätverket”. Jönköping – Stockholm läggs ner, och Stockholm – Östersund flygs framöver bara torsdag – söndag.
Flygskammen handlar dock bara om en ursäkt för konjunkturen, och att folk helt enkelt inte har ekonomi nog för att flyga lika mycket. Men det är lättare att svänga sig med lite miljöpoäng istället för att vid fikabordet erkänna att man inte längre har råd.
VD:n avslutar med:
“Vi är sedan länge Sveriges, kanske världens klimatsmartaste inrikesflygbolag vilket vi vill bygga vidare på. Här hjälper dessvärre inte den nya flygskatten till. Trots att vi klimatkompenserar alla utsläpp, ger alla möjlighet att välja biobränsle, är miljöcertifierade, köper utsläppsrätter via EUETS och flyger de klimatsmartaste flygplanen för regionalflyg som finns, så betalar våra inrikesresenärer dubbelt så mycket statlig flygskatt för en kortare tur- och returresa jämfört med många europaresenärer”
Nu är ju tågkapaciteten full, så hur svenskarna och svenska företag eller myndigheter ska utföra sina resor inom landet lämnas som en övning åt regeringen. Det blir helt enkelt bil istället får man anta, men eftersom grunden är konjunkturen kommer det helt enkelt resas mindre i takt med sänkt ekonomisk aktivitet.
Själv försöker jag alltid flyga BRA inrikes, med tillköp av biobränsle för att stödja etableringen av detta. Därtill klimatkompenserar BRA hela sin verksamhet och inte bara flyget, och har de bränslesnålaste planen bland inrikesflyget i Sverige. Förutom att mitt bolag nu är uppe i 301 ton reducerade CO2-utsläpp via solcellsutbyggnad i Afrika via Trine, så har jag redan utan detta exakt noll flygskam.
Förändring flygresande och konjunkturbarometer 12 månader. |
Med verklig känsla för läget inom flyget har SAS piloter nu gått ut i strejk. Vi önskar dem lycka till. En tredjedel av kollegorna – allt annat lika – på BRA fick just ett varsel, så SAS-piloternas arbetsmarknad krympte med ens rätt ordentligt, åtminstone inrikes. Förhandlingsläget är väl inte direkt utmärkt för piloterna, men på andra sidan så sägs SAS nu blöda 75 miljoner kronor om dagen så länge piloterna strejkar. Två veckors strejk kostar alltså en miljard för SAS, så man lär nog möta piloternas krav i någon form.
Hade det inte varit för att det är konjunkturen som ligger bakom det minskade flygandet, så har inte regeringen erbjudit något alternativ till flyg. Sveriges ekonomi är beroende av att man kan resa i tjänsten, och när alternativet flyg tas bort utan någon ersättare (snabbjärnvägen ska vara på plats om 30 år, ha negativ CO2-nytta och därtill vara dyrare att resa med än flyg) så kommer det förstås slå mot hela Sveriges ekonomi, som blir ineffektivare, med sänkt produktivitet och minskad konkurrensförmåga.
Rätt hade möjligen varit att först bygga de där järnvägarna, samt få de befintliga att fungera, och sedan straffa ut flyget. Men verkligheten har inte så mycket med Miljöpartiet att göra.
34 kommentarer
Miljöpartiets nya slogan kanske kommer att bli "I reject your reality and substitute my own". Skulle förklara en hel del av miljödebatten.
Klart luftburna busschaufförer ska högre lön.
De flygande bussarna är lite mer komplicerade än en vanlig SL-buss, och små misstag kan bli fatala.
En fullsatt gasbuss eller ett halvfull inrikesflyg, vem har flest passagerare?
A landing you can walk away from is a good landing. A bus tour you won't get carbonised on is a good tour.
Har du Niklas lång erfarenhet av flygning så du vet vad du pratar om ?
Nä upplys mig. Flygledare och flygteknikers kompetens förstår jag. Chaufför och café personal nja. Jag har dock erfarenhet av tung trafik på vanlig BK väg, ja den kompetensen förstår jag. Har du kört buss i rusningstrafik, unknown?
Troll-Niklas. 🙂
Hokus pokus
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dock: utbildningen alla piloter måste ta sig igenom innan de kommer ut i arbetslivet ligger långt över en apas nivå. Rimligen existerar ingen apa som skulle klara den.
Till skillnad från Niklas tycker jag att man ska fokusera på beröm.
Elflyg kommer i början på 20-talet. Det kommer att ta de kortare inrikes flyglinjerna. Förmodligen har batterierna fått högre kapacitet så även Köpenhamn Stockholm klaras.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad baserar du det på ?
Så om säg 3 år har fossilflyget slagits ut av elplan som inte ens går att köpa ännu? Jag gissar att det tar längre tid än så.
Mja precis.
Fick höra av en som jobbar i lastbilsbeanchen, att el-lastbilar på allmännavögar ligger långt långt fram i tiden.
Om man försypr hur mycket kräm det krävs för att få ett plan att lyfta så kan man nog förstå att det dröjer…
Elflyg finns att köpa idag men bara för få passagerare.
Över 100 projekt pågår. Fossilflyg finns givetvis kvar under många år även på korta sträckor. För längre sträckor krävs helt andra batteri än de som verkar finnas de närmaste tre åren. 250 Wh/kg är vad vi har nu. Innolith säger sig ha ett batteri med 1000 Wh/kg klart om tre år. Finns många fler batteriprojekt på gång.
Eldrivna lastbilar på allmän väg kan du se i tex Jönköping.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Och hur långt kör dessa? Hur tungt lasstade är dessa?
Svenska Heart Aerospace ska utveckla elflygplan – klart 2025 med 19 passagerare.
Betyder att de ska ha prototyp flygande långt tidigare och såg nu att BRA signerat köpintention av el-flygplan från svenska Heart Aerospace.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag kom hem från Tjeckien i torsdags, flög med SAS, hade gärna stannat kvar.
På riktigt, vem flyger SAS? Jag flyger ändå ganska mycket per år ca 5 resor privat och ett par till i jobbet. Väljer aktivt aldrig SAS eftersom de fan strejkar minst en långhelg eller sommarperiod per år.
De som behöver ta sig fram där andra bolag inte har bra flygtider?
Senast jag flög SAS kändes det som en reklamfilm av Roy Andersson. Det var iofs ett tag sen.
Detta var ju bra för Norwegian, de lär behöva det!
Låter ju nästan som de amerikanska fackföreningarna som användes för att manövrera ut olika företag.
Problemet för BRA är att de har intäkter i SEK och utgifter till stor del i dollar och euro. Dessutom är det dålig ekonomi i de gamla AVRO RJ 100-masikerna.
SAS har en förhållandevis modern flotta. Vidare tjänar SAS bra med pengar på Norge-marknaden, långlinjerna (framförallt business classbiljetterna) samt på charterflygningar m m.
Hursomhelst, hoppas SAS och pilotfacken kommer överens.
Det SAS gör är att kontraktera andra bolag med lägre kostnader t.ex. från Irland och Östeuropa. Det är detta som piloterna har att spela om.
Möjligheterna att använda underleverantörer är också en viktig fråga i de pågående förhandlingarna.
Det kan väl inte förvåna någon att SAS gör allt de kan för att undvika att anställa fler piloter om de i snitt tjänar 93 000 kr per månad, 122 000 kr för arbetsgivaren.
Jag tror facket skjuter sig själva i foten.
Om man nu läser något annat än Aftonbladet och DI där rubrikerna är feta och kikar på div. pilot forum (pprune.org) och pilotkontraktsmäklare så får man en annorlunda bild. När det gäller SAS Sail så kontrakteras en färsk kapten till dryga 110kkr oavsett erfarenhet. En färsk styrman på SAS Sail har också en betydligt högreingångslön än i moderbolaget. Så lönemässigt ligger SAS efter RYR, NAS och långt under LH,AF m.fl.
Fast det rimliga är att jämföra arbetsvillkoren med motsvarande piloter på konkurrerande flygbolag inom samma marknad.
I en sådan jämförelse är SAS piloter underbetalda jämfört med piloter på Norwegian, Easyjet och Ryanair. Om en stor mängd av SAS erfarna kaptener känner sig missnöjda och söker sig till andra flygbolag kommer det bli problem för SAS. Sen tror jag inte lönen är den enskilt viktigaste frågan i förhandlingarna. Arbetsschemat lär också vara en viktig fråga.
Kan du redovisa siffror som påvisar detta(underbetalda)? Kan det bero på att SEK tappat mot euron senaste åren? Är det verkligen rimligt att justera löner efter kronkurs? Självklart finns andra faktorer..
Finns information på pilot jobs network. Samt att piloternas fackförbund så klart sitter på statistik.
Faktum är att SAS har svårt att få tag i nya piloter pga villkoren är för dåliga. Detta gäller både SAS mainline och SAIL. Norwegian och Ryan är mer attraktiva alternativ.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.