“Hur laddar du elbilen när strömmen har gått?” är ännu ett argument fossilbilisterna drar upp mot elbilar, och visar förstås på fortsatt okunskap och frånvaro av systemanalys. Hur tankar du bilen på bensinstationen när strömmen gått, och det inte ens går att betala? I själva verket kommer man längre med en elbil, som laddas med dieseldriven reservkraft, än med en snål modern dieselbil för samma mängd bränsle.
När strömmen går kan man inte längre tanka på bensinmackar. Pumparna fungerar inte, och det finns inte någon manuell backup. Ej heller fungerar betalningssystemen på bensinmackarna om strömmen gått, så man kan således inte tanka. Det samma gäller för övrigt vid enbart telekomstörningar, medan du fortfarande kan ladda din elbil hemma om Internet gått ner.
Istället är fossilbilister beroende av reservdunkar för att tanka, eller handpumpade farmartankar om man nu är en jordbrukare på landet med denna lösning.
Dock visar det sig att man kommer längre även med en relativt energikrävande Tesla Model S än med en snål Volvo D40, på samma mängd diesel, om man använder dieseln i ett reservkraftverk.
Volvon förbrukade under de testade omständigheterna i Australien (varmt, AC etc) 4.5 liter per tio mil testat på en sträcka av 105 km, medan en Tesla Model S 85 förbrukade 4.4 liter diesel per tio mil på samma sträcka. Då väger Teslan betydligt mer än Volvon. Om man istället skulle kört med världens snålaste elbil, Hyundai Ioniq, hade man nästan halverat denna förbrukning och kommit dubbla sträckan mot Volvon på samma mängd bränsle.
Det går även att räkna på det hela. Vid 40% systemverkningsgrad får man ut ca 4 kWh ur en liter fossilbränsle. Med Tesla Model S förbrukning runt 2 kWh per tio km på motorväg (betydligt lägre om man kör 70-90 km/h) räcker en liter diesel via reservkraft alltså till 20 km, dvs 5 liter per 100 km. 4.4 liter i det australiska testet är realistiskt om man kör i hastigheter runt 90 km/h i snitt. Kom ihåg att de flesta fossilbilar drar över en fem liter per 100 km, i synnerhet hos fossilbilister med bilar ens i närheten av en Teslas prestanda eller vikt.
Vid långvariga omfattande strömavbrott så kommer logistikkedjorna för fossilbränslena att slås ut – trots allt beror allt i de kedjorna på fungerande strömförsörjning, inklusive tankning och påfyllnad av tankbilar. Elbilen kan börja ladda hemma så fort strömmen är tillbaka, om det så bara är kortvarigt. Tills dess är det bara att använda reservkraften alla preppers ändå har. Man bör dock se till att ha ett reservkraftverk som kan ge minst 16 A 230 V, då en del elbilar inte tar lägre laddstyrka än så.
Hur mycket bränsle lagrar du för din fossilbil, eller tror du att bensinstationen ska fungera när strömmen gått? Och har du reservkraftverk, och i så fall med hur mycket bränsle? När strömmen har gått kommer du inte kunna fylla på mer bränsle på bensinmacken. Vad för reservkraftverk har du, och hur ofta testkör du det? Har du alls testat att det fungerar? Hur ofta byter du t ex olja i verket? Har du det stående tomt för att bränslet inte ska bli gammalt, hur sköter du reservkraftens rotation? Och hur ofta roterar du ditt bränslelager till fossilbilen? Hur lagrar du det?
Att bara ha ett reservkraftverk som står i garaget och samlar damm är inte tillräckligt. Reservkraft måste provköras regelbundet, och man behöver rotera bränslet, precis som för vatten eller mat. Fossila bränslen har ett bäst före-datum. I synnerhet om man är beroende av att det ska fungera vid kris.
76 kommentarer
Bra där! Dock ska det vara 200Wh per km
Vad är det för typ av reservkraftsaggregat som ger den verkningsgrad för elgenereringen som ligger till grund för det här testet.
Haha eller hur! Det finns naturligtvis ingen sådan reservkraftsaggregat.
Går bra att titta på filmen.
Ett vanligt?
Är det i så fall funktioner som laddar batteriet vid inbromsning som gör att elbilen vinner?
På youtube kan man hitta en film som bekräftar precis vad som helst. Titta på en film som bekräftar att jorden är platt.
Jag känner mig också mycket skeptisk till den filmen. Väldigt lite information om hur de faktiskt gjort experimentet, vad de använt för utrustning mm. Ser dock ut att vara ett litet växelströmsverk. Små dieselelverk brukar ha riktigt usel verkningsgrad (<30%), särskilt om de skall generera ström med vettig kvalité. Jag vet inte hur petiga laddkretsarna i en Tesla är, men jag misstänker att de inte gillar alltför ojämn el. Man kan få upp verkningsgraden en bit på elverket genom att köra det på absolut maxlast, men små elverk av den typen på videon brukar inte vara dimensionerade för att göra det under någon längre stund.
Teslor är visserligen imponerande, men att få bättre verkningsgrad på Diesel->Växelström->Likspänning->Batteri->Elmotor än på Diesel->Dieselmotor är bara möjligt om dieselverket är väldigt mycket effektivare än dieselmotorn. Och det händer nog bara om det är något allvarligt fel på dieselmotorn.
Filmen finns, jag har lämnat referens. Upp till er att visa att detta är fel. Ni får ha vilka åsikter ni vill, men de förblir bara åsikter tills ni visar motsatsen.
I synnerhet med en Ioniq med halva förbrukningen, och mer i storleksklassen av en Volvo 40-serie. Model S ska ju mer jämföras med en BMW 700-serie.
Ett elverk som laddar batteri får antagligen jobba under de mest gynsamma förhållanden en fossilmotor kan utsättas för.
I en bil ska motorn hantera gaspådrag, varierande belastning och motorbroms osv.
Rimligt att man kan få en bra verkningsgrad i ett elverk.
Sedan har man laddförluster på några procent också som motverkar verkningsgraden för kombinationeen elverk + batteribil.
Elmotorn vinner på bromskraftregenerering, vilket iofs även hybridfordon har.
Kraftverket finns beskrivet här: https://www.ablesales.com.au/industrial-diesel-generators/21kva-to-55kva-single-and-3-phase/30kva-415v-diesel-generator-isuzu-foton.html
Det sitter i princip en bilmotor i det, så systemet kraftverk->tesla blir väl som ett diesel-elektro-system i ett modernt fartyg eller lokomotiv.
Att kraftverket sen väger ett ton och kostar sisådär 200' gör väl att man kan diskutera hur relevant det är som "reservkraft". Men bloggaren gillar ju click-baits.
@Pehr
Exakt!!
Man behöver inte vara guru i fysik för att förstå att det är trams.
Humor. Insatta personer pekar på brister i resonemanget men av krävs bevis mot en odokumenterad film från nätet som sägs vara "sanningen"
som i sig självt per definition är korrekt.
Det är inte särskilt falsiferbart, alltså en åsikt. Filmen alltså.
Ja det låter lite som när man pratar med nån som nyss sett "Zeitgeist 9/11" typ.
Nitell, 200 000 är ju dock en blygsam summa för en teslaägare. Finns det inte något elverk med app-integration och autopilot för iaf 500k så att de ska känna att det är värt det?
Varför tror ni att detta handlar om reservkraft när ämnet uppenbarligen är energieffektivitet.
Om filmen har rätt är det mer energieffektivt att bränna diesel i kraftverk, tillverka el och rationalisera bort alla bilar med förbränningsmotor.
Det är lätt att lura folk med dålig basutbildning. Vi måste göra något med utbildningen i det här landet, utbildningen i tex Ungern eller Estland är minst 5 ggr så avancerat. Och det värsta är att ingen vågar prata om problemet…
Dock mer sannolikt att lokala bensinstationen raggar fram ett reservkraftsaggregat än att den genomsnitlige elbilsägaren lyckas få fram diesel + reservkraft för att kunna ladda sina bilar i ett skymningsläge..
Bloggaren är inte känd för sin kritiska hållning till tveksamma källor som bekräftar bloggarens förenklade världsbild
Det är intressant att det faktiskt kan vara mer energieffektivt att gå omvägen över batterier och el.
Det visar ju om inte annat på att vi kan gå över till elbilar och om det saknas elkapacitet så kan vi bränna fossilt bränsle på lite centrala punkter som en övergångslösning. Sen är det sannolikt att med central och stationär förbränning så går omvandlingen till hjulsnurr att göra mindre miljöproblematiskt än med rullande förbränning.
Stationär drift kan ske under mycket bättre förhållanden än vad en bil kräver. Det är också enklare att fånga farliga utsläpp i en större anläggning som tål kostnader på ett annat sätt.
För Sverige är det extra intressant då vi har några veckor varje år då vi har extra stort elbehov. Testet visar på att det kan vara ok att möta ett ökat elbehov under några få veckor med ett köra elproduktion på fossilt om det gör att man kan ladda fler elbilar. De få veckor man kör fossil elproduktion kompenseras med råge av att dessa bilar kan köra på en bättre elmix resten av året.
Den sämsta elmixen är ju inte sämre än en fossilbil.
Sen har vi CO2-kostnader för anläggning och batterier men det är ändå en vinst i det lite längre perspektivet.
Lars Johansson, Nej, det enda som visas är att man behöver bromskraftregenerering för att fordon ska bli energieffektiva. Oavsett drivmedel.
Du har rätt i att jag borde skrivit batterier, el och bromkraftsregenerering.
Och bromskraftsgenerering är bra oavsett drivmedel (även om man då oftast blandar in el och batterier).
Men det spelar mindre roll för den större slutsatsen att det gör inte så mycket om vi måste köra några fossilkraftverk i några veckor per år, utsläppstotalen blir ändå mindre över tid.
Fast man bryter ju upp påfyllnadslocket för tankstationen och använder en hederlig länspump.
Och hur kommer du förbi insticksskyddet i påfyllningsröret? Det sitter en grovsil där som skyddar tanken från att bli kontaminera av skräp.
Tankarna ligger dessutom inte under påfyllningsröret utan en bit ifrån.
Bygger man sin krishantering på kriminalitet, så kan man väl enklare sno någons bil, som fortfarande har bränsle?
Nöden har ingen lag. Sedan kan man slanga från en lastbil istället för någons Bob (Bug Out Bil) eller varför inte, givet man kommer åt det de 15000 liter på närmaste mack. Man kan till och med samarbeta med folk och dela ut till dem.
Fylla bilen från farmartanken?
Jag vet inte om det är så särskilt lagligt det heller?
Anders Rydén. Seriöst?
Skattemyndigheten tar det nog ganska seriöst.
Men fråga du om det är okej på din lokala skattemyndighet:-)
Hur seriöst jag personligen tycker det är hör inte hit.
Har godkännande av bloggaren tagits bort för inlägg? Direktpublicering verkar vara igång igen.
En förbered person roterar två 20 liters dunkar i garaget med bränsle.
En ännu mer förbered person har en handvevad pump med 20 m sugslang som kan slanga bränsle från valfritt fordon eller tom tankar givet man är så förberedd att man kan öppna dem.
Du vet om att i händelse av elavbrott är din solcellsanläggning bara ett dyrt solskydd för taket?
Den är lika död som en dront då.
Lite surt, med tanke på att även vintertid får man in kWh för att hålla ett par Led lampor tända.
Eller ladda sin överdrivet dyra ficklampa.
Jag nämnde inte solkraften av just den anledningen. Om man inte har batteribackup eller ett dieselkraftverk, alternativt en inverter för ö-drift, så ger inte solkraften något vid strömavbrott. Det är så självklart att det inte behöver skrivas.
Så du förlitar dig alltså på kriminalitet och att stjäla bränsle från valfria fordon eller tankar vid kris. Då kan elbilsägaren helt enkelt sno din bil, så löser det problemet sig, om kriminalitet nu är lösningen.
Ser gärna ett framtida blogginlägg om kombinationen solkraft och reservelverk el liknande.
Har inget trefasverk själv. Har en god vän lokalt som har det tillsammans med solpaneler dock. Finns en del problem – producerar solpanelerna mer el än det förbrukas stänger ju reservkraftverket ner och då stänger solpanelerna ner. Blir lite jojo av det hela, inte bara koppla in reservkraften. Bäst vore ett integrerat system och möjlighet till att dumpa överskottsenergi, t ex en enorm doppvärmare i sjön (vännen har sjötomt).
Låter som att det skulle kunna förbättras med lite bättre styrning. Bland annat genom att segmentera solpanelerna så att man styr hur många som ska vara med och bidra.
Cornu, solcellerna kan inte producera mer el än vad som förbrukas.
Om det är vad du tror förstår jag att du inte skriver mer om solceller som reservanläggningar på solkraft.
Däremot kan du förbruka mer än vad solcellerna kan ge, åtminstone temporärt.
Sedan stänger systemet troligen av sig.
Ahh intressant, snälla kan du förklara varför solcellerna "blir ett dyrt solskydd" när elen går ner, du verkar veta och har är mycket intresserad..
De allra flesta solcellsanläggning kräver ett yttre nät för att generera växelström.
Växelriktaren som omvandlar solcellernas likström till 50 Herz växelström stänger av sig om strömmen går.
Det finns Växelriktaren som inte gör det, sk ö drift men det blir en något dyrare och komplexare installation. Anläggningen fungerar då som reservkraftskälla, för exempelvis ersätta en diesel generator. Men inget komplicerat och det finns färdiga lösningar för detta.
Kompletterar man med en batteribank har man reservkraft även när solen inte lyser.
Med svenska elnät är det dock inte lönsamt, billigare med diesel/bensindrivna reservaggregat.
Trots att verkningsgraden på dessa är ca 30% och därmed inte är energimässigt lönsamma att ladda eN Tesla med.
Men kanske med solcellsanläggning för ö drift?
Att kunna övergå i ö-drift känns som en bra möjlighet de gånger då omvärlden krånglar av någon anledning
Funderar på att införskaffa någon typ elbil, läste detta – kommentarer – "Redan vid 6,6 minusgrader kortas räckvidden med 41 procent. American Automobile Association har tittat på hur kyla och hetta påverkar elbilarnas batterier" https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540
Tesla-klubben i Sverige påpekade att testet var "fel" utfört.
De påstod att man skulle värma bilen och batterierna när bilen var inkopplad och då var förlusten bara något i stil med 25%.
Manuell pumpning kan väl erbjudas av mackägaren mot kontant betalning? Vad är det för låga tankar om människors förmågor som framkommer här?
Olagligt att inte använda kassasystem.
Ska man bryta mot lagen finns det förstås massa sätt, t ex råna folk.
Nöden har ingen lag och det skulle nog orsaka lite missnöje att försöka pumpa ev mackägare på information om vad de gjorde under ett ev elavbrott. Hälla bensin på elden mao.
Nej, det är inte olagligt att skippa kassasystemet om man meddelar skv att man har problem med kassaregistret.
Har du strömavbrott så ringer du skv på morgonen och meddelar att idag är jag utan el och bokför på papper fram tills strömmen kommer tillbaka.
Macken kan inte strömförsörjas med reservkraft?
I princip inga mackar har reservkraft, så nej.
Fasy det skulle väl kunna vara något att lätta installera om det blev lagkrav?
Ja, det kan inte vara så många watt i de där pumparna, det vore väl görbart?
Så det går alltså.
Kanske enklast att kräva ett dc/ac system som går på 12 v så kan man driva systemet från en bil.
1 * Aspen 4 beredskap 25L som skall roteras in om cirka 10 år.
4 * 20L Aspen 4 som hela tiden roteras i det vanliga gårdsbruket till maskinerna.
5 * 4L Aspen 2 för sådant som behöver det. Roteras normalt i gårdsbruket.
2 * 20L mack-diesel som backup för fordonen
2 * 20L mack-95 för elverket
(under 1m3 som Brandskyddsföreningen tycker är OK för ett lantbruk)
Dessutom två cylindrar till gasolgrillen.
Elverket körs minst en gång i kvartalet med 2 styck värmefläktar som belastning. Kommer dessutom att ansluta det till fastighetens reservkraftintag var 6:e månad i samband med att nödmaten roteras och andra förnödenheter inventeras.
Har testat att ladda en väns Golf GTE med elverket och det gick inte på 230V med Golfs laddare, den verkar ha problem med kvaliteten på spänningen. Med en fulkopplad 3-fas Garo laddbox ansluten till elverket laddade den som vanligt, men det gäller att strömbegränsa för att inte elverket skall storkna.
Med ett törstigt elverk känns det dock som att man skall köpa en gammal bensinmoppe som get-away-fordon.
Hur jag tankar min dieselbil när strömmen gått? Med dunkar samt från farmartanken med handpump. Fler frågor?
Bränsle har lagrats miljoner år innan det togs upp ur marken, bränsle håller många år om man förvarar det i slutna kärl.
Bilens bränsletank är INTE ett slutet kärl utan har ventilation så flyktigare beståndsdelar kan förångas lätt ur bränslet, dessa flyktiga beståndsdelar är mer lättantändliga eftersom de krävs förångning innan antändning av bränslet. Dessutom har dessa högre oktantal så bränslet blir mer knackbenäget vilket är skadligt för motorn. Dessutom kan fukt ta sig in via ventilationen och försämra bränslet ytterligare, blir det tillräckligt mycket fukt/vatten i bränslet så lägger det sig i botten av tanken och blir det som bränslepumpen pumpar in till motorn som naturligtvis inte startar på vatten.
Vintertid kan det ju dessutom frysa.
Vidare med diesel så kommer man få problem med vaxbildning i bränslet om man försöker använda sommardiesel under vinterhalvåret.
Med miljöbränslen förhåller det sig lite annorlunda, och dessa är ofta betydligt känsligare för lagring. Så kör gärna på miljöbränsle men använd det inte i reservdunken, eller reservbilen som bara används några gånger per år.
Jag bor i stan så jag är inte beroende avd:-)
frågan jag ställer mig är vilka fosilbilister du umgås med? Jag har inte hört någon oroa sig för hur elbilister klarar strömavbrott (eller själv).
Tycker det låter rätt mycket att du går och oroar dig förhopdiktade scenarion (nen det kaske är vardagsmat med strömavbrott för dig?)
Självväntar jag bara på att strömmen återkommer-problem solved!
Haha det var inget dåligt elverk de använder. Jättesmidig lösning för att köra 10 mil.
Så kontentan är att med en elbil kan du köra 10 mil på 4.4L diesel + ett rejält elverk, med en liten dieselbil behöver du 4.8L på samma sträcka.
Sen borde du väl räkna med att dra med dig dieselverket på ett släp, om vi nu antar att du vill köra längre. Vi får låtsas att teslan har dragkrok, antar att förbrukningen går upp lite när du drar släp med last. Plus att elbilspreppern måste stanna, tanka elverket, köra det och ladda bilen. Dieselföraren kör ju bara vidare, dieselbilspreppern toppar ju givetvis upp bilen efter varje tur innan SHTF så med 60 liter i tanken kommer man alltså 125 mil i en sittning med astronautblöja på och ACn igång innan det är dags att ta en bensträckare för att dra fram reservdunken. Stort plus för att dieselbilens bränslelagring dessutom är självroterande under normal vardaglig användning.
Har jag missat något, eller framstår en schysst dieselbil som ganska så amazing i jämförelse med en elbil?
Ja, man får fler brudar i en Tesla än din dieseldrivna, beiga 80-talsmerca modell "Sven-Göte" som i princip måste framföras med gubbkeps i max 80 km/h och vars knastriga analogradio endast kan växla mellan "Filosofiska rummet" och sjörapporten.
Jag tror dieselbilsföraren tappade sina chanser redan vid införskaffandet av vuxenblöjor.
Säg inte det, om den luktar som en genomsnittlig jordbrukarmerca hade ju urinstanken kunnat lätta upp odören i kupén avsevärt.
Snacka om range-extender.
Ett släp där man drar ett diesel-kraftverk och några hundra liter diesel och sedan en liten sladd till bilens ladd-port.
Stödjer Tesla att man laddar samtidigt som man kör bilen?
Det framstår nästan som lite desperat att "bevisa" att elbilen är bäst på allt, precis allt. Varför inte nöja sig med att elbilen erbjuder många fördelar, och samtidigt acceptera att förbränningsbilen har andra fördelar? Men allt som har med Tesla och elbilar att göra genererar förstås härliga klick på bloggen! Och vi går på det varje gång. 🙂
Testet i sig är väldigt suspekt. Som flera redan påpekat måste det vara ett ovanligt effektivt dieselaggregat om det skall kunna konkurrera med den moderna dieselmotorn som redan sitter i bilen.
4,46 L diesel @ 9,77kWh/L som laddade bilen med 18 kWh ger en verkningsgrad på 41% på diesel->el omvandlingen.
110 mil på full tank, nästan aldrig under halv tank, så jag borde kunna transportera mig 50 mil om jag blir utan bränsle, det räcker tll landet där finns det några dunkar till med diesel. I en sådan kris som kan uppkomma så företar man väl inga längre utflykter.
Dunkarna på landet har redan dina grannar plundrat.
Hittade ett elverk som kan leverera 9500 W 3-fas kontinuerligt och då drar det ca 3,4 liter diesel per timme. (Inköpspris i ca 30000-35000 kr)
Diesel har ca 35 MJ energi per liter.
9500 W * 3600 sekunder = 34 MWs = 34 MJ levererad energi
Förbränning ca 119 MJ diesel
Verkningsgrad för att få diesel till el, 29 %. Går säkert att förbättra med ett lite större elverk. (Efter en snabb googling så ser jag Idag har de bästa dieselmotorerna 40-45 procent…)
Dvs det görs givetvis även förluster efter motorn, en riktigt bra generator kan väl komma upp i teoretiska bästa fall cirka 98%, sedan så behövs väl lite reglerelektronik på det, om man nu inte kör generatorn så direkt ger rätt frekvens och spänning, vilket i och för sig borde vara möjligt i ett större portabelt elverk.
Rimligen görs ytterligare några procent förluster i elektroniken och vid själva laddningen av elbilen.
Fan trot om man ändå inte har lite bättre verkningsgrad i en riktigt bra dieselbil?
Dvs jag tror du kommer längre på 3,4 liter diesel i en dieselbil jämfört med att ladda en Tessla via ett för en prepper rimligt elverk.
Men å andra sidan, med ett bra 9500 W elverk så kan man ju köra villan i ö-drift även på vintern så länge man inte går all-in med för mycket elförbrukning.
Efter lite överslagsräknande, så tror jag ett Lars W är ute och cyklar.
Eller så är det australiensarna som är ute och cyklar.
Men jämför en ioniq med en Volvo 40 istället. Då räcker 20% verkningsgrad så kommer du länge på elen – för en likvärdig bil. Model S ska jämföras med största möjliga Volvon, S90, inte minsta.
I verkligheten så blir det lite krångligare än så.
En modern dieselmotor till en bil har som du har upptäckt en verkningsgrad på ungefär 40-45%.
Men bara när den körs på rätt varvtal strax under maxeffekt. Vid andra förhållanden så kan verkningsgraden sjunka ganska betydligt. (Tänk stadstrafik)
Ett dieseldrivet elverk är naturligtvis relativt optimerat för ändamålet, så dess verkningsgrad bör hamna i närheten av max verkningsgrad om det belastas jämnt och nära full effekt.
Å andra sidan så har inte elbilar 100% verkningsgrad heller. Den är maxad till ungefär 65% enligt Tesla. (Sjunker vid högre effektuttag eller snabbladdning)
Så om dieselbilen körs optimalt, (tänk motorväg), så tappar elbilen minst 35% av räckvidden i förhållande till dieselbilen.
Om däremot elbilen körs på ett för den fördelaktigt sätt, (stadstrafik), där den kan utnyttja sin då mycket högre effektivitet och bromskraftåtervinning ovanpå det, så är det dieselbilen som förlorar.
Den stora vinnaren i en sådan här tävling skulle ha varit en hybrid!
Behöver inte vara pågående strömavbrott för att pumparna inte ska fungera. Säkringen råka lösa ut när jag beställde varm smörgås på morgonen på en av mina turer. Hade då laddat min bil i ca en kvart på tankstationens 32A-uttag. Jag drog dock bara 24A från detta uttag. Satte snabbt ner effekten till 11kW via telefon och när de efter en minut hade fixat säkringen så började min bil ladda igen. Märker senare att bilarna inte kan tanka då pumparna ändå inte fungerar trots att stationen har ström. Detta gällde i minste en dryg timme senare då jag körde därifrån efter att ha fått ca 15 kWh el i batterierna och även inhandlat ett antal flaskor Żubrówka och lite färdkost…
Själv har jag ingen möjlighet att ladda ännu. Då vår brf inte har dom möjligheterna enns på planeringsstadiet ännu.
Men vi har en "förvisso snart utbytt" Toyota Prius, av senaste ovanliga generation från oktober -16. Över 4300 mil, har den dragit 0,39 l/m i snitt. Mindre på sommaren, mer på vintern! Med två 10l extradunkar bak, kommer jag 40-50 mil till. Utan att ta med ett elverk. Dessutom går det ganska fort att tömma i en tia, som ger ca 25 mil till.
Det är ointressant att Teslan väger mer, det är en funktion av att den är en elbil och tillför inte kunden något.
Men i alla fall, en riktig pepper kör oljefrön I den handvevade pumpen, esterifierar själv ned metanol och kaliumhydroxid (tror jag, var länge sedan jag läste om det här) och fyller sin diesel.
Själv tar jag bussen eller cykeln.
Som jag skriver, Teslans storlek är inte jämförbar med en Volvo V40. Relevant jämförelse hade varit Hyundai Ioniq Electric och V40, eller BMW 700 och Model S. Men antar att du inte förstår det. Beklagar.
BMW 5-serie är nästan identisk i storlek med Tesla Model S.
7-serien är en betydligt större bil
Dieselfordon är inte bara beroende av diesel idag. Moderna dieslar kräver även AdBlue för avgasrening av kväveoxider. Utan AdBlue går motorn ner på ett reservläge med reducerad effekt och går bara att köra till nästa stopp. Lite beroende på fordonsmärke hur de beter sig. Personbilar behöver inte AdBlue så ofta. Men tunga fordon kräver påfyllning varje till varannan vecka, berodde på hur du utnyttjas.
Vad har vi för beredskap för att tillgodose fordonsflottan med AdBlue vid kris?