Tesla lämnade sitt bokslut för 2018 och kvartalsrapport för fjärde kvartalet igår efter börsens stängning. Omsättningen ökade, och kassaflödet förstärktes ytterligare, men aktien ska tydligen fallit i efterhandeln eftersom bokförd vinst gick ner.
Dagschart Tesla-aktien, fram till stängning innan bokslutet. |
Tesla började året med en kassa på 3 965 MUSD, och slutade året med en större kassa på 4 276 MUSD, trots de massiva investeringarna i produktionslinorna för massmarknadsmodellen Tesla Model 3 och trots negativt kassaflöde under första halvåret. Någon risk för konkurs kan inte sägas finnas och sedan bolaget börjat visa svarta siffror under andra halvåret har nettoskassaflödet från verksamheten (operating activities) varit positiva 465 MUSD.
Bolagets balansräkning fortsätter att expandera och som sig bör med ökad försäljning ökar alltså även lagret av ännu ej levererade bilar. Just detta bidrar till sänkt bokfört resultat under fjärde kvartalet, på grund av att man började bygga de bilar som nu skeppats till Europa. Det tar helt enkelt längre tid från fabrik till kund när man inte längre bara levererar Model 3 i Nordamerika.
Bolagets omsättning ökade måttligt med 3.3% från tredje kvartalet, medan bokförd vinst föll tillbaka från 255 MUSD till 210 MUSD. Summan av dessa är i princip identisk med kassaflödet under andra halvåret, som också var 465 MUSD. Det sänkta resultatet sr främst ut att bero på ökade kostnader för service och övrigt. Vad som skett efter bokslutet är bland annat att man stängt ner sitt referal-program, som ansetts kosta för mycket när man belönat rekommenderande kunder när folk köpt Tesla Model 3.
Tesla levererade fler Model 3 i USA än den bäst säljande SUV:en i premiumsegmentet, Lexus RX. Detta är relevant då SUV-försäljningen i USA normalt är större än sedan-försäljningen.
Model 3 var alltså den bäst säljande personbilen i USA i premiumsegmentet, inklusive SUV:ar. Det ska vara första gången en amerikansk biltillverkare lyckats (sedan modern statistik började föras får man anta) med detta uppger Tesla.
Man kan förvänta sig att resultat och kassaflöde förbättras när leveranserna i Europa nu börjar rinna under februari, men tills flödet av leveranser till kontinenten blivit kontinuerligt skulle inte jag bli förvånad över om resultatet ligger kvar runt nuvarande nivå.
Den stora utmaningen för Tesla är nu att visa på fortsatt tillväxt. En omsättningsökning på 3.3% på ett kvartal ger visserligen en årstakt på 13.8%, men det kan knappast motivera bolagets höga värdering på p/e 156 för 2019, 41 på konsensusprognosen för 2020 och 22 för 2021 (källa MarketScreener).
Det är snarare rimligt att produktionen av Model 3 börjar plana ut och ytterligare tillväxt bör vara beroende av att man får fler modeller på spelplanen, härnäst massmarknadsuven Model Y, som förväntas presenteras i vår.
Bolaget är dock nu lönsamt och stabilt. Uppsägningar av personalöverskott under första kvartalet 2019, som förstås mötts av gnäll från de kickade, kan kompensera. Uppenbarligen har bolaget expanderat så snabbt att man kastat optimering åt sidan, men har nu andrum nog att titta på att trimma organisationen.
En annan stor risk är förstås konjunkturen. Tesla har än så länge bara agerat i en kraftigt positivt trendande ekonomi sedan Model S släpptes. Frågan är hur kundmålgruppen agerar i dåliga tider?
10 kommentarer
En liten luring är väl orderingången? Tesla har producerat upp backlogen, och redovisar försäljningen, som är lika med leveranserna, men hur många nya ordrar de får in vet man inte. Det brukar vara en kraftig kursdrivare, för att uttrycka sig milt.
Vi bör se ett släpp av Short Range snart.
Det här var väl ett ovanligt nedtonat blogginlägg för att komma ifrån en Tesla-fanboy? Fullt med ansträngda (bort)förklaringar om varför resultatet, vinsten och leveranserna är si och så.
Är det verkligen rimligt att produktionen av Model 3 börjar plana ut? Redan? Man skulle väl behöva hålla ett tempo på minst 5000 bilar per vecka i två år innan man ens betat av alla förbeställningar på över 400 000 st Model 3? Fast det är klart, med ett pris på 700-800 tkr (i Sverige) kan man förstå att de som stått i kö inte är lika sugna längre. Antalet potentiella kunder i detta prissegment är trots allt inte så stort.
5000 bilar per vecka är en utplaning, så ja.
Du får väl sluta blanda ihop att vara fanboy med att vara dum i huvudet vad gäller investeringar. Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Ja, eftersom 35000 USD-siffran är den som slängts runt, men hela tiden avsåg short range och i USA utan importkostnader, moms mm, så är förstås marknaden för fullprisbilarna mkt lägre än de 400000 förbeställningarna. Att myten om en Tesla för under 400000 har spridits har förstås bidragit.
Nu koncenterar man sig på de dyrare modellerna först, vilket är rimligt för att snabbt få in pengarna. Sedan kommer vi nog få se betydligt mer short range längre fram i svansen. Fast innan de 400000 är helt avbetade är det dags för att byta bil efter tre år.
Men jag kan inte räkna hem Tesla-aktien som investering. Tror inte att jag någonsin hävdat det.
I början av året hade de över 3000 Model 3 i lager som de inte lyckade sälja trots att man slagit på stora trumman angående subventioner som skulle försvinna. Har inte sett nånstans hur det har gått med det. Nån som vet?
Snart kommer kilometerskatten på elbilar.
Men först på bensin- och dieselbilar.
Undrar varför deras ekonomichef avgår?
Pension.