År 2018 visade upp det lägsta antalet nyregistrerade personbilar sedan 2015. Branschen och experter skyller förstås på den införda bonus/malus-beskattningen, för det kan ju aldrig handla om en svagare konjunktur med inbromsande svensk ekonomi.
Nyregistrerade personbilar per år 1987 – 2018. Data: Bil Sweden |
Antalet nyregistrerade personbilar föll 7% under 2018, trots att det registrerades extra mycket bilar innan halvårsskiftet för att komma undan det nya bonus/malus-skattesystemet. Siffran är den lägsta sedan 2015, och är första nedgången efter tre nya årsrekord i följd.
Branschen och tillhörande lobbyexperter hävdar förstås att de fallande nyregistreringarna beror på den nya beskattingen. Lustigt nog sammanfaller dock nedgången även denna gång med en försvagning av konjunkturen.
Fallande bilförsäljning är annars en mycket stark konjunkturindikator och en av få inhemska konsumtionsmönster som påverkas av lågkonjunktur. Det hushållen drar ner på är bilköp och utlandssemester – istället kompenserar man med annat tröstkonsumtion inom landet, vilket förstås är billigare än utlandssemester eller bilköp.
Men konjunkturen är ju aldrig problemet. Det är fult att prata om vikande konjunktur, för tydligen tror olika lobbyorganisationer att sådant snack är självuppfyllande, vilket är en rätt spektakulär självbild.
38 kommentarer
Hur ser det ut i andra länder? Om det är konjunkturen så borde det synas även där.
Hej Lars, tur jag hämtar min nya elbil imorgon då. Lådorna töms snabbt nu. Tack på förhand för en kommande slopad uppskovsskatt. Kostnad per miljon per månad är ju:
1Mkr x 0.5/0.22/0.7/12/100 = 2705kr/månad. Tur att man inte realiserat den vinsten.
Det är klart, att bonus/malus påverkat. Läser man statistiken från Bilsweden, ser man att juniförsäljningen var 66.244. Den högsta siffra som finns registrerad. Detta medan försäljningen i juli, på 12.504 bilar, är den lägsta, sedan 1996.
http://www.bilsweden.se/storage/ma/8f01fb7c34c64e64950866482309caf8/9284534bd4f9417aae7730574e49b4c9/xls/278F559B11061E63EC1E9F47A36DBA8FEEAA5C5B/nyregistreringar.dec18.xls?MediaArchive_ForceDownload=true
Ja, bilarna köptes innan halvsårsskiftet istället. På helåret borde det kvittat. Det gjorde det inte.
Klart bonus-malus påverkar. Det som också påverkar ett svagt utbud av elbilar som vi vanliga har råd med.
Nu kommer förvisso Hyundai och Kia ut med sina modeller. Men de är "fullbokade", dessutom ligger de lite väl högt. Fr 300kkr efter premie.
Jag gav 195k för min nya elbil, men så leasar jag batteriet då. Nissan/Renault verkar inte riktigt ha Tesla kvalitet på batteriet. Så leasing blir nog bäst där.
Att bonus-malus påverkar borde inte vara något som man ifrågasätter. Det är väl ganska accepterat faktum att högre pris innebär lägre försäljning och det bör inte göra någon skillnad ifall det högre priset är pga skatt eller andra faktorer.
Nu kan man ju kanske invända att man ju har bonus också, men det hjälper inte mycket eftersom det som sagt är ganska tunt med elbilar som man har råd med. Att man får några tusenlappar på en halvmiljoners bil hjälper föga om man har en budget på en kvarts mille.
Det man kan ifrågasätta dock är hur stor denna effekt är dock.
Att skjuta på bilköp kan kanske delvis bero på att en del väntar på billigare elbilar?
Det kan säkert påverka. Sen har en del privatpersoner säkert valt att köpa begagnat istället för nytt. Är säkert en kombination av många faktorer där konjunkturen är en.
På tal om olika konjunkturindikatorer. Jag själv är rätt duktig på att skänka pengar månatligt till 12 olika orginisationer. Utav dessa så har jag nu fått 5 summeringar om hur mycket vi givare har bidragit med 2018. På samtliga 5 så har givandet tydligen minskat drastiskt (jag sparar dessa varje år för att jämföra) och det är minskningar på 24-43%.
Vill minnas att tex musikhjälpen har slagit rekord varje år men att det 2018 landade på ca 45 miljoner? Och att det år 2017 slutade på ca 75 miljoner? Lite osäker på exakta siffror så rätta mig gärna. Detta är då i linje med siffrorna som organisationerna jag bidrar till har. Detta bör väl även det tyda på något då folk med största sannorlikhet kan avstå från detta då det blir lite snålt på kontot.
Sverige är troligen i en recession (två kvartal med fallande BNP).
Det är som med Snurresprätt. Börsen har sprungit ut för klippan, men vi har inte fallit ner än.
Ser ut som det kan bli 250-260 tusen på helåret 2019. Som 2008/2009.
Noterar på hemnet att hus runt 3M verkar säljas som smör här i Söder. Så jag tror inte bilförsäljning påverkas ännu, mer att folk avvaktar nästa bilköp tills elbilarna når rimliga priser.
Då plockar forstås Maggan bort premien. Gissar på sommaren 2020.
Det måste vara klimatångesten.
Hade inte Volvo ett rekordår ifjol?
Jo så det säkert. De har en fin portfölj bilar nu. Saknar dock bra elbilar. Sen saknar de mjukvarukompetens i regneborg. Varav man expanderar i Lund kraftigt.
Tror att medial uppmärksamhet av lågkonjunktur kan ha påverkan på framförallt på derivatan, tror att många som kanske egentligen inte själva är berörda ändå blir försiktigare och på så sätt har de ju rätt. Men de kommer ju inte kunna snacka bort konjunkturen möjligen förskjuta den lite
2018 var peek nyförsäljning av fossila personbilar på jorden. Klart att Sverige följer. Elbilarna är ännu få men ökar år för år. Priset är ännu högt för de flesta.
Vänliga hälsningar
Nanotec
2018 var peak försäljning av det mesta i Sverige. Men inte i resten av världen.
Knappast Markus. Peak fossila personbilar är globalt. Betyder att vi aldrig mer kommer tillverka fler fossiler än 2018. När det gäller svensk BNP kommer den troligen vara positiv i år och nästan säkert större än 2018 om några år. Fast visst kan omställningen från fossilt ge en mycket lång kris.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad jag var ute efter är att Sverige är på totaldekis när det gäller det mesta. Bara att titta sig omkring, behövs ingen statistik för det.
Totaldekis Markus?
BNP är trubbigt och mäter bara den ekonomiska aktiviteten i kronor. Använder sällan min fax och modemen har ersatts av fiber min NMT har upphört fungera. Mer kunskap på nätet och högre hastigheter syns inte riktigt. Längre livslängd och minskad död i de flesta cancersjukdomar är också ganska otydlig. Mer och längre utlandsresor.
Men visst är det rekord i tid för ny regering, vädret är sämre, den spårbundna trafiken har förseningar mm – fast jag har svårt att inse att vi är på totaldekis.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det känns alltid lika övertygande när någon förkastar statistik och forskning för "känslan när de tittar ut genom fönstret.
Tack Combat Wombat känslor fastnar.
Minns när jag var i Rom oktober 1998 och utanför fönstret på morgonen tågade en oändlig demonstration med många fascister. På kvällen satt vi i en glesbefolkad restaurang med 30-talsstuk med mest enstaka utspridda gäster. En kort fet man serverade maten och en darrande lång smal hällde upp vinet till oss. Det var som om vi hamnat i en film av Fellini.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är ju fortfarande uppe på tredje högsta nivån på 31 år så det finns mycket fallhöjd kvar innan man kan börja prata om någon verklig nedgång
Det sättet att jämföra är som att jämföra äpplen med päron
slå ut detta på antal nya bilar per 1000 invånare så får man nog ett korrektare mätetal för ökningen/minskningen över åren.
stafan, Du har iofs rätt i sak men utan att ta fram siffror och räkna rätt gissar jag att det bara är åren 87, 88 och 89 som byter sida om man ska räkna rätt.
Sen består ju största delen av befolkningsökningen lågbemedlade flyktingar som inte kommer köpa nya bilar vare sig förra året, idag eller om 10 år så den där fallhöjden är nog ändå ganska stor.
Sverige har väl trots dessa rekordår en ganska gammal fordonspark?
Lånat en hyundai Ionic ett tag nu, vilken bil!
Lyxig, tyst, snabb!
9.9 år vilket är lägre är EU-snittet på 10.9 år. Snittet i Västeuropa ligger runt 9 år, medan syd och öst är betydligt högre.
Beställde en ny Passat i augusti och väntar fortfarande på den, kommer i bästa fall i slutet på februari. Om det beror på att VW säljer otroligt många bilar eller om de har andra problem kanske någon här vet mer om
Drivmedel? Ladd hybrid?
VW har problem att få sina bilar godkända enligt den nya körcykeln in om EU. https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181005/korcykeln-wltp-skakar-om-bilforsaljningen-i-europa-kraftig-nedgang-i-september-i-manga-lander/
Vågar nästan inte skriva det här men det är bensin
Det är helt riktigt WLTP som är den stora boven här. Och det är inte bara VW som har problem.
Alla bilar måste sedan första september mätas var för sig, inga uppskattningar godtas längre.
Jag kan tänka mig att vi kommer att få se dramatiskt krympta tillbehörslistor framöver.
Spontan observation är att ser ut som nybilsregistreringar fallit år som följer ett år av fallande bostadspriser. Finns det statistik längre bakåt?
Överlag brukar emperi ge stöd för att fallande bostadspriser skapar ekonomiska kriser, snarare än tvärt om.
Kan dock röra sig om falsk kausalitet där en tredje variabel påverkar både bostadspriser och nybilsregistrering. Jämför sambandet mellan drunkningsolyckor och glassförsäljning.
I kombination med uppgifterna idag om at privata konsumtionen sjönk med 0,5% i november och 1,5% i oktober så får man nig se det mer som ett tecken på att det är en lågkonjunktur än att det är något malus bonus bakom.
Folk har levt på pengar man fått från okning på bostad/fonder i stor utsträckning. Så att det nu sker en inbromsning när börs/bostadsmarknad går sämre är väl bara naturligt.
Av 9 tillfällen sedan 87 har alltså aldrig derivatan bytt tecken två år i rad. Det ska alltså till ganska mycket kött på benen för att gissa att det handlar om en temporär effekt. För nog har vi förändrat diverse regler under dessa 30 år?
Tja, samtidigt är det tredje bästa året sedan 1987… 😉