Nybilsregistreringar av personbilar är en stark konjunkturindikator, som släpar efter konjunkturläget något. Den senaste högkonjunkturen har driven av de artificiellt låga räntorna har dock brutit mot detta mönster. Frågan är om vi har ett paradigmskifte, eller om detta bara är ännu ett utfall av att konstlade räntor har gett en konstlad högkonjunktur?
Nyregistereringar personbilar och konjunkturbarometern. |
Hushållens köp av personbilar har alltid varit en stark konjunkturindikator, och tillsammans med utlandssemester är det den sektor som hushållen generellt drar ner på mest när ekonomin blir svag och konjunkturen faller.
Grafen ovan visar dels konjunkturbarometern, och dels den årliga förändringen i tolv månaders nyregistreringar av personbilar. Vi vet att kausalitet existerar, och korrelationen för hela intervallet från konjunkturbarometerns start i juli 1996 till senaste siffrorna för oktober 2018 är mycket stark på 0.53.
Dock kan vi se att den senaste högkonjunkturen är avviklande. Nybilsregistereringarna har i stort sett stagnerat, och stack först iväg på desperationen att registrera nya bilar innan de nya bonus/malus-reglerna började gälla vid halvårsskiftet. Stryker man 2017 och 2018 ökar korrelationen till 0.58. Och det finns i princip ingen korrelation alls åt något håll 2017 och 2018, som landar på -0.04.
Något har alltså hänt under den senaste högkonjunkturen, som även varit ovanligt utdragen. Det registreras inte längre fler bilar på helåret. Beror det på att konjuntkuren varit artificiellt dopad av minusräntorna, istället för stigande räntor tillsammans med konjunkturen? Eller beror det på den socialistiska regeringens bilismhatande politik? Eller har bilar helt enkelt blivit för dyra, trots de låga räntorna?
Kanske väntar hushållen på att de skattebefriade elbilarna ska bli billiga och finnas i volym, och paradigmskiftet handlar om inväntan på ett teknologiskifte?
Jag lutar mot den långa konjunkturen. Folk har helt enkelt skaffat bil redan tidigt i konjunkturcykeln, sannolikt på grund av de artificiellt låga räntorna, och är nu nöjda i större utsträckning.
Andra sidan kan man också se att högkonjunkturen 2006 – 2007 innan finanskrisen visade på svaga nyregistreringar. Den gången rusade oljepriset, vilket kanske höll tillbaka.
Eller kanske har vi det där paradigmskiftet. Städernas medelklass klarar sig utan bilar, och på landsbygden har man med sina lägre inkomster inte råd med en ny bil, men kan på grund av obefintlig service inte klara sig utan. Så man kör kanske på med äldre bilar? Det går att gräva djupare i statistiken och titta på var nybilarna köps in. Detta kan dock vara missvisande då leasingbilar ofta formellt ägs av banker, baserade i Stockholm.
Nu skylls det på bonus/malus-systemet att det inte registreras nya bilar. Men i slutändan är det ett konjunkturtecken. Överhettningen viker nu undan och det brukar gå snabbt utför när detta väl dragit igång. Och då faller även nybilsregistreringarna.
Siffrorna i grafen är dels konjunkturbarometern minus hundra, som vi kör med här på bloggen, respektive den procentuella förändringen hos tolv månaders nybilsregistreringar kontra föregående tolv månader. Det blir alltså helt säsongsjusterat.
35 kommentarer
Sunfleet med flera verkar ju expandera hela tiden, och rimligen ersätter de ett antal bilar per varje ny bil de har i sina pooler.
Knappast…. Det är en nischföreteelse i ett fåtal städer. Inte en chans att det ger avtryck i nationell registreringsstatistik
Boris;
Sunfleet hade 30 000 medlemmar år 2014. Idag, bara 4 år senare har de runt 85 000 medlemmar. De finns nu på 50 orter i Sverige. Det bör vara ganska stor chans att de börjar ge avtryck i nationell registreringsstatistik.
Vad gäller nybilsförsäljningen under detta år är den väldigt svår att tolka då Bonus Malus slår rätt hart. det är inte något man så lättvindigt ska borstal bort.
Men det är tydligen även så att leasingföretagen översvämmats av begagnade dieslar som man erbjuder leasingtagarna väldigt förmånliga avtal för att fortsätta leasa efter de 3 åren.
Vilket gör att efterfrågan på nya bil minskar kraftigt.
Vad gäller sunfleet skulle jag saga att det är de som inte haft en bil sedan innan som använder. Eller de som bor I Hipsterdelen av Stockholm (innanför tullarna) där det är svårt med parkeringar (och där det finns en fungerande lokaltrafik till skillnad från stora delar av landet).
Eller så kan man fundera över varför/vad som hållit uppe knjunkturbarometern de sista två åren? Kanske konjunkturen egentligen i stora delar av ekonomin helt enkelt redan vikit ner sedan länge?
Är det flyktingströmmen 2015 som gett en extra skjuts i diverse kassaflöden? Eller är det att räntorna fortsatt hållits nerpressade? Eller nåt annat?
Vi har i alla fall haft en extremt lång högkonjunktur. Frågan är varför det blev så den här gången?
Har den privata skuldökningen ökat tusen miljarder så finns det tusen miljarder mer någonstans, kanske i någons kassaapparat, hur mycket av dessa tusen miljarder har blitt BNP ?
Även hembränt o annan svart- arbete- -handel skapar synlig BNP
Vi (nåja) har ju stimulerat ekonomin i princip hela högkonjunkturen. Om man inte tycker penningpolitisk stimulans är totalt hokus pokus är det väl ganska givet att den då håller längre. Penningpolitisk doping ökades ju tex kontinuerligt I takt med att ekonomin försökte lugna ned sig.
Tror dom flesta får ångest bara av tanken på att handla ny bil. Bränslepriserna är skyhöga och det är olika bonusar och avgifter beroende på vilken regering som styr. I förrgår var bensinbilar pesten och diesel framtiden. Igår blev dieselbilar pesten och hybridbilar framtiden. Samtidigt tar oljan slut och jorden går under om vi inte börjar använda elbilar. Men elbilar är dyra och har batterier som förstör naturen och för med sig en drös potentiellt okända "biverkningar".
Vem fan vill köpa bil när det är omöjligt o köpa rätt bil?
"och har batterier som förstör naturen", har du hört talas om återvinning? Kobolt är snart ett minne blott..
Påstår inte att något av det jag skrev ovan stämmer, bara att det är så "snacket går".
Ok, jag håller med om att dett är viss "osäkerhet" på vilken häst man ska satsa på. Jag velar själv, men ifall man är "rätt" snabb så tror jag på elbil. Eller blir det blir det precis tvärtom, tänk "ny batteriteknik".. Vi får se.
Bränslepriserna är inte så upprörande att de avgör, 1 liter milen/3000 mil ger ju 60k/år om det koster 20 kr litern, nu finns det många bilar som drar 0,5 och ägaren åker kanske 1500 mil och de ger i samma case 15k.
I båda fallen kommer värdeminskning normalt att vara värre.
Oljan tar inte slut på ett tag, blir den för dyr finns det gas, och jorden går nog inte under.
P.M.S. Eriksson;
Kan hålla med om att bränslepriset borde vara högre.
Bara för det vill jag dela med mig av en tysk dokumentär på SVT Play:
Den stora klimatskandalen.
https://www.svtplay.se/video/19862354/den-stora-klimatskandalen?info=visa
Jo, frihet, men klimatgrejen är inget vi kan göra så mycket åt med bränslepris då det slår hårdast mot de fattiga, inte fattigaste, men fattiga. Nästan överallt är det tyvärr så.
PMS. Eriksson;
Du får akta dig, för du sprider fake-news. Höga bränslepriser (ca halva priset i Sverige är skatt) slår inte mot de fattiga. Tvärtom – skatten på bensin slår mot de rikaste.
”Enligt ny forskning stämmer inte påståendet att människor med minst pengar drabbas hårdast. En rapport visar att bensinskatten slår hårdast mot dem som tjänar mest i Kina, Indien, USA och 22 länder till. I Sverige är bensinskatten neutral.”
https://www.svd.se/bensinskatten-slar-inte-mot-fattiga
Frihet!
Du har nog fel i ditt påstående!
Korrelationen mellan de som har tjänstebil / firmabil och deras inkomster är stark och för dessa grupper betyder en 50-öring uppåt på bränslepriset inte mycket.
Däremot de som betalar både bilen och bränslet själv har bränslepriserna en stor betydelse
mvh
Jag tror att det är du som har fel. Fattiga människor har inte råd med bil. Arbetande människor med lägre löner har inte råd att köra runt med bil i onödan (t.ex. åka stadsjeep upp till Åre på vintern). De åker till jobbet och hem.
De som gnäller allra mest – det är främst stadsbor med alldeles för höga löner och för stora 4W terrängbilar som aldrig körs i terräng. Möjligtvis felparkeras de på sin höjd uppe på en trottoar.
Det tokgnälls och skriks och bråkas vid minsta prisjustering uppåt. Man kan tro att hela världen håller på att gå under… fast det är bara mänskligheten som riskerar utrotning.
Själv köpte jag ny bil, förra hösten, just för att slippa Bonus Malus.
Samma här, diesel ut och hybrid in.
Själv köpte jag en begagnad kärra för att slippa lån. Krediter ut och kontanter in.
Jag har en 42 år gammal Renault som jag bytte till mig mot en moped för tio år sedan, jag har lagt ut en tusing om året i underhåll. Nu väntar jag in femtioårsdagen så slipper jag besiktiga den också.
Trimmad Zündapp här, kostar nästan inget. Flyger lite under radarn och farbror blå har blivit allt mer ointresserad efter att åren går. Man kanske skulle skaffa sig en 50-årig vinterbil dock..
@Cornu, kul du var lite självkritisk genom att inkludera bonus/malus. Och ja, folk väntar nog på vettiga elbilsalternativ för sub 300k. Dock "glömde" du wltp, många bilar är än så länge inte godkända/certifierade för den nya körcykeln. Denna cykel gynnar förstås "naturally aspirated engines", och straffar allt med vad turbo och downsizing har att erbjuda.
I sådana här lägen har politiker en övertro på teknisk utveckling och tänker att riktade miljöskatter löser problemet snabbt. Kanske det går fort eller så tar det 20 år att ändra fordonsparken till 100 %.
Säkert en del som insett elcykeln räcker gott och väl som ett andra fordon.
+1
Tror som Cornu, folk som vill har redan köpt en bil. Man köper inte flera bilar även om räntan fortsätter ner. Som bopriserna. Söder i stockholm ligger på 81.000/kvm, tappat -2,75% sista månaden och -8% sen toppen i Augusti(penates) och accelererande rörelse nedåt. Snart bryts 78.000kr/kvm, dvs minimum sista 3 åren. Köpte man en bostadsrätt för 8 miljoner har man tappat 600.000 på drygt 2 månader. Med USA räntor upp, talas om 6% snart,(till kund inte repro) kommer ingves med räntehöjning Dec/Jan. Då accelererar antagligen priserna nedåt. -55% bostadspriser inom 2 år är min gissning. Långsiktigt ska de ner 4/6 till 5/6, för att följa husindex som ligger på 600 idag, men som legat mellan 100-200, normalt, sista 200 åren. (Gäller främst stockholm).
Frågan är vem som har råd att köra gamla fossildrivna bilar inom några år. De som måste ha bil (vilket blir allt färre) framöver kommer att köra med eldrift.
Jag tänkte köpa en lådcykel så att jag smidigt kan ta mig 6 mil genom lera och snö till köpcentret för att köpa 6 matkassar som inte får plats i den lilla hen-lådan på cykeln. Men det är ingen premie på lådcykel så jag tror jag skiter i det, lägger batterierna i komposten och kör min bensin-V8 på tomgång i Per Garthons vardagsrum i stället.
HAHAHA.
Och inte heller kommer folk köpa snordyra elbilar när Sverige kraschar. de kommer fortsätta köra det de har och Bonus Fjantus kan man torka sig nånstans med.
Haha. Ja, kör med din V8:a på tomgång du. Folk kommer köpa billiga elbilar – för det blir billigare i längden. Det är bra mycket dyrare att köpa bensin år ut och år in. Inom ett eller två år har jag själv en elbil. Känner flera personer som väntar med att köpa bil för att skaffa elbil inom några år. Ju färre som köper nya fossildrivna bilar desto dyrare blir det att köra fossilt och desto billigare blir det att köra med eldrift.
Rekommenderar denna dokumentär:
https://www.svtplay.se/video/19862354/den-stora-klimatskandalen
”Nyregistrerade elbilar och laddhybrider ökade med 23,7 procent i september, och dessa fordon har sett en uppgång med 56 procent hittills i år. Samtidigt har dieselfordonen minskat – de stod för knappt hälften av nyregistreringarna i fjol, medan de stod för en knapp tredjedel av försäljningen under september i år.”
http://www.gp.se/ekonomi/därför-fortsätter-bilförsäljningen-minska-1.9589635
Skulle vara intressant att se hur det ser ut mellan privatpersoner vs juridiska personer om nyregistreringar
Det är inte någon statshemlighet att nya bilar till absoluta majoriteten köps av företag och sedan rullar som leasingbilar i 3-4 år innan de går ut på begagnatmarknaden och köps av privatpersoner
Kör själv en VW Passat Kombi 2014 som jag köpte beg för 1 år sedan Tyvärr Euro 5 dock..
Oavsett det exakta konjunkturmönstret ligger bilförsäljningen på nivåer som inte ens är nära att vara hållbara. Den svenska bilparken har sedan 2000 ökat från 4 till 5 miljoner bilar. Att göra livscykelanalyser på bilar är vanskligt, men även om man använder väldigt försiktiga antaganden innebär det ökade antalet bilar ett stort tillskott av CO2-utsläpp. Jag har när jag räknat på detta använt en siffra för en VW Golf som är att bilen vid tillverkning/skrotning orsakar utsläpp på 7 ton/CO2. Det innebär att bilparkens tillväxt orsakat 7 miljoner ton CO2-utsläpp. Jag har även utifrån en prognos för bilparkens utveckling under de närmaste åren som Trafikanalys har gjort räknat på vad som väger tyngre för de totala utsläppen – de minskade utsläppen per bil eller det ökade antalet bilar. Det är ingen tvekan, den växande bilparken väger över och gör att fordonsutsläppen ökar i Sverige trots att bilarnas utsläpp under körning minskar. Mer om dessa samband kommer i boken "Elbilen och jakten på metallerna" i början av nästa år.