Gårdagens föreläsningsresa till och från Säffle gick förstås utmärkt med elbil och även en ort med mindre än 10 000 invånare erbjuder tolv publika laddplatser. Även om de är belagda med avgift, så visade sig en av dem vara mycket prisvärd med en kostnad på under 1:- SEK per kWh.
Laddning i Säffle. 24 A trefas växelström för 15:- SEK per timme. |
Resan till och från Säffle kunde egentligen hanteras utan laddning. Det handlade trots allt bara om 472 kilometer tur och retur. Även om det är mestadels motorväg från Landvetter till Trollhättan, så är resten av sträckan antingen trefilig 100-väg eller 50-60-80-vägar. Förbrukningen i ena riktningen landade på 175 Wh/km, och med initiala 94% i laddning och därmed 94 kWh räckte laddningen 537 km. Dessutom finns Teslas Supercharger-station i Kungälv för en enkel avstickare på hemvägen om det skulle knipa.
240 km blev sträckan och snittet blev 175 Wh/km trots nedåt fyra grader utomhus. Fulladdad skulle detta ge 571 km i räckvidd på en laddning på min Model S 100D. |
Däremot är det med elbil onödigt att inte passa på att ladda när man kan.
Säffle erbjuder åtminstone tolv publika laddplatser enligt uppladdning.nu, varav en CCS/CHAdMO-snabbladdare vid OKQ8. Åtta av dem hanteras av tjänsten Laddkoll.se och tillhörande app för betalning och laddstart för de 3.7 kW, 11 kW och 22 kW type 2-laddstolpar som antagligen kommunen ordnat.
Den kraftigaste av dem visade sig ligga intill kommunhuset inom ett stenkast från biblioteket där jag skulle föreläsa.
Laddningen är dock inte gratis. De två platserna, varav en var ICE:ad (internal combustion engine, förbränningsmotor) av en fossilvolvo, kostar 15:- SEK per timme att nyttja. Växelströmsladdstolparna kunde här alltså ge maximalt 22 kW, vilket få bilar stöder. Min Tesla stöder dock 16.5 kW, vilket innebar att jag på den tid jag var i Säffle betalade 36:- SEK och laddade nästan 40 kWh. Priset blev alltså under 1:- SEK per kWh inklusive alla skatter och moms och billigare än att ladda hemma. En förlustaffär för kommunen och/eller Laddkoll.se. Dock har de flesta bilar svagare inbyggda laddare. Hybrider ofta maximalt 3.7 kW, Hyundai Ioniq 7.4 kW osv. Då blir förstås priset betydligt högre per kWh.
Så nästan fulladdad – resan upp hade dragit 42 kWh – var det sedan bara att sätta sig hem igen.
Laddkolls tjänst var för övrigt trevlig, snabb och fungerade utan problem, vilket man t ex inte kan säga om Vattenfalls inCharge-app, som annars är den jag oftast använt vid betald elbilsladdning.
En inflikning om inbyggda laddarna i Tesla S och X. Äldre bilar hade antingen 11 kW standardladdare, eller dubbla laddare som tillval och 22 kW. Idag har bilarna som standard 16.5 kW inbyggd laddare. Ska du köpa en begagnad Tesla är det bra att notera vilken maxkapacitet du kan få vid 22 kW type 2-laddning.
Vän av ordning kan notera att även om bilen vid 100% laddning under dessa temperaturer nedåt fyra grader skulle ha 571 kilometers räckvidd, så var detta en resa på 240 km innan laddning gjordes. Mitt tidigare uttalande att 35 mils räckvidd duger för en elbil i Sverige söder om Dalälven, åtminstone en Tesla med snabbladdningsnätverket Supercharger och kraftig inbyggd laddare vid destinationsladdning enligt ovan, står jag alltså fast vid.
Ska man skaffa en Model 3 räcker det således med short range även för ovanstående resa med två timmar på destinationen. Annars kunde man tagit en fika eller middagen på OKQ8 med snabbladdaren. Eller fortsatt till Grums för Tesla Supercharger. Nu blev det istället kebaben vid torget i Säffle.
För övrigt kommer inte Model 3 att få gratis supercharging, som dock fortfarande är billig med 1:90 SEK per kWh. Samtidigt är det nu officiellt att Tesla Model 3 (och sannolikt framtida S och X) kommer ha inbyggd CCS-kontakt istället för Teslas type 2-kontakt med Superchargermodifikation. Superchargerstationerna kommer framöver ha dubbla kablar, både för CCS och Teslas gamla kontakt. Type 2-kontakt kvarstår förstås eftersom halva CCS-kontakten är just en type 2. Initialt är det osäkert om samtliga superchargerstationer hinner byggas om tills Model 3 finns i Sverige.
Oavsett – 35 mil för en elbil söder om Dalälven ser fortfarande ut att hålla och jag har ännu inte kört en längre sträckan än detta utan en naturlig kortare paus nog för laddning, t ex lunch, fika, toalettbesök eller förarbyte. Eller någon timme på destinationen enligt ovan. Andra har förstås andra körvanor, utan jag kan bara tala anekdotiskt för min del. Men vet ni vad, ni kan fortsätta köra era fossilbilar om ni nu gillar köra 5-6 timmar utan en enda paus. Hoppas ni också har autopilot och därmed får en mycket avslappnad och avkopplande körning, och inte kommer fram stela och hålögda.
Säffle är en trevlig och vacker stad. Har din elbil en kraftigare inbyggd laddare är det mycket billigt att ladda vid kommunhuset, och tvärs över gatan hittar du kebab och pizzeria, eller en Sibylla runt hörnet. De flesta som kör Tesla fortsätter antagligen istället några mil till Grums Supercharger för snabbladdning på 120 kW.
Se även tidigare inlägg med en introduktion till elbilsladdning.
Ska du köpa/leasa/anskaffa en Tesla Model S eller X, använd denna länk för att få sex månaders gratis Supercharging. Detta gäller för beställningar fram till 10:e december. Sedan brukar villkoren ändras.
29 kommentarer
Apropå bildtexten "Laddning i Säffle".
Det skulle kunna vara eller tom förtjäna titeln på en dikt av Tranströmmer.
Ursäkta!
Det var här min kommentar skulle vara!
Sjöwall – Wahlöö
"Den vedervärdige mannen från Säffle"..
🙂
Avvaktar elbil till dagen jag kan få distans för ungeför en tiondel av de 2MSEK en p100d går på.
Får ju samma distans med en Model 3 Long Range för runt 500 000:-.
Tycker även 500kkr är orimliga pengar att lägga ner på en bil om man endast ser det som ett transportmedel i vardagen (jmf. hobby eller verktyg i arbetet).
På tok för många människor lägger ner på tok för stor andel av sin disponibla inkomst på bilar. Men jag förstår absolut varför, det är statusmarkör #2 efter boendet.
Mer än respektingivande bra! Hur ser Tesla´s service ut idag liksom kostnadsbild!
Och milkostnads-tillägg för övrig drift och värdeminskning blir då ungefär?
16 kronor per mil (1.6 per km) för överskjutande mil över leasingavtalet.
Serviceavtal 6000 mil går väl på typ 15000 eller ngt sådant. Dock finns inga krav på att den ska göra service alls, både garantier och återköpsvärdet efter leasing är det samma ändå.
Leasingvillkor: 3år, Stibor, 50%, 2000mil typ då?
Eftersom jag inte kan elmotor-komplexet så kan man bara undra om det finns särskilda svaga punkter(reservdelar och service karusell-inkomst inom fossilbranschen) på lite längre sikt. Finns inte det eller om utbyte och reparation i sig är relativt enkla/billiga så antyder detta en stor fördel kostnadsmässigt!
Typ. Fånigt låg ränta, så jag stoppade in maximal första maximal leasingavgift för att låsa in räntan. Betalar nu en dryg tusenlapp i månaden i leasing för bilen.
På längre sikt ser jag bara fördelar. Tesla är pga låga volymer fortfarande långsamma på vissa reservdelar tydligen. Fick dock bytt en strulande backkamera direkt. Fick tid för garantiservice två dagar efter kontakt, byttes direkt efter felsökning, så det fanns uppenbarligen inne på lager. Iaf, udda reservdelar lär få snabbare leveranstider med högre volymer.
Man kan ju för övrigt alltid rättfärdiga sina beslut via olika alibin. Jag kunde tagit ut och skattat för pengarna och köpt en fyra år gammal Volvo V60. Och fått betala massa vägskatt och bensin mm på X tusenlappar i månaden.
Eller så leasade jag en Tesla Model S 100D, vilket för samma pengar som en skattad V60 gav en dryg tusenlapp i månadskostnad för företaget i leasing. Själv får jag betala laddningen hemma, på några hundralappar i månaden, plus skatt på förmånsvärdet. I slutändan går det ungefär jämnt ut privatekonomiskt på sista raden. Fast Volvo V60 och Tesla Model S är … lite olika bilar i upplevelse och valuta för pengarna.
Eftersom Tesla är dels outsider, dels i ny växande bransch så kanske de agerar som andra före dem(japanerna i början på 80-talet)dvs med viljan att marknadsföra sig som servicevänliga i både pris och arbete. Allt för att växa. Håller deras bilar bra så kanske du som pionjär kan surfa på hyggliga 2:a handsvärden(beror förstås även på beskattningen)jmf med en V60!
Klart att moment-känslan med en rejäl elmotor liksom tystnaden(vägljudet förstärks istället)också bör värderas!
Volvo är inte heller en premiumbil, oavsett vad Volvoiterna säger. Och när man kört Tesla ett tag så känns alla andra bilars interiörer 80-tal.
Andrahandsvärdet på Model S har än så länge (kan ändras när Model 3 finns) varit högre än Teslas garanterade inlösenpris. Så många säljer sin Tesla på marknaden efter leasingtiden istället för att lämna tillbaka den. Kan ge 200-400000 kronor över inlösenvärdet.
Så behövde du betala p-avgift utöver laddavgiften?
Nej.
Skall bli intressant att se hur elbilsägarna skall "mjölkas" framledes på alla de miljarder staten går miste om vid minskad tankning av bensin/diesel.
Den intäkten lär ju inte staten bara skänka bort.
och vad kommer att hända med elpriset?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Begriper inte hur jag skall använda länken. Har bokat en Mod 3 med kan inte nyttja refferal….
Länken gäller som det står bara Model S och X, och gäller vid beställning, inte bokning.
Hur får du fram ett en leasad Tesla kostar som en skattad V60 som är fyra år gammal?
Sen kalkylen skulle jag vilja se.
Du får laborera här. https://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/
Jämför med vad du får för oskattade pengar vid maximal första förhöjd leasing (40%), vilket efter skatt (marginalskatt plus arbetsgivaravgifter) motsvarar vad en beggad V60 kostar. Titta sedan på månadskostnaden för leasing vid 2000 mil om året.
Jag tog "standardbilen" och utan förhöjd första avgift kostar bilen företaget 15 000 sek per månad. Med ett förmånsvärde på 3300 sek per månad.
Hur det blir lika mycket som en fyra år gammal V60 Jan jag inte förstå.
Jag gissar lite att Volvon kostar kanske 2700 per månad för ränta och amortering.
Jag jämför företagsleasing med privatköp. Hur mycket pengar ska företaget ut med under leasingperioden. Om du tar samma summa, betalar skatt och arbetsgivaravgifter på den, vad får du i näven då? 36*15=540 (halva momsen tillbaka, men det skiter vi i). Avrundar till 32% arbetsgivaravgifter, ger 540/1.32=409. Av detta går 50% i skatt. Kvar 204 000 att köpa en beggad Volvo för.
På det får du sedan jämföra fordonsskatt, bränsle, försäkring, service, däck etc med skattade pengar, kontra oskattade pengar för Teslann i företaget.
Naturligtvis är det billigare att leasa en V60 än en Tesla. Men det var inte det jag skrev. Jag jämförde med köp för skattade pengar.
Och jag skrev att det handlade om alibisering, dvs påhitt för att motivera beslutet. Det mest rationella är att inte ha någon nyare bil alls, behålla gamla trettonåriga rishögen, och hyra vid företagsbehov.
Om jag tolkar uträkningen rätt är den direkta kostnaden för förmånen cirka 3200 sek. Vilket så klart är väldigt billigt för bilen och helt klart i paritet med förmånskostnaden för en sprillans Volvo V90.
Men sedan har du företages kostnad på 15 000 sek per månad. Har du inte leasingkostnaden kan du ta pengarna som lön i stället. Så dessa 15 000 hade gett dig cirka 5000 sek i plånboken efter skatt. Tillsammans med förmånskostnaden kostar bilen dig 8000 sek per månad. Jämfört med den gamla V60 som du får för 3000 sek per månad.
Jag jämförde oxå med att köpa en Volvo med beskattade pengar.
I normala fallen är den privata kostnaden att köra en förmånsbil samma som förmånsvärdet. Dvs vad man betalar med skattade pengar. Men med antagandet att du kan växla företagets kostnad mot lön. Vilket alla inte kan naturligtvis, men som alla med eget företag kan eller de som är goda förhandlare.
Så med det resonemanget kostar Tesla i kalkylen 15 000 sek per månad. Men då man får rabatt på förmånsvärdet på en miljöbil blir det lite bättre från förarens synvinkel.
Fast nu blandar du lite för mycket.
Du köper bilen för 200 000 sek. Och hade vi glömt förmånsvärdet samt att bilen är värd 100 000 sek efter 36 månader har du en poäng.
Men 3200 ggr 36 plus 100 000 sek är väldigt mycket pengar, över 200 000.
Samt vilken företagare betalar 50% i marginalskatt? 😉