En läsare med insats (eng skin in the game) i bensinmackbranschen konstaterar att elbilskunden spenderar 25 minuter vid ett besök och köper massor, medan bensinkunden stannar högst fem minuter och inte har pengar kvar efter den för mackarna rätt olönsamma tankningen. Därav kickar St1 ut 7-eleven och satsar strategiskt på butiker i egen regi.
Circle-K:s mycket fräscha butikskoncept. Rent, fräscht, sittplatser med eluttag för laddare eller laptops och … |
Läsaren som driver butik med St1-pumpar skrev följande i en kommentar:
“En elbilskund tillbringar 25 min på ett besök och köper massor. En bensinkund stannar max 5 min och är utfattig efter tankningen. Enkel kapitalism. Det är butiken som är karusellerna och bränslet no win.”
Att tankningen inte är någon bra affär är inget nytt. På grund av priset är mackägarens marginal minimal, och äts lätt upp av kostnader. En smitning per dag kan mycket väl göra hela affären olönsam.
Så butikerna är allt viktigare. Vilket Circle-K förstått, och utvecklat sina butikskoncept rejält sedan man tog över efter Statoil.
… nu även med hamburgare och annan mat än korv. |
St1 har i det perspektivet även kortsiktigt inget val – man måste matcha butikskonceptet som Circle-K erbjuder, även för att locka till sig bensinkunderna. Men på sikt är det intressant att se elbilskundernas påverkan här. Läsaren har förstås rätt i sin kommentar, och anekdotiskt kan jag titta på mitt eget beteende. |
Teslas supercharger-station i Ulricehamn. Tre Model S och en Model X på laddning. Bilarna anlände ganska samtidigt. Totalt gick tretton förare och passagerare till … |
Det här blogginlägget skriver jag på Circle-K vid Teslas Superchargerstation i Ulricehamn. Inte för att jag behövde stoppa för att komma till dagens föreläsning i Linköping – kör jag sparsamt kan jag komma från Sätila till Stockholm utan att ladda. Utan för att det var dags för morgonkaffet.
Intilliggande Circle K och McDonalds. |
Tidigare med fossilbilen brukade jag stoppa för kaffe/frukost/lunch vid 7-eleven alldeles innan Borås, men om jag sitter ytterligare 25 minuter i bilen kan jag istället stoppa i Ulricehamn och som Teslaägare med gratis laddning fylla upp bilen medan jag dels avverkar lite jobb och dels dricker mitt kaffe.
Så 7-eleven har tappat en kund pga elbilsladdningen.
Som Teslaägare påverkar förstås Supercharger-placeringen utfallet, men om man på sikt tittar på elbilsägare i stort behöver mackarna alltså skaffa laddstationer för att dra in dessa kunder. Det är dock knappast aktuellt idag. Nu rustar man upp butikerna, vilka kommer vara en konkurrensfördel och Mycket Bra Affär ™ när man väl lockar in elbilsägarna för laddning i framtiden. Att elbilsägarna blir så många att de för butiker som inte ligger vid en Tesla Supercharger blir Den Stora Affären ™ ligger fortfarande många år framåt. Men för de som har en Tesla Supercharger som granne är det en bra affär redan idag.
På Superchargerstationen kom det in fyra Teslor nästan samtidigt. Två av dem var fullsatta, sannolikt någon form av affärsresa för samma företag. Och alla skulle ha kaffe, för vilka butiken på Circle K respektive McDonalds rimligtvis har en enorm marginal, i synnerhet jämfört med bensinen.
Över hälften av fikakunderna här just nu anlände i en Tesla.
Mackarna har lägena, och det gäller framöver att inte bara behålla, utan locka till sig elbilskunderna. Kunder som inte blir ruinerade på att tanka fossilt, utan har pengar över till kaffe. Så 7-eleven åker ut från St1/Shell.
67 kommentarer
Ja, naturligtvis är det för att pengarna är slut som man inte handlar korv och kakor på macken samtidigt med bränslet.
Och det finns ingen som helst koppling till att elbilskunderna är uttråkade, rastlösa, strosar runt och försöker slå ihjäl tid medans de väntar på att bilen ska bli laddad.
Halvt påtvingad tid att slå ihjäl och vänta = konsumtion för några av de pengar man slipper lägga på fossilt bränsle. Dvs effekten som beskrivs i inlägget blir densamma fram tills den dag man kan ladda elbilen på 5 minuter och elbilar/el/whatever degen ska in etc beskattas högt.
En torr ostmacka för 50 spänn eller kaffe för 25:-. Nej tack! det kan rika författare och bloggare med elbilar göra.
Elbilsägare: 25 minuter på en mack i väntan på att bilen ska tanka. (Bil för 500 000+)
Bensinbilsägare: 5 minuter på mack, 20 min med familjen. (Bil för 70-80 000)
Personligen väljer jag bensinen ett tag till.
Dock så tror jag att Lars gör rätt med sin elbil. Solenergi hemma och gratis tankningar.
Men man ska ha råd att köpa och äga en Tesla också…
Kör man mycket som jag i städer där det i stort sätt inte existerar laddstationer för elbilar så har man inte mycket val.
Om 10-20 år så kanske är det dags att köpa. När de blivit tillräckligt billiga att köpa,äga och när när man kan köra 100mil på en laddning. Och när laddstationer finns överallt! Då är det en annan sak.
Just nu, nej tack 🙂
Precis det jag tänkte. När jag åker till bensinstationen för att tanka så är det just för att tanka. I regel inte för att handla. Sen! Vad finns det egentligen för bra och nyttigt på en mack? Korv, godis och glass. Dessutom rätt dyrt. Jag som trodde Tesla ägare hade lite högre krav.
Nils Nilsson;
Det är inget fel på en kokt med bröd. Dock skulle jag aldrig köpa den på macken. Man stoppar dem i en termos och vips så har man fem korvar med bröd istället för en för samma pris på macken.
Vi får väl se hur länge staten låter elbilsägarna ha pengarna kvar.
Några år till. För få än så länge. Måste bli fler innan man klämmer åt oss. Annats stoppar man utvecklingen.
Ja, danmark slog väl till för tidigt.
Oavsett så hamnar nog den kommande skatten på bilen snarare än på elen, och då kvarstår faktum att kunden har en del tid att slå ihjäl samt en modest utgift vid "pumpen".
Pågår det inte redan en utredning om kilometerskatt,just för att täcka upp?
Som sagt det är en fråga som är helt beroende på andelen elbilar. Så länge det finns gott om petrolium-bilar som man kan flå få pengar så behöver man inte ge sig på elbilisterna, men när de blir fler blir det tunt i skatteströmmarna. Då kommer elbilisterna få veta att de också skall bidra.
Att man eventuellt stoppar utvecklingen spelar ingen roll. Pengarna skall in ändå och för staten kommer de ju in i vilket fall även om folk väljer fossila drivmedel.
Sen tror jag folk överskattar politikernas betydelse här.
I längden bör mackarna alltså behöva 5 ggr större markyta för bilar, om alla ska stanna 5 ggr längre. Det är kanske inte ett problem vid motorvägs-mackar som ligger utkastade på en åker, men inom tätbebyggt område lär det bli dyrt (om ens möjligt).
Mackar i tätort är på väg bort av miljö- och säkerhetsskäl, om du missat det. Och ja, nya mackar som den på fotot har enorma asfaltsytor, ej räknat Tesla-stationen.
Samtidigt får allt fler p-hus laddare. Flera i Stockholm har nu 50+ laddplatser. Inte snabbladdare, men väl destinationsladdare.
Det är hög tid att avliva myten om de ickeexisterande eller lövtunna drivmedelsmarginalerna.
Mackägarnas ständiga jämmer i pressen har tystnat och mackdöden skjutits på framtiden. Faktum är att jag sett flera nybyggda automatstationer på senare tid.
Den riktigt hårda konkurrens gick till ända redan 2007 när Statoil förädlade sina marginaler i och med köpet av Jet. Därefter har även Shell som brukade prispressa åtminstone på min ort bytt ägare. Nu styrs priserna istället centralt.
Förresten har det varit känt att Shell och numera St1 inte förlänger med 7-Eleven i snart två år så ingen direkt berörd eller anställd borde vara förvånad.
https://www.expressen.se/dinapengar/har-ar-planen-for-7-elevens-butiker/
Ja, automatstationer hade ju inte drivits om det inte varit lönsamt att sälja just drivmedel.
Att bemannade stationer inte kan sälja drivmedel med vinst trots högre priser kan ju rimligen bara förklaras med just bemanningen. Eventuellt kan smitningar vara en del förklaring, men de är ju beroende på bemanningen.
Så det är alltså på sin höjd frågan om att man räknar fel som gör att man ser lönsamhetsbrister i drivmedelförsäljningen. Räknar man rätt ser man ju att det är övrig verksamhet som står för kostnaderna som skulle göra det olönsamt. Det är till och med så att man höjer priset för att täcka kostnader för övrig försäljning.
Fast detta borde ju vara en ypperlig möjlighet för ICA-handlare att installera laddstolpar vid sina butiker.
Möjligen för de som ligger vid våra motorvägar. Vilket de flesta inte gör. Mackarna har bättre lägen.
Men t ex ICA i Landvetter har typ 4+ 22 kW-laddare och ligger vid motorväg. Men 22 kW växelström ger t ex bara 7kW (11?) för en Ioniq. 16 f min Tesla. Inget för snabbladdning vid långfärd.
Nej, men om man hade laddstolpar som t.ex. aktiverades med kundkortet skulle nog många passa på att ladda medan man handlar istf att hänga på en mack.
Absolut. Laddar själv gratis på Kungsmässans Tesla Destination Chargers när jag handlar på Kvantum där.
Ica Maxi i Kalmar har laddstationer för elbilar 🙂
Samtliga köplador runt Stockholm är utrustade med laddare utom möjligtvis Arninge. Sen håller jag inte stenkoll eftersom jag kör bensin.
"Det är butiken som är karusellerna…"
Jag antar att man anspelar på det gamla talesättet "Ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellen" Dvs den förlust butiken gör skall tas igen av drivmedelsförsäljningen. Men är det så det fungerar?
Nog tusan borde det vara ganska bra marginal/vinst på en kopp kaffe och en bulle eller grillkorv.
Du menar att inte bensinbilsägarna generellt har mindre pengar än folk som kör runt i en Tesla? No shit sherlock, de flesta kör runt i bilar för 20 000-80 000 och inte bilar i miljonklassen.
Finns ofta anledningar t att folk har bilar i den prisklassen. Vilket slår mot betalningsviljan f bränsle och kaffe.
Nja jag håller inte med dig Lars.
Jag har råd att köpa något bättre men kör ändå en japansk för 70-80k. Det på grund av att jag inte har något intresse för bilar alls och sen har jag köpt några nya bilar genom åren. Man förlorar så mycket pengar när man ska sälja de sen.
Nu är jag inne på min andra bil för 70-100k och de har funkat mer än bra.
Jag har räknat ut att i just den prisklassen har bilar förlorat så mycket värde men är tillräckligt bra för att köras 5-10 år till.
Det förutsätter att man inte får tag på någon måndagsexemplar som går sönder hela tiden. (mina har funkat perfekt)
Pengar som jag inte spenderar på nya bilar sparar jag till investeringar i framtiden.
Mackarna hoppas på att locka in lukrativa elbilister, men enligt Lars inlägg så är de flesta bilar i spannet under 100.000 kr. Det är inte troligt att dessa förare kommer köra elbil på många år ännu.
Vad ska mackarna då ta in pengar på? Att bygga om och förädla butikskoncepetet innebär kostnader idag, men intäkterna kommer inte förrän om många år, hur går det ihop?
Anledningen brukar vara att man tänker ekonomiskt…
Titta utanför er egen socialgrupp. Många köper billiga beggade bilar pga att de ej har råd m annat.
Man behöver inte vara förmögen idag för att köpa dyra bilar, banken lånar ut till den som vill ha lånade fjädrar att visa upp sig i.
Nästan så att det börjar bli tvärtom, de med äkta meriter är de som inte bryr sig om att hävda sig och visa upp en fin fasad.
Privatleasingen blomstrar. Så är det väl med det mesta nu för tiden. På 70-80 talet kunde man se på bil, kläder, boende mm om man hade bra ekonomi. Detta är slut sedan länge. Värsting bil, båt, hus, pol och leverne. Fint på ytan. Katastof under utan då banken/lånebolag äger allt och lite till.
Där håller jag med dig, Nils Nilsson.
Jag tror att det är ett riktigt antagande att när man just tankat för 700 spänn så är man inte så sugen på att betala 20 kronor för en kopp automatkaffe att sitta i bilen och dricka. Fanns det däremot ett konditori så skulle nog en gofika bli en del av reseplanen.
Hur ska elen räcka till för att ladda alla bilar? Och hur kan det vara gratis att ladda?
Om alla plötsligt bytte till elbil skulle det behövas ca 13TWh per år, vilket är ungefär vad Sverige netto exporterar per år. Det är bara gratis för vissa. Alla kommer att får betala för sig när de blir nog många, d.v.s. snart.
Alla privatpersoner då?
För sen ska transportsektorn elektrifieras, kollektivtrafiken, arbetsfordon i form av väg- och gruvmaskiner m.fl, lantbruksmaskiner, utryckningsfordon, taxinäringen, flyg, sjöfart. m.fl.
Ska sen den tunga industrin ställa om t.ex. SSAB använda ljusbågesugnar så kommer det kräva enorm mängd energi.
Jag är inte emot elektrifieringen, men i takt med den måste vi bygga ut både produktionen och överföringen.
Melmac jag har för mig att de 13 TWh omfattar alla bilar inklusive taxi och lastbilar. Gruvorna går snabbt över till eldrift nu. Diesel kräver så mycket ny luft i gruvan att el för maskiner betalar sig snabbt i minskad el för luft.
El producerad på natten blir intressantare för att ladda batterier vilket gör att risken för ytterst låga elpriser till producenter av vindkraft får än bättre ekonomi och därmed bygger de ut mer. Redan är en större utbyggnad på gång eftersom ny vindkraft kostar mindre per kWh.
Ja den långväga överföringen är i många fall mycket gammal och behöver moderniseras inom kort ändå. En utbyggnad samtidigt för mer kapacitet är lämpligt och personligen tycker jag ofta högspänd likström är lämpligt för de lägre förlushaterna.
Ägarna av lokalnäten gynnas av den solel som installeras på hustak och kan därmed få bättre ekonomi för att förstärka näten där mer kraft behövs.
Mer timtaxor hjälper också mycket för att slippa bygga ut förtidigt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja, det här uppmuntrar förstås till onödiga småköp, likt de som köper kaffe och macka på Espresso House eller Starbucks varje dag kring pendlingen istället för att äta frukost/dricka kaffe hemma (eller ta med låda/termos). Det visar också hur pass rika människor i allmänhet har som lägger pengar på sånt.
Jag brukar ta en bulle och kaffe på circlek för 25kr. Inte så farligt tycker jag, och jag är inte rik.
F ö säger det föga om hur rika folk är. Små recept på livskvalitet är väl det sista folk sparar in på? Bil/båt/husvagn/charter/design ryker väl först?
Tänker mer på den gruppen av människor som går runt med plastmuggar med kaffe och köpta mackor, och samtidigt klagar på att de (eller "inga svenskar") inte kan spara pengar (eller annat ekonomiskt bekymmer). 200 dagars kaffe/kaka/mackor blir ju en del pengar till slut.
Niklas;
Det kanske är just därför du inte är rik?
Det "börjar bli" rätt uppenbart att du är helsåld på det här med elbilar.
Vore intressant om du för balansens skulle skrev några artiklar om de negativa sidorna (för sådana finns garanterat) med elbilar.
Och då ur vardagsmänniskans perspektiv. Arbetarna i cobolt gruvor kan vi lämna där hän för tillfället.
Varför det? Detta är väl ändå Lars blogg?
För att det är intressant och han har en tendens att skriva intressanta saker.
Negativa, även om elbilar görhoppningsvis löser/minskar problemen med utsläpp så finns ju många av problemen med privatbilism i större städer kvar som t.ex. utglesning.
Johan;
Det negativa med el-bilar är att andrahandsvärdet är obefintligt, leasingkostand för dyr, att du oftast behöver ta ett lån (vad blir totalkostnad?) och att du får problem med batteriet om du inte har ett varmt garage när det blir under -25 grader (enligt manualen får elbilen ej stå i extrem kyla).
Är du alltid okunnig, Frihet? Andrahandsvärdet är så högt att det överstiger återköpspriset efter leasingen. Och riktiga elbilar förvärmer batterierna, så icke-problem. Bara Fiat som inte gör det, men Italien och riktig bil…
Cornucopia;
Alltid mer eller mindre okunnig. Det finns alltid nån som vet bättre tyvärr. Har för mig att den vanligaste elbilen, Nissan, inte heller förvärmer sina batterier. Äldre modeller i alla fall.
Andrahandsvärdet på köpt bil är vad jag syftar på. Leasing är dyrt som det är per månad, det vet nog varenda ekonom. Det man inte kan slänga fram och betala kontant på en gång det ska man hålla sig ifrån. Undantagsvis bostaden om lånet kan amorteras inom 10 år.
Elbilsägare laddar antagligen fräst sina bilar hemma. Vilket är svårt för bensin och dieselägare. Mackar kommer därför generellt att få färre besök ju större elbilsflottan blir.
Fint skriven artikel!
Onekligen ett smart koncept att ta vara på den besparade disponibla inkomsten ifrån mackägarnas sida. Känns som en uppenbar väg att gå för övriga aktörer, fina mackar landet över 2030 med andra ord! 🙂
mvh,
10årsplanen
https://10arsplanen.blogspot.com/
Det finns drygt 4000 Teslor i Sverige. Med antagandet att en tiondel av dem används till att åka längre sträckor på motorväg dagligen blir det 400 Teslor per dag som presumtivt kundunderlag. Anta att hälften av dem dricker kaffe och att det sitter 1,5 personer i varje Tesla. Det blir 600 kaffekunder per dag som skall tanka på de runt 20 superchargers som finns vi de stora motorvägarna. Så 30 kaffekunder per dag som skall delas på respektive affär som finns runt en supercharger. Säger 15 Teslakunder som dricker kaffe per dag på en bensinstation i snitt. Så säkert hela 300:- i vinst per dag.
Som det står i artikeln så handlar det om längre fram.
"St1 har i det perspektivet även kortsiktigt inget val – man måste matcha butikskonceptet som Circle-K erbjuder, även för att locka till sig bensinkunderna.
Men på sikt är det intressant att se elbilskundernas påverkan här. Läsaren har förstås rätt i sin kommentar, och anekdotiskt kan jag titta på mitt eget beteende."
Idag har de flesta mackar inga laddare och kan alltså inte locka till sig några elbilskunder. Att St1 agerar är för att som det står möta konkurrensen från Circle K. 7-elevens koncept är utdaterat.
Om vi ser vad som är möjligt framåt så bör elbilar bli dramatiskt billigare att tillverka med lite större volymer, vilket knappast dröjer mer än några få år. Betydligt färre delar behövs.
Men batterierna då?
Antag att all utveckling som pågår när det gäller nya typer av batterier inte klarar industrialiseringen. Dvs batterierna kostar lika mycket om fem år. (Osannolikt högt pris, men möjligt)
Någon börjar säkert hyra ut batterier för fem kronor per mil eller minst X kr per år. En ny elbil utan batteri bör då bli dramatiskt billigare i inköp än en ny fossil.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Renault/Nissan har väl den lösningen redan har jag för mig. Du köper bilen men leasar batteriet.
Följden kanske istället blir att mackarna totalt försvinner för det finns helt enkelt inte utrymme för tillräckligt många kunder på de ytor dom har och dom har dessutom väldigt lite att ge kunderna medans de väntar.
Och varuhusen förser sina redan stora parkeringsplatser med laddningsstolpar. Win win för varuhuset då dom dels får in kunder i butiken som annars inte skulle ha kommit in och samtidigt får in några kronor ute på parkeringsplatsen.
De stora köpcentren har dessutom ofta restauranger för kunderna som hellre smörjer kråset än flanerar runt i butiker.
Om du ska åka Stockholm-Malmö är du knappast intresserad av varuhus på vägen, eller ens speciellt långa restaurangbesök. Elbilen laddar du tillräckligt på 10-25 minuter. Tillräckligt för en fika eller korv och ett toalettbesök.
Du tänker för mycket ur din egen synvinkel. Alla vill inte äta mack-korv och kaffe. Några vill inte smörja kråset alls och de flesta som vill smörja kråset väljer vad som helst annat hellre än korvarna som rullar runt på mackens grill. Eller automatkaffet som inte är någon direkt upplevelse utöver att det håller kroppens koffeinbalans uppe. Men de flesta vill ändå ha nåt att göra medans de väntar de där minuterna.
Varuhuset har allt att vinna på att locka över tankkunderna till sig, väl inne i butiken har kunden inte tänkt handla någonting alls men han väntar ändå hellre bland elektronikprylarna eller i klädbutiken de där 20 minuterna. Och rätt vad det är så har han köpt på sig ett par skor på vägen som han inte behövde.
Om jag har några minuter att slå ihjäl medans jag väntar på nåt så nog tar jag hellre en promenad i köpcentret och tittar än att jag går till bensinmacken för att vänta. Köpcentrets korvmoj har oftast bättre korv dessutom om det nu är det man önskar. Den enda edge som macken har gentemot köpcentret är den där bränsletanken under jord och för elbilisten är den av noll värde.
Jag vet inte hur dina matvanor, men den resan tar väl en 6 timmar utan paus. Själv vill jag ha något riktigt att äta under den tiden. Så ja det skulle nog bli ett restaurangbesök.
Snart på en löpsedel nära dig:
Elbilsförare fetast i landet!
Här finns stora möjligheter för det lokala folkhälsoarbetet. Kommunerna runtom i landet borde smälla upp laddningsstationer vid sina lokala motionsspår/spårcentraler. Spring den lokala 5:an medan du laddar bilen. Helt klart mer friskvårds-valuta för skattepengarna än aktivitetsstöd till SVEROK etc.
Bra idé! Kul när någon kommer på något nytt! Istället för att äta korv och dricka kaffe får man motion istället. Det är dessutom precis vad kroppen behöver när man tillbringar långa sträckor och mycket tid bakom ratten.
Detta borde även vara något för mackarna och vägkrogarna. Istället för motionsspår kan de erbjuda ett litet gym med vikter och löpband eller spinningcyklar, det är ju lite enklare att nyttja även på vintern.
Varje tåg bör ha en motionsvagn med spinningcyklar kopplade till generatorer som ger ström till tåget. Du fixar dagens motionspass samtidigt som du gör nytta.
Det är en gullig idé men ger inget väsentligt bidrag till tåget.
Motorerna i t ex Öresundstågen ger en maxeffekt på 2 300 kW.
En människa som cyklar kan generera ungefär 0.1 kW. En timmes relativt hårt cyklande ger då en besparing på tio öre på tågets elräkning.
Obemannade stationer är väl som mackars kyrkogård. Man tjänar knappt några pengar, men slipper sanera marken..
Jösses Cornu, det är inte bara bilen som kommer att rulla ut från laddstationen om något år!
Varför då? Äter bara de ordinarie måltiderna, eller ordinarie kaffet. Jag äter inte som vanligt OCH vid laddning. Enda gången jag laddar är ju vid långfärder, så då laddar och äter man när det är lunchdags.