En av den vanligaste invändningarna angående elbilar är “men laddplatser då”? Efter fyra månader med elbil kan jag konstatera att alla farhågor helt kommit på skam. Det är rent av mångdubbelt tätare mellan laddplatser än mellan bensinstationer.
Gratis 22 kW laddning utanför Samarkand i Växjö. |
Att det skulle vara svårt att hitta någonstans att ladda elbilen är en myt och invändning som i princip direkt sprids av de som av någon anledning avskyr elbilar. Verkligheten är att det kryllar av laddplatser och dessa ligger mycket tätare och är betydligt fler än antalet bensinstationer.
Gratis Tesla-laddning i P-huset på Emporia i Malmö. |
Själv var detta en farhåga för egen del initialt, men den kom ganska direkt på skam. Första gången man kör till ett område eller en destination kan man behöva lägga någon minuts research på uppladdning.nu, men därefter är det inget man behöver kolla upp igen. All oro att det skulle saknas laddplatser är borta för min del, åtminstone söder om Gävle, men nya orter kan fortfarande innebära att man behöver kontrollera var laddning finns, samtidigt som man kan vara trygg i att det finns.
Gratis 22 kW laddning i Åmål. Den ena av de två laddarna var dock sönder. |
Oftast är laddningen gratis, utöver eventuell ordinarie P-avgift. På mindre orter behöver man inte ens betala för parkeringen.
Laddning i P-hus på Landvetter Flygplats. Drog 5 kWh eller 5% från 80 kWh laddning att åka till flygplatsen. |
I rättvisans namn är mitt aktiebolags leasingbil en Tesla Model S 100D, dvs så lång räckvidd man kan få, och jag har dessutom tillgång till Teslas snabbladdningsnätverk Supercharger. Men det finns ännu fler CCS och Chademo-laddare för de som inte har Tesla, eller om man nu via en Chademo-adapter behöver snabbladda Teslan utanför Superchargernätverken.
Laddning hos Tesla Superchargern i Ulricehamn. |
Att CCS/Chademo oftast bara ligger på 50 kW mot 120 kW på Supercharger är knappast ett problem för icke-Teslor. Övriga elfordon har mycket mindre batterier, även fullängdsbilar som Hyundai Kona och mycket lägre förbrukning pga mindre bil, vilket gör att de laddar nästan lika fort när man ser till mil per timme. Och den rikliga tillgången till snabbladdare gör att detta knappast är ett problem.
Jag har än så länge bara betalat för laddning på två platser. En gång på McDonalds vid Landvettermotet för att testa min Chademo-adapter.
Laddning med Teslas Chademo-adapter (tillval). |
Det andra stället är vid lägenheten i Stockholm, där det inte finns några gratisladdare i närheten. Det går att ladda i de flesta P-hus i Stockholm, men parkeringsavgiften kan vara rätt hög.
Laddning hos Vattenfall i Stockholm. Långsam 3.7 kW-laddare skulle fylla en Ioniq över en natt, men Teslan behöver en kaffepaus vid en Supercharger om den inte får stå ett helt dygn. |
Även om jag rutinmässigt försöker välja gratisladdning när jag t ex är på IKEA, Kungsmässan eller andra platser med laddning, så behövs det sällan. Inte ens om jag hade haft en 20-milare som Ioniq istället för en 50-milare som Teslan så hade jag oftast egentligen inte behövt ladda. Men är det gratis så är det.
Till vardags är önskad maxladdning satt till 80% eller 80 kWh för att inte slita i onödan på batterierna. Vid längre planerade resor har jag laddat upp till oftast 90% och 90 kWh, någon gång har jag för sakens skull testat 100%, men det är i princip helt onödigt eftersom man ändå stannar för lunch, fika, toalett, kaffe eller förarbyte någon gång på vägen, och då väljer en snabbladdare. I mitt fall Supercharger, men det finns gott om CCS/Chademo för icke-teslor. Även om de då får betala.
Tesla kommer för övrigt sluta med gratis superchargerladdning även på nya Model S/X. Erbjudandet är nu gratis Supercharger om ni använder denna länk fram till 16:e september och gäller även om du skaffar leasingbil (vilket ca 90% av de som köper Tesla gör). Vid köp efter 16:e september kommer ni bara få första året med fri Supercharger istället för obegränsat. Gäller oavsett bara S/X och inte Model 3.
I takt med att elbilarna blir fler behövs förstås fler laddare, men som det ser ut nu hittas laddare mest överallt inklusive på en del destinationer som inte är inlagda på uppladdning.nu. Utbyggnaden kommer fortsätta och tids nog kommer i princip alla destinationer ha laddare.
Och mindre hotell, bed & breakfast etc kan ofta ordna ett vanligt enfas- eller trefasuttag om man frågar om det. Norröver verkar dessutom motorvärmaruttag vara standard i många bostadsområden, vilket bör kunna ge åtminstone 2.3 kW (10A*230V=2300W).
Motorvärmaruttag bostadsområde Falun. |
Även små strömstyrkor som motorvärmare bör ge tillräckligt många mil över natten för att kunna ta dig till en snabbladdare, där du tar en fika och en bensträckare.
Oroa dig inte över tillgången till laddare om du vill skaffa elbil. Bor du i villa kommer din elbil alltid vara fulladdad (till önskad nivå) och du börjar alltid dagen med en fulltankad bil. Problemet är främst för personer som bor i lägenhet och har parkering utan eluttag. Man kan förmoda att åtminstone 2.3 kW-laddplatser blir standard vid nya bostäder framöver (enfas 10A säkring). För laddhybrider räcker 2.3 kW gott och fyller ett tomt batteri på några timmar.
Min egen WallConnector hemma är trefas 16A och ger som sådan 11 kW. Det laddar en helt tom 100D full på i teorin nio timmar, dvs över natten. Lägsta laddning jag haft när jag kommit hem har dock varit 16% och med bara 80 kWh i laddning till vardags tar det alltså bara knappt sex timmar att ladda. Dock brukar jag dra ner styrkan till 10 kW (eller 9660 W egentligen, dvs 14 A) för att inte konkurrera för mycket om gårdens 20 A huvudsäkring. Blir det strömbrist pga hushållsmaskiner avbryter Teslan laddningen automatiskt och återupptar senare, så det har inte hänt att någon säkring har gått pga laddning än så länge.
41 kommentarer
Vem skall betala den uteblivna bränsleskatten till staten ? Varje bensin/dieselbil genererar ca 20 000 kr i skatt /år. Det finns nu ca 90 000 elbilar i sverige och ökande.
Tja ungefär 200000:- SEK i moms på en Tesla, räcker till bränsleskatt i tio år.
Nuvarande regering gav uppdrag till Energimyndigheten att utreda en kommande kilometerskatt för elbilar. Det som utreds är ett system med olika skattesatser beroende på var man kör. Det är väl för att vara beredda i det läget elbilar börjar slå igenom på allvar.
Japp, bloggat om det. Nu var det väl IVL som fick utredningen?
https://cornucopia.cornubot.se/2017/09/elbilar-ivl-och-chalmers-utreder.html
Bränsleskatterna är naturligtvis för stora intäkter i statens svarta hål och måste ersättas av något annat. De kan dock inte göra det "nu", för då blir det helt stopp för elbilar i Sverige – vem vill betala det dubbla för en bil om bränslet inte är "gratis" längre utan man får kilometerskatt? Men det kommer förstås tids nog.
Samma sak med egen solcellsel etc. Degen ska in, early adopters slipper det initialt, men sedan kommer skatterna.
20 000:- låter mycket. Jag kör ca 2000 mil per år vilket ger ca 13 000:- i totalkostnad på bränsle av vilket ca 7 800:- är skatt.
Vem tror att kilometerskatt endast kommer att behöva betalas av elbilar? Kilometerskatt lär komma till alla bilar.
Ju mindre avgaser som släpps ut i närmiljö, desto mindre pengar kommer behövas till sjukvård. Ju mindre pengar som strömmar ut till oljeproducerande länder, ju mer pengar kommer snurra runt inom landet.
Tibor på Tesla Club Sweden gjorde nedan uträkning för tre år sen gällande såväl elbehov som hur man täcker skatteborfallet. Gällande kilometerskatten skulle den behöva vara 4 kronor milen, se vidare i artikeln:
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar/
Körde du elbilen nu på boksigneringsturnéen också?
Annat resmönster än vanligt, antar jag.
Inte till Stockholm, för ont om tid för att ta bil och studsa tillbaka till Göteborg på morgonen. Lämnade bilen på Landvetter, sedan var det bil Landvetter-signering Göteborg-övernattning Helsingborg-signering Löddeköpinge-signering Emporia-hem igen. Har kört "turné" runt Vänern i maj, kört Sätila-Blekinge-tbx, kört Stockholm några gånger, Linköping en gång, Åmål, Gbg-Oslo-Gardermoen, Växjö mm.
Vi vet sen länge att elbilar funkar bra för jobbpendling. Kul att höra att det också funkar på en roadtrip.
Lär nog bli eldriven nästa gång.
Audi släpper sin elbil om 7 dagar, ska bli intressant. Lite orolig för att den faktiskt blir rätt klen i jämförelse med tesla jaguar o mercedes,motorerna ryktas vara av en billigare modell, och batterierna av en annan teknologi än teslas, billigare vad jag hört, men kanske bättre för kalla förhållanden. Nån som har koll på nykomlingarna?
Priserna på Audi-BMW-Mercedes-Porsche är ju inte offentliggjorda, men de ser alla ut att landa i Model S/X-prisområde, inklusive Jaguaren som är släppt. Dessa tillverkare ligger alltså 7-8 år efter Tesla, som nu massivt levererar elbilar i halva priset och i volym jämfört med lyxklassen.
Det tar väl runt sju år att utveckla en ny bil, och när premiumtillverkarna upptäckte att Tesla Model S var en succé tog de fram egna alternativ till segementet. Och här är vi nu sju år senare. Återstår att se om de har några normalare modeller på gång i närtid.
Annars ligger Kia/Hyundai bra till räckviddsmässigt och prismässigt i förhållande till Model 3, men har historiskt inte kunnat leverera i volym. Prisbelönta Ioniq, som dock är i 20-milsräckvidden har de haft massiva väntetider på, samma med nya Kona som har fullängds räckvidd. Kia/Hyundai har hoppat lyxsegmentet och gått direkt på vettiga prisnivåer.
En Ioniq eller Kona är grymt billig i praktiken som leasing, med tanke på mkt lågt förmånsvärde, låg leasingkostnad, ingen skatt i princip, och "gratis" bränsle. Även nya Nissan Leaf kan vara aktuell.
Sedan får vi se om de nya lyxnivåbilarna slår. De saknar Teslas superchargernätverk, och de flesta som vill köpa de bilmärkena vill ju att det ska väsnas och vara stora brummande motorer.
Jag förstår att du gillar Tesla, men att dom ligger "7-8 år efter Tesla" är ett löjligt påstående, inte ens du kan nog förneka att inom två år så kommer Tesla bli utdaterad. En Model X ligger för övrigt på från 1023 tkr för 75 kw, ryktet säger att MB (80kwh) och Audi (95kwh) kommer hamna på runt 800k och uppåt, jaguaren (90kwh) vet vi redan idag ligger på från 829 tkr. Tyvärr har jag noll koll på vad som ingår i grundpaketen.
Fram till 2020 är det tänkt att VW ska släppa över 10 rena elbilsmodeller, pratade med en bekant som är säljare för VW, minns ej exakta siffran men jag häpnade över hur stort utbudet skulle va, det kommer i princip inte säljas några bensinbilar alls är det tänkt.
Jag är nog benägen att hålla med bloggaren. Tesla är verkligen långt mycket längre fram än andra elbilstillverkare. Att de skulle bli utdaterade inom två år är rent önsketänkande. 7-8 års försprång är inte alls orimligt. Se bara hur den nya Mercedes suven är konstruerad. Man har inte ens börjat tillverka den och både prestanda, batteriets energidensitet, de tekninska lösningarna mm är ungefär i nivå där Tesla var när de släppte sin Model S 2012. Sedan dess har Tesla förbättrat sig tekniskt och dessutom utökat sitt modellprogram med fler och billigare modeller.
Mycket snack och lite ficklampa från VW med flera. Missförstå mig inte. Det är så klart superbra att fler biltillverkare börjar tillverka och _framförallt_ kunna leverera elbilar till sina kunder men att de med stor sannoliket skulle konkurera ut Tesla inom den närmaste framtiden upplever jag som mycket osannolikt idagsläget. Det lär snarare bli en samexistens där de billigare märkena inrikar sig på en målgrupp och de dyrare på en annan precis som det alltid har varit.
Du tror inte det finns en bra anledning till varför dom tillverkarna väljer andra elmotorer samt andra batterityper? Dom må va fossilbilstillverkare ursprungligen men dom är inte korkade. Nåväl, tiden får utvisa.
Angående "energidensitet" och istället över till räckvidd per kwh, kan ni förklara varför en I-pace med 90 kwh kommer 39% längre i NEDC än tesla model X med 75 kwh? Trots att batteriet i I-Pace bara har 20% mer kwh? Ni säger ju att tesla ligger 7 år före alla andra, hur går det ihop? Hade gärna jämfört WLTP men antar att tesla inte vill göra dessa, säkert dåligt för marknadsföringen. Jag säger inte att tesla är dålig på nåt sätt, men inom ett par år så tror jag andrahandsvärdet inte blir nåt vidare.
Nu vet jag inte riktigt vad det är för räckvidd du har hittat, men efter en googling så fick jag fram 386 km för I-Pace med 90 kWh batteri och 381 km för Model X med 75 kWh batteri. Utan att räkna så bör det innebära att Model X är mer energisnål trots att den både är en större och tyngre bil än I-Pace.
Sedan får man inte glömma att Model X faktiskt existerar på våra vägar och det var några år sedan den kom, vilket är svårt att säga om I-Pace än så länge.
Enligt nedan video där man jämfört förbrukning mot Tesla så drar I-Pace 25% mer energi än Model X och 44,5% energi mer än Model S för samma sträcka.
Tänk på att I-Pace är i storleken som en Audi Q5 medan Model X är i storleken som en Audi Q7.
https://www.youtube.com/watch?v=2LlqOm7xVaU
"Norröver", dvs orr om en linje Gävle – Karlstd är i princip motorvärmarstolpar på egna / förenings / parkeringar obligatoriska/självklara!
Det "klassiska" är en större MB Diesel med den extra förlängningssladden lindad runt extraljusen.
Runt vänster backspegel om man ska vara lite eljest 😉
Ser ut att vara nya intressanta grafenbatterier på marknaden. Eller rättare, de finns som produkter men uppskalningen ger problem i nuläget om jag förstått det rätt. Energidensiteten (räknat i vikt) ska vara imponerande 5-6 gångar litiumbatterierna.
Eller 3-4 gångar enligt nyare siffror ser jag nu. Graphenano heter företaget och batterierna säljs under namnet Grabat om ni vill söka på det.
Vi får se om det håller hela vägen. Hoppfull men skeptisk.
Haha, desto mer man läser ju mer inser man detta antagligen är en anka. Jag lämnar kvar min dumhet så andra kan spara tid.
Det som däremot verkar vara i faggorna är solid state batterier med ca dubbla energidensiteten, mycket snabbare laddning, och försumbar åldring. Vi får väl se om 2-3 år hur det blir med det, men det verkar vara den tidshorisonten som en del tillverkare (exempelvis Toyota) förväntar sig att de skall vara klara att använda. Eller också är det bara knep för att sätta myror i huvudet på konkurrenterna.
Tveklöst kommer det att komma batterier med mycket bättre prestanda. Frågan är bara när. Om de dyker upp inom några år kan man gissa att priset på dagens elbilar går ner en aning, alternativt att man låter uppgradera bilen med nya batterier.
Möjligheten till att uppgradera en elbil när det kommer ut nyare och modernare batterier kommer tveklöst att vara en nisch.
Elmoter mm är i princip underhållsfritt och kan gå hur långt som helst. Den dagen batteriet blir helt utslitet eller man vill uppgradera för att få längre räckvidd och snabbare laddmöjligheter så lär det finnas möjlighet till det. Ingreppet att skruva ut och in med ett nytt batteri på en Tesla är inte så omfattande arbete som man kan tro.
Solidstate verkar på väg ut av labbet och in på fabriken:
http://www.bloomberg.com news/articles/2018-09-10/samsung-and-hyundai-investing-in-solid-state-battery-producer (detta är inte en länk)
Fortfarande småskaligt men positivt att de i alla fall håller på att lämna laboratorie-stadiet. Fabriken kommer kunna producera batterier för ca 100 bilar per år när den är färdig.
Om nu lägenheten ligger där du laddar bilen så är det en väldigt trevlig adress med fina lägenheter och mysiga omgivningar.
Intressant. Jag har nog haft med räckviddsångest de senaste tre åren när jag kört gasbil. Hyfsat upp till Gävle och bort till Karlstad. Norr därom dött. Även söderut främst längst de stora vägarna. Dessutom allt för ofta som gaspumpen INTE finns på en vanlig mack, utan för sig själv, gärna bortanför det gudsförgätna industriområdet utanför fel ände av stan.
Snart får jag min första bil levererad. Golf II 1990, totalrenoverad.
Rostfri, allt bytt, perfekt klädsel, absolut elfri o strax skattefri.
Som före detta stockholmare har jag aldrig tänkt på bil tidigare, men bor i en skitstad nu så behöver bil.
Hur kommer det bli när vi lägger ner kärnkraften och man måste stänga av delar av elnätet under längre eller kortare perioder?
Frågar åt en vän.
Det blir som med bensinstationerna. Utan ström kan man inte tanka.
Hade varit intressant med ett blogginlägg om krisberedskapen i det fossilfria samhället…
Bra uppslag. T ex behöver inte distributionen av bensin och diesel fungera. Den är ändå beroende av att strömmen fungerar. Fossilfritt räcker det att strömmen fungerar.
Lite snålt att själv behöva betala för Teslas säkerhetsmiss. https://www.nyteknik.se/sakerhet/forskare-hackar-laset-pa-en-tesla-pa-nagra-sekunder-6929824
Tesla har dock kommit med uppdatering för att kunna lösa detta problem. Tog dock rätt lång tid för dom kan man tycka. Uppdateringen behöver man inte betala för, den kommer automatiskt och man väljer själv när man vill installera den. Det är inte enbart Tesla som är sårbara för detta, andra bilmärken kan ha svårare att lösa problemet utan att du kommer in till service.
Ja, det har ju varit massor med stölder av keyless-bilar (främst BMW och Audi). Tesla har numera pin-kod. Kan intyga att det tar ca 1 sekund att knappa in pinkoden, samtidigt som man får keylessfördelarna med automatisk öppning etc, utan att bilen kan stjälas.
I Sverige tror jag totalt en enda Tesla har stulits via radioförlängare. För övrigt gick det att stänga av keyless redan tidigare, men det fanns ingen pinkod.
Finns ju svenska filmer på någon BMW-stöld där man går fram till ytterdörren på villan och fångar upp nyckelns radiosignaler där den ligger i hallen, och drar iväg med BMW:n.
Var detta jag reagerade mest på. "Antingen genom att beställa en ny, uppdaterad nyckelbricka från Tesla (du får själv betala för den"
Att keyless-go är sårbart är ju dock ingen nyhet.
Inte hört om ngn som uppdaterat sin nyckelbricka. Pin-koden är effektiv. Ska bli intressant att se när BMW/Audi mfl patchar sina. Stort problem tydligen.
Min bror kör elbil. Han säger att på mindre orter finns inte så många laddare. Ibland har folk med elbil ställt sig där över natten. Då kan det blir jobbig känsla för att klara sig till nästa kända laddstolpe.
Vad gäller IKEA varierar det hur mycket kräm det finns i gristrynet. Ofta inte så mycket. IKEA har två avsikter med detta. Dels vill de att folk ska vara längre tid inne på varuhuset och dels har de enbart detta som deal för att kunden ska får gratis el för sin resa till och från IKEA. Inte gratis el för att fylla på hela batteriet.
På mindre orter är det vanligare att man bor i villa eller radhus. Då har man oftast väldigt goda möjligheter att ladda hemma och alltid vakna upp till en färdigladdad bil. Snabbladdare är oftast inte placerade så att lokalbefolkningen tycker att det är intressant att parkera där över natten. I södra halvan av Sverige eller snarare söder om Sundsvall/Härnösand är det aldrig längre än 5 mil till en snabbladdare. Lägger man till långsamladdare med Typ 2 så är det nog mindre än halva sträckan. Pratar vi om vanligt vägguttag, schuko, så är det några få kilometer som vi pratar. Problemet är att alla inte kan ladda sin bil där de parkerar den över natten. Vissa bostadsrättsföreningar och hyreshusägare är motvilliga att ens mot lönsam betalning göra det möjligt att sätta upp laddboxar.
Ett annat tips förutom IKEA är att besöka Lidl, då är sannolikheten stor att du får tillgång till en snabbladdare på 50kW. Alla nya butiker och de äldre som har möjlighet att byggas om, får nämligen snabbladdare i hela Europa.