Icke-inflationen fortsätter sina framgångar och någon räntehöjningar från Riksbanken är det inte tal om. Senast höjde nu bilpoolsbolaget Sunfleet sina kilometerpriser med 25%, eller som de skriver på sin hemsida “höjer vi nu priserna en aning”.
Volvobilar på parad. |
Sunfleet höjer sina kilometerpriser “en aning”, dvs 25 öre och hävdar att det beror på “ökade drivmedelspriser och driftskostnader”. Vilket förstås är omöjligt, för det finns ingen inflation i Sverige, åtminstone ingen som kan få Riksbanken att höja räntan. Genom att ange drivmedelspriser så ska man ju inte ta hänsyn till dessa prisökningar, då det är energi och det ska säkert undvikas att ha hänsyn till när Riksbanken slår sina kloka huvuden ihop.
Dessutom kan man substituera bilpool mot elcykel, och de har ju gått ner i pris tack vare subventioner. Inte? Jaså, höjde leverantörerna priserna på elcyklarna lika mycket som skatteåterbäringen om man köper en elcykel? Nåja, KPI-inflationen beräknas inklusive skatter, så de priserna har inte höjts, egentligen.
Höjningen hos Sunfleet innebär en ökad kilometerkostnad på 25% för medlemmar i kategorin Medium/Large, från 1:- SEK per km till 1:25. Medlemmar i kategorin Small får bara en höjning på 12.5%. Small-kunder får dock även en höjd månadsavgift från 169:- SEK till 199:- SEK, eller 18%.
Sunfleet gjorde även “några små förändringar” i sina priser 2017-03-16, men den sidan finns inte sparad i Internetarkiven.
Riksbanken kommer förstås inte höja räntan, i den mån SCB alls tittar på bilpoolstjänster i sina KPI-beräkningar. Den svenska privata skuldbubblan är så gigantisk att en höjning av räntan kommer knäcka den svenska ekonomi som ändå är på väg in i lågkonjunkur. Så alla ursäkter som finns kommer användas för att undvika höjningar.
Sedan kan man tycka att Sunfleet verkar anse att deras kunder är överutmanade, om man tror att prishöjningar på 25% ska uppfattas som “en aning”.
38 kommentarer
Tja, det är väl någon "boss" som vill få upp kvartalssiffrorna och den egna bonusen..
Men drivmedelspriser ingår väl i KPIF?
Jag tror att för juli/augusti kommer det hamna över 2 % då matkostnaden nu stiger i spåren av torkan, drivmedel ligger rekordhögt samt energi/el (ej med i KPIF), kläder och paketresor har nog gått ner å andra sidan. Om detta är inflation eller beror på en bristsituation i spåren av klimatförändringar kanske någon kan utreda, eller är det samma sak?
Stämmer bra. Klart att det ingår (vikt på 2,5% ungefär).
Lars kör nån sorts kampanj där han selektivt väljer ut priser som stiger oväntat mycket för att sy ihop nån sorts berättelse om att inflationen "egentligen" är hög. Men det kommer aldrig komma ett inlägg om hur lite hyrorna i befintligt bestånd steg 2018, för det är inte lika spännande.
Riksbanken kan alltid säga "stigningen i KPIF beror inte på monetär inflation utan på stigande energipriser och ska ej tas hänsyn till".
Lars, Riksbanken sa samma sak när priset på el och energi sjönk. Men det rapporterade du säkert inte om.
Det är välkänt att svängiga energipriser är dumt att basera penningpolitik på, så länge de inte spiller över och drar med sig övriga priser uppåt. Det kanske blir så den här gången, men än så länge finns inget belägg för det.
Det är löneökningstakten som är intressant för Riksbanken. Svårt för den att påverka oljepriset med räntehöjningar, annat än som en tillfällig valutaeffekt.
Inflation är goda nyheter för de som oroar sig för kredittillväxten.
Dom har ju knappt någon konkurrens så förstår att dom höjer priserna. Det är ju precis samma sak som Västtrafik.
Nu har jag inte satt mig in i Sunfleet och deras siffror, bara stört mig på deras bilar som verkligen körs av "söndagsbilister" utan koll på trafikregler.
Men, jag räknar med att de inte går med vinst, och att priset initialt var väldigt lågt satt för att locka kunder. Att det låga priset nu inte visar sig vara tillräckligt för att verksamheten ska gå med vinst är nog en dålig indikator på inflation. Tänk också på att detta inte är en verksamhet som var tänkt att gå med vinst, utan bara en form av greenwashing av Volvo.
Ur inflationshänseende är det intressantare att EON skickat ut brev till mig (och säkert alla andra i deras gisslan) som beskriver att de ska höja elnätsavgifterna. Elnät som bransch präglas väl inte direkt av instabilitet och osäkerhet och borde därför kunna hålla en stabil kostnad över tid.
Äh, du kan väl substituera elnätshöjningarna mot t ex priset på handtvättmedel.
Ang. Eons höjning. Om klimatet blir varmare så minskar uppvärmningskostnaderna och därmed intäkterna. För att bibehålla intäkterna så höjer man elnätsavgiften istället.
Det är samma med elhandel, nästan alla elhandelsföretag ägs av de stora jättarna så när man tycker man är smart och hittar ett bra avtal så väljer man egentligen bara mellan olika varumärken från samma aktör.
Att kyla är dyrt, och mycket svårare utan el, än vad det är att värma.
@iblandekonomi, det finns ett salt som man laddar med värme och kan lagra det. När man sen laddar ut det får man värme men även kyla.
http://saltxtechnology.com/sv/technology/
Sunfleet höjningen kommer ju även väl i tid till att en konkurrent Drive Now (om än med väldigt olikt upplägg) lägger ner sin verksamhet i Sverige.
1,25:-/km , dvs 12,50:-/10 km låter ju dock billigt så tillvida det inte tillkommer något ytterligare..
Dock kan man köra en egen ägandes Skoda Octavia Kombi från 2015 för under 20:-/10 km och då ingår ALLT !
https://www.bilsvar.se/
Tillkommer ju timavgift och försäkring. Beroende på vilken bil och abonnemang du väljer. Jag har MEDIUM (499 kr i månaden). Då kostar bilarna mellan 30 och 140 kronor i timman. Försäkringen kostar 6 kronor i timman.
Passar det ens liv och vardag att hyra så är det betydligt billigare än att äga en bil. Egentligen finns få saker som är dyrare än en bil med den reella servicekostnaden, försäkring, skatter, drivmedel, parkeringar. Sedan man kan ju lägga på inköpspriset också…
Nästa år höjer dom väl försäkringskostnaderna med 67% och skyller på TryggHansa.
Det är ju det här som göra att deras tjänst inte lockar mig mer. Att ta bilen nånstans och göra något mer än handla/hämta något kommer vara oproportionerligt dyrt.
@Whirren: Det är ju i princip det jag använder sunfleet. Kruxet är ju att om man går ner till abonnemang One blir det jävligt dyrt per timma. Medium är ju lagom timkostnad men då kostar det ju också 500 kr i månaden.
Försäkringen beror ju på vem man är , var man bor och vilken typ av bil man kör…
Värstingexemplet är väl en ung "brucha" i "hooden" med nytaget körkort och som kör en svart BMW med g"guldiga" fälgar.. Då blir det DYRT !!
I den andra änden hittar vi en stadgad man över 40 som har en ren och prickfri bakgrund boendes på landsbygd/bättre "hood" och som kör Opel eller Skoda…
😉
Sen tillkommer förstås bensinkostnaden, så kilometerkostnaden blir kanske en krona till.
Normalt brukar man som konsument av bilar vara intresserad av milkostnaden utslaget på den tid man ägt bilen. Som Bengt noterar kan man komma ner till ca 20kr/mil inklusive allt.
Vore intressant att se en motsvarande beräkning för en sunfleet-nyttjare.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Elk Brew: Jag går/cyklar/åker kollektivt till jobbet och sunfleet använder jag på fritiden. Har räknat med att när jag använder mig utav det mycket en månad så blir det 3 resor i veckan á 4 timmar och 30 km.
Totalt kostar det då ca. 2700 kr en sådan månad eller 75 kr/milen utslaget på hela året.
Ja, behöver man inte bil hela tiden är det solklart ett bra alternativ att betala lite mer per mil för att slippa köpa en hel bil.
Personligen använder jag bilen till och från jobbet, plus handla och lite andra turer, så jag föredrar att äga min bil (ca 2000 mil per år). Nu är det en hybrid (0,4L/mil) som var relativt billig ny i inköp så bränslekostnaden blir låg liksom skatt de först åren. Däremot kan värdeminskningen bli ganska stor. Men det ser ändå ut att landa på ca 20kr/mil allt inräknat.
Googlade lite och hittade äldre prislistor, verkar inte vara någon större förändringar, dock inte lusläst allt:
prislista-2017-one.pdf
prislista-2017-small.pdf
prislista-2017-medium.pdf
prislista-2017-large.pdf, (felpublicerad medium?)
prislista-2017-large.pdf
priser-2018-one.pdf
priser-2018-small.pdf
priser-2018-medium.pdf
priser-2018-large.pdf
En annan "icke inflation" som jag läste i dagens Smålandsposten.
Är höjda foderpriser för äggproducenter.
Exemplet var en gård med en omsättning på 16 miljoner där de får en kostnadsökning på 2 miljoner för foder till hönsen.
Det beror på torkan. Prisökningar är inte samma sak som inflation dvs ökad penningmängd.
Så inflation är enbart ökad penningmängd?
Jag dom trodde inflation var mindre värde för en konstant penningmängd.
Nä, ökad penningmängd har vi ju haft länge, och till sist var räntan tvungen att bli negativ. Kom ju ingen inflation. Nu ökar ett pris, men, det är iunte inflation. Vi kan sluta med ägg, byta mot selleri + insekter.
Delvis så, om det allmänna kostnadsläget stiger över tiden så är det inflation.
Blir det frost i Sydamerika så stiger kaffepriset, inte inflation.
Höjer ett nischföretag priserna så är det inte heller inflation, hur många kunder har Sunfleet?
Sedan finns det jokrar såsom att man räknar bort skattehöjningar och avgiftshöjningar…
Nä, skattehöjningarna (och sänkningarna) är ju med. När matmomsen sänktes från 25% till 12% 1996 så hade det ett omedelbart genomslag i KPI.
Sant. Sedan är inflationen runt 2%, det är inget som någon försöker dölja, det är mätbara och kontrollerbar fakta.
Ja, ungefär så. Ska bli intressant att se vad KPI visar imorgon (0930). Senaste mätetalet var +2,2% enligt KPIF, +2,1% enligt HIKP, så det är väldigt troligt att den faktiska inflationen ligger någonstans kring de nivåerna.
Skulle själv gissa att inflationen stiger en aning under andra halvåret i år på grund av väder osv, så då blir frågan om detta kan ses som tillfälliga ökningar eller om andra aktörer i samhället passar på att haka på med prishöjningar.
I icke-inflationens Sverige har man ju nyligen valt att mäta inflationen med KPIF istället för KPI som målvariabel för inflationsmålet . Dvs bostadsräntorna räknas inte med. Diaboliskt fräck manipulation för att visa på låg inflation då alla förväntar sig lite stigande räntor nu och Ingves kanske blir tvungen höja.
Höjer inte Ingves räntan i december hoppar kanske kronan upp 10% mot EUR. Jag tror han avgår innan dess.
Varför skulle han avgå? Han tjänar ju bra och har mandat till minst 2023. Regeringen lär ju inte avsätta honom. Det är ju bra för dom om man håller räntan låg.
Toni, javisst, han är där för att hålla regeringen om halsen och ha räntan låg så festen kan fortsätta så politikerna kan hosta in feta löner ett tag till och sen leva som välbetalda konsulter i EU. Tror inte pengarna är avgörande för honom. .Men Sverige sitter i en rävsax just nu, bl.a pga hans agerande, höjer han inte kan kronan dyka mer, höjer han med 0,25% får det negativa konsekvenser. Blir det 1% på kort tid, ja då.. Sen har han marknaden på sig som inte är speciellt positiv inställd till honom. Och kreditbubbla plus lite annat. Men jag spekulerar såklart.
Höjer ECB innan RB kommer antagligen kronan sjunka ännu mer och inflationen öka men då kanske man skylla på att det beror på kronförsvagningen som bara är "tillfällig" för att slippa höja räntan.
Jag tror dock att ECB höjer först och kronan sjunker. Därefter höjer RB lite grann och kronan hoppar tillbaka till nästan samma nivå som innan.
Bryr mig INTE ett skith!
jag kör min skatte- och besiktningsbefriade "Fenmerca" 220 D från 68 på spillolja , gammal motorolja och fritösolja från diverse småskumma pizzerior !
Den ryker så gott och den feta röken gör att jag aldrig mer behöver byta avgassystem…
😉