Med installerade solceller är elmätaren utbytt mot en timmätare, vilket gör att man kan ha maximalt rörligt elpris, prissatt och mätt per timme. Med solceller under högtaxa morgon och dagtid, samt elbilsladdning nattetid är min tanke att elkostnaderna kan sänkas rejält.
Fjortonde maj, med elbilsladdning nattetid och solkraftproduktion dagtid. Data: Ellevio |
Sedan 2012 kan man teckna avtal för timmätning även som privatperson. Det innebär att man betalar timpriset för elen på Nordpool (plus elbolagets tillägg för vinst – Fortum lägger på 4:70 öre per kWh) timme för timme. Det hela påstås vara lönsamt om man kan styra om sin elkonsumtion till natten, då elpriset är betydligt lägre.
Igår kostade exempelvis elen 3-4 öre per kWh från midnatt fram till morgonen, och ca 38-40 öre under dagen. Det kan se betydligt annorlunda ut. Innevarande dygn var nattaxan 29-33 öre, och nu dagtid runt 41 – 43 öre.
Poängen är att jag har solceller som gör att jag inte köper in speciellt mycket ström mellan klockan 8-9 och 14-15, åtminstone april-september, då de är riktade mestadels åt morgonsolen i öster. Högst elpriser får man ofta på morgonen, och då är solelen igång för min del under sommarhalvåret.
Samtidigt kan elbilen sättas på timer och jag laddar den generellt nattetid för att inte riskera tränga bort annan elkonsumtion dagtid. Huvudsäkringen är 20 A, elbilen kan ladda på 16 A, men jag brukar ställa in den på 10-12 A. Det har dock gått utmärkt att ladda i 16 A även dagtid.
Men med timmätning av elinköpen blir det ytterligare en fördel att ladda nattetid.
Naturligtvis måste man fortfarande betala elcertifikat, rörlig elnätavgift, skatt och moms ovanpå timtaxan, så faktiskt prisskillnad i exemplet 3-38 blir 35 öre plus moms, dvs en besparing på 43:75 öre per kWh.
Elskling har en app och websida som visar aktuella elpriser för innevarande dag, då de sätts dagen innan.
Gårdagens elpriser enligt Elskling. Övertydligt paradexempel. Enskilda dagar kan vara betydligt mer kaotiska, även om lägre elpris nattetid i princip är normen. |
Vintertid blir det förstås inte någon solkraftproduktion att tala om, men man kan fortfarande ladda elbilen nattetid.
Nedsidan blir att man verkligen får betala 30:- SEK per kWh när det är kraftbrist vintertid under högkonsumtionstimmarna, och att man alltså kan vilja följa elpriset dagligen. Samtidigt är detta ett rörligt prisavtal och kan som sådant bytas mot ett fast om man tröttnar. Därtill kan man åtminstone i teorin flytta viss hushållsbaserad elkonsumtion över dygnet, t ex köra disk, tvätt och torktumlare nattetid. Måltider och varmvatten kan vara svårare att flytta, speciell på morgonen.
Min fundering är att givet normalt konsumtionsmönster över dygnet bör detta ge samma elpris som rörligt, som beräknas utifrån normal dygnskonsumtion och snittpris över månaden. Min konsumtion är dock inte normal, då den under halva året blir mycket låg dagtid, och hela året blir mycket hög de nätter elbilen laddas. Dessutom kommer jag sälja överskottet av solkraft till dagtida priser, eller exempelvis Falkenberg Energis 70 öre per kWh. Ladda elbilen för 4 öre nattetid, sälj solelen för 70 öre dagtid…
Slutsatsen blir att jag bör välja timmätt rörligt elpris pga både solceller och elbil. Antagligen räcker elbilsladdning nattetid för att motivera detta.
Har du inte solceller men elbil och vill styra om till timmätt taxa så ska det ta högst tre månader från det att du tecknar ett timavtal tills din elmätare ska vara utbytt.
Givet att tillräckligt många skaffar elbil och går över på timmätning kommer detta elprisarbritrage över tiden förstås försvinna. Men vi är inte där än.
15 kommentarer
Gissar att köpa för 4 och sälja för 70 inte inträffar ofta, utan att ha räknat alls låter det ju annars som att det skulle löna sig med batterier?
Om du inte behöver bilen dagtid så är det väl bara att mata ut från batteriet dagtid när du får bra betalt för strömmen du laddat med billigt under natten.
Särskilt med tanke på att det inte är din egen bil med ditt eget batteri som konsumeras.
En variant är också att som mestadels hemarbetande att ställa om dygnsrytmen. Laga "kvällsmat" på småtimmarna och gå sedan och lägg dig när solen går upp.
Jag förstår inte den första grafen. Går det åt 6kWh klockan 02? Och klockan 03? Och 04? Låter dyrt. Borde den inte visa på effekt istället?
Han laddar ju elbilen då? KWh per timme och effekt blir ju lite samma sak…
Haha, så sant. Jag var trög. Det är förbrukad energi varje timme. Tänkte inte på elbilen.
Vet inte alls hur jag tänkte faktiskt. 6kW klockan 02-03 hade ju varit exakt samma sak.
God förmiddag på er, hoppas ni är vaknare än mig.
Tror jag laddade runt 50 kWh i elbilen den natten, eller grovt räknat 25 mil. Kostnad inklusive allt ca 60:- SEK. Om det är dyrt så undrar jag vad 12 liter diesel a 12*15=180:- SEK kallas?
Med timmätning kanske det skulle kostat 0.4*50=20:- SEK mindre, eller 40:- SEK att ladda bilen för dessa 25 mil.
Nej nej, ingen påstår att det är dyrt att ladda elbil. Det är apbilligt.
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=5092&grupp=24009&artikel=6953955
Detta är riktigt bra. Finns utrymme för "arbitrage" ett tag till, och så kommer så småningom energiförbrukningen (och priserna) att jämnas ut en del över dygnet. Men ni "first movers" kommer kunna njuta av billigare energi ett tag, alltid trevligt.
Mycket (allt) pekar på att vindkraft och solceller ökar närmaste åren och därmed kommer en normalt kraftig prisskillnad existera mellan dag och natt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nordpool app publicerar spotpriser varje dag ca 13:00 för nästkommande dag bra att ha om man vill följa priset kontinuerlig.
Ladda bilen på natten och återföra till nätet om dagen?