I tisdags provade jag att sätta timern för att ladda lånebilen från Tesla nattetid, när risken för krock med hushållsbehoven är som lägst. Elförbrukning enligt nedan.
Elförbrukning tisdag – onsdag: laddning elbil nattetid. |
Gårdens huvudsäkring är på 20 A och för Teslas portabla laddare används ett 16 A trefasuttag.
Laddstyrkan går att ställa in på bilens skärm, så man förbrukar mindre ström vid laddning. Eventuellt går detta även att göra i appen, men pga lånebil har jag inte apptillgång ännu.
Allmän rekommendation är annars att ladda nattetid, eftersom det är minimal risk att man krockar med övrig hushållsförbrukning och riskerar att någon säkring löser ut, t ex vid användning av energislukare som spis, ugn, tvättmaskin, diskmaskin, vattenpumpar etc. Har man modern eldriven värmepumpsuppvärmning har man också ofta lägre temperatur nattetid, då man dels sover bättre i svalare temperatur och dels inte behöver full värme i hela bostaden. Jag har dock fastbränslevärme, och oavsett ingen värme så här års, så det är inte någon konkurrens mellan värme och elbilsladdning.
Maximal styrka om 16 A ger 16*3*230=11 040 W i effekt. Då detta var min första laddning satte jag timern redan på 22:30, för att kunna kontrollera att den fungerade som avsett. Lite pinsamt att inte ha laddat bilen till morgonen.
Jag drog ner styrkan från 16A till 12A, men uppenbarligen kunde jag haft betydligt lägre styrka för att ladda bilen fullt. Pga långresa laddades bilen till 100% och man kan ovan se hur de sista kanske tio procenten tar längre tid att ladda när det sista mjukladdas. Kommer nog sällan ladda med 16A hemma, utan begränsa till 12. Ska jag bara ladda dagtid när solen lyser bör jag begränsa laddningen till 4-6A, om det är möjligt att dra ner den så lågt. Den senaste månadens högsta elförbrukning på en time var ca 5 kWh, vilket om det var jämnt belastning talar för 7-8 A i strömstyrka. 10 A laddning bör alltså vara säkert för min del och ger 6 900W, eller ca 3.5 mils laddning i timmen.
Sedan kördes det lite på morgonen innan bilen laddades igen mellan nio och tio, inklusive att klimatsystemet lämnades på, så det var behagliga 19 grader i bilen när det väl var dags att åka, trots att det var ca 25 grader och full sol utomhus.
Normal förbrukning så här års med soligt väder ligger någonstans 18-20 kWh per dygn. Elbilsladdningen drog upp tisdagen och onsdagen till 34 kWh. Elpriset inklusive rörliga nätavgifter är ca 1:25 SEK per kWh, och de laddade 28 kWh (avläst efterladdning) räcker till 140 km baserat på 100-120 km/h motorväg och 100 km/h trefilig väg, för en energikostnad per mil om 2:50 SEK. Ännu billigare blir det förstås vid laddning i Teslas gratis snabbladdare, om man nu har gratis laddning på bilen, vilket ni kan få om ni använder denna länk vid köp av en Tesla (inte säkert att länken fungerar än eftersom jag ännu inte fått Tesla levererad, utan använder lånebil).
Väljer man ett timavläst rörligt elavtal är förstås elen billigare nattetid, och det är då ett ytterligare incitament för att ladda just nattetid. Teslaägare kan få ett förmånligt avtal från Skellefteå Energi, som dessutom bjuder på el till 1500 mil om året (3000 kWh förmodar jag), men exakt vad avtalet innebär återstår att se när jag väl har min egen bil. Värt att notera är dock att dessa 3000 kWh bara är från elhandelsbolaget – man måste fortfarande betala rörlig elavgift till nätägaren på hela förbrukningen.
15 kommentarer
Har för mig att jag lärde mig i skolan att trefaseffekten beräknas P=U*I*sqrt(3)
Borde bli: P=380*16*1,7 = 10,3 kW
P=400*16*1.732=11084.
P=16*3*230=11040
Den förenklade beräkningen är korrekt. Felet beror på att det väl inte är exakt 230 volt eller exakt 400 volt.
400 V ska vara 398 V
Trodde den använde de tre faserna sektionerat för en tredjedel var av batteriet. Så spänningen mellan faserna skulle vara oväsentligt?
Ja, spänningen kan väl variera lite beroende på hur långt ut på ledningarna man är och sånt. Wikipedia säger 230 volt ±10% om nätspänning.
Tesla laddar inte mellan faserna utan mellan fas och nollan. Därför är det korrekt med Spänning*Antal faser*Strömstyrka där spänningen är 230 volt normalt och inte 400 volt mellan faserna. Teslan kan ladda på 1, 2 eller tre faser från t.ex. Tesla WallConnector.
11 040 KW? Då får du nog svarva en propp i mässing. Då duger det inte med en trög 3" spik.
Det är en trefasladdare.
Ah, ser att du skrev KW, alltså Kelvinwatt.
Blev kanske fel jag menade kW och refererade till vad som stod i inlägget tidigare, men ser att du ändrat det till W nu.
Bäst ekonomi borde väl vara att se till att ladda när solcellerna producerar, för du/ni får väl inte mer betalt för elen ni säljer(på dagen) än den ni köper (på natten)?
Att behöva ta hänsyn till säkringar känns som feldimensionering nånstans och värt fixa om man ska ha en Tesla eller liknande. Om solcellerna och elbilen sitter nära varandra i elsystemet borde det ju vara ytterligare en anledning att ladda på dagen.
Troligtvis är det ekonomiskt fördelaktigt att sälja solcellselen och ladda på natten. 60 öre i skattereduktion är främsta orsaken till detta men sedan kan man ha timmpris och andra ersättningar som gör att man får mer för levererad solcellsel mot inköpt el.
Rekommenderar varmt att införskaffa en Tesla Wall Connector, då slipper man trassla varje gång bilen skall laddas hemma. I den kan man dessutom ange max strömstyrka. Tänk på att utrustning för laddning av elbil inte påverkar förmånsvärdet!
I dagsläget kan man inte ändra laddströmmen i appen, dock slå på av av laddningen. Lämpligt att praktisera under vintern när bastun skall värmas upp.
Vist går det att köra full laddning utan att ta hänsyn till övrig utrustning i huset. Allt handlar om hur många kvadrat servisledningen har.