Spotifys börsintroduktion, som innebar att befintliga ägare inom institutioner och anställda kunde sälja av sina aktier var en succé för säljarna. Bolaget värderades vid stängningen till 27 351 449 798 USD, eller om man så vill drygt 27 miljarder dollar. Det är en värdering på 385 USD per betalande kund. Aktien föll dock efter den inledande hysterin. Nedan följer några nyckeltal.
Upp, upp, UPP! |
Spotify har 71 miljoner betalande kunder och 159 miljoner icke-betalande “kunder”. De senares genererade intäkter via reklam är att anse som försumbara och står för endast 10% av intäkterna. Räknar man om dem till betalande kunder får man alltså 71+0.1*159=87 miljoner kunder.
Spotifys marknadsvärdering utifrån dessa ekvivalenta betalande kunder blir alltså 314 USD per betalandeekvivalent. Eller om man så vill 2 634 SEK per kund. Rätt imponerande med tanke på att kunden bara betalar 99:- SEK per månad inklusive moms, eller 79:- SEK till bolaget ex moms.
Varje betalande kundekvivalent värderas alltså till 33 månaders abonnemang utifrån svenska abonnemangspriser. Notera dock att familjekunder räknas som individuella kunder av Spotify. Ett familjeabonnemang med fyra användare redovisas som fyra kunder, även om de i praktiken betalar en bråkdel av priset . Värderingen per kund blir alltså i verkligheten högre än 33 månader.
Hur är det då med nyckeltalen?
Man hade en försäljning 4 612 MUSD 2017, vilket placerar bolaget på ett PS-tal på 5.9. Man värderas alltså till nästan sex gånger omsättningen. Kanske inte jättebrutalt, om det inte vore för att bolaget inte gör någon vinst.
Familje- och studentabonnemangen har dessutom gjort att Spotifys bruttointäkt per kund är fallande. Man gör alltså inte vinst och intäkten per redovisad kund minskar.
Sett till snittintäkt i USD per betalande kundekvivalent på 4612/87=53 USD så ligger värderingen per betalande kundekvivalent 314/53*12=71 månaders bruttointäkter per kund, eller nästan sex år. Från dessa sex års abonnemang ska man sedan lyckas göra vinst på något vis.
Men Sverige har fått två nya börsmiljardärer – de grundande storägarna Martin Lorentzon och Daniel Ek. Bara att gratulera.
20 kommentarer
De tre stora skivbolagen äger (ägde?) väl runt 20 % av Spotify så man får gratulera dem också för att ha tagit steget till strömmande tjänster (och tjänar rejält med pengar på det också).
Värt att notera är att Spotify Premium endast kostar 34kr (129 THB) i Thailand. Utanför västvärlden ligger nog priserna på den nivån i de flesta länder.
"I Sydafrika kostar ett abonnemang motsvarande 40 kronor och i Vietnam kan man få ett månadsabbonemang för 20 kronor."
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/03/29/sa-blir-spotifys-borsnotering.html
Blir intressant att se hur bolaget kommer förändras (försämras?) nu när det är börsnoterat. Kommer kostnadsbesparingar och höjda priser?
Spotify har 71 miljoner betalande kunder och 159 miljoner icke-betalande "kunder".
Finns annan statistik på detta:
"Spotify har idag 71 miljoner prenumeranter och 88 miljoner gratisanvändare."
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/03/29/sa-blir-spotifys-borsnotering.html
71+88=159. Således har jag räknat fel och värderingarna per kund är ännu högre (=värre).
Cornucopia. Du tror alltså har du gjort en "värdering" av kunderna och Spotify?
En annan sak. Familjekonton. Jag samlade ihop familjen (3 st) och 3 st vänner som vi kallar "spotify-familjen". Alla har sitt egna konto. Kostar 149 kr för 6 st konton. Eftersom alla inom "familjen" har ett eget konto så misstänker jag att dessa räknas inom totalen och det gör värderingen per kund sannolikt ännu värre.
Korrekt, står också i inlägget.
Visst fasen. Slarvigt läst av mig
Men är inte det fusk och stöld?
Blir intressant att se hur Spotify väljer att angripa behovet att minska utgift per intäkt. Man har väl till en viss del jobbat med "fakeartister" och dylikt för att dra ner på kostnaden mot artisterna/storbolagen på exempelvis spellistor som går på slinga i butiker. Frågan är hur mycket mer man kan dra ner utgifterna och var.
Youtube och piratebay duger bra för att lyssna på musik. Det är bara när man ska höra The Keffat Liv som spotify behövs (använd gratisversionen)
Vissa av oss har blivit vuxna och betalar numera för den musik vi lyssnar på.
Inte många nutida artister är värda mina pengar. Dom jag lyssnar på är mångmiljonärer många gånger om eller så har dom blivit blåsta av sina skivbolag/agenter för minst 38 år sedan.
Dom mixarna och "grupperna" jag lyssnar på går sällan att köpa…
Lyssnar själv numera nästan enbart via Youtube, dessutom så tankar jag ner från YT när jag vill ta med musiken till bilen.
Kvalitén på Spotifys produkt måste vida överstiga konkurrenternas så att de kan höja sina priser.
Kanske kan de bilda ett eget skivbolag också.
Skivbolagen äger en stor kontrollpost i Spotify och tar nästan alla intäkter i form av licensavgifter. Det finns inget skäl för dem att låta Spotify gå med vinst. Bättre att låta andra lägga in kapital och på så sätt täcka delar av Spotifys drift- och utve klingskostnader.
Jag skulle inte satsa pengar i Spotify.
Min gissning är att Apple och Google med lätthet kan priskonkurrera bort Spotify om de bara vill. Skulle vara försiktig med att satsa pengar på Spotify.
Jag som kund har betalat in mer än 2634 kronor under alla åren jag varit kund, och kommer nog inte säga upp abonnemanget på något år framöver, men alla kunder pyntar ju inte in lika mycket som jag.