“No resurrections this time.” – Thanos, Avengers Infinity War
Dags för lite härligt fredagmys igen och filmdags. Avengers Infinity War är en spektakulärt modig nittonde film i en av filmhistoriens mest inkomstbringade filmfranchise, Marvel Cinematic Universe (MCU). Man kunde bara önska att fler upphovsmän hade modet att göra som Ininity War med sin kassako. Det är ett självförtroende som innebär att man helt litar på att målgruppen trots allt kommer fortsätta slanta upp. Marginella SPOILERS nedan.
“Thanos says: No SPOILERS!” (fuck Thanos)
“Shut up and take my money!”
Infinity War är den nittonde filmen i MCU-franchisen, och kulmineringen av alla de trådar som lagts ut i denna sedan tidig början planerade väv av filmer, där den röda tråden varit de artefakter som de sk infinity stones utgjort, samt dragandet i trådar som storskurken Thanos, suveränt spelad av Josh Brolin, stått för genom åren.
Det här är inte bara en fantastisk dekonstruktion av maskulinitet och machonormen i superhjältefilmer, utan det är också Thanos film. Filmskurken är verkligen huvudpersonen och kanske en av de bästa skurkar man någonsin sett i en superhjältefilm – på ett motbjudande sätt möjlig att om inte sympatisera med, så åtminstone förstå i sin egen perverterade logik.
Uppgörelsen med machnormen och populära varumärken som Iron Man, Captain America, Thor, The Hulk och Starlord är antagligen ingen slump. Gissningsvis kommer de kommande sjuttioelva MCU-filmerna istället vara uppbyggda kring kvinnliga Captain Marvel, som ska spelas av Brie Larson i den kommande filmen, som ska utspela sig på 90-talet. Männen lämnar över till kvinnorna, i en värld som utvecklats en hel del sedan Iron Man 2008. Succén med Black Panther-filmen visar också vägen till mer diversifiering. En lätt killgissning blir att framöver kommer vi få se varumärken som Miss Marvel och She-Hulk på film.
I tio år har Marvel och numera ägaren Disney plundrat publikens fickor på pengar. Samtidigt har man haft insikten att inget varar för evigt, och förnyelse är nödvändig oavsett hur stora kassakor varumärkena i franchisen innebär.
Det är något som fler upphovsmän borde ta till sig – författare, regissörer och teveserieproducenter.
“Kill your darlings.”
Själv sympatiserar jag som författare stort med detta och att inte hänga upp sin karriär på evighetsserier, där man mjölkar sina populära varumärken maximalt. Istället behöver man likt MCU vara trygg i att huvudvarumärket (MCU eller i en författares fall författarnamnet) räcker. Att ständigt behöva förnyas för att inte hoppa över hajen.
Infinity War levererar här och redan i inledningsscenen avpolleteras omgående ett av de mest populära varumärkena i MCU och Thanos proklamerar lakoniskt och nästan genom den fjärde muren “ingen återupplivning den här gången”. Det är ett grepp jag själv använt i mina böcker, där jag inför slutstriden – som trots allt hela Infinity War är – har ihjäl huvudpersoner man fått följa, för att etablera att nu går ingen säker. Typexemplet för min del är i slutet av näst sista kapitlet av Midvintermörker, innan sista kapitlet med den passande titeln “Döda! Döda! Döda!”.
Har du nu följt MCU i sina tio år, så är slutstriden här. Och nog levererar man. Ingenting i närheten av detta har gjorts förr, varken dramaturgiskt eller finansiellt. Hade MCU varit börsnoterat hade investerarna gråtit blod.
Man kunde höra en knappnål falla i tystnaden i salongen mot slutet.
Och sedan bröts tystnaden av att flera åskådare gråta. På riktigt. Tio år kan vara ett helt liv, särskilt för yngre-
Så fortsatt fredagsmys på er och med hopp om att fler upphovsmän vågar utveckla sina varumärken på detta sätt.
9 kommentarer
Riktigt underhållande film. Man lämnade biosalongen med en känslan om detta var något bra eller dåligt, samt hur detta ska påverka resterande filmer, samt en längtan till 2019 och när uppföljaren kommer.
Eller hur!
Gimme 2 x 10
Får agera tråkmånsen här. Jag förstår verkligen inte storheten alls i de här filmerna som är 50% av vad som släpps på bio nu för tiden. Spindelmannen 4. Iron man 5, stålmannen vs spindelmannen, transformers 6, osv osv. Det är ju samma trötta ond vs god-tema med inslag av riktigt kass humor som valfri Van Damme eller Seagal-rulle på 90-talet. Ska jag vara ärlig slår jag nog hellre på en sådan en fredagkväll då jag slipper en film som visuellt till 99% är en uppvisning i senaste CGI-tekniken.
Super off topic :
Misstänker starkt pris manipulation av mäklarkåren, kanske känt av alla på bloggen sen tidigare, men slutpriser på Booli ligger ju till grund för statistiskt underlag av prisutvecklingen på bl.a. valuegard, penates, husmask mfl. Detta drabbar oss konsumenter, så tillvida att prisnedgången på bostäder kan ”mörkas mera”
Har vid flertal tillfällen gjort jämförande utsorteringar mellan Hemnet o Booli (som är möjliga på deras hemsidor).
Följande har jag upptäckt :
De lägsta slutpriserna i Hemnet rapporteras i mindre grad in i Booli.
De högsta slutpriserna i hemnet rapporteras i högre grad in i Booli.
Ovanstående gäller även om man tar hänsyn till att Booli har kanske 5-15 procent mer antal slutpriser än Hemnet, beroende på vilken tidsperiod man väljer.
Vore kul om tex FLUTE eller någon annan kunde göra djupare undersökningar kring detta 🙂
SPOILERS:
Behöver ju inte betyda slutet. Flera av de som "försvann" har ju nya filmer på gång. Likaså ska flera vara med i den redan inspelade uppföljaren som kommer nästa år.
Handsken som orsakade allt är ju dessutom så kraftfull att den kan återställa allt den ställer till med – exakt så händer det i comic:en iaf.
När får man se en modern uppumpad Kapten Zoom i en svensk superhjältefilm. Kenny Starfighter kan ju hänga på.
Kommer inte att vara intresserad av en PK-fortsättning med idel kvinnliga och "exotiska" manliga hjältar. Finns inget tristare än PK och "god rasism".
Gött! Ska gå och se Infinity War imorron!