1.1K
Dags för lite sifferreligion. EURSEK har precis gått över 10:-, dvs en euro kostar nu tio kronor. Det kanske inte så många väntade sig för några år sedan.
Sist euron låg över 10:- SEK var i samband med den akuta finanskrisen, före den underliggande europeiska skuldkrisen uppenbarade sig och EUR föll. Som lägst var EURSEK nere på drygt 8:- SEK runt 2013.
Men nu är det uppenbarligen så att krisen ligger någon annanstans än i eurozonen och marknaden prisar alltså in problem för Sverige. Marknaden kommer kräva högre räntor.
I skrivande sekund kostar EURSEK 10:0061.
79 kommentarer
Its not the end – not even the beginning of the end – but it is perhaps the end of the beginning.
Robert Jordan?
Churchill.
I somras i Juni kostade 1€ också över 10:- på Forex Gbg C
En "skvalpvaluta" som SEK vilken kan köras upp och ned efter tycke och smak av de internationella spekulanterna som Soros & Co eller devalveras av lättsinniga F!, VPK o MP-aktivister är ingenting att ha eller att lita på !!
Nej, dags att införa € även i Sverige NU !!
Vad den kostar på Forex är skit samma. Jag pratar om finansmarknaderna, den riktiga växelkursen, inte växlingskursen för kontanter.
Bengt:
1. En valuta med rörlig växelkurs såsom SEK kan definitionsmässigt inte devalveras och vi har en självständig centralbank.
2. Att SEK rör sig ("skvalpar") i förhållande till Euron är positivt för svensk ekonomi. Värdet på SEK följer svensk ekonomi och konjunkturcykel. Om vi istället hade haft Euro hade inte växelkursen justerats för svenska förhållanden utan främst Tyska, Franska och Italienska etc.
Så, har du några RIKTIGA argument för att vi ska ha Euro istället för SEK? Skönt att slippa växla när man åker till Danmark? Finare sedlar?
Jag brukar ha koll på just vad KONTANTERNA kostar… Kan variera rätt så mycket mellan olika växlingskontor. Finns annars ett halvt dussin sådana på Odinsgatan i Göteborg.
Just kontanter är mest intressant för den vanlige konsumenten. 🙂 INTE vad den kurs som ges för dem som "växlar" flera miljoner eller mer etc. åt gången 🙂
Ja, jag vill ha en värdebeständig stabil valuta helt enkelt! En valuta som man vet vad den är värd och som "backas upp" av tillräckliga resurser.
Sverige har en såpass utvecklad ekonomi – kan faktiskt tycka att en del länder (inga nämnda) INTE skulle vara med i €-samarbetet – att Sverige med fördel skulle kunna vara med i samarbetet.
När den svenska kronan "flyter" sker en kontinuerlig devalvering / revalvering vilket gör att förändringstrycket i den svenska industrin inte blir detsamma som om vi hade haft €
Förändringstryck kan lätt resultera i nedläggning. Tyskland slipper det eftersom de har en valuta som stöttar deras ekonomi, Euron. Det har Sverige också än så länge, SEK. Om Sverige skulle få en valuta anpassad efter Tyskland skulle förändringstrycket kunna bli ganska dramatiskt.
Och nej, SEK ändrar inte värde speciellt snabbt. Jag får fortfarande en liter mjölk på ICA för bara 22 kr.
Politiker kan medvetet genom beslut sänka värdet på kronan även om den flyter. Om man vill kalla det devalvering eller inte är inte så viktigt.
Det är nog för övrigt enklare för politiker att sänka kronan än att höja värdet på den. Den smala vägen är smalare än den breda.
@iblandekonomi
VAR köper du mjölk för 22:- / liter ?
En extra dyr s.k "servicebutik" eller bensinmack?
22:- för en liter mjölk skulle jag ALDRIG beteala !
Sveriges främsta konkurrentland etc. är just Tyskland. Ibland tycker de att svenska industriföretag är så "billiga" och bra att de köper upp dem – Scania
Ibland anses de vara så bra i sin teknik och utvecklingsnivå att de köper upp dem – Kockums U-båtar
Däremot har maskindisktabletterna på Ge-Kås i Ullared gått från 100 st. till 90 st. medan priset är detsamma…
ICA sätter gärna höga priser på sin laktosfria mjölk. Det är det hela. Kanske för att de slänger mycket av den.
Det är ingen annan butik som etablerat sig där jag bor. De flesta ligger på samma ställe i andra änden av staden. Men det är klart att jag tar bilen dit för att köpa mjölk också.
Smarta butiker säljer osåld mjölk som närmar sig utgångsdatum för halva priset… 😉
Att slänga mat ger INTE någon större "cred" idag…
Alla butiker slänger massor av mat. Det är inget som konsumenterna ser eller bryr sig om.
Min lokala Willys Hemma säljer mycket till 50% och jag tackar och tar emot!
Mjölk, fil mm som är någon dag gammal är fullt ätbar! 🙂
Jag gissar att de bara säljer en bråkdel jämfört med det som slängs. Dåligt för affärerna om du köper en billig vara istället för den som säljs till fullpris.
ÄNNU SÄMRE för affärerna om de får kostnader för osålda varor i.st.f att få in så det täcker hanteringen!
Att bli påkommen med att kasta fullt ätbar mat är också "kostsamt" idag… 😉
Varför tror du annars att charterbolagen kör "sista-minuten" ? Jo, hellre en resande som täcker åtminstone 75% av bränslekostnaden per säte än ingen alls !
Resten av pengarna kan man ta igen på tax-free.. 😉
Om en banan kostar 1 kr i inköp och säljs för 3 kr så är den en dålig affär om kunden köper en gammal banan för 1,5 kr istället för en ny.
Ny: Kostnad 1 kr, intäkt 3 kr: vinst 2 kr
Gammal: Kostnad 0 kr, intäkt 1,5 kr: vinst 1,5 kr
Det är därför butikerna gärna kastar mat. Och för att kunderna väljer andra butiker om de är fyllda av gamla varor.
För att ge lite kött på benen till er matdiskussion så slängs det ungefär 125000 ton mat varje år i butikerna och ungefär 500000 kg mat och dryck i hemmen. Svinn i hemmen är alltså ett större problem än svinn i butikerna.
En fullvuxen människa äter enligt Internet 200 kg mat per år så totalt konsumeras det mellan tummen och pekfingret 2 miljoner ton mat per år.
Om vi låtsas att alla köper all sin mat i butiker och ignorerar att delar av dessa siffror inkluderar dryck så slängs ca 6.25% av butikens mat. 125K/(0.2*10M).
Låter det rimligt?
Källor:
https://www.dn.se/ekonomi/butikerna-slanger-allt-mer-mat/
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Halv-miljon-ton-mat-kastas-i-onodan/
https://spa.merinfo.se/question/hur-manga-kilo-mat-ater-en-fullvuxen-manniska-i-genomsnitt-per-ar
Det ser ut som att du jämför en siffra som inkluderar "mat och dryck" med en annan siffra som bara inkluderar mat. Stämmer det? Var har du hittat siffran 125000 ton?
Det ser också ut som du blivit lite förvirrad av enheterna. 500000 kg är bara 500 ton. Dvs betydligt mindre än 125000 ton som slängs i butikerna. Men detta är bara ett misstag ser jag, och att du menade 500000 ton.
Lite sent att svara nu kanske men jag gör det ändå för saken skull.
500000 kg ska som du listade ut såklart vara 500000 ton. Tog med den siffran för att sätta svinnet i butiker i relation till svinnet i hemmen men inser nu att det var opedagogiskt av mig att blanda in det.
Siffran 125000 ton mat är uträknad av Sveriges Lantbruksuniversitet och verkar inte inkludera dryck, se https://www.dn.se/ekonomi/butikerna-slanger-allt-mer-mat/
Försäljningen följer antagligen förhållandevis förutsägbara mönster så butikerna blir efter hand ganska bra på att köpa in ungefär så mycket som säljs. De accepterar säkert också en del svinn för att inte vissa varor ska ta slut
Lite sent att svara nu kanske men jag gör det ändå för saken skull.
500000 kg ska som du listade ut såklart vara 500000 ton. Tog med den siffran för att sätta svinnet i butiker i relation till svinnet i hemmen men inser nu att det var opedagogiskt av mig att blanda in det.
Siffran 125000 ton mat är uträknad av Sveriges Lantbruksuniversitet och verkar inte inkludera dryck, se https://www.dn.se/ekonomi/butikerna-slanger-allt-mer-mat/
Försäljningen följer antagligen förhållandevis förutsägbara mönster så butikerna blir efter hand ganska bra på att köpa in ungefär så mycket som säljs. De accepterar säkert också en del svinn för att inte vissa varor ska ta slut
Det konstiga är att räntan bara verkar fortsätta neråt. Är det riksbanken som stödköper obligationer eller vad är det som händer?
Jo, RB stödköper lite statsobligationer och Euro-länderna ser lite lite starkare ut idag än för ett kvartal sedan -> starkare euro.
RB säger:
"Konjunkturen är stark och inflationen är nära målet på 2 procent. För att inflationen ska ligga kvar nära 2 procent behöver penningpolitiken vara fortsatt expansiv. Riksbankens direktion har därför beslutat att behålla reporäntan oförändrad på −0,50 procent och räknar liksom tidigare med att höja räntan först i mitten av 2018. Köpen av statsobligationer fortsätter under andra halvåret 2017, enligt direktionens beslut i april. Eftersom nuvarande köpprogram löper året ut ger det möjlighet att avvakta ytterligare information som kan påverka ett beslut i december om en eventuell förlängning av köpen. Direktionen har också fattat beslut om att förlänga det mandat som underlättar att snabbt intervenera på valutamarknaden."
Det är brist på tillgångar att investera i, särskilt räntebärande, så då trycks räntan ner ordentligt…
Den försvagade växelkursen är inte nödvändigtvis ett tecken på annalkande finanskris.
Det minns du ju mycket väl från 2008. Krisen var värre i Euroländerna än i Sverige.
Det handlar snarare om skillnader i räntenivåer och inflation. Svenska 5-årsräntan är nu nere på otroliga -0,23%, årslägsta och lägre än i början av året. Tyska 5-årsräntan har istället stigit (även om den är lägre än den svenska), så diffen är mindre. Detta kan vara en delförklaring till att kronan försvagats mot euron.
Är det inte försvagade fundamenta som är skälet, prisfall i många sektorer som resulterar i en lägre inflation än den förväntade?
Jo, det är nog den hyfsat låga inflationen som är grundorsaken till rörelsen SEK/EUR.
Konjunkturbarometrar och produktion är stark än så länge men jag tror inte det ser riktigt lika ljust ut 2018-2020, fast nu kompenseras vi redan lite grand av växelkursen, så exportindustrin kan nog ändå vara hyfsat lönsam ett tag till.
O andra sidan kan man fråga sig varför räntan i Sverige, i motsats till exempelvis Tyskland, rört sig nedåt. Riksbanken kan vara en faktor men räntemarknaden kanske börjar prisa in just sämre tider i Sverige?
Åtminstone helt klart relativt sett sämre tider / lägre inflation.
Det handlar kanske å andra sidan att Europa går från "svag" till "normal", medan Sverige ligger kvar på samma nivå som tidigare.
Notera att räntan är väldigt låg, vilket förstås inte tyder på någon kris. Hade det varit rejäl kris hade räntan också stuckit iväg uppåt.
Räntan kan både gå upp och ner i en kris, speciellt statsräntorna kan tryckas ner ordentligt eftersom det är det enda "safe heaven" tillgången att fly för exempelvis fonder som inte kan placera i guld etc (i alla fall så länge man inte prisar in att staten kommer att defaulta). Däremot kan spreadarna för exempelvis bostadsobligationer öka rejält så att bostandsräntor etc tickar uppåt rots att statsräntorna trycks ner.
Håller med om att det ännu inte är några tecken på att marknaden prisar in en finanskris för Sverige, i vilket fall vi troligen skulle få se både 11 och 12 kr för en Euro.
Även statsobligationsräntorna sticker iväg i krisläge (minns "sovereign debt crisis" i euroländerna), men du har rätt i att riktigt säkra länder får ett inflöde.
Ja. Ta en titt på priserna på säkerställda bostadsobligationer. 5-åriga bostadsobligationer har en ränta som är rekordlåg (0,33%). Ingen kris i sikte på den marknaden just nu.
Och jag säger att euron är på väg att krascha. Kanske redan i år. Den europeiska bankkrisen är såväl underrapporterad som undervärderad.
Tycker du att läget i den europeiska banksektorn är värre idag än tex 2008, 2011 och 2015? I så fall, på vilket sätt? Är seriöst intresserad.
Intressant. Har du några bra länkar för påståendet?
Finanskrisen såg vi ju dock Eurokurs på 11,42 så lite kvar innan fullständig kris kan utropas. Men för egen del kan jag bara konstatera att min "Sverige-short" verkar gått hem. Flytta till Frankrike Nov 2016 sitter nu med lön i Euro samtidigt som jag sålde min fastighet i Sverige när jag flyttade. Ser fram emot att gå på husvisningar om ca ett år när jag skall hem. Får man vara lite härligt cynisk så kanske man slipper träffa mäklare på visningarna, räcker att prata direkt med banken vilka objekt de skulle vilja byta ägare på. Stackars stackars Sverige utförslöpan har bara börjat!
Instämmer – men håller inte med om "Stackars" – snarare "Som man bäddar……" :- )
Varför inte, grattis till fortsatt konkurrenskraftig industri. Börsen borde nu gå upp ytterligare, räknat i SEK.
Konkurrenskraftig industri genom allt mer svag SEK är inte och har aldrig varit ett gott tecken. Till skillnad mot innovation, strukturomvandling, ökad utbildningsnivå. Finns inga fundamenta som talar för en positiv utveckling.
Fundamenta som är mycket positivt i sammanhanget är möjligheten att få avsättning för sina produkter och därigenom kraft att strukturomvandla.
Brukar ju annars talas mycket om hur viktigt det är med vinst för att kunna utveckla verksamhet. Att säga i nästa andetag att det är viktigt med förlust för att få till strukturomvandling, ja vad ska man säga om det.
Man skjuter ofta på strukturomvandlingar just av skälet att det inte behövs när kronan faller. Precis som man undviker automatisering och produktutveckling om man kan placera tillverkning i låglöneländer. Och vem har sagt att det är viktigt med förlust för att få till strukturomvandling ?.
Den som säger att det är bra att Svensk exportindustri får svårt att sälja sina varor.
Jag känner också folk som tänkte att om 1-2 år flyttar jag tillbaka till Sverige (när priserna kraschat) och handlar bostad billigt och dom väntar och väntar och väntar och priserna bara fortsätter upp. Till slut inser dom att även om det kraschar 30-40% (även om det är osannolikt) så är dom bara tillbaka till samma pris som för 1-3 år sedan.
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/central-banks/denmark-central-warns-next-financial-crisis-is-coming/
Ungdomsarbetslösheten verkar fortsätta sjunka – både i antal och procent.
Duh!
Förutspådde jag redan 2013.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/01/vinn-valet-2014-och-los-automatiskt.html
Du förutspådde att antalet ungdomsarbetslösa skulle minska (ca 3 år efter att det började minska).
Att det även blivit en så kraftig minskning procentuellt sett är väl ändå trevligt? (utan att behöva debattera vems fel/förtjänst det är)
Även i åldersgruppen 25-35 verkar det sjunka:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet-i-olika-aldersgrupper/
Det är väl självklart att det minskar procentuellt?
Om antalet ungdomar går från (hittepåsiffror) 500 000 till 400 000 och antalet ungdomsjobb är 350 000 så minskar arbetslösheten procentuellt från 30% till 17.5%.
Och behovet av billig ungdomsarbetskraft har inte minskat, utan kan rent av ha ökat något med konjunkturen. Så, självklart.
Nu verkar även sysselsatta i arbete i gruppen 15-24 ha ökat senaste 3 åren.
Mindre antal i gruppen och fler sysselsatta i arbete = en kraftig minskning procentuellt sett.
ANTALET sysselsatta har alltså ökat – inte bara andelen.
Prisfallet på bostäder lär väl knappast vara över om ett år, om prisfallet pågått i över ett år då. Räkna med 4-5 år från topp till botten.
Även den tveksamma kryptovalutan Bitcoin har stigit kraftigt de senaste åren. Men det är sannolikt av andra skäl. T ex pyramidspeleffekter snarare än tecken på begynnande kris.
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=XBT&to=SEK&view=2Y
Bitcoin är inget pyramidspel – läs på. Därmed inte sagt att inte en kraftig korrektion kan komma att ske.
Fundamental skillnad på Bit-Coin och One-coin ?
Problem i Sverige löses med kronfall sedan 50 år tillbaka. Varför skulle räntan gå upp? Räntan har fallit sedan kronkursen släpptes fri 1991.
Så länge Sverige har ett positivt handelsnetto finns det inga problem vid horisonten.
Sant, vissa andra länder får försöka sig på lönesänkningar och massiva åtstramningar i industrin. Skadligt på så många sätt.
Trist då att Sveriges handelsnetto numer är negativt
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/utrikeshandel/utrikeshandel-med-varor/pong/tabell-och-diagram/export-import-och-handelsnetto/
Det ser ut som det hände något ganska drastiskt under 2013. Hade varit intressant att få en analys på vad som hände då. Tex genom redovisning av olika varor och tjänster och hur de varierat inom respektive kategori.
Just denna tabell är medvetet endast varor.
Det var stora dyk i raffinerade petroleumprodukter, metaller och lite mindre minskningar i läkemedel, papper och datorer/elektronik/optoprodukter just år 2013. Det finns att hitta mer detaljerade siffror hos SCB om man är sugen.
Sen är det en större fråga om handelsöverskott i sig är bra eller dåligt — det är inte entydigt positivt. Vi är inte merkantilister längre, av en anledning.
Att sia om framtiden vad gäller valutor är svårt. Skulle vara intressant att höra din kommentar Cornu till Bitcoins kursutvecklig det senaste året Detta mot bakgrund av att du gav bort över 2 Bitcoin för några år sedan. Du var då så säker att Bitcoin var värdelöst/kraftigt övervärderad vid Bitcoinkursen 200 sek/Bitcoin, eller hur?
Bitcoin är helt värdelös för mig, ja. Fyller ingen som helst funktion och löser inga som helst problem – tvärt om svindyrt att växla in till något användbart, dyra överföringskostnader och ett energislukande monster.
Din uppfattning då var att Bitcoin var övervärderad.
Sedan dess har Bitcoin gått upp ca 500 ggr mot Us Dollar o fortsätter att stiga.
Styrkan hos Bitcoin är att det aldrig kommer att kunna finnas mer än 21 milj Bitcoin,därav kursuppgången.
Svagheten hos övriga Fiat-valutor är det gratis går att tillverka hur mycket av den aktuella valutan som helst.
Därav de uppblåsta fastighetspriserna/aktiekurserna o låga räntorna.
(Du gav bort Bitcoin, för att visa din åsikt, till ett aktuellt dagsvärde på över 200 tusen sek,eller hur?)
Gäsp.
Jag kan lista 1000-tals lönsammare affärer ä så, som jag aldrig gjort. En dag lär du dig att affärer man inte gör har noll betydelse.
Skatteverket får väl se till att specialgranska folk som heter Edström och flyttat pengar till eller från Bitcoin-månglarna. Eller har du deklarerat dina affärer, eller är du bara en vanlig kriminell skattesmitare?
Cornu är som vanligt duktig på att hitta intressanta ämnen där han ofta har bestämda åsikter. Det är därför jag envisas med att läsa bloggen. Han har säkert haft rätt i förutsägelser men är tyvärr förblindad pga sin vurm för anglosionistisk globalism, varför han missar Georgien, Ukraina, Syrien, Trump, svensk invandringspolitik, bitcoin för att nämna några exempel.
I motsats till dig har jag aldrig ägt några Bitcoin så din skrivning om mig o "Bitcoinmånglare" förstår jag ej.
Vidare förstår jag ej din skrivning vad avser "kriminell skattesmitare".
Förklaring tack
Handel i Bitcoin är skattskyldigt i Sverige för personer som bor i Sverige. De flesta som tjatar om Bitcoin äger själva Bitcoin och många av dem deklarerar inte sina försäljningar, dvs de är kriminella skattesmitare.
Varför skulle Skatteverket specialgranska folk som har mitt efternamn?
Förklaring tack
Vidare finns det sätt att handla med Bitcoin utan att direkt äga valutan.
T ex via Avanza, i sin ISK eller KF köpa/sälja andelar i Bitcoin XBT
Jag har investerat i bitcoin, via avanzas certifikat. Det har varit bra utveckling på det. Skatt betalas också.
Nu säger ovan att lägre valuta är bra för exportindustrin. Det gäller väl mest svenska löner och svenska råvaror?
Är underleverantörer utländska och kontakt på dessa i utländsk valuta är det mindre bra. Hur mycket svenska råvaror har vi längre?
Är utländska ägare också nöjda om vinsten i sek är bra men oförändrad eller lägre i utländsk valuta? Tveksamt.
För exportindustrin är högre kostnader för råvaror ett mindre problem. Det påverkar bara genom ökad finansiell kostnad för medel de behöver ligga ute med. Pengarna kommer ju in igen vid försäljning.
Ja om valutakurser var lika vid köp och försäljning och vilken valuta.
Men jag hade fler frågeställningar på ingående variabler, det är ju slutsumman som betyder något.
Om kronkursen faller gör man en valutavinst på redan inköpta råvaror.
Underleverantörer påverkas av valutaförändringar på samma sätt som råvaror.
Vad utländska ägare anser om sin vinst påverkar bara exportens funktion om de väljer att lägga ner verksamhet. Om de inte gör det, utan säljer så är det ganska troligt att en svensk köpare är nöjd med vinstnivån.
"Kostnad för underleverantörer" ska det stå. Inte "Underleverantörer".
Bedrövligt med svenska valutadevalveringen
Folk i allmänhet förstår inte att detta kommer att synas på livsmedel och mycket annat nödvändigt inom ett halvår
Pizzan görs väl med i huvudsak svenska råvaror, välj bort oliverna. Colan tillverkas i Sverige. Det är väl bara netflix som blir dyrare.
Ja livsmedelspriserna fullkomligt exploderade vintern 2009 när euron var uppe på 12 kronor.
Det är bra att alla sparare förlorar. Dom ska fan ta mig straffas för att dom inte konsumerar bostäder! Har du lyckats spara några miljoner SEK så ska du inte kunna köpa en bil om 10 år för pengarna. Sverige måste belöna kreditkonsumenterna då det är dom som driver svensk ekonomi.
Svenska konsumenter köper varor/tjänster från utlandet för över 1000 miljarder årligen. Med en svag krona så blir dessa varor hundratals miljarder dyrare, men det är det ingen som bryr sig om för vi har ju så låga råntor, vilket bara driver upp bopriserna, vilket gör att svensken sen måste amortera bort ännu mer av lönen.
Bra jobbat, Riksbanken!
När ska Riksbanken sluta vara rädd för fallande KPI? Det är minskande penningmängd som är problemet, men det är vi inte i närheten av nu.
Låt KPI falla. Det är bara ett genomsnittspris av en varukorg. Det gör inget om det blir billigare. Kan elektronik falla med 50% per år så kan annat också bli billigare. Det är bara om penningmängen minskar, så folk har mindre att spendera, som man får negativa effekter. Tänk finanskrisen och 30-talet.
Och nej, folk kommer inte sluta handla för saker blir billigare. Tvärtom, bara se på ruschen vid Black Friday.