NetOnNet Group har slutligen lagt ner Siba-varumärket och samtidigt stängt ner flera butiker. Det är förvånansvärt bra timing med kemikalieskatten, som kommer göra det ännu svårare för hemelektronikbutiker att konkurrera.
Siba i Kungsbacka lades ner. |
Kemikalieskatten höjer som bekant svenska priser på hemelektronik avsevärt, medan om man köper från t ex danska ProShops svenska onlinebutik så slipper man dessa prispåslag. Prispåslagen har ännu inte slagit igenom, då varor inköpta före lagen trädde i kraft inte omfattas och lagren har inte omsatts än.
2014 slog Siba-ägarna ihop Siba och onlinebutiken NetOnNet under ett koncernbolag NetOnNet Group. Avsikten var hela tiden att avveckla Sibas traditionella butiksnät, vilket förstås är vettigt, då det redan då var svårt att konkurrera med onlinehandeln.
Sedan dess har t ex Mediamarkt sålt ut sin verksamhet i Sverige och ger upp försöket att etablera sig i högskattelandet med dess stenhårda regler för företag, också lagom till kemikalieskattens införande.
Siba är nu nedlagt och en del Siba-butiker har bytt namn till NetOnNet. Koncernen har försökt ge sken av att man expanderar. Men det handlar bara om att expandera varumärket NetOnNet.
I verkligheten läggs flera Siba-butiker ner helt och ersätts inte ens lokalt av en NetOnNet lagerbutik. Det handlar om minst gräddhyllan Kungsbacka (Göteborgs svar på Danderyd), Skövde och Halmstad. Därtill sparkar man folk centralt. Tillägg: Även i Trollhättan har man enligt lagt ner butiken.
I Skövde blev 11 av med jobbet i “expansionen” och i Halmstad blev nio av med jobbet. Som synes på fotot ovan lades även Siba i gräddhyllan Kungsbackas köpcenter ner och ingen NetOnNet-butik har istället öppnats i denna Göteborgsområdets rikaste och mest köpstarka kommun med sina 80 000 invånare.
Lagerbutikerna är förstås rationella. De är i princip en postorderleverantör, men kunden ordnar frakten själv genom att hämta varan. Kräver betydligt färre personal och billigare inredning för lokalerna. Det är också ett av få sätt att försöka överleva den kommande utländska konkurrensen som kemikalieskatten innebär.
NetOnNet Group har också varslat 20 personer från sitt huvudkontor i Viared utanför Borås, dit man tidigare flyttat huvudkontor och centrallager till billigare och mer ändamålsenliga lokaler på ett sk logistikområde (idag tillverkas ju inget i Sverige, så istället för industriområden har man numera bara logistikområden). Det är alltså inte ett tecken på expansion, utan på att man är på defensiven.
NetOnNet har slagit på trumman att man öppnar tre nya lagerbutiker. Dessa är dock samtliga i Stor-Stockholm, medan minst tre andra orter blir av med sina butiker i koncernen. Tillägg: Minst fyra, med tanke på tillägget om Trollhättan.
Tajmingen med kemikalieskatten, som inte är någon överraskning, är utmärkt. NetOnNet Group försöker på detta sätt reducera kostnader för att kunna överleva. De kommande åren blir dubbelt intressanta – dels kommer utländsk postorder likt ProShop ha en kraftig fördel pga kemikalieskatten – dels kommer Sverige gå in i lågkonjunktur. I värsta fall stängs även bostadslånebankomaten och då kommer det bli riktigt svettigt i hemelektronikbranschen…
Och i slutändan har antagligen ett 50-tal personer blivit av med jobbet, givet 10 personer i Kungsbacka och att det inte finns ytterligare orter där NetOnNet Group lagt ner när de “expanderar”. Arbetslöshet är trots allt den svenska socialismens mål – ju fler arbetslösa, desto fler bidragsberoende röster på vänstern. Tillägg: Säg 60 personer med Trollhättan.
Min killgissning är att NetOnNet Group med omstruktureringen avsevärt ökat sina chanser att uthärda den kommande svackan. Antagligen kommer både de och lagerbutiker och onlinehandel som Komplett att överleva. Värre blir det för t ex Elgiganten och liknande kedjor, som fd Mediamarkt.
NetOnNet har lagershoppar i Norge. En gissning kan vara att man framöver flyttar hela sin postorder till Norge och på så sätt slipper kemikalieskatten vid onlinehandel mot Sverige. Dock kommer i så fall priserna i lagerbutik och på nätet att börja skilja sig åt, vilket är tanken att de inte ska göra.
17 kommentarer
Oddsen är väl rätt.små att kemiskatten försvinner 2018 eller utvidgas till att gälla alla varor, även importerade.
Själv önskar jag det var skatt på mimjöpartister.
+1
Varför inte skottpengar?
Att SIBA-gruppen med Fabian Bengtsson i topp "fimpar" själva varumärket "SIBA" är något av det sämsta de gjort !!
Begreppet / varumärket SIBA är MYCKET STARKT i Göteborgsområdet och fortfarande kallas "köpladan" på Backaplan för inget annat än just "SIBA-Huset"! Något som också står att läsa på byggnaden !!
Många är de som köpt sin (första) TV på SIBA och detta skrivs på en dator inköpt just på SIBA !!
Det är lite som Billhälls och Wettergrens… lokalt starka varumärken underskattas.
Just lokala varumärken skall INTE underskattas!
Dock har vissa lokala dito "lyfts upp" på nationell nivå där väl "Willys" matmarknader är det mest framträdande exemplet.
Ja, det fanns en lokal matvaruhandlare i just Kungsbacka som hette Willy och som lade just grunden till "Willys". Willy jobbade jämnt 24/7 och unnade sig "bara" att köra en BMW 635 CSi
"NetOnNet har lagershoppar i Norge. En gissning kan vara att man framöver flyttar hela sin postorder till Norge och på så sätt slipper kemikalieskatten vid onlinehandel mot Sverige. Dock kommer i så fall priserna i lagerbutik och på nätet att börja skilja sig åt, vilket är tanken att de inte ska göra."
Det löser man genom att inte stänga svenska onlinehandeln. Tanken var ju aldrig att de skulle ha samma pris i Norge som i Sverige. Man kan behålla svenska näthandel för syns skull det kostar minimalt (det finns inget som hindrar att man levererar från Norge ändå om kostnaderna för svenskt logistikcenter vore för höga).
Kan för övrigt ses som en service till folk som tycker det är häftigt att betala skatt. De kan beställa från netonnet.se medan vi andra beställer från netonnet.no…
Siba som koncept med sina relativt sätt mindre och personalintensiva butiker blev föråldrat redan när de två största i Europa Dixonägda Elgiganten och Mediamarkt öppnade sina europeiskt sizade varuhuskoncept.
Onoff gick i graven tidigt Siba gick med förluster, men Resurs Bank och fastighetsbolaget gav intäkter.
Det är en helt naturlig och väl genomtänkt strategi att satsa på Netonnet-konceptet och samtidigt avveckla Siba-konceptet.
Siba hade under flera år svårt att matcha Elgigantens och Mediamarkts priser och utbud. Först i slutet blev priserna samordnade med Netonnet, men det var väl bara ett steg i samordning inför rationaliseringen.
Hursom i mina ögon som varande lokalförmåga från Kungsbacka och tidigare för många år sedan Gbg, så är Siba idag ett mossigt begrepp medan Netonnet är ett fräscht koncept som visat att de kan matcha Elgiganten och Mediamarkt.
Glöm heller inte att Expert och [en annan hemelektronikkedja ägd av KF] kastat in handduken…
Sedan har vi oss "göteborgare" klassikern "Ljud & Bild" som togs över av On-Off någon gång på 90-talet
Den enkla lösningen för dessa är att butikerna blir mer som en visningsbutik och så har man ett väldigt smidigt sätt att beställa på plats. Populära varor kan vara i ständig transit från utländskt lager och får ny destination när beställning läggs, på så sätt kan man leverera samma dag eller nästkommande dag.
Det verkar dock inte som branschen riktigt tagit höjd för att man kanske inte kan ta betalt för visningen på traditionellt sätt eller säljningen för den delen.
I takt med att det blir vanligare att folk går till den fysiska butiken för att känna och klämma på varan för att sedan när de bestämt sig beställer varan på nätet. I takt med det kommer den fysiska butiken få svårare att finna lönsamhet. Detta samtidigt som den fysiska butiken är nödvändig för att sälja vissa varor.
De enda som tagit höjd för det verkar vara Apple tror jag. Jag menar om du går till applestore och tittar ut en ny iPhone så kvittar det ju Apple ifall du sedan beställer din iPhone på nätet.
Andra märken som vill synas fysiskt kommer nog behöva betala för plats i fysisk butik för att få exponering. Det är nog den enda möjligheten när de inte kan ta mer betalt och därmed täcka den merkostnad en fysisk butik innebär…
Elektronikbutikerna kommer att försvinna allihopa, så när som på specialbutiker för hifi-nördar. Elektronik är vardagsvaror idag, och folk behöver inte längre någon som förklarar hur TV-n eller fjärrkontrollen funkar. Kvinnor är märkestrogna sin Apple-fån och menyerna ser likadana ut när de byter till en ny modell. De köper också på rekommendation, eller för att bästa kompisen har ett par balla Marshall-hörlurar. För oss män som vill ha lite mer kött på benen innan vi handlar, så är det bara att googla för att läsa recensioner eller ett bäst-i-test. Summan av kardemumman är att ingen behöver en försäljare som babblar en massa dynga. Garantiärenden och service kan skötas per post, förutsatt att man fick varan man beställde, annars kan man ju inte reklamera den. Helst inte postnord då, men kanske något annat fraktbolag.
För många varor stämmer det, men vissa varor behöver man undersöka fysiskt för att få en bra uppfattning om dess egenskaper.
Att läsa recensioner kan vara rätt bedrägligt. Det finns t.ex. en bias som gör att man mest får läsa om vilka problem man ladet med produkten (problem som egentligen beror på defekter som alltså är ett garantiärende). Andra saker är tämligen subjektiva värderingar av produkten. Det kvittar hur många mupparna som tycker högtalarna låter bra, de kan ju helt enkelt ha dålig hörsel, annan smak eller i övrigt har andra förutsättningar som gör att deras åsikter saknar relevans.
Och specifikationer lämnar inte full information. Du går ju inte bara in i en skoaffär och köper ett par skor från hyllan utan att test (även om det faktiskt står specificerat både färg och storlek på dem), inte jag iaf jag vill nog prova skorna först.
Dock kan jag nog hålla med om att försäljarnas kompetens brister både en och två gånger. Deras kompetens verkar ju bara sträcka sig så långt att de kan läsa vad som står på hylletiketten.
Kruxet är hur tillverkarna skall kunna sälja varor som behöver undersökas rent fysiskt av kunden. Dessvärre har ju nördbutikerna samma dilemma om inte större – det går ju alldeles utmärkt att efter att ha undersökt produkten att beställa den från en billig nätbutik. Nördbutikerna som är väldigt nischer kommer ju att ha än högre omkostnader och behöver ta ut mer marginal i förhållande till nätbutiker.
Lösningen som jag ser det är att dessa producenter i framtiden kommer få betala för att varorna skall stå ute på demo. Därigenom kommer de som köper dem via nätbutiker betala för att de kunnat testa produkten. Egentligen handlar detta om en marknadsföringskostnad.
Högre skatt ska ju rädda svensk ekonomi. Vad kan gå fel?
Källa på att MediaMarkt sålt ut verksamheten?
Källa på att MediaMarkt har sålt ut verksamheten i Sverige?