Ansedda försvarstidningen Jane’s skriver att svensk överste sagt att JAS 39 Gripen C/D kan komma att behållas och livstidsförlängas bortom 2026 för ett utökat svenskt flygvapen utöver planerade 60 – 70 Gripen E/F. Och i lokala nyheter spekuleras det i att den gamla krigsflygbasen Byholma vid gränsen mellan Småland och Halland ska återköpas av Försvarsmakten och återrustas.
Bloggaren flyger Gripen-similator på F 7 Såtenäs. |
Jane’s skriver om en överste Magnus Liljegren från svenska flygvapnets högkvarter (osäkert vad som avses – Flygvapnets taktiska stab?), som vid ett framförande den 8:e maj sade att ett antal av dagens 73 Gripen C och 24 Gripen D kan behållas efter de ska vara utfasade 2026.
Detta då de planerade 60 Gripen E/F inte räcker, även om det finns möjligheter att antalet plan utökas till 70. Svenska Försvarsmakten har begärt 80 flygplan, men om man inte kan få det kan det blir aktuellt att behålla Gripen C/D.
“”We are now getting 60 Gripen Es, though this may rise to 70. It has still not been decided what we will do with the Gripen Cs. The SwAF hasn’t specifically said that it would like to fly them beyond 2026, but if we cannot have 80 Gripen Es then may look to keep some C/Ds,” Col Liljegren said.”
Beslut och ekonomi för detta existerar inte idag. Liljegren ville inte säga hur många plan som kan behållas, men Jane’s spekulerar i att det sannolikt handlar om fler än 20 plan, för en summa över 80 Gripen totalt. Trots allt är C/D:s förmåga lägre än E/F och antalet behöver därmed ökas.
Flygvapnet övar och planerar nu för spridning av krigsbaseringar och övar allt mer fältmässig basering, inklusive på civila flygplatser, som med hög sannolikhet kommer tas i anspråk i ett skarpt läge, speciellt om förfogandelagen aktiverats av regeringen.
Flaskhalsen är dock baspersonal, men som tidigare skrivit på bloggen kommer krigsbaserna förstärkas av personal från hemvärn och frivilligorganisationer för vissa funktioner, som transporter.
Lokalnyheter från mörkaste Småland spekulerar nu i att den tidigare krigsflygbasen Byholma nära gränsen mellan Småland och Halland, åter ska förvärvas av Försvarsmakten och aktiveras igen. Basen är dock fortfarande likt krigsflygbasen Hagshult inom Iskanderporté från Kaliningrad.
Tidningen Smålänningen skriver om uppgifter att Fortifikationsverket eller Försvarsmakten ska köpa ett ännu större område än man tidigare hade i Byholma. Detta enligt en berörd fastighetsägare. Det sägs finnas flera tecken utöver de uppgifter fastighetsägaren säger sig ha fått:
“Han har sett många tecken under senare tid som stärker han uppfattning.
Ett är att E.on köpte den nätstationen för högspänning, tiotusen volt, som låg på fastigheten utan att vilja tala om varför.
Ett annat är att planerna på vindkraft verk skrotats. I första rundan hade försvaret inget att erinra. I runda två ansågs det bli till ett hinder för just militärflyget.
Sedan har han noterat flera bilar i området som tillhört flygflottiljen F17 i Kallinge.”
Nu kan det förstås vara så att Försvarsmakten både sålt kakan och har den kvar. Med förfogandelagen i skarpt läge kan man trampa in på Byholma och ge en tillgodosedel i näven på berörd ägare. Bilar från F 17 i Kallingen kan bara varit där för att reka krigsuppgifter. Att stoppa vindkraftsbyggen kan tillhöra en sådan planering och behöver inte betyda att ett förvärv föreligger, även om det förstås är praktiskt att ha en förberedd bas istället för en förfogad asfaltssträcka.
Ett positivt arv från kalla krigets invasionsförsvar är var och varannan kommun numera har en före detta militär krigsflygbas eller flygflottilj som kommunal flygplats. Dessa går förstås att använda för basering av svenskt och allierat krigsflyg (inklusive planer för Finland att omgruppera sitt stridsflyg tillbaka till Sverige vid ryskt angrepp). Landningsbanorna duger absolut, och det kommer finnas vissa tekniska funktioner på plats, som flygledartorn och bränsleanläggningar. Antalet sådana här flygplatser är mycket stort och det kräver en stor ansträngning (och luftherravälde) från Ryssland för att medelst spaning inhämta uppgifter om var de svenska flygplanen tagit vägen. Man kan även med förfogandelagen förfoga över underleverantörers tjänster för t ex tankning av flygplan, även om en del andra funktioner kräver specialkompetens som endast militärens personal har. Istället för Byholma kan man t ex gruppera på Ängelholms flygplats, gamla F 10, även om det är någon enstaka mil längre bort från sannolika konfliktområden. Byholma kan förstås det fallet förfogas som sidobas om dålig stämning uppstår i Ängelholm och landningsbanan behöver fältarbete.
28 kommentarer
Antar att virkesförrådet sedan Gudrun är borta då. Det i sig hade räckt som armerat skydd mot Iskanders (ej direktträff)
Det är borta.
Vore det inte vettigare att köpa in TLAM-C/D och gruppera dessa antingen på mobila ramper eller på våra ubåtar så att vi kan ha en viss avskräckningsförmåga. Den ena av 1900-talets två stora katastrofer i svensk politik är att man lade ner kärnvapenprogrammet.
Finns väl en del vägbaser kvar, sk flygrakor, där kunde man testa maxhastigheten på fordonet när inte farbror blå var närvarande. Det fanns en norr om Kalmar och en på Gotland lite norr om Visby.
Är det inte många som byggts om till 2+1-väg?
Snarare 2+2-sträcka p.g.a. vägbredden. Riksväg 23 norr om Eneryda är 2+2-sträcka, samma med E22 vid Ålem norr om Kalmar.
Kommer ihåg när jag var liten och min pappa förklarade att den långa raksträckan vi färdades på var till för att stridsflygplan skulle kunna landa där. Varenda gång vi åkte den vägen tittade jag oroligt upp mot himlen för att försäkra mig om att vi inte skulle krocka med ett landande flygplan!
R44 mellan Grästorp – Lidköping har minst 4 "flygrakor"..
Men så ligger ju F7 Såtenäs i grannskapet…
Just Västra Götaland är annars väl försett med både flygrakor och flygfält
E6 motorväg mellan Kärra / Angeredsbron – "Kvarndammen" (mellan Göteborg – Kungälv för de som inte är så lokalt bevandrade) är också en "flygraka" som reserv för Säve. Motorvägen byggdes 1957/58 och grundlades med sten från utsprängningen av "Aeroseum"
Kanske det men det är evmitträcken som kan vara problem.
Tvivlar starkt på att raksträckan norr om Angeredsbron är en flygraka på grund av just Angeredsbron… Har hört detta avfärdats som myt förr. Dessutom finns inga platser att ställa upp flygplan eller annan materiel om man inte tar ena körbanan i besittning för det. Kan däremot tänka mig att Tuvevägen mellan rondellen till Skogome och Norrleden är en reservbana till Säve då den både är bred och saknar mitträcken och hinder i form av broar.
Även Stora Holm:s trafikövningsplats är sidobana till (fd) Sävebasen.
Kan man inte starta och landa i åkrar funkar med Mig 29.
Kan det bli så att C- och D-modellerna får begränsade uppgifter jämf med E- och F-modellerna (AS-39 Gripen eller nåt?)
Har dom fått bort allt virke från stormen gudrun än?
http://bit.ly/2qZ8ysO
Bekräftade tvärsäkert en bit upp, men blev lite tveksam. Hyfsat säker på att virket är borta nu.
I fall Liljegrens uttalande inte endast är ett uttryck för önsketänkande [icke försumbar risk] finns god anledning att anta att det verkliga skälet till att behålla ett antal 39:or av C och D versioner längre än planerat, är att Saab AB inte förmår leverera 39 E till FM i avtalat tempo. Eventuella anledningar till det går att spekulera om. Något svar på den frågeställningen lär man av uppenbara skäl inte få av vare sig FM eller Saab. Ett är i alla fall säkert; kostnaderna för vidmakthållande och drift av två flygplantyper stridsflyg är betydande och främst förbehållet stater som satsar betydligt mer än 1 % av BNP på sitt försvar. God ekonomi är som allmänt känt inte direkt försvarets främsta paradgren.
Försvarsmakten – möter varje hot och klarar varje utmaning…
Gripen C och D kan väl vara ett billigt sätt att komma upp till höjd och hastighet för att avfyra Meteor.
Sen kan de flyga tillbaka och landa medan Meteoren gör jobbet.
Är väl naturligt att behålla 39C då några 60 39E aldrig kommer att levereras. Kommer nog beslut inom ett år eller så att FM bara ämnar köpa 36-48 J39E!
Man kan ju hoppas på fler flyg, vilken modell det sedan blir är en annan fråga. Frågan jag ställer mig är om det inte skulle gå att använda dem till lite andra uppgifter än Gripen E är avsedd för. Som ett exempel så förbandssatte USA SEAD/EW flyget EA-18G Growler, som bygger på den tvåsitsiga F/A-18F.
Eller för den delen använda Gripen C/D för att bära RBS-15, eller om man får drömma KEPD-350. Då dessa ska släppas på ett mer behörig avstånd där man ändå måste förlita sig på andra sensorer än det egna flygets. Men jag är blott en simpel artillerist, så vad vet jag om flyg.
Love Alm
@DrLoveMachine
Jo om uppgifterna stämmer så kanske det betyder att man börjat tänka lite "finskt" och använder materielen lite längre.
Kanske dags att återta ett par berghangarer, förutom F16 finns ju F13 Kvar, museumet på Säve går nog att "städa ur" 🙂
Du missade en del nyheter från denna briefing. Samma person bekräftade ännu en gång försvarets intresse för nya skolflyget SAAB/Boeing TX. Förutsatt att den vinner i USA.
http://www.defensenews.com/articles/swedish-air-force-interested-in-boeing-saab-trainer-jet-but-probably-not-other-t-x-options
Även våra herkor ska få en uppdatering så att de är godkända till 2030-talet. Inte lika omfattande uppgradering som det planerades för några år sedan, men ändå.
http://www.janes.com/article/70179/sweden-decides-against-hercules-replacement-opts-for-mlu-instead#.WRGWxmRTdpA.twitter
Ang TX, du menar alltså att flygvapnet kan ha ett lite för nära samarbete med SAAB? Det kan väl andå inte vara möjligt?
Är väl knappast bara flygvapnet. Politikerna älskar ju att ge industristöd till Saab, så jag tvekar på att dessa uttalanden skulle göras om det inte också fanns politiskt stöd.
Det är väl WallEnberg som vill lobba föra att staten ska köpa.
Då kan han dra in några kulor på affären.
Vi kan ändå inte försvara oss mot något hot. Bättre att kapitulera direkt.
Lägg ner tanken på krig och satsa på något vettigt istället.
Detta är bara skrämselpropaganda med krig så att Saab, Investor
eller vad företagen kan heta kan tjäna pengar.
Kolla in Bilderbergmötena. Vilka har varit där? Wallenbergarna, Löfven,
Borg, Magdalena Andersson, Carl Bildt. Bonnier(Expressen).
Listan kan göras lång med personer som någon påverkar att styra oss.
Löfven, svetsaren som blev Statsminister. Vilket skämt.
Precis efter han varit på sitt första Bilderbergmöte blev han Statsminister.
Vilket sammanträffande. Vi är lurade. Jag kan ha fel men vi kan nog
alla inse att Eliten styr oss dit de vill.
Carl Bildt även han ett skämt. Han vet allt och kan allt.
Eller hur Mr Breitling, visst är du lurad – grundlurad.
Men inte av dem du tror…
Ingen orkar ens bry sig. Mina popcorn är ändå slut.