FMV lade idag en beställning på en ersättare till Sveriges kanske viktigaste örlogsfartyg, signalspaningsfartyget HMS Orion tillhörande Första ubåtsflottiljen. Ett nytt signalspaningsfartyg ska levereras av Saab efter 2020 till ett pris av 730 miljoner kronor.
HMS Orion har ända sedan 80-talet stått för svensk framskjuten signalspaning mot hotet från Öster, och har som sådan varit, och är fortfarande, en del av svensk tidig varning för ett förestående angrepp. Fartyget ska ha utrustats med amerikansk teknologi som ett led i den dolda alliansen mellan USA, NATO och Sverige under kalla kriget, och den tekniska förmågan har förstås uppdaterats löpande.
Fartyget har också legat till grund för försvarssamarbete och informationsutbyte med bland annat USA, där Sverige har kunnat få tillgång till underrättelser från annat håll.
FMV har nu lagt en beställning från Saab (Kockums) på ett ersättningsfartyg till en kostnad av 730 miljoner kronor. Leverans ska ske år 2020, så finansieringen är antagligen upp till den nya regeringen efter år 2018 och inget sittande regering behöver bry sig om.
Svenskt försvar agerar inte i ett informationsvakuum. Signalspaning med flyg, fartyg och FRA:s fasta anläggningar pågår ständigt och kommer tillsammans med andra underrättelser via J2, MUST, KSI och andra förband ge varningar till Sverige inför ett förestående angrepp eller annan eskalering av en konflikt i vårt närområde. Att HMS Orion tillhör Första ubåtsflottiljen ger också en ledtråd till vad svenska ubåtar kan syssla med när de är till havs. Även svenska ytstridsfartyg kan förstås med sin telekrigförmåga också användas för inhämtning av underrättelser, men HMS Orion står förstås i en särklass förmågemässigt.
Det är nödvändigt att signalspana även i fred, för att etablera en normalbild av signaltrafik, så man kan avgöra om det blir oförklarligt tyst, eller tvärt om och vad det kan innebära.
Man ska också vara medveten om att HMS Orion eller dess kommande ersättare, liksom dess besättning, mycket väl kan bli de första förlusterna vid konflikt där Sverige dras in. Fartyget kommer i ett skymningsläge inneha en mycket framskjuten position i Östersjön och är av ett sådant strategiskt värde att dess närvaro knappast kommer tolereras när skrotet väl börjar flyga.
Saabaktien steg måttligt på en annars negativ börs under dagen. OMXS30 gick -0.10%, Saab gick +0.44%.
Nu återstår att se om Sverige kommer vara döva och blinda under en period utifall att utrustning ska flyttas från HMS Orion till dess ersättare i syfte att spara pengar. Några svar kring detta är knappast möjliga, då HMS Orion är så hemlig att Försvarsmaktens pressfotobank inte ens har några foton på fartyget. Det finns dock ett på Försvarsmaktens hemsida.
3 kommentarer
Det vore intressant om man kunde utveckla något I stil med, eller licenstillverka, det danska STANFLEX-systemet, så kunde man lättare flytta enheter och kapaciteter mellan skepp. Med detta sagt så inväntar jag andäktigt ett antal inlägg från flottister varför det inte är möjligt.
Modulära system likt STANFLEX är säkert bra för att utöka förmågespannet hos andra marina plattformar. Fast när det gäller Orions ersättare räcker det med att titta på radomens storlek för att förstå att några små containrar inte räcker långt. Förutom antennerna (under radomen) åtgår säkerligen stora utrymmen under däck. HMS Orion lirar i en helt annan dimension, och de ska ersättaren också göra. Här snackar vi strategiska resurser.
Vet dock inte om svaret räknas; jag uppträder aldrig i Kalle Anka-kläder.
…syftar du på kragen eller att gå byxlös?
Nja, även på fartyg med STANFLEX så finns väl fasta installationer, men jo jag förstår vad du menar, allt går inte att bygga som lego.