Med elbilar på framväxt uppstår nya leverantörer av tjänster, specifikt kedjor för elbilsladdning. Speciellt gäller detta sk snabbladdning som kan behövas vid de ovanligare längre resorna. Men vilka är aktörerna och vad kostar detta?
Marknaden för elbilsladdning är på inget sätt stabiliserad. Det finns både snabbladdningsnätverk, men också individuella lokala leverantörer, såväl som laddare kopplade till olika destinationer, som IKEA eller köpcentrum.
Detta inlägg gör inget anspråk på att vara heltäckande, utan är en ansats att försöka identifiera de större aktörerna inom snabbladdning, dvs det som är tänkt att ta runt en halvtimme för 80-90% laddning och kan behövas vid längre resor. Exempelvis kan man antagligen behöva snabbladda en Hyndai Ioniq tre gånger om man ska köra Göteborg – Stockholm.
Med snabbladdning avses främst den europeiska standarden CCS eller den japanska ChaDeMo. Det verkar som snabbladdningskedjorna nedan oftast eller alltid erbjuder bägge alternativen på sina snabbladdare. Tesla har ett eget nätverk och egen teknisk lösning, men kan också ladda i halvsnabba sk typ 2-laddare om 22 kW. Vilket dock gör att det tar flera timmar att ladda en Tesla full. Detta är också ett problem för elbilar i batteriintervall över 30 kWh. Det tar tid att ladda dessa fullt, om man med det avser mer än en halvtimme.
Som tidigare identifierat är snabbladdning dyrt. Energipriset blir lägre för en snål dieselbil än för en elbil vid resor som kräver snabbladdning. Detta baserat på den enda leverantören som faktiskt listar sina priser på publikt Internet – Clever.
Clever är en till synes renodlad leverantör av snabbladdning, även om man också har långsammare laddare. Man tar 5:- SEK per kWh, eller 2:50 SEK per kWh plus en månadsavgift. Det går också att betala ett fast pris för obegränsad snabbladdning. Man påstår sig ha Sveriges mest utbyggda laddnät, och hittas t ex hos en del Circle-K. Man har en egen app för att hitta laddstationer och om dessa är upptagna. Hemsidan är dock rätt kass och det är svårt att hitta, med många brutna länkar och inkonsekvent information. För att ladda måste man ha ett laddkort, som kan förladdas eller kopplas til fakturering.
Fortum har ett eget laddnät som kallas Charge & Drive. Man måste beställa en RFID-bricka för att kunna ladda. Någon information om vad det kostar att ladda finns inte, åtminstone inte något jag hittar på deras hemsida. Rätt intressant att erbjuda en tjänst utan att berätta vad den kostar. RFID-brickan är åtminstone gratis.
Vattenfalls tjänst heter inCharge. Även de skriver inte ut några priser och erbjuder laddkort, laddbricka eller betalning via app. Mycket möjligt att man kan få reda på priset om man registrerar sig som kund.
E.On står i startgroparna på att dra igång ett eget laddnät i Sverige, men har ännu ingen betaltjänst att erbjuda ser det ut som. Dock är det än så länge gratis att snabbladda hos E.On.
Sedan finns det en uppsjö av individuella aktörer lokalt, t ex laddstationer uppsatta av lokala elnätbolag. En del av dessa gör det hela i samarbete med t ex Clever, andra väljer andra lösningar.
Enligt Gröna Bilister skulle det kosta 3:- SEK per minut att snabbladda hos Fortums Charge & Drive respektive Vattenfalls inCharge. En halvtimmes laddning kostar därmed 90:- SEK och det ger i runda slängar ett pris på 4:50 SEK per kWh givet att man på en halvtimme laddar 20 kWh. Ungefär samma pris som för Clever alltså.
Elbilar vid laddstation på en gata i Oslo. |
Nu gissar jag att elbilsägarna själva har mer att tillföra här. Springer man runt med tre brickor/kort/appar för Clever-Charge & Drive-inCharge för att alltid kunna ladda när räckviddsångesten sätter in? Eller räcker det med en, då snabbladdstationerna från olika leverantörer verkar klustras på samma orter? Exempelvis Borås och Jönköping, men inte Ulricehamn om man tittar på sträckan Göteborg-Jönköping. Detta givet CCS, Chademo eller Tesla.
I Sverige är det än så länge oftast rätt tomt på laddstationerna. I Norge ser det helt annorlunda ut. Å andra sidan finns det elbilladdare överallt i Oslo, även på vanliga statsgator där boende i lägenhet kan ladda över natten. Detta saknas generellt i Sverige och gör att man som boende i lägenhet får svårare att välja elbil.
70 kommentarer
Kollade på det nybyggda bostadsområdet vi Kviberg i Göteborg, vad jag kunde se var ingenting förberett för att kunna ladda bilar på parkeringsplatserna, givetvis kan jag inte svara för hela området. Det som är skrämmande är att folk köper dyra lägenheter utan möjlighet att kunna ladda en bil.För villaägaren är det inga problem, det räcker väl i princip med ett 16 amperes trefasuttag.
Det räcker med en fas på 16A om så krävs, du får ut 24 kWh mellan 22-06. Men det är klart att trefas 16A är inte en begränsning annat än bilen skjälv.
Jag har gjort samma iakttagelse, i ngt fall har jag sett ett en nyproduktion med "miljöprofil" som hade 2 av 40 garageplatser förberedda för elbil. Jag antar att bostadsutvecklarens bidrag för miljön är att anlägga så få p-platser/garageplatser som möjligt. Hänvisa gärna också till ngn parkeringsyta 200m bort för att klara kommunens krav om p-norm (som 2-3år senare bebyggs med bostäder etapp 2)
Slås av det finns en till fördel, distributionen av diesel, E85 och bensin och dess transporter försvinner också.
Realist som jag är så utgår jag från att politiker vill hålla skatteintäkt minst konstant så de drivmedelsskatter som finns nu kommer successivt flyttas över till denna energiform.
Precis, men som vilken langare som helst så väntar de nog tills fler blivit beroende av den.
Ja, skatterna måste in. På 70-talet när man uppmanades att släcka lampor och sänka innomhustemperaturen kom energibolagen på att det kanske inte var en så bra idé ändå och höjde sonika priserna för att kompensera.
Om jag hade en elbil, skulle jag vilja ha ett system där laddningen sker automatisk, utan att man själv ska behöva plugga in en kabel eller använda app eller kort.
När bilen rullar in på parkeringsrutan så förhandlar den själv priset och sen förs elen över, antingen via induktion eller inkoppling som bilen gör själv.
+1
Och gärna lasta in ungarna automatiskt med om de kommer inom räckhåll.
Vilken unge som helst?
Ja, alla barn ska lastas in och sen är det en sån där självkörande googlebil som kör hem dem till mig.
"Låt barnen komma till mig och hindra dem inte; min Fritzlkällare tillhöra sådana som de", som det står skrivet i evangelierna.
Tack för ett gott skratt Ben!
Men det är lite skrämmande om du får vara lös utomhus helt själv..
Varför tror du Ben är utskriven….
"Tomten är far till alla barnen", based on a true story.
Ben Dover är vår tids Gustav Vasa.
Jag ser mig mer som en Axel von Fersen. Fläsk-fersen. Billig och med en bismak av industriell antibiotika.
Önskar dig av allt mitt hjärta ett bättre slut, Ben.
Utom korven för den har två.
En undran. Elkänslkghet då man kör en elbil?
Tja, psykologiska åkommor är svåra att uttala sig om.
Nu är det väl så att s k "elallergi" eller ÖVERkänslighet inte är en godtagen medicinsk diagnos även om nån enskild kvacksalvare ställt den diagnosen på en patient.
Däremot finns gränsvärden för genererade magnetfält som man måste hålla sig under. Jag antar att de reglerna gäller för elbilar likväl som för andra elektriska apparater.
Och så kan man ju säga att det där med gränsvärden för magnetfält alltså inte har med allergier eller allergiska symptom att göra (som ju normalt är rätt akuta), utan främst handlar det om risken för att för starka magnetfält skulle orsaka leukemi och lite annat under långtidspåverkan. Sambandet verkar högst osäkert men då får ju försiktighetsprincipen gälla.
@Ben
Försiktighetsprincipen gäll inte om det är tillräckligt mycket pengar inblandade
då gäller istället mörkläggningsprincipen där man med jämna mellanrum köper forskningsrapporter som istället visar hur ofarlig produkten är.
Metallskal bör tilltala allergikern. Men givetvis finns det sedan länge kända hälsorisker med kraftiga magnetfält som inte ska blandas ihop med hypokondri.
Alla ellokförare drabbade?
Jo de brukar ha rälig högspänningshuvudvärk
Då växlar jag in på samma spår och följer strömmen med dåliga ordvitsar. Vem har svårt att lära sig spanska? El-allergikern….
Det finns en hel del som pekar mot att det som många kallar "elöverkänslighet" i själva verket är kvicksilverförgiftning.
Känner ett par som drabbades under 80-talet, men sedan dess är både amalgam borta, och magnetfält från i första hand bildskärmar likaså. Numera var det länge sen jag hörde om någon som drabbats av dylika problem.
En teori som iaf kastades fram då, var att det starka magnetfältet många av dåtidens bildskärmar skapade, påverkade amalgamet att laka ur kvicksilver.
Fenomenet försvann dock rätt snabbt (känns det som), efter tandvården upphörde med amalgam och lågstrålande bildskärmar blev standard, så jag tror inte man någonsin fick 100% klarhet i vad det var.
InCharge tror jag är 2 kr/minut (där jag har laddat) vilket betyder att det är billigare att ladda från 0% – 20% än vad det är att ladda 70% – 90% då det går (oftast, beror väl lite på om batteriet är kallt/varmt med) snabbare att ladda ju mindre laddat batteriet är. Så om det mot förmodan skulle stå en InCharge-laddare och en Clever-laddare jämte varandra så kan man strategiskt välja laddare baserat på batteri-nivå.
Förut när det var gratis att snabbladda hos McDonalds så gick vi över till att äta där på långresor. Det var en fair deal att man fick svälja ned äckliga burgare och spendera en mindre förmögenhet på skräpmat mot att man fick toppa upp batteriet.
Sen tog de bort att det var gratis och vi har inte varit på McDonalds på två år.
Man skulle tycka att det vore ett bra sätt att locka kunder till restauranger men antagligen är laddstolparna lite för dyra fortfarande för att det skall gå ihop.
Finns gratis snabbladdning på Max i Jönköping. Åt ganska sällen där tidigare men av någon konstig anledning så blir det lite oftare nu…
El-bil verkar leda till osunt leverne. Gratis el på snabbmatställen. Det blir feta bilförare och tar ännu mer ström. Då får man äta hamburgare ännu oftare. Straffskatt snart!
Om man får soppatorsk är det ju bra med en reservdunk eller att ta sig till närmsta mack och fålla på en dunk eller dylikt. Hur gör man med el-bil?
Soppatorsk får man en gång när man är 18 år, sen brukar man ha lärt sig. 😉
Det är samma för en elbil som för en dieselbil som kör slut. Man får bärga bilen.
eller så stoppar man en annan elbil och ansluter kabeln förutsatt att någon är generös att dela med sig.
Kommer väl komma några "elbilsbränsledunkar" om man inte vill begära bärning.
Ett släpbart (10-15kg) batteri räcker väl för att driva bilen några mil?
Det finns en risk att laddstationerna är upptagna. Det tar ju ändå ca 30 min att "tanka". Då kanske man är mer benägen att chansa till nästa?
Ca 10X mer än att tanka bilen.
Fick soppatorsk på gräsklipparen
Trots något mer än 18 ej lärt mycket i livet.
Hade en full dunk och tankade fullt.
Jo, tjena!
Diesel…
Nu är det polacken som gäller.
Snabbladdning är dyrt men det är ju en marknad som är i sin linda idag. Det är svårt för att inte säga omöjligt att få lönsamhet i det idag med de få elbilar som finns på vägarna. Det kommer att bli billigare längre fram när konkurrensen ökar.
Det kompenseras ju av att man normalt inte behöver snabbladda utan laddar hemma i uttaget för det mesta.
Lär bli snabba förändringar på detta område, i princip blir dagens bilar om de köps nya väldigt dyra att äga. Däremot blir 3 år gamla bilar rätt attraktiva.
Hejdå barnfamilj på landsbygd, grattis storstadsbo som kör korta sträckor och inte passerar en vägtull. Volvo får se sig själva i backspegeln då de inte har något alternativ just nu.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/skattechock-vantar-for-formansbilagare/
http://www.dn.se/ekonomi/motor/detta-innebar-regeringens-nya-system-for-miljobilar/
Politikerna fortsätter att överraska fordonsindustrin, trots att industrin har 100-tals lobbyister inkopplade i Rosenbad och Bryssel…
Naturligtvis kommer rastplatsernas pris ligga runt drivmedelpriset.
det blir precis inga bärbara sladdar som ska grävas ner om runt 10-bilar ska laddas samtidigt, 300 – 600kW – , typ en tusen hästars Scania går med full effekt, eller en 500 hk elmotor.
Laddar man 30kWh ska man kunna köra i 2-timmar om medeleffekten ligger runt 20hk
Ska man klämma in det under en halv timma så blir det 60kW per bil, säg 3st 50A proppar per bil, men trycker man in 60kW så får man räkna med ett bra spill, isfritt på batteriladdningsplatserna, så 3 64A per bil får man kanske räkna med.
Det är frågan om inte bytesbatterier kan bli lönsamt, som laddas med billigare säkring men 24-7
Vi kommer att få 'ryck-körning' av våra vatten o kärnkraftverk, skatorna får brännmärken i fotsulorna dagtid då bilarna laddas och ICA:s kassor startar.
Men vi har ju: om lastbilar börjar köra el , lastbilar verkar gå dygnet runt, så då kan kärnkraftverken hålla 'plattan i mattan' dygnet runt och vi får skatbon på elledningarna i uppförsbackarna, ledningar för att stötta tung trafik i uppförsbackarna.
Jo visst kommer det att funka, men allt har en förmåga att närma varandra i pris, kommer gengasen går virket upp i pris.
Då pelletseldningen kom vart sågspånen dyrare o spånplattefabrikerna flyttade utomlands.
Bekymret med laddstolpar gäller några få år. Självklart kommer olika varianter på effekt och pris att växa upp som svampar ur marken när elbilarna ökar i antal. Om alla Sveriges bilar skulle gå på el behövs ca 10-13 TWh vilket inte är något bekymmer att producera med dagens kraftverk. Speciellt som mesta laddning sker nattetid när kostnaden är minst.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Kom just på idag att en batteridriven grästrimmer är just vad vi behöver på ön.
Jag närmar mig dagens verklighet.
Tydligen ej för alt geworden för att tänka om…
Är inte en get-driven trimmer bäst för dig?
Har ju hustrun, så att säga…
Mest araber som sne-tänder på getter, tror jag!?
Jag funderar på om inte seg snabbladdning är en övergångssmärta under den tidiga elbilsfasen. Det finns idag flash chargers för bussar som kan ge 400kW under 15 sekunder eller 200kW kontinuerligt under 3-5 minuter.
http://new.abb.com/smartcities/transport/electric-buses/flash-charging
Nästa generations snabbladdare verkar ligga mellan 150-350 kW för bilar.
https://electrek.co/2017/02/27/high-power-fast-charging-station-150-350-kw-evgo-abb-tesla/
Och Tesla siktar såklart ännu högre.
Med en laddare på 350 kW så får man i 50 kWh (25 mil körning) på under 10 minuter. Så om man får till laddarna så att de blir automatiska så kommer det inte att ta mycket längre tid att snabbladda än att tanka, och man kommer inte ens att behöva stiga ur bilen.
Med en snabbladdare på 1 MW så tankar man 50 kWh på 3 minuter. Med viss risk för överskottsvärme.
Snabbladdning åldrar dina dyra batterier – se till att du lånar brorsans elbil då du snabbladdar.
En kinesisk busstillverkare har jag för mig säger sig ha kommit långt med just buss. Bygger på att du skall ha batterier, och/eller kondensatorer som klarar ts emot det där. Se här tex: http://www.bussmagasinet.se/2015/08/3000-elbussar-pa-tva-manader/ och http://www.bussmagasinet.se/2016/01/varldens-storsta-snabbladdningsstation-for-elbussar/ Men saken är den att bussar är dels tyngre fordon, dels har rätt annorlunda krav jämfört med bilar.
Vattenfall har löst det så att fastighetsägare får koppla upp sig mot deras system och själv sätta priset är nog därför de inte skriver ut det på sidan.
Utveckling som ger mer kWh/kg batteri pågår. Sedan behövs inte så tunga fordon för alla transporter. Priset på elcyklar. elmopeder och elmotorcyklar faller snabbt och transporter mer automatiskt sista biten med robot och låg hastighet har börjat. Utan medföljande förare blir det liten elanvändning för smärre transporter.
Kostnaden för elbil uppskattas till samma som en ny genomsnittsfossil i inköp 2020 och som billigaste fossil 2025.
Vänliga hälsningar
Nanotec
De senaste 100 åren har människorna överskattat utvecklingen på 2-5 år och grovt underskattat utvecklingen på 20-25 år.
Snabbladdning är överskattat då 99% av all laddning och körning sker inom det du kan fylla på över natten hemma i uttaget. Långkörningar är akilleshälen för de flesta elbilar just nu. Å andra sidan är de flesta elbilar byggda som just pendlingsbilar och i det ljuset är de anpassade för 99% behovet.
99% spelar ingen roll. Skulle du köpa en V70 med 20 L tank? Nej det skulle du inte.
Antingen bygger man en bil som funkar som en bil eller så är det lekstuga i stadsmiljö som gäller och där finns redan alla möjliga mopeder och annat att köra.
Du har så rätt. Det här är ett forum för foliehattar.
Elbil kör man i sin vardag i sin hemstad inom förutsägbara rutter. Skall man åka längre och vara flexibel typ semester eller jobbresa hyr man en skitsnål Volvo V70 D3 och kör så det ryker dit man vill utan att oroa sig. Elladdningsmarknaden lär vara i sin linda länge. Feltänk…..
Att flera leverantörer inte skriver ut priset innebär att deras målkund är företagsmarknaden och att den då inte skall vara priskänslig. Räkna med 10 SEK per KWh… lite lustigt faktiskt, måste bli ett lysande case inom kort på en MBA utbildning nära dig.
Telia hade en liknande syn på roaming under 10 år (kanske inte bara Telia), det handlar om att tjäna stora pengar snabbt om det går.
På min arbetsplats (drygt 500 anställda) har det installerats fem-sex laddstationer för elbilar. Dessa är tänkta att användas av kunder och besökare. Några driftiga kollegor insåg att detta var en möjlighet att räkna hem dyra pivatleasingbilar för pendling och privat bruk och slippa bränslekostnader. I början såg företaget mellan fingrarna med tilltaget tills någon ekonom kom på att det fria laddningen skulle förmånsbeskattas och sociala avgifter mm. Kan även ha varit så att någon annan kollega ville ha fri bensin eller diesel. Det slutade med att laddstationerna under högljudda protester med argument från elbilsbrukarna som påpekade företagets miljöprofilering anslöts till någon av de stora elbolagens laddtjänster.
Att säga att det är ett problem med ett större batteri för att det tar tid att ladda är ett rätt korkat uttalande. Man måste ju inte ladda längre tid på väg till Göteborg bara för att man har större batteri, man kan faktiskt ladda kortare eftersom man startar med mer energi i batterierna från början.
Ja man har nog alla laddkort i bilen. En kort research på internet och nån halvtimmes registrering så kommer de hem på posten o så ligger de i handskfacket.
Just ioniq har rätt bra räckvidd, även vid höga hastigheter och det är inga problem att ladda den två gånger, en gång i Norrköping och en gång i Jönköping på väg till Göteborg. På vintern, eller om man vill köra över hastighetsbegränsningen så kan tre gånger krävas.
Sökte på "Fortum charge and drive pris". Resultat nummer 3 var en PDF som sa 2kr/min… Inte så svårt att hitta va? Det blir snarare 3kr/kwh om man inte laddar till mer än 80 procent iaf. Sen blir det dyrare men det är medvetet för att de vill att man ska åka vidare då och lämna plats för andra som behöver ladda.
https://www.autoevolution.com/news/mercedes-glc-f-cell-spotted-in-traffic-plug-in-fuel-cell-vehicle-seems-ready-116468.html
http://m.wardsauto.com/engines/honda-europe-engineer-high-hydrogen
http://m.pulsenews.co.kr/view.php?sc=30800022&year=2017&no=189163
https://www.cam.ac.uk/research/news/scientists-harness-solar-power-to-produce-clean-hydrogen-from-biomass
https://www.freightwaves.com/news/why-us-xpress-is-backing-the-nikola-one-hydrogen-electric-tractor
https://techcrunch.com/2017/01/30/gm-and-honda-partner-to-mass-produce-hydrogen-fuel-cells-in-michigan/
http://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-oljebolagens-svar-till-musk-vatgas/
"enormous opportunities are opening up" The second area is actually aligned with the Paris Climate Agreement. It is anticipated that hydrocarbons will still be meeting a significant portion of the world’s primary energy demand even a quarter of a century from now, and all sources of energy would be needed.
“However, we must deal with carbon emissions in line with the Paris Agreement on Climate Change. This is where hydrogen and Carbon Capture Utilization and Storage could be game-changers for Saudi Arabia and China,” he said.
Although hydrogen mostly comes from gas, it could also increasingly come from oil and coal, Nasser explained. “If Carbon Capture, Utilization, and Storage and hydrocarbons can be made to work together, then green hydrogen is within our reach,” he said.
This can revolutionize future mobility; in fact hydrogen-based fuel cell vehicles are not far behind electric vehicles while hydrogen-based fuel cells also have the power to revolutionize electric power generation.
Så vad kostar det att ladda en elbil då? Vad blir kostnaden per mil?
En minibil drar 1 kWh per mil på sommaren, 1,5-2 kWh på vintern.
En liten bil drar 1,5 kWh mer mil på sommaren,2-2,5 kWh på vintern.
En större bil drar 2 kWh på sommaren,3 på vintern.
Ladda 20 kWh på en halvtimme, kör 7 mil, brukar ta en timme.
Restiden förlängs alltså med 33 %.