Miljöpartiet och regeringen vill inte bygga fler bostäder och går emot riksdagen i frågan om de sk bullerreglerna. Man vägrar helt enkelt göra som riksdagsmajoriteten vill och lätta på kraven angående buller. Folk ska inte själva få ta ansvar för om de vill bosätta sig nära t ex trafikleder, flygplatser eller järnvägar.
Alla vill bo i container! Speciellt miljöpartister. |
Riksdagen har gjort ett sk tillkännagivande, som regeringen har att följa. Det handlar om att lätta bullerkraven, vilket skulle leda till fler lägenheter och fler eftertraktade små lägenheter, då lägenheter i bullerlägen inte längre måste gå tvärs genom huset.
Miljöpartiet och bostadsminister Peter Eriksson (mp) vägrar dock tillåta byggandet av fler bostäder, utan låter en myndighet köra över riksdagen ett demokratiskt riksdagsbeslut.
“Och bostadsminister Peter Eriksson är i dagsläget inte beredd att ändra bullerreglerna i enligt med tillkännagivandet från oppositionen.
– Ska vi göra ytterligare en förändring nu, så leder det inte till fler bostäder, men möjligen till sämre bostäder med större hälsoproblem och mer buller, säger Peter Eriksson.”
Hur man inte kan få fler bostäder, men att det blir buller, visar på begåvningsbegränsningen hos Peter Eriksson. Enda sättet att det blir mer buller är att man bygger lägenheter enligt nya regelverk.
Peter Eriksson själv bor naturskönt på en egen halvö, utanför Mojärv mellan Töre och Överkalix, så han behöver vare sig oroa sig över buller eller en bostad. Lite så där ståndsmässigt Göran Perssonskt. Kanske vore det dags att flytta tillbaka dit permanent och inte uttala sig i boendefrågor för de som väljer att bosätta sig i en storstad med allt vad det innebär?
Däremot har Miljöpartiet som bekant inte något emot tillfälliga bygglov, sk Kaplanslum, där folk får bo i mögliga, kalla kontainrar med vattenläckor och innerväggar som faller loss. Om en sådan slum kan man läsa i GP, som skildrar bullerfria studentlägenheter i kontainrar från Kuna för 6000:- SEK i månaden.
“Sedan dess har problemen avlöst varandra. Vissa dagar luktar det avlopp i hela lägenheten. Andra dagar fungerar inte Internet. Lister släpper från väggar och dörrar går i baklås. Dessutom saknar lägenheterna ordentlig tilluft, och när det är varmt utomhus gör fukten att vattenångan lägger sig på fönstren och rinner ned på golvet.
– Många av oss har mögel- och fuktskador på golven. Hyresvärden säger att det är normalt, men det är stora märken på golvet, det syns ordentligt, säger Yaran Ahmad.”
Även ett gäng pensionärer runt 90-årsåldern har fått glädjen att bosätta sig i kontainrar på Värmdö.
Men som sagt, så länge det inte bullrar…
Ett förslag är att statsrådsberedningen uppför kontainerboende åt statsråden från utanför Stockholm. Deras tjänstgöring är trots allt tillfällig. I vissa fall mer tillfällig än andra. Vi tar det igen: Buller dåligt, container bra! Buller dåligt, container bra!
28 kommentarer
Det är alltid samma sak med miljöpartiet. Kolla gärna hur partiet beter sig i kommunerna så fort detaljplaner ska diskuteras. Nästan alltid vill man ha hårdare krav eller större hänsyn, man är aldrig intresserad av att göra det enkelt att bygga.
Såvida det inte är spårväg som ska byggas, då får det bullra hur mycket som helst.
Förutom att nya spårvägar knappt låter något.
Jag vill ogärna hålla med SMp men här måste man se till argumenten och att lätta på diverse byggnadsregler som är till för att hålla standarden på en bra nivå och i detta fall kopplingen mellan buller och ohälsa är fel väg att gå.
Sedan vet jag inte exakt hur lättnaden kan bli ännu mer. Ta t.ex. Liljeholmskajen som byggs nu i Stockholm, de närmaste huset ligger väl 10-15 m ifrån Sveriges mest trafikerade järnväg, ett annat exempel är bostadshusen på Kungsholmen, t.ex. de 2 svarta höghusen på vardera sida om Essingeleden, de ligger dikt an mot Sveriges mest trafikerade motorväg. Det ligger mängder av bostäder längs inflygning/start från Bromma. Vilka mer lättnader behövs?
Kollade på lägenhet i de där Essingeleden-tornen och de är kraftigt bullerskyddade i sin konstruktion. Har dock för dålig koll på reglerna för att avgöra om ett bygglov för det läget är villkorat för att husen ska vara bullerbeständiga – vilket i så fall troligtvis höjer byggkostnaden. Så om att bygga nya hus dikt an mot tex motorväg är en magic fix för att snabbt få fram bostäder kan man ju säkert filosofera en del runt.
Har inte läst riksdagens yttrande,men lättare krav på buller betyder antagligen högre bullernivå inomhus. Och därmed billigare att bygga med mer buller utanför. Kanske också att man kan få bullerutsatta balkonger om nu någon vill ha balkong med utsikt över en motorväg
Misstänker också det Dan, har dock dålig koll som sagt.
Har för mig att essingehusen har nån slags inglasad loggia istället för balkong tex.
En mindre bra sak med modernistiskt byggande som förvärrar buller är att man bygger öppna kvarter. En annan är SCAFT som skapar stora trafikleder med mycket trafik.
Har för mig att man mäter bullret på några olika platser på tomten/fastigheten och att alla värden måste bli godkända. T ex utomhus, inomhus med öppna fönster, inomhus med stängda fönster. I moderna byggnader behöver du inte öppna fönster för att vädra – det är rätt korkat att göra det eftersom det orsakar problem för den mekaniska ventilationen – så att mäta buller på något annat sätt än inomhus med stängda fönster låter väldigt 30-tal.
Sjunkbomben, lägenheter måste idag gå rakt igenom huset i sådana utsatta lägen, vilket gör att man måste bygga större lägenheter. Nya enklare regler gör att man kan bygga fler mindre lägenheter i dessa lägen.
ok, låter vettigt. Grundproblemet är att alla måste bo på samma plats och då finns bara skräpytorna kvar till slut när det finns massor av yta i Sverige men jag vet att det inte är ett lätt samhällsplaneringsproblem att lösa.
Varför skulle man vilja ha en sjötomt för 1 kr när man kan bo bredvid en motorväg under en kraftledning?
I Norsjö så finns det inga lockande bullriga lägen och då är priserna därefter.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23526743.ab
Det är just mätningen utanför fasad som är svår att nå i alla lägen där det t.ex. går en buss på gatan. Kravet är 55 dB, 60 dB för lägenheter under 35 kvm vilket faktiskt hjälpt en hel del.
Mycket buller ligger runt 60-65 dB i våra städer.
Bodde själv tre meter från en busslinje i brant uppförsbacke i fyra år. Visst vande man sig vid bullret, men att vara tvungen att pausa konversationen varje gång bussen passerade förbi öppet fönster var rätt värdelöst. Liksom att alltid sova i 25 grader på sommaren, såvida man inte ville bli väckt av första bussen kl 05.55.
Återstår att se om oppositionen gnäller ett par dagar som vanligt, eller om de använder det majoritetsstöd de har i riksdagen för att fälla en mp-märkt minister.
Morjärv inte Mojärv
Morjärv.
Äh.
🙂
Svårt att veta i förväg hur man reagerar på buller. Jag har till exempel aldrig haft problem med att sova i till exempel sovsalar på vandrarhem. Trodde därför att det skulle gå bra när jag i en vecka skulle övernatta 40 meter från E4:an, men jag var som en zombie på jobbet den veckan. För det här inläggets skull beräknade jag vad bullernivån är vid fasaden utifrån NVDB:s data. Resultat: 58 dBA ekvnivå, dvs 3 dBA över gränsen.
Apotekets öronproppar kostar 30 spänn. Väl investerade pengar. Kan även användas så här i mellotider om man vill läsa (t.ex Lars böcker) i lugn och ro i angränsade rum medan frugan och barnen diggar med för hög volym. Talar av egen erfarenhet.
Jag tillhör tyvärr dem som får buller i öronen (tänk mullret i ventilationstrummor) av öronproppar.
Finns brusgeneratorer med vingar i som ger ett behagligt (!) bakgrundsbrus. Funkar faktiskt, det upptäckte jag dock bara sista nätterna.
Det är väl bra med tanke på att det inte råder bostadsbrist i Sverige?
Miljöpartisterna vill bevara värdet och exklusiviteten på sina bostäder på Södermalm, i Majorna och på "Möllan"…
Dessutom skulle ju om det byggs där deras ytor för stadsodling och stadsgrisar försvinna … 😉
Det här inlägget bygger helt på okunskap. Boverket konstaterar att en höjning av rådande riktvärde inte ökar antalet bostäder. Rådande riktlinjer medger att man bygger upp mot 65 dB om man har en tyst sida. Många exploatörer har dock problem med att förstå detta och envisas med att bygga punkthus till förbannelse där slutna kvarter hade varit på sin plats. Bullerreglerna är idag så generöra att andra faktorer stoppar planerna att bygga nära vägarna. Detta har regeringen förstått men inte en frånskild bloggare mitt ute i skogen i obyggden.
Kan man addera 1+1 så förstår man att ett tillstånd om att få bygga i bullerområden även betyder ett tillstånd att bygga bullrig infrastruktur i lugna områden.
Begåvningsbegränsningen är utbredd.
Lugn = tyst?
Nej – det är inget krav på 55 dB(A). Det är ett riktvärde och kan för smålägenheter mindre än 30 kvm tillåtas att bygga upp till 60 dB(A). Med tyst sida är gränsvärdet 65 dB(A). Då är man så nära källan att man iaf inte kan bygga pga riskavstånd m.m.