Priset för våra drivmedel vid pumpen har stigit en del på sistone. Sedan januari 2016 har faktiskt råoljepriset stigit med 1:40 SEK per liter och kostar just nu 3:05 SEK.
Råoljepriset i form av Brent spotpris i SEK per liter från januari 1993 till december 2016 och preliminärt utfall januari 2017, dvs dagsaktuellt pris. Källor: EIA och Sveriges Riksbank |
Prisökningen för råoljan om 1:40 SEK på ett år ger helt på egen hand en ökning av drivmedelspriserna på 1:75 SEK när 25% moms slängs på. Därtill har vi höjda skatter på bränsle i form av ett påslag på 24 öre från årsskiftet, som med momsen ovanpå det landar på 0:30 SEK.
Enbart dessa två faktorer ökar alltså drivmedelspriserna med över 2:- SEK sedan för ett år sedan. Till detta kommer förstås ökade transportkostnader och raffineringskostnader i takt med oljan stiger i pris så förädlingspåslaget lägger till ytterligare på priset.
I grafen ovan kan man samtidigt konstatera att råoljan har kostat ca 2:- SEK till ovanpå dagens prisnivåer, och med moms kan vi alltså se 2:50 SEK till vid pumpen om oljan i förhållande till den svenska kronans svaghet återfår forna nivåer.
Circle-K listar på sin websajt 14:37 för 95-oktanig blyfri bensin och 14:10 SEK för diesel. Med ytterligare 2:50 SEK skulle vi landa på 16:87 respektive 16:60 SEK per liter om oljepriset återhämtar sig.
Regering och riksdag har fattat beslut om att skatten på fossila bränslen automatiskt ska höjas i takt med den allmänna inflationen. Då drivmedelspriserna är en väsentlig del av KÅI-inflationen, så får man här en självförstärkande process, då stigande drivmedelspriser drar upp KPI-inflationen, vilket leder till höjd skatt på drivmedel, vilket drar upp KPI-inflationen (som räknar med priser inklusive skatt), vilket leder till höjd skatt på drivmedel, vilket …
12 kommentarer
https://youtu.be/OFH7CLJQauY?t=180
OFH7CLJQauY känner ju alla redan till!
Avgifter och produktskatter är väl statens 3´e största inkomstkälla efter momsen(som bara följer inflationen) resp. inkomstskatterna. Från början var de enbart volym-baserade men ve och fasa om konsumtionen skulle stagnera(inkl skatten). Alltså måste våra folkvalda se till att garantera högre skatter. Alltid.
Utöver arbetsgivaravgifter och moms, vilka fler inkomster har staten vid sidan om punktskatterna? Det låter ju högt ifall man kommer på tredje plats, men man kanske glömmer nämna att det inte är så mycket mer än tre tävlande…
Samtidigt ökar benägenheten att skaffa eldrivna fordon och smartare transporter.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är värre än så. Skatten ska väl höjas med KPI + 2%, vilket innebär att bensin automatiskt blir dyrare och dyrare relativt andra varor och tjänster.
Ja, det blir också en viss positiv återkoppling eftersom bensinpriser i sig ingår i KPI. Denna effekt är dock mycket liten eftersom "drivmedel" bara är 3% av hushållens utgifter och därmed bara 3% vikt i KPI.
Alla bäckar små Joakim. När du skriver KPI+2% fick jag en obehaglig rysning eftersom just byggprisutvecklingen i Sverige långsiktigt legat på KPI+2%. Kanske makthavarna tyckte att byggindustrin funkar väldigt bra i Sverige och därför införde full moms på byggandet på 90-talet.
Om råoljan inte stiger mer än KPI och KPI ligger stabilt på 2% så bör drivmedelspriset ha 4% vikt av KPI om 15 år pga KPI+2% (under förutsättning att folk förbränner lika mycket drivmedel). Priset kommer då också ligga på nära det dubbla mot idag.
Nu tror jag inte att KPI kommer att ligga stabilt på 2%, att priset på råoljan kommer att följa svenskt KPI eller att svensken kommer förbruka lika mycket drivmedel om 15 år som idag. Skulle jag gissa så kommer Riksbanken inte kunna stoppa KPI vid 2% utan kommer att slå över, råoljepriset lär öka med mer än KPI på 15 år och svensken kommer frivilligt eller ej inte elda upp lika mycket drivmedel som idag…
Mellan 2011-2014 gjorde Saudiarabien över 8 miljarder i vinst per dag. Vinsten är nästan 1000% på grund av oligopol.
Ryssarna säljer lika mycket olja med har högre kostnader för att ta upp oljan
Gissa varför man krigar i Mellanöstern….
Kan man kontrollera oljemarknaden har man kontroll över världen
Ja, kanske det.
Men det gäller att man förmår att försvara den också…
Skulle inte direkt tro att de har tekniskt kunnande eller intellektuell kapacitet till det i lite trängt läge.
De har så mycket pengar så oron för tekniskt kunnande eller andra triviala saker är nog inget man oroar sig över. Behöver man tekniken hivar man upp plånboken.
Tänk också på att det handlar vinst (överskott). Hade Saudiarabien velat hade man lätt kunnat äga 100% av världens 10 största börsbolag. Nu har de något mer värdefullt så intresset i att äga bolag är antagligen mest en hobby. I så fall satsar de hårdare på politiskt inflytande, framförallt för att öka värdet på sitt svarta guld
Nej, det är fel. Saudis totala exportintänkter låg på drygt 8 GSEK/d när de exporterade som mest räknat i USD (2012). Vad rörelsekostnaden ligger på vet jag inte, men att de skulle gå 8 miljarder i ren vinst varje dag, det stämmer inte. Dessutom importerade de för 3 miljarder.
Nu är omsättningen lägre, vinstmarginalen mindre p.g.a. lägre oljepris och importen högre.
Men självklart är ändå Saudi rika som troll. Jag längtar efter att elbilen tar över marknaden ordentligt, då står dessa diktaturer med kalsongerna nere. Det finns en enda anledning till att dessa länder är rika och det är oljan, nåt annat vettigt har de inte åstadkommit. Dessutom göder de bara sig själva, de sprätter pengar omkring sig som playboys helt utan sans och balans. Det ser sina rikedomar som Guds vilja. Går jorden sönder? Guds vilja. Förslava folk? Synd för er, Guds vilja.
Nåt som kanske stör mig ännu mer är när västerlänningar tycker att Dubai är ett uuunderbart resmål.