Nu syns konsekvenserna av fildelning allt tydligare. Svensk musikindustri har aldrig gått bättre och omsatte som motsvarande ett mellanstort svenskt basindustriföretag nio miljarder kronor. På sex år har musikindustrin växt med 40%, fildelningen till trots.
Ska man sluta ironisera så visar statistiken från Musiksverige tydligt att fildelning inte är ett hot och aldrig har varit ett hot.
Musikbranschen klarar nämligen av att lyssna på vad kunderna vill ha och anpassa sig därefter – unika upplevelser som högt prissatta konserter, samt enkel tillgång till musik via fingertopparna på sin smartphone via enkla tjänster som Apple Music eller Spotify. Fildelning av musik existerar, men liksom den gamla privatkopieringen utmålades som ett hot mot musiksverige på kasettbandens tid, så är och förblir sådant bara en marginell företeelse. I själva verket är fildelarna de som köper mest media, i egenskap av stora fans.
Förra året ökade musikindustrins omsättning med 13%, eller ungefär tre gånger så mycket som BNP. 53% av intäkterna var konsertintäkter, som ökade med 14%. Det är en unik upplevelse, som man nu har lärt sig att ta betalt för. Strömmande tjänster stod för två miljarder av branschens nio miljarder i omsättning.
Samtidigt finns en tendens att överdriva “det svenska musikundret” för att det har att göra med glamorösa kändisar. En enskild mellanstor svensk basindustri omsätter lika mycket som hela musikbranschen, t ex Södra Cell AB, som omsatte nio miljarder på sina tre pappersmassabruk. Dock gillar politiker att hellre populistiskt hylla musikbranschen än att ett enda halvstort svenskt basindustriföretag är lika stort.
Den som är upprörd över att fildelas läser lämpligen hur man sätter åt sina fildelare här.
Det är knappast så att musikbranschen behöver få pengar via Copyswede varje gång någon köper en iPhone. Uppenbarligen går det inte så illa som de vill påskina.
26 kommentarer
Sen har de väl rätt bra hjälp av SAMI. Betalade ut 58 miljoner till artister i september.
Minsta lilla ljud man har i en radio ska de ha betalt för.
I väntrum ex. Bakrundsbrus /ljud som ingen egentligen lyssnar på.
Har du några aktuella siffror för spelbranschen? Hittade en siffra från 2014 på 8,8 Mdr. Musikbranchen utmålas ju som en slags bärare av svensk kulturexport.
Skulle tillägga att soelbranchen fortfarande behandlas med en viss styvmoderlighet av kultur-, media- och politiksverige.
Som "gamer" så uppskattar jag att du belyser spelindustrin i Sverige. Skulle man se till andel anställda mot skatteintäkter per invånare så borde rimligtvis spelindustrin ligga bra till. Dessutom skapar man något endast utifrån elektricitet och en del flygbränsle till skillnad från "gammeldags" industri som förbrukar naturresurser. Tjänstesektorn är trots allt framtiden och snart räknar man nog "underhållningsindustrin" dit. Fildelning i sig är en naturlig utveckling och all form av Copyright på ett öppet forum som internet är en utopi. Försök tjäna pengar som du vill att alla ska ta del av men bara gå genom din betalsluss. Ett jävla skämt. Jag kom på att man mår bra när man tar del av underhållning som får en att tänka på något att än sitt jobb. Jag vill ha 5% av all kultur som säljs på nätet, tack!
Och för att gardera mig mot Ben Dover's (älskar ditt alias) mothugg så är min mamma en dysfunktionell psyksjuk slampa och jag är hennes son. Nu får du gärna komma med konstruktiva motargument. Bitter? Inte alls 😛
"försök tjäna pengar på en tjänst som du vill att alla ska ta del av.." skulle det givetvis stå.
Vet inte om jag håller med hallelujakören om att tjänstesektorn är framtiden. Jag tror tillverkningsindustri, särskilt sådan som exporterar, är oerhört viktig för svensk ekonomi – men det är en annan diskussion.
Jag håller inte heller med dig om att copyright är överspelad. Jag tycker definitivt att man ska äga rätten till det man skapat, och kunna sätta ett pris på det. Men alla kreatörer måste ju naturligtvis hitta sina egna sätt att förhålla sig till digital distribution, och hitta betalmodeller som fungerar för alla parter.
Själv tycker jag att streamingtjänster som Spotify, Netflix m.fl fungerar. De får mina pengar, jag kan ta del av produkten på ett enkelt och smidigt sätt.
De ursäkter för fildelning man hade för några år sedan då fildelning var det enklaste eller till och med enda sättet att avnjuta film och musik digitalt on demand, de är med andra ord inte lika giltiga idag.
"Vet inte om jag håller med hallelujakören om att tjänstesektorn är framtiden. Jag tror tillverkningsindustri, särskilt sådan som exporterar, är oerhört viktig för svensk ekonomi – men det är en annan discussion" Jag tror när man framhåller att tillverkningsindustrin är gårdagen så kanske man istället borde framhålla att pga automation så kommer färre att arbeta inom den pss som att jordbruket antagligen producerar mer föda än under tiden innnan den industriella revolutionen.
"Jag tror när man framhåller att tillverkningsindustrin är gårdagen så kanske man istället borde framhålla att pga automation så kommer färre att arbeta inom den"
Visst är det så. Men inte alla som nedvärderar tillverkningsindustri kontra tjänstesektorn har den vyn. Det finns ju de som gärna ser att industriföretagen packar ihop och försvinner till förmån för cykelreparatörer och Mindfulnesscoacher..
Sant, och jag tror att detta har mycket att göra med Stockholmsfokuset I dagens samhälle. Tillverkningsindustrin försöker undvika kostnader och är ju därför I Sthlm så lite som möjligt.
Och cornucopia har visst helt missat att fildelningen kraftigt minskat sista åren främst tack vare streamingtjänster. Så verkar helt logiskt att omsättningen ökat 40% sista 5 åren.
Enligt din teori var fildelning skadligt innan streaming slog igenom?! Du vet att statistiken inte stödjer det antar jag?
Kassettskatten måste vara en av de mest bisarra lagar vi har. Spelar tydligen ingen roll att privatkopiering knappt existerar idag…
Har inte sagt att kassettskatten är bra. Kan du visa var jag antyder det? Men du menar att relationen minskad fildelning/ökad omsättning är hitte-på eller vad?
Ja. Givetvis finns inget sådant samband.
Omsättningen för musikindustrin ökade även innan streamingtjänsterna slog igenom brett. Fildelning har hjälpt till att bygga intresset som leder till ökade intäkter för bl.a. konserter. Det är inte särskilt svårt att förstå.
Jag tror inte fildelning är, eller har varit ett så stort problem som mediebranschen velat göra gällande. Kanske har jag ingen koll på kidsen, kanske är jag gammal och mossig. Men mitt intryck av fildelning från förr var att det var mest nördar som höll på med det. Nördar som laddade ner det senaste bara för att de kunde. Killar i 20-årsåldern som laddade ner senaste chickflicken, inte för att titta på, utan för att den gick att ladda ner, och för att de kanske var först med den. Visst. Allt fanns/finns där ute. Men vanligt folk köpte fortfarande CD-skivor och VHS-kassetter. Det är inte Napster och Bittorrent som dödat skivbutiken eller videouthyraren, det är Apple, Discshop, Netflix mfl. Streamingstjänster och nätbutiker.
Musikbolagen var länge motståndare till Apple och Spotify, men drogs kicking and screaming in i 2000-talet. Att det var ett datorföretag och en Svensk upstart som skapade den nya musikmarknaden är symptomatiskt, för musikindustrin själva misslyckades totalt med att själva kliva in i den digitala världen. Hade de fått bestämma hade vi fortfarande köpt vinylskivor i butik. Först EP, sen LP.
ErikG
Vinyl går relativt bra. Det som lockar är exklusiviteten och ljudet.
Först och främst är det ju rätt ointressant att "musikindustrin ökade", det intressanta är i sådana fall hur derivatan förändrats alternativt ökning gentemot någon normering.
Sen är ett problem med fildelning att det inte bara är gratis, utan att det i vissa avseenden erbjuder överlägsen kvalitet gentemot lagliga alternativ. Före Netflix med vänner var detta uppenbart, men det gäller faktiskt även idag. Netflix kan inte konkurrera med ett fritt alternativ som erbjuder alla serier som finns just in time. Det går liksom inte på laglig väg utan att kräva hutlösa priser. Ytterligare ett problem med utbudet är format. Det olagliga alternativet kan köras via en 0.1mb/s-lina med lite planering, det kan köras (med förvånansvärt bra kvalitet) med ca 100mb/halvtimme film och därmed tillfredsställa TV-tittandet för någon som inte har råd med mer än 2gb/månad osv, osv. Den finputsningen kan de inte heller konkurrera med eftersom det kräver en stor bunt gratisarbetare.
Däremot tror jag precis de flesta andra här att det inte är ett problem för bolagen idag ändå. Det är nog rent av så att en överväldigande majoritet inte ens känner till alternativen nu när det faktiskt _går_ att titta lagligt om man anstränger sig lite, vilket inte var möjligt för 10 år sedan.
Tänkte förresten fildela dina böcker cornucopia, så några bekanta slipper köpa dom. Det är väl ok? Påverkar väl inte dig negativt om jag ger dom digitala kopior till 20 personer eller så.
Jag lånade ut min Cornu-bok till mina barn. Cornu borde få något form av ersättning för det! Jag föreslår en ny skatt för detta. Sedan lånade jag ut min stege till grannen också. Tänk på stegtillverkarna! Vi måste införa en stegutlåningsavgift så att stegtillverkarna inte drabbas. Idioti.
vem som helst kan låna gratis på biblo och vad jag förstår så konkurrera inte det med försäljningen heller (bibliotek dvs)
ConnyT, det är du som är idiot som jämför att låna ut en bok till dina barn med att fildela till tusentals. Rest my case.
Thomas – så dumt är det inte.
PRIVATkopieringsavgiften är något man betalar för privatkopiering (absolut närmaste familjen samt att man säkerhetskopierar för eget bruk).
På en modern mobil kan det bli en tusenlapp extra i avgift till artisterna för att en mobil är "en apparat särskilt till för privatkopiering".
Apropå böcker så brukar jag ofta låna ut böcker jag köpt och efter en tid får jag en ny tillbaka då den som lånat vill behålla det ex de gjort ev hundöron och/eller andra markeringar/understrykningar. Likaså upplevde jag med filmer som jag sett att jag sen köpte ett ex om den var bra för att se om och musik upptäcktes genom lån etc som resulterade i egna köp. Delningen är snarare en katalysator för försäljningen och har ersatts av streaming. Streamingen som kostar mig har dock även ersatt de explicita köpen så konsumtionen har nog inte förändrats i pengar.
Kassettavgiften är idioti.
Jag har sedan ett decennium i princip bara använt apples och sedan spotifys musiktjänster. Att använda en iphone för att dela musik med andra innebär förmodligen att jag måste jailbreaka den.
Min egna dator använder jag för att skapa och lagra egenproducerat digitalt innehåll. Att jag åker till Tjeckien och fotograferar flygplan, och behöver hårddisk för att lagra bilderna – det ska väl inte musikbranschen ha pengar för? Kassettavgiften var ett sätt att kompensera för branschens egna tröghet att anpassa sig efter det nya digitala landskapet.
Kassettavgiften måste bort snarast, helst igår, för den har inget som helst existensberättigande.
Själv gillar jag Youghurt och kan gärna dela med mig av den!
Så länge den inte är pastöriserad är det inget problem
Återigen visar det sig att det är viktigare att anpassa sin tjänst till det kunden vill ha än att försöka tvinga kunden till det ena eller andra via hot om fängelse och böter.