I en krönika hos branschtidningen Arkitekten konstaterar arkitekten Johanna Wickström att påståendena om “hållbara städer” i Sverige är struntprat. Svenska städer är inte hållbara, då stadsborna skulle svälta ihjäl vid kris eller brist på fossila bränslen. Hållbarhet, som inte tar upp livsmedelsförsörjningen är inte hållbar.
Som ni redan läst om här på bloggen för tre år sedan leder redan en hastig halvering av tillgången till fossila drivmedel i Sverige till svält i landet. Kombinerat med att vi importerar 50% av den mat vi äter, så är Sverige långt ifrån en hållbar konstruktion.
Detta gäller i synnerhet våra städer, trots allt populistiskt miljötrams om hållbar stadsutveckling.
Arkitekten Johanna Wickström skriver i en krönika hos Arkitekten:
“Vi säger att vi bygger ”hållbara” städer, men i praktiken innebär detta endast energibesparingskrav, förnyelsebara energikällor, grönytefaktorer, träd, mötesplatser och gröna tak. Dessa aspekter är förstås viktiga och nödvändiga, men bygger vi ”hållbara” städer utan att prata om matförsörjningen (och då menar jag inte bikupor på takterrasser) så tror jag att vi glömt den viktigaste biten, vår egen överlevnad.”
Städer är en produkt av landsbygdens överskott, och detta följer helt Wallersteins världssystemmodell där centrum försörjer sig på periferin. Detta gäller en idag, men att landsbygden har fått betala för städerna var inte ett problem förr, eftersom det fortfarande fanns en koppling mellan stadsbor och landsbygdsbor. Det kommer aldrig bli tvärt om – centrum suger alltid ur periferin.
Men förr var inte centrum majoriteten och dess utsugande kraft balanserades av att så många bodde på landsbygden. Därtill flyttade man in till städerna och hade därmed fortfarande en koppling till landsbygden. Men har vi en generation med styrande där de flesta är födda av stadsbor och saknar denna koppling. Säg att det tar 60 – 70 år för att nå dit, då styrande är i 40+ åldern och deras föräldrar flyttade in till staden i 20- till 30-årsåldern, vilket stämmer väl med urbaniseringen av bondelandet Sverige efter andra världskriget.
Där är vi nu. Det finns inte längre någon inhemsk nettoinflyttning till exempelvis Stockholm. Inflyttningen inom landet är försumbar, och att storstäderna ökar beror på två faktorer – barnafödande och invandring. Inte avfolkning av landsbygden. Även docenten i kulturgeografi Jan Amcoff bekräftar mytbildningen.
Wickström summerar stadens ohållbarhet, så som vi bygger våra “hållbara städer” idag – helt med förutsättningen att fossila bränslen ska kunna fortsätta förse stadsborna med mat.
“Städer har alltid varit en produkt av ett överskott av mat på landsbygden, och på samma sätt måste en hållbar stad planeras i symbios med sin landsbygd. Planeras en stad som en fristående enhet, då planerar vi en sårbar stad.”
Men med andra och tredje generationens stadsbor vid makten så ska tvärt om landsbygden förbjudas odla mat till förmån för import och skogen ska inte längre få brukas, inte ens för att ge det biobränsle som “den hållbara stadens” kraftvärmeverk förutsätter.
Hållbara städer är som all svensk miljöpolitik bara populistisk plakatpolitik för väljare utan förmåga till analys och helhetstänkande. Så när den importerade fabrikspaketerade pulled porken är slut får de hållbara hipstrarna svälta ihjäl där i sin hållbara stad.
41 kommentarer
Men alla miljödårars idealvärld är en minimal humanpopulation och återbördande av Gaia till pristina tillståndet. Av det skälet fokuserar bara hållbar utveckling på de saker som tas upp och inte en motståndskraftig långsiktig hållbar lösning.
Syftet är såklart att urbanisera maximalt med människor som endast kan livnära sig på uberspecialserade tjänster som är meningslösa i en krissituation och därmed maximal avräkning av befolkningen.
Minns att jag förstod redan innan jag blev tonåring att det här samhället, det här sättet större delen av mänskligheten lever på, inte är hållbart.
Redan då var överbefolkning ett stort problem, det är det inte längre, undrar vad som hände?
Aha överbefolkning är inget problem så länge som de konsumerar duktigt, skönt när saker ordnar sig av sig självt liksom
Att överbefolkningen fallit bort beror på att miljörörelsen tappat fokus och inte orkar ta i "jobbiga frågor" utan istället ägnar sig åt plakatpolitik i symbolfrågor som väcker mycket känslor. De har blivit en slags politiska entertainers.
Vore man t ex seriös med klimatpolitik så skulle man aktivt arbeta för befolkningsbegränsande politik. Frivilliga åtgärder förstås, som slopande av barnbidrag, slopande av gratis mödravård, gratis förlossning mm. Sänkt föräldrapenning mfl "morötter".
Men födelsetalen går väl ned redan?
Gratis P-piller och kondomer i Afrika, Indien och Kina..
Stundtals har det dött fler än det fötts här, det går ju i vågor nuförtiden trenden ser vikande ut, men det ändrar sig nog snart.
Världsbanken
Japan har -0,2% årligen
Kina har inte höga födelsetal
Hållbart samhälle är bra och en nödvändighet. Dock tror jag inte att ett globalt hållbart samhälle kan upprätthållas utan det kan fungera i mindre öar som Sverige. Tyvärr innebär det också att de som är utanför inte kan vara med då balansen hotas så det är dilemmat.
Hållbart samhälle är bra och en nödvändighet. Dock tror jag inte att ett globalt hållbart samhälle kan upprätthållas utan det kan fungera i mindre öar som Sverige. Tyvärr innebär det också att de som är utanför inte kan vara med då balansen hotas så det är dilemmat.
@Cornu, befolkningsbegränsning i Sverige är ungefär lika nödvändigt/effektivt som andra klimatpåverkan åtgärder här. Väldigt liten dvs.
T.o.m. mindre än annat skulle man kunna säga.
Varför?
Om vi vår befolkningsgrupp har en bättre strategi för hushållning (mer framskriden forskning, allmänbildning kring problematiken etc.) så vill vi inte minska vår andel av jordens befolkningen. Inte om vi vill att våra ambitioner (ett ej havererat klimat osv.) ska överleva.
Medeltida låtsaskompisdyrkare, av vilken den snabbast växande kontinenten (befolkningsmässigt naturligtvis..) till stor del består av, har ett annat mål med vår tillvaro.
"Kina har inte höga födelsetal".
Kollade lite snabbt. Kina har aldrig legat under 1,51 födslar per kvinna och det stiger stadigt nu igen. Med den berömda enbarnspolitiken (med skräckhistorier – hur kan Kina ha ett så högt födelsetal?)
Snart är de om USA igen (1.88 födslar per kvinna).
Det är väl om jag inte minns fel så att allt under 2,25 barn per fertil kvinna innebär sjunkande befolkningstal? Antalet kineser (och amerikaner) borde alltså minska framöver.
Räcker att spärra vägarna in till stan så blir det svält, E20 från nordost, E6 norr om Kungälv,E6 söder om Kållered RV 40 vid Hindås och vid Gråbo och järnvägen förstås. Undrar om den lede fi har tänkt ut det. Kan man hålla avspärrningarna drygt en vecka så blir det kris.
Behövs inte en vecka. Kris blir det efter någon dag.
Allvarligt talat hur länge räcker maten i affärerna även om man inte hamstrar ?
1-3 dygn beroende på storlek på butiken (tar snabbare slut i de stora pga omsättning och medföljande optimering av just-in-time) och vara. En del varor som inte är särskilt efterfrågade kan finnas betydligt längre i en vardagssituation.
Hållbart Sverige, anser att det är helt fel att överhuvudtaget föra fram sådan reflektion att människa i stad kan hålla sig vid liv endast så länge det finns mat i butiken eller i närheten.
Det finns ingen som helst anledning att skapa onda aningar för stadens människor eller över huvud taget bryta den beskrivna goda vägen mot härligheten, en batteribil.
Hamstring ställer till det, om varje invånare köper ett extra paket knäckebröd och ett extra paket smör, så gapar hyllorna tomma i affären.
Därför bör man ju köpa det INNAN krisen. Så att affären kan fyllas på. Osv.
Fler, mindre, tätare städer har vi väl provat? Var det inte det som blev Angered och sånt? Det blev riktigt dåligt den gången.
Angered och sånt var mot allt bättre vetande inte tätare städer, utan glesare. Än idag gör vi det misstaget. Folk vill bo i täta stadskvarter med service i bottenplan, tänk Södermalm, inte gles sovstäder utan service, tänk Tensta/Rinkeby.
"Pass the Corbusier"
Hehe.
@Cornu: uppenbarligen tolkar vi det som står i artikeln olika. Jag tolkar näst sista stycket som att man ska strö ut lite närförorter där det inte pajar jordbruket och sen ordna spårvagn.
Jävligt fyndigt skämt där för övrigt.
Som jag länge misstänkt kommer Lars ut som en vurmare av Söder. Dags att göra som andra författare och flytta hit?
Tack, någon gång ska man lyckas
Visst måste städer få mat från landet samt andra länder och finns det inga reserver hos hushållen blir det hunger direkt vid stopp i påfyllning till butikerna. Ute på landet blir det lite mer enformigt men möjligen ingen brist på mat om transporterna blir obetydliga. Brister på annat kan det säkert bli på landet också.
Förstår inte behovet att ställa stad mot land. Städer producerar annat än mat, som boende i glesbygd också behöver.
Jag anser det viktigare att kraften mer läggs på att försöka få större lager av viktiga varor som mat, medicin och drivmedel spridda över landet och inte allt i några få stora centrallager. Mindre viktiga varor kan finnas kvar i centrallager med just in time. Sedan behövs givetvis ökad matproduktion inom landet av beredskapsskäl. Eftersom mer framåt länder som Finland klarar detta bör vi förklara detta gång på gång. Kanske ett statligt bidrag för viktiga lager nära befolkningscentra. Tyskland uppmanar ju sina invånare att lagra mat så det borde gå att öka trycket för här också.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tensta/Rinkeby etc bör vara Sveriges mest tätbefolkade områden om man räknar in alla oreggade flyktingar som tränger ihop sig där… Gles bebyggelse är definitivt inte problemet där. Snarare isolationen från omkringliggande områden. Vilket är Sollentunas och Spångas smala lycka men svensk integrations stora olycka. I övrigt är det riktigt att tät stad med lokal service är det mest attraktiva levnadssättet. Och möjligen också det miljövänligaste sättet att leva idag. Sedan järnvägen kom har det varit billigt och miljövänligt att frakta bulkvaror. Det är irrelevant att räkna kvm odlingsmark i Stockholms kommun som den här arkitekten gör.
Ja, ett hållbarhetsparti borde väl se till att göra städerna hållbara på riktigt. Alternativt flytta ut folk på landsbygden, men hur mycket skulle hållbarheten öka om miljoner svenskar flyttade ut på landsbygden som oljeboksförfattaren Gunnar Lindstedt fann nödvändigt?
Om man utgår från att alla partier inte kan ändra sig. Om man utgår från att olja är det enda som kan driva transporter. Då måste nästan alla flytta ut från städerna.
Verkligheten är annorlunda. Alla verkar acceptera att peak oil är nu eller nära. Det jag ser är att elcyklar exploderar i tillväxt och många biltillverkare nu snabbt kastar fram laddhybrider och elbilar. Även tunga lastbilar för distribution presenteras. Autonoma fordon för gods, folk och fä är nära i serieproduktion. Robotar för annat än bilbyggande ökar snabbt. Men övergången från oljeberoendet till alternativ ger problem under minst ett tiotal år.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tror du verkligen att politiker kan fixa sådant? Tycker det mer verkar som att allt dom lägger sig i blir raserat. Skulle mer tro på att folk får ta tag i saken själva.
Ja politiker har fixat en del obehagliga beslut. Problemet är att det oftast är väldigt sent i kriser. Jag utgår från att det en eller annan morgondag (4 oktober undantaget) kommer beslut om en internationellt rimlig eller orimligt hög fastighetsskatt som ersätter den nuvarande löjligt låga avgiften. Innan dess blir det förmodligen minskat ränteavdrag. När det gäller mer matberedskap ligger det förmodligen ganska nära med någon överenskommelse mellan partierna.
Vi som vågar tänka oss katastrofer, som drabbar oss själva, av olika orsaker förbereder oss själva så gott det går. Putin är bara en av många. Långt strömavbrott är mycket troligt, viket snabbt stoppar nästan alla transporter och butiker..
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ang. vissa kommentarer att lagra livsmedel.
Sverige hade allt detta tills helt nyligen men våra kära politiker valde att avskaffa alltihop. Undra om de själva ens vet varför de beslutade om detta.
Läs gärna denna länk om vad vi kunde haft idag. I princip var landet självförsörjande under mycket lång tid med lager som roterades för att ha "färska" varor.
http://www.kalla-kriget.se/sverige/ekonomiskt/lagring/livsmedel-kalla-kriget.php
jo, fast om vi snackar drivmedelsbrist så kan det ju finnas problem med att ha centrallager. Varorna kommer inte att kunna distribueras. Åtminstone om man inte också lagrar drivmedel…
… Vilket var just vad vi också gjorde förr under kalla kriget. Det fanns enorma lager av bensin och olja. Det finns faktiskt fortfarande viss beredskap kvar (90 dagars lager) fast nu i privat regi.
Man lagrade drivmedel också. Det har vi också lagt ned.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hållbara städer-är inte det stenstaden och betongförorterna som håller för trycket.
40% av råoljan kommer från Ryssland, kan Norge kompensera vid ett ev importstopp?
Om inte Norge så Saudiarabien, Nigeria, Iran, Irak… Olja är formodligen den råvara som handlas mest öppet (OPEC försöker bara begränsa utbudet genom att pumpa mindre (ytterst tveksamt om det går); det som pumpas upp säljs öppet på marknaden).
Om inte leverantör 1 kan eller vill sälja så står leverantör 2-15 på kö bakom.
Jag har läst (vet inte om det stämmer) att det går åt 80 män för att kompensera för en(1) petroliumdriven traktor. Det är lätt att förstå att arbetslösheten var obefintlig / olaglig förr i tiden.