Ännu ett tecken på högkonjunkturens kapacitetsbrist är att IT-konsultpriserna nu stiger. Om detta rapporterar IDG utifrån Eworks Eworkbarometern.
Genomsnittligt timpris konsulter våren 2016 i olika branscher och marknader.
Omräkningskurs EURSEK 9:44. Källa: Ework |
IDG anger att snittpriset för en konsult nu ligger på 887:- SEK i timmen i Norden (exklusive Island) och att 42% av konsulterna har höjt sina priser det senaste året. En tredjedel ligger på mellan 850:- och 1050:- SEK i timmen. Samtidigt har “lågpriskonsulterna” minskat och andelen som tar mindre än 650:- SEK i timmen har fallit från 22% till 16%.
Uppgifterna baserar sig på konsultmäklaren Eworks Eworkbarometern för våren 2016, och omfattar intervjuer med 1902 konsulter och konsultchefer. 58% är från IT-branschen.
Själva barometern hittar man hos Ework. Sammanfattande detaljer hittas också i ett pressmeddelande från bolaget.
Man får ut högre konsultpriser i Danmark och Norge än i Sverige, det senare trots att norska kronan har fallit. Naturligtvis ser konsulterna positivt på marknadsutvecklingen framöver, med ökad efterfrågan och fortsatt stigande priser. För högkonjunkturen kommer vara för evigt den här gången med.
5 kommentarer
Det mest slående med timkostnaden för IT-konsulter är att de nästan har stått still de senaste 15 åren. Samtidigt som lönerna för anställda eller inom andra branscher ökat med ca 3% årligen.
De stillastående priserna är egentligen ett tecken på en fungerande marknad. På 1990-talet var det stor efterfrågan i förhållande till utbudet. Därefter har utvecklingen gått mot mer standardsystem, effektivisering och outsourcing.
Kanske, kanske ser vi slutet på den epoken nu. Många av de it-konsultjobb som är kvar är verksamhetsnära och komplexa, och därför svåra att lägga ut eller standardisera.
De allra flesta konsulter i IT-branschen är bemanningsresurser, så det är rätt naturligt priserna sjunker ner mot kostnaden för en vanlig anställd. Dessutom handlar de stora IT-företagen med de stora konsultföretagen. Små konsultfirmor får inordna sig under de störres kontrakt för att få tillgång till marknaden, och till de priser som de större förhandlat minus några procent för förmedlingstjänsten.
Jag jobbar som konsult inom IT/Utveckling.
Anledningen till att priserna har stigit beror givetvis på att effektiviteten ökat under året. Kunden får helt enkelt mer för varje krona trots att priserna per timme stigit.
🙂
Precis så måste det vara. Alldeles säkert.
Nej, anledningen till att backoffice-mantimmar-konsulter i IT-branschen får mer nu per timme än tidigare är pga. marknadsaktörer så som ework som sett till marknadsandelar fullständigt exploderat. Ework har en riktigt bra affärsidé, de marknadför sig tungt mot stora kunder i svensk industri och offentlighet (tänk sas, volvo, fmv, stat, landsting osv) som en mäklare som skär priser. Mellanhanden som skär priser.
Ja, hur nu mellanhänder skär priser.
Konsulter år 2016 är inte längre kunskap, specialitet, spjutspets. Konsulter år 2016 är inhyrda tjänsteman som organisationen inte klarar av att behålla själva för man har kassa personalavtal, kass lön och kass organisation.
En konsult kommer i mina ögon alltid vara en person som man hyr in för att komplettera med specialkompetens, inte för att fylla tomma platser.
Så frågan är vad dessa siffror egentligen visar, skulle inte förvåna mig om priset nu mht inflation är detsamma som för 20 år sedan.
/MVH Konsulten