Regeringen lägger ett förslag om att införa en frivillig och gratis a-kassa på 25 000:- SEK i 12 månader för disputerade, sk forskarexamen. Man behöver inte ens söka jobb under tiden, men behöver sitta med på diverse seminarier i pedagogik under perioden.
Som bekant råder det en allt mer desperat lärarbrist i landet, och värre blir det med stora pensionsavgångar framöver. Samtidigt ökar Sveriges befolkning snabbare än någonsin på grund av asylkrisen. För att kunna få fram lärare vill nu regeringen att doktorer, dvs disputerade med forskarexamen, ska bli lärare i grundskolan och gymnasiet istället.
Utbildningsinflationen slår alltså till. Nu ska man alltså ha 10-11 år på universitetet för att bli lärare. Och vi sitter på ett berg av onödigt disputerade, sedan högre utbildning infördes som arbetsmarknadspolitisk åtgärd.
Som incitament ska kvalificerade med forskarexamen få 25 000:- SEK i månaden i skattepliktigt utbildningsbidrag om de deltar i ett års pedagogikutbildning, vilket ska göra dem behöriga till läraryrket.
Man behöver inte ens söka jobb eller vara medlem i en a-kassa för att få denna högre ersättning om 25 000:- SEK före skatt, i jämförelse med maxtaket i a-kassan som är 20 000:- SEK före skatt, dock bara i hundra dagar. Utbildningsbidraget om 25 000:- SEK kommer gälla i upp till tolv månader.
Rimligtvis kommer massor med arbetslösa med forskarexamen hoppa på detta, för att under tolv månader få förhöjd a-kassa (och den vanliga a-kassan på sparlåga utan att räknas ner), medan de kan söka sig till något jobb de faktiskt vill ha mellan pedagogikseminarierna på anordnande utbildningsanstalt. De får också under 12 månader utmärkta möjligheter att inse att de inte alls vill jobba som lärare.
Så min prognos är att utbildningsbidraget kommer bli en succé för arbetslösa doktorer. Men det kommer inte lösa någon lärarbrist. Precis som förra regeringens idiotier med lärarlegitimation etc kommer man inte lösa något alls med denna reform. Men 12 månaders extra a-kassa utan att ens behöva varit med i a-kassan (man kan ju gå med under bidragstiden) kommer bli uppskattat för alla som doktorerat på Strindberg och nu inte kan få jobb.
Antal lärarutbildade i Sverige 2005 – 2013. Källa: SCB |
Verkligheten är dock en annan. Det har aldrig förr1. funnits så många lärarutbildade som idag. Vare sig i förhållande till antalet barn eller i absoluta tal. Men eftersom de inte jobbar som lärare har vi lärarbrist.
Man bör alltså fråga sig varför jobbar inte lärarna som lärare?
Svaret är att utbildade lärare jobbar inte som lärare därför att det är ett dåligt betalt jobb, med enorm press i en mycket utsatt miljö, där man överöses av skit från föräldrar, inte får tillrättavisa stökiga barn och utsätts för våld och hot, samt totalt sett stressas sönder av arbetsbelastning och arbetsmiljö2..
Det finns alltså massor med redan utbildade lärare att rekrytera från. Sluta fokusera på siffror och förändra lärarnas arbetsmiljö och höj lönen till det som gällde förr – samma lön som en riksdagsledamot. Trots allt utför lärare ett helt centralt, viktigt och samhällsbärande jobb. Som kan liknas vid riksdagsledamöternas förordnande, eftersom man aldrig får vara ledig utan ständigt jagas av missnöjda föräldrar. Men till skillnad mot riksdagsledamöterna, så är lärarnas jobb faktiskt viktigt.
Men som sagt, forskarexaminerade kommer tacka för 12 månaders förhöjd och extra a-kassa. Att de sedan ska acceptera att gå ner i lön från utbildningsbidragets 25 000:- SEK i månaden och börja jobba som lärare kan vi dock drömma om. Då har vi inte ens gått in på problematiken att hitta lärare som vill jobba i ghettoskolorna där stora delar av befolkningsökningen kommer hamna.
Dessutom är det knappast speciellt hög arbetslöshet hos disputerade i de ämnen det är minst intresse av att bli lärare i – matte, naturvetenskap och teknik (teknologi). Istället hittar man de arbetslösa disputerade inom humanioran, som generellt inte fyller någon funktion i näringslivet. Där är dock lärarbristen lägre, för om man vill jobba med humaniora är i princip lärare det enda yrket.
Regeringen lyckas alltså med konststycket att lägga ett förslag som bara kommer kosta pengar, men inte lösa ett dugg. Annat än disputerades försörjning i 12 månader. Vilket i sig kanske är tacknämligt, men inte den effekt man hade tänkt sig.
1. En överdrift förstås. Den statistik jag enkelt fick fram gick tillbaka till 2005, vilket vi här alltså definierar som “aldrig förr”.
2. Detta skulle med andra ord kunna kallas ett “skitjobb”, men läraryrket är liksom polis, räddningstjänst mfl samhällsbärande yrken ett kall och inte ett jobb. Man jobbar med det för att man älskar grundtanken med jobbet, men avskyr ofta själva arbetet.
42 kommentarer
Vi måste höja statusen! Följ Rwandas exempel och beväpna våra lärare!
Det är ju faktiskt ett bra förslag!
[Valfri bild från Internet på Captain Piccard som gör facepalm]
När implementeras detta och vilka regler kommer gälla?
Hur är det med lärarlegitimationen?
En legitimation fungerar väl genom att man kan dra in legitimationen för den som misssköter sig.
Har någon lärare fått sin legitimation indragen?
Har själv haft behöriga lärare som skulle ha kunnat vara lämpligta för detta
– En biologilärare som inte kunde ha en hel lektion utan att ta ett litet break för att dricka brännvin.
Han var aldrig nykter på arbetstid vad jag såg.
– En svensklärare som avvek från lektionerna och satte sig i lärarrummet för att hon tyckte att det var så tråkigt att undervisa.
– En slöjdlärare som slöjade åt sig själv på lektionstid (han byggde bland annat gitarrer) och hänvisade oss barn att hjälpa varandra. Den som klagade på honom hotades med att aldrig någonsin få använda svarven.
Jag hade bara bra lärare. Även min sämsta lärare framstår som kompetent jämfört med detta. Gick antagligen i den bästa skolan, i början av 90-talet innan nedskärningar påverkade mer än hur ofta nya böcker kunde köpas in.
Ett bra lärande grundar sig i respekt för läraren, OCH respekt för eleven. Utan båda dessa blir det inte bra.
Ha,ha vilket skämt. Som disputerad i datavetenskap med intressant jobb och hyfsad lön kan jag inte annat än skratta åt tanken att jag skulle skola om mig till lärare. Det är rent löjeväckande.
Tack för ett utmärkt inlägg!
Hade ingen aning om att det fanns så många lärarutbildade per skolbarn och fastnade därför först i grafen en stund innan jag läste texten.
Varför är inte detta uppe på skolpolitiksagendan? (Förutsätter att det är sant, har inte dubbelkollat…)
Jag skulle kunna tänka mig att lära ut – men frågan är om jag kan tänka mig att bli lärare! Läraryrket innehåller ju en tung överrock av administration, bedömning och samhällsuppfostran som är något annat än att väcka lust till kunskap.
Dessutom – som civ-ing förväntas jag ta 3 terminers heltidsstudier av pedagogik och bedömning för att kunna utöva detta lågstatusyrke. Till i runda tal halva min nuvarande lön.
Ungefär samma. Fast fördelen är väl att man kan jobba mer lokalt, ingenjörsjobben finns ju i storstäderna så om man vill bo på lite mer på landet kan ju lärarjobbet vara ett sätt att slippa pendla in till storstaden kanske.
I krissituationer dyker det upp många ogenomtänkta förslag från våra politker; det gäller att visa handlingskraft…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det verkar faktiskt som de tänkt på detta. Verkar vara lite hårdare krav än vanliga CSN-bidrag.
" 20§ Utbildningsbidrag får inte lämnas till en studerande som inte fullgör sin skyldighet att anmäla ändrade förhållanden eller lämna in försäkran, läkarintyg, samtycke eller läkarutlåtande enligt 1719 §§ för den tid som anmälan, försäkran, läkarintyget, samtycket eller läkarutlåtandet skulle ha avsett.
Återkrav
21§
Om en studerande obehörigen har fått utbildningsbidrag och har insett eller borde ha insett detta, kan det som har betalats ut för mycket omedelbart krävas tillbaka av högskolan.
På belopp som krävs tillbaka ska det betalas ränta från den dag då medlen togs emot efter en räntesats som vid varje tidpunkt med två procentenheter överstiger statens utlåningsränta. Om det finns särskilda skäl, kan en återbetalningsskyldig befrias helt eller delvis från sin skyldighet att betala ränta"
http://www.regeringen.se/contentassets/c2cd7907144b45358054d33877e7e464/sarskild-kompletterande-pedagogisk-utbildning-for-personer.pdf
Tänkt på vad då? Finns ju inget villkor att man faktiskt ska jobba som lärare efteråt. Obehörigen är väl om man inte varit forskarexaminerad.
Ändrade förhållanden är ju om någon blir sjuk etc.
Tänkte på de som anmäler sig till detta utan att faktiskt fullfölja utbildningen.
Om fem år kan jag tänka mig lämna mitt föehållandevis högavlönade ingenjörsjobb föe läraryrket, med den tekniska kompetensen i grunden, erfarenheten att arbeta med en massa motsträviga kunder/produktionspersonal som mot sin vilja skall Leana och kunna förklara varför jag är värd min debitering (mjuk auktoritet) osv hade läraryrket varit väl intressant att utmana sig själv med. Finansiellt är det ingen fara.
Problemet är bara ett.
Lärare är spottkorg åt alla. Lönen är inte största problemet.
Det är arbetagivaren. KOMMUNEN.
Löses inte detta så får vi problem större än idag.
Fast numera finns det ju massor med lärarjobb på alla möjliga nivåer där det inte är KOMMUNEN som är arbetsgivare. De är dock även de usla arbetsgivare på både liknande och helt annorlunda sätt. Och fast i både statlig och kommunal byråkrati blir man oavsett vem som är mellanhanden när skattepengar ska omvandlas till lärarlöner.
Helt okänt från förr är väl ej detta, då det verkar ha funnits lektorer och ibland adjunkter i hög- och gymnasieskolan.
Det där blir ju kanonfint, för de disputerade som inte har jobb i dagsläget eller som inte riktigt känner för att jobba. 12 månader betald semester liksom..
Att de däremot skulle ta ett av de sämsta yrkena som existerar för usel lön och med usla förhållanden, det känns ju en aning tvivelaktigt. Vem i sina fulla sinnens bruk är en sådan självplågare idag om man inte redan är fast i träsket och helt enkelt inte kan få andra jobb?
Alla halvanalfabeta och dyskalkyli-lidande "mentorer" som LH:orna spottar ut kanske?
tvivlar starkt på att sådana individer faktiskt skulle ta ett jobb som lärare, och skulle de nu göra det och får slängt dagens curlinggeneration plus föräldrar i nyllet så skulle de förmodligen sjukskriva sig rätt snabbt 😀
Mina krav är höga…
Är det bara en slump att lärare, polis och vården/sjuksköterskor verkar ha EXAKT samma problem med låga löner, dålig arbetsmiljö, god tillgång på för de olika yrkena men som vägrar jobba inom dem (alternativt gett upp/tröttnat) och en oattraktiv arbetsgivare som gör att folk säger upp sig och flyr till andra yrken? Orsak till problemen/minsta gemensamma nämnare? Problemet verkar ju vara systematiskt.
Alla är offentliga verksamheter men med olika huvudmän i första ledet. Således pudelns kärna högre upp i systemet? Staten/riksdag®ering? Tjänstemannastyre på hög nivå? NPM (New Public Management). Någon minsta gemensam nämnare bör finnas på hög nivå då problemet är så likartat inom åtminstone tre såpass olika yrkesområden. Eller är jag bara onödigt konspiratorisk nu? Kanske dags att ta på sig foliehatten? 🙂
Problemet är att offantlig sektor växt och har gått från service och samhällsbärande funktioner till försörjande funktioner via socialförsäkringssystemet, och det minskar värdet på de som arbetar inom offantlig sektor. Byråkraters ringa värde sänker alltså lönerna för viktig personal som sjuksyrror, lärare, poliser mm .
Det har alltså inte med kvinnoyrken att göra, utan snarare elitvänsterns ökade volym inom tramsyrken som inte bidrar till offantlig sektors ansvarsområde.
Är det en trolig teori?
Problemet är väl likadant för alla kommun och landstingsanställda, det finns bara en arbetsgivare. Och då, utan konkurrens, så blir det så här. Människor som arbetar 60 timmars arbetsvecka, går på knäna och blir helt utsugna av överheten. Bättre då att ta ett jobb i den privata sektorn, där man respekterar grundläggande människovärden och ofta låter folk välja själv hur mycket de vill jobba (eget ansvar och fri arbetstid). Skulle säga att såsseväldet fortfarande lever kvar i Sverige, med allt sitt förtryck och otrevligheter.
Och Arbetsförmedlingen och Migrationsverket och Försvaret och socialtjänsterna. Stress, underbemanning felplanering, felprioriteringar, inga befogenheter, inga resultat, inget ansvar, ingen ledning. Statlighet kan inte vara någonting annat än bara det, den kan bara misslyckas. Statlighet betyder planlöshet och kaos, det är ju bara att titta efter på verkligheten för att inse detta uppenbara. Det är bara den oreglerade anarkistiska marknaden som är välorganiserad, bara där som avancerad industri skapar välståndet som möjliggör vår överlevnad.
Lugna er. Fridolin ska fixa detta inom 100 dar så fort han bara kommer i regeringsställing. Äntligen nån som vet vad som behövs. Han är faktiskt lärare. Och så har han varit elev också. Så han vet vad han pratar om. https://www.google.se/search?q=hundra+dagar+fridolin&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Kn9YVt7-JoassAHixZ8Y
Fridolin borde föregå med gott exempel då, tycker jag. Och sluta dribbla i regeringen och göra det han är utbildad för.
Tror det var en adjunkt som skulle ha samma lön som en riksdagsledamot.
Om jag inte som vanligt har fel fanns det förr två sorters lärare – dels universitetsutbildade ämneslärare, adjunkter och lektorer, och dels "seminarieutbildade" lärare som fått en kortare praktisk utbildning.
Idag är alla (nyare) lärare akademiskt utbildade ämneslärare, dvs motsvarar åtminstone adjunkter. Och ska ha riksdagsmanslön…
Jag ser det så här:
Detta är troligen vad Fridolin krävt som gentjänst för att Mp skall ställa sig bakom sossarnas nya SD-politik i asylfrågan. Baktanken från honom/dem måste vara att det på något sätt skall ge röster till Mp i nästa val utan att i första hand ta röster från S. Från vilka skall då dessa röster komma istället? Troligen högutbildade med genusvinkling som i dag lockas av FI, den sorten som Sverige har alldeles för många av och som det inte finns några riktiga jobb åt på den riktiga arbetsmarknaden men som ändå hittills varit för fina i kanten för att förnedra sig i den offentliga sektorn.
Således dubbelt win-win om man lyckas att dels använda högskolenivå för att fortsätta hålla dem om ryggen, dels smyga på dem en pedagogikutbildning (givetvis med massiv genusvinkling) som när den är klar gör att AF kan anvisa/tvinga dem att söka lediga jobb inom skolväsendet.
Låter det troligt?
Lysande! Så måste det ha gått till.
Jag jobbar som forskare i teoretisk fysik utomlands. Jag behöver inte befinna mig på kontoret och kan i princip forska ifrån Sverige. Jag överväger allvarligt att hoppa på detta, givetvis utan en tanke på att bli gymnasielärare i Sverige efteråt. För dubbla lönen, kanske, men som det är nu no way in hell.
Nånstans känns det i och för sig fel att snylta staten på pengar men samtidigt slänger de ju i runda slängar 100 miljarder per år i flyktingmottagande och integrations(o)åtgärder (som hjälper få och kostar multum) så vad spelar det för roll i slutändan. Om inte staten ansvarar för sina folkets pengar, varför ska då jag?
Ska noga överväga det här. Tack för tipset.
Det är ju staten som snyltar på dig! Staten skapar ingenting, allt den har har den stulit från andra.
Du har alltså lärt dig teoretisk fysik men kan inte ens föra ett enkelt etiskt/moraliskt resonemang? Ett fel gör ett annat rätt.
"Nånstans känns det i och för sig fel att snylta staten på pengar…"
Det är blodspengar tagna med våld från folket. Och dom som frivilligt betalar skatt litar på att dom används väl. Du spottar i deras ansikte också.
Sen kan du ju sysselsätta din forskarhjärna med frågeställningen vad som händer med dig själv när du blir en snyltare.
Nu skulle jag inte beskriva saken i så hårda ordalag som du, men visst, någonstans har du ju rätt. Den enda (någorlunda) moraliskt försvarbara hållning jag har är att skeppet läcker från alla håll så i det här läget spelar det ingen roll. Att alla gör fel gör det såklart inte mer rätt, men nånstans är det ett tecken på ett systemfel när så sker.
Ska jag vara petig så tror jag inte majoriteten av befolkningen längre litar på att staten 'använder deras skattepengar väl' som du skriver. Jag tror snarare en majoriteten upplever, och delar med mig, en känsla av uppgivenhet inför sakernas tillstånd.
Underbart!! Då kan jag se till att bli uppsagd som läkarslav på kliniken, anmäla lite lärarintresse och få in 25k i månaden som tack för tidigare doktorandslaveri samtidigt som jag stafettar järnet via aktiebolaget… Äntligen lite borgartakter i denna regering!!!!!
Är ganska säker på att detta är ett S förslag. Tror de hade uppe det redan för 2-3 år sedan. Jag funderar på att hoppa på det (är dubbelexad Cing i botten och senare FU/tk dokt). Varför? Flera skäl tycker om att undervisa, känns betydlig mkt mer meningsfullt än att ha ett pappersvändarjobb, kan ta ett jobb som ligger en bit off (jag/vi trivs bättre på landet än i staden) samt, inte minst, långledigt på sommaren vilket passar med fritidsintressen. Lite gamling är det ju så klar om det införs tre termins system. Vet att Gy inte är samma sak som att undervisa på univ men är inställd på att försöka. Lönerna för Gy-lektorer verkar vara lite högre än för vanliga lärare, givetvis sämre än vad man får i industrin men går att leva på. Skiter det sig totalt så har man ju i alla fall en utbildning att falla tillbaka till vilket är mer än vad de flesta politiker har…
Ja? Vad tänkte du annars att en nyligen disputerad i genusvetenskap skall försörja sig med?
Kan det kanske vara så att man började utbilda folk i genusvetenskap och nu börjar det gå så långt att folk faktiskt doktorerat i det – då blir det dags att vidta en åtgärd för att dölja det faktum att utbildningen inte dög något till på arbetsmarknaden…
Ja, det är ungefär det jag ville ha sagt också i min kommentar ovan, men pluspoäng till dig för att du lyckades få fram poängen mer koncentrerad.
Som doktorand och snart disputerad ingenjör som mycket uppskattat de 20 % av doktorandanställningen som jag ägnat åt undervisning på universitetet, hade detta kunnat vara ett intressant alternativ efter doktorsexamen. Om bara inte akademisk karriär med forskning och undervisning på universitetsnivå hade tett sig så mycket mer lockande.