Artister åt höger och vänster beklagar sig över att Spotify betalar dem så dåligt per spelad låt på tjänsten. Men artisternas och upphovsmännens låga ersättningar beror helt enkelt på att skivbolagen tar 73% av utbetalningarna och stoppar i egen ficka, och kvar till upphovsmännen blir det 10% och artisterna 7% av vad kunden betalar enligt en ny rapport.
Ett Spotifyabbonemang kostar i teorin 99:- SEK i månaden (se nedan för att detta inte nödvändigtvis gäller längre), eller för den delen 9:99 EUR. En ny fransk studie från Ernst & Young har rett ut vart pengarna tar vägen.
6:24 EUR betalas ut av Spotify. I Sverige försvinner ca 19:80 av 99:- SEK i moms, så Spotify själva får bara behålla 99-19.8-62.4=16.8 SEK själva om siffrorna här i landet är samma som i Frankrike, alternativt behåller Spotify 1:68 EUR för sina kostnader om momsen är 25% även i Frankrike.
Av 6:24 EUR tar skivbolagen och stoppar 4:56 EUR i egen ficka. Upphovsmännen (låtskrivarna) får 16% av utbetalningarna, eller 1:00 EUR och artisterna får 11%, eller 0:69 EUR, dvs knappt 7% av vad kunden betalar.
Kort sagt ska låtskrivare och artister inte klaga på Spotifys 1:68 EUR, utan på skivbolagens 4:56 EUR. Eller möjligen momsens 19:80 EUR. Låtskrivare och artister bör alltså bli bättre på att förhandla med skivbolagen.
Dock har det sedan årsskiftet hänt en spännande sak inom EU. Nya momsregler gör att respektive kunds lands moms ska läggas på vid privatpersoners köp av digitala tjänster. Detta har gjort att digitala tjänster, som gärna juridiskt huserar i Luxemburg, nu måste slänga på moms ovanpå Spotifyabbonemang eller för den delen Luxemburgbaserade Apple iTunes Store, AppStore eller iBooks.
Den som exempelvis förlänger sitt Spotifyabbonemang via sitt Apple Account hos AppStore, via köp inuti app i sin Spotify-app får betala 123:75 SEK i månaden för Spotify.
För att bara betala 99:- SEK i månaden måste man numera se till att köpa sitt Spotifyabbonemang av en återförsäljare i Sverige, inte en återförsäljare i Luxemburg, exempelvis via sin svenska mobiloperatör. Detta talar för att vid köp i vissa länder behåller Spotify en betydligt större del av kakan än 1:68 EUR, då moms inte ingick tidigare.
Spotify replikerar all kritik med hur många miljarder de betalar ut. Men till artister och låtskrivare går bara en liten del av dessa pengar, åtminstone för artister på större skivbolag – en del mindre skivbolag kan ha vinstdelning och ge låtskrivare och artister 50%. Den artist som beklagar sig kan hoppa av Stora Skivbolaget och starta ett eget…
Tillägg: Därtill har ju skivbolagen köpt in sig i Spotify och har att se fram emot ett pengaregn när de kan göra exit vid framtida börsnotering.
11 kommentarer
Tråkigt att det fortfarande är så. Det är samma som förut, med CD skivor. Endast en bråkdel kom till artisten.
En lösning är nog att artister går samman, eller börjar ge ut ny musik som de inte ger ut via de gamla bolagen. Jag har inget emot att betala en artist direkt om det går nu när distrubutionsformen är allt mer digital. Trodde faktiskt att de fick mer än tidigare via Spotify (har Spotify).
Hur funkar det för de artister som är osignerade och finns på iTunes och Spotify då? Får dom mer pengar?
Det brukar krävas att man publiceras där via en sk aggregator, en mellanhand, om man inte publicerar sig gratis. Aggregatorn kan ju mycket väl ta lika mycket som skivbolagen för besväret, men jag vet ärligt talat inte.
Vet att det krävs 2-3 steg av aggregatorer för att få ljudböcker publicerade på iTunes, därav finns bara Midvintermörker som ljudbok hos iTunes. Mellanhänderna som krävs för att sista parten ska bli stor nog för att Apple ska orka prata med dem gör att jag nästan inte får något alls för försäljning av ljudböcker via iTunes. E-bok fungerar dock bättre, även om det krävs en mellanhand för svenska förlag där, då Apple inte vill diskutera med 500 svenska förlag.
Faktum är att E-distribution ibland kan innebära fler mellanhänder och att kreatörerna får ännu mindre del av kakan.
Grundprincipen kring många för konsumenterna fina Internettjänster är ju att tjänseleverantören ser till att aldrig behöva prata med någon… Jmf Google, som det inte ens går att felrapportera till (i princip).
Fan vad krångligt. Exakt motsatsen till vad evangelisterna sa typ 1999.
Aggregatortjänsterna är ganska billiga. CD Baby tar t ex 59 US$ som engångskostnad för att lägga ut en skiva på Spotify (plus ett hundratal andra tjänster). Sen går 100% av ersättningen till artisterna.
Det är naturligvis inte gratis att tillhandahålla en distribuerad strömmande tjänst. Någon måste betala. Och det som alla i kedjan lever på är artisternas alster, jämfört med vad kunderna är villiga att betala. Ett system som naturligt och marknadsmässigt svänger in sig med en viss fördelning mellan olika deltagare i näringskedjan.
Kan vara värt att påpeka att fördelningen såg ut såhär på CD-tiden också. Har själv haft två skivkontrakt, fick 1 euro/såld skiva. Så räknar vi på det som andel av vad slutkonsumenten betalar (ca 15 euro/skiva) får vi:
1/15 = 6.7%
Jämfört med Spotify:
0.68/9.99 = 6.8%
Säger inte att det är rättvist, men inte sämre än tidigare i a f 🙂
Och ändå ser man i media att vinstmarginalen för strömmande media är marginell, snaran runt halsen och liknande. Kan det vara så att det inte är billigare att distribuera information på ett kundvänligt strömmande sätt via internet än med runda plastbitar?
Det påminner om ett av Cornus tidigare inlägg att det kostar mindre energi att skicka ett fysiskt brev än ett email. Serverhallar, apputveckling, etc kanske addar upp till samma kostnad. Det är ju inte precis så att att exempelvis Spotify kan köra en PC som källarfirma med bibehållen servicenivå.
Svårt att hålla isär kronor och jävro. Ska det vara 19.80 EUR?
Vad tror du Christer?