Som vanligt har Motormännen fel i sitt aktuella gnäll över bensinpriset. Oljepriset fall återspeglas fullt ut i bensinpriserna. Samtidigt är detta småpengar för de allra flesta.
Råoljepriset Brent i SEK per liter
och USD per fat sedan juni. |
En normal bilist kör 1500 mil och har en bil som drar ca 0.8 liter milen. Det innebär 100 liter bensin i månaden. En prissänkning på 1:- SEK innebär alltså 100:- SEK i lägre utgifter per månad. 25 öre innebär en besparing på 25:- SEK i månaden, medan 10 öre ger 10:- SEK i månaden. Om man måste gnälla i media om detta har man allvarliga problem med sin privatekonomi. Och de problemen lär inte vara bensinbolagens fel.
I juni var bensinpriset vid pumpen 14:98 SEK inklusive allt enligt SPBI. Idag ligger priset på 13:78 SEK (13:68+0:10) enligt artikeln hos Schibsted/SvD. Samtidigt har råoljepriset fallit 0:90 SEK, och med moms är det en prisnedgång på 1:12 SEK.
Bensinpriset har fallit 1:20 SEK per liter sedan juni samtidigt som den oraffinerade råvarans prisnedgång bara motiverar ett prisfall på 1:12 SEK.
Så var det med den saken.
Populistiskt gnäll som vanligt från Motormännen.
Ja, en del kör förstås 4500 mil om året, och för de innebär 10 öre hit eller dit att man förlorar eller vinner 30:- SEK i månaden.
11 kommentarer
Vad kostar villaoljan idag?
Där är det kubikmeter som kan lagras.
Visst eldar jag med olja ännu.
Kalla dagar då elen är en bristvara och effektbrist kan uppkomma.
Man kan undra om det råder någon slags osämja inom OPEC när vissa pumpar så att priset går ner och skadar andra deltagare (t.ex. Venezuela och Iran behöver visst $100 fatet). Eller ligger det något annat spel bakom för att kanske trycka till Ryssland som tack för senast? Ett slags krig bakom kulisserna.
Det är så här med fler intresseorganistationer såsom "Företagarna" De har blivit PK politiskt korrupta och finns inte för sina medlemmars skull utan för tjänstemännens skull. Företagarna är ju ett skämt som bara gullar med regeringen och erbjuder sina medlemmar olika förmåner via bensinbolag m.m.
Man erbjuder också lägre fraktpriser med Schenker vilket är intressant när det antagligen finns medlemmar som bedriver frakt/spedition – man förstör alltså för sina egna medlemmer och försämrar konkurrensen via en palett med förmåner. Ytterligare ett exempel är sjukförsäkringen som jag inte skulle teckna hos Garant om det inte vore för "förmånen" från Företagarna. Jag skulle inte vara med i företagarna heller om det inte vore för den förmånliga förmånen hos Garant.
Blir arg på mig själv när jag skriver. Skall gå ur båda.
Allt går idag ut på att lura in kunden i ett hörn där det är svårt att ta sig ut. Man försöker inte få lönsamhet genom återkommande nöjda kunder utan genom att lura in kunden i ett förhållande som är svårt att komma loss ur. Denna månglarkultur sprider med rasande fart och utgår försås främst från USA/Israels kamp för att få ta betalt för att man andas.
Du har ju nästan rätt hela vägen, men så hoppade bockfoten fram…
Cornu har fel i analysen (tar inte med säsongsvariationer i bensinpris tex) men rätt i sakanalysen, oljeprisets påverkan för kostnaden att köra bil är liten eftersom kostnader för fordonen ( underhåll, värdeminskning, försäkringar mm) överväger, och i prisbilden för bränslen överväger skatter och avgifter i slutändan. Det är ett skäl till att peak oil inte kommer begränsa bilismen genom högre bensinpriser. det som begränsar är att peak oil , dvs energibristen slår undan benen för det moderna samhälle i grunden om inte ersättare tas fram. Och även om de är dyrare kommer det bara leda till att man konsumerar mindre av annat.
Jag håller med i sak, men har en synpunkt.
När bankernas kortavgifter ska avhandlas så summeras det på bolagsnivå, men i detta fall ska det räknas ören per transaktion eller transaktionsvolym.
Trovärdigheten sjunker till PR-nivå. Varför inte bara enkelt redovisa några siffror eller uppskattningar av omsättning och marginalvinster för bolagen?
Enligt ekonomifakta så fördelar sig bensinpriset ungefär så här under 2013 (genomsnittspris 14,53 kr/l):
Skatt: 8.25 kr
Produktkostnad: 4,90 kr
Bruttomarginal: 1,40 kr
Det finns få konsumentprodukter som har så låg bruttomarginal. Att mer än hälften av priset är skatt borde mana till eftertanke, och det är knappast bensinbolagen man ska skylla det höga priset på.
Må så vara, men jag saknar fortfarande hur många liter som säljs per år och vilka vinster det blir av detta.
Tittar man på mackarnas vinst så skulle jag bli förvånad ifall man ser något utöver en ganska normal lönsamhet i verksamheten. Hade det rört sig om märkvärdigt höga vinster så hade det ju bara varit att starta en mack för den som tror att det är så märkvärdigt lönsamt (och framförallt borde det finnas de med resurser som gjort slag i saken – det hade ploppat upp mackar som svampar ur jorden).
Att titta på bruttomarginal är missvisande då inte hela bruttomarginalen utgör vinst för företaget utan företaget har ju en del kostnader som skall finansieras med det överskott som bruttomarginalen utgör. Sen är det ju så att många av dessa kostnader är fasta så att större volymer gör att det krävs mindre bruttomarginaler för att räcka till.
mja… med "bolagen" avsågs inte oberoende Herberts mack i Klövstad, utan de stora (Preem, Shell, Statoil, OKQ8 mfl) som själva eller via ägare ofta kontrollerar hela kedjan från produktion till slutkund.
Visst, omkostnaderna för produktion och distribution av drivmedel är en annan vad banken har för sina kortbetalningar, men allt jag önskade var lite proportion på siffrorna. I synnerhet när detta ska vara ett utav herr bloggägarens specialområden.
@snapsnus
Nu vet jag inte ifall vare sig bensinbolagen eller bankerna särredovisar intäkter och kostnader så man kan härleda vissa till just kort och bensinförsäljningen. Dessutom så finns det ju kostnader som inte entydigt går att härleda till en viss vara/tjänst.
Det man dock kan notera är att Statoil förvisso har exceptionell bra avkastning på eget kapital (säger inget om ifall man tjänar pengarna på att sälja diesel eller trisslotter), men av att döma av de andra bolagens avkastning att döma så är detta inget som är representativt för branchen (preem har till och med urusel avkastning på eget kapital).
Dvs när man tagit hänsyn till bensinbolagens kostnader så är inte vinsten så märkvärdigt stor. Det finns ingen större anledning till att satsa "ditt" kapital på bensinmackar än något annat med andra ord. Och det är så det är förväntat att vara annars hade ju kapitalet rusat till brancher som är omotiverat lönsamma.