Med anledning av de rejäl översvämningarna i Malmö kan och bör man fråga sig om det handlar om slarv i drift och underhåll av dagvattensystemen, dålig stadsplanering eller om det handlar om klimatförändringar? Oavsett bör åtgärder för att undvika liknande händelser igen vara de samma.
Med klimatförändringarna förväntas Skandinavien får allt mer nederbörd, men det går inte att säga att vare sig den torra och rekordvarma juli eller de senaste veckornas rekordregn beror på klimatförändringar. Det kan handla om naturliga variationer, som alltid kan inträffa. Däremot bör extremväder bli vanligare om det är klimatförändringarna som spelar in här, men det går inte att avgöra på en enskild anekdot.
När det regnar måste vattnet ta vägen någonstans. Malmö är mycket flackt och det finns ingen naturlig avrinning. På obebyggd mark tar ofta marken och växtligheten upp nederbörden, eller i de fall att marken är för torr eller för vattenmättad, så rinner vattnet nedåt till närmaste vattendrag eller dalgång.
Problemet med bebyggelse är att alla hårdgjorda ytor – vägar, gårdar, parkeringsplatser, hustak mm inte kan absorbera något vatten alls, utan detta måste dirigeras om till dagvattensystemen.
Det är enkelt att spara pengar på underhållet av dagvattensystemen. Brunnar och rör som börjar sättas igen av löv och annat skräp är något som inte syns, och är alltså mycket enkelt att spara pengar på för Malmöpolitikerna. För alla oss byggnads- eller anläggningsingenjörer, som räknat på flöden i rör (åtminstone under ingenjörsutbildningen), vet hur lite som behövs för att flödet ska minska rejält. Och då hinner helt enkelt inte dagvattensystemen med och man får översvämningar istället.
Det kan också handla om dålig stadsplanering. I bostadsbubblans spår har även Malmö, trots snart sju år av kräftgång för bostadspriserna, expanderat kraftigt. Mer ytor har hårdgjorts med nya bostäder, nya vägar och trafikleder har byggts. Men har centrala dagvattensystem grävts upp och dimensionerats upp för att hantera de ökade flöden som en allt större stad innebär? Jag låter den frågan vara obesvarad. Även här finns det stora mängder pengar för Malmö kommun att tjäna – sälj mark för nya bostäder och annan exploatering, men dimensionera inte upp centrala dagvattensystem.
Ett annat problem, som berörs via gestaltning (=det är inte uttalat, utan konsekvenserna upplevs) i min nya roman Stjärnklart, är att i princip alla kommunala dagvattensystem någonstans är beroende av pumpning, och om inte annat underhåll och rensning. I det flacka Malmö lär det gälla i mycket hög grad. När dåligt underhållna och delvis igensatta brunnar och dagvattenledningar leder till översvämningar, så händer det att dessa översvämningar orsakar strömavbrott. Och då upphör också den automatiska pumpningen, vilket direkt förvärrar situationen ytterligare.
Man ska vara på det klara med att både inom färskvatten, avlopp och dagvatten så använder vi i våra städer åtminstone delvis fortfarande system nedgrävda så långt bak som till 1800-talet, givet de förutsättningar som gällde då. Ingen kommun underhåller sina VA-system i tillräcklig takt och många kommuner har en utbytestakt som innebär att ledningar ska hålla 300 – 400 år. Istället lappar och lagar man, men ibland knackar verkligheten på när det regnar.
Vi kommer få se mer översvämningar i våra städer framöver. Antagligen beror detta på en kombination av orsaker, och vi kommer knappast göra något åt detta proaktivt. Ingen tackar den politiker som gjorde att ett problem aldrig uppstod och alltså tog onödiga åtgärder. Speciellt inte när det handlar om saker som inte syns i vardagen.
Det finns möjligheter att åtgärda sådant här. Läste någonstans om en kommun som vigde central mark till normalt tomma dagvattendammar, som tillfälligt ska absorbera de värsta flödena. Men det är förstås frestande att istället sälja marken till dyra bostäder istället.
Tillägg: VA Syd medger att åtminstone äldre delar av Malmö dessutom har avlopp och dagvatten sambyggt, vilket innebär att avföring följer med översvämningarna upp, och vattnet trycks alltså också upp via toaletter och golvbrunnar.
25 kommentarer
Sydsvenska hade en karta där problemen beskrevs.
Oftast rörde det sig om källaröversvämningar.
Jag tror att det inte är brist på rör som skapat problemen-utan att dessa saknar utlopp-sk bräddavlopp.
En ledning som går full kan effektivt samla vattnet till en punkt där ledningslutningen ändras.
Det som visades på bilderna är lågpunkter i vägar-där är problemet annorlunda.
Direktkopplade takavlopp utan bräddning till gatan bör förbjudas.
Fast det är klart det regnade kraftigt oxå!
Vi måste öppna våra kloaker.
Det finns rörinsatser som stoppar bakflöde! Alla som fått upp kloakvatten i källaren är nog villiga sätta in dessa!
Det var denna gång främst dagvatten som var problemet. Inte kloakvatten. Det är inte alls säkert att så många källare hade kunnat räddas av backventiler.
Det är heller inte säkert att backventiler skulle hålla emot för stort tryck. Vatten i vår källare (i byggnad byggd på 1940-talet) stod som högst en meter över källargolvet. Och det medan det steg så sägs det ha gått snabbt.
Som tur är verkade det elände som forsade upp i källare och tvättstuga bestå av bajsfritt regnvatten. En annan aspekt av ovädret var att åtminstone tele 2 hade kraftiga problem med sina fasta tjänster. Blev själv utan internet i ett dygn. Inte en personlig kris, men man undrar hur det skall gå vid en värre händelse än ett kraftigt regnfall.
(Ber om ursäkt för eventuell dubbelpostning. Det var någon form av vajsing när jag loggade in och är osäker på om det publicerades el. ej)
I Tyskland förekommer det att man har en vattenmätare på det dagvatten som går ut från en fastighet. Man får betala för regnvatten som lämnar tomten. Företag som har stora tak, tex på industrier har därför börjat med tak med växtlighet. Som gamla tiders torvvtak med taklök, fetknopp osv. Vatten hålls då kvar på taket och avdunstar till stor del. Det som rinner ner från taket gör det i jämnare takt => Ingen översvämning på grund av tillfälligt ösregn.
Det här är väl ett uttryck för att man är väldigt pigga på tillväxt men i stort sett likgiltiga för hållbarhet.
Väl formulerat.
Förtätning = framtida problem, nått för Yimbo hipstrarna att tänka på 🙂
Ofta räcker det med en gubbe som krattar bort löv som sätter igen galler, har sett en del exempel på vad lite löv ställer till med när det gäller vattenavrinning.
Genusperspektivet! Glöm inte genusperspektivet! Det går bra med en gumma också. 50/50!
Folk är nog för sysselsatta med att söka jobb.
Får väl bli lite modern och ersätta gubbe med "hen".
@Per-Åke Svensson
Du har inte följt debatten. Lars Sundberg har helt rätt – det är en medelålders vit heteroman som ligger bakom detta tilltag (liksom all annan ondska och illvillja).
Med tanke på att båda ringvägarna stod under vatten så undrar man hur man tänkte när man byggde dem. Inre (den äldsta) kan man i viss mån acceptera att den inte är helt optimerad, men den yttre (öppnades 2000) borde väl ha en avrinning och bortpumpning som fungerar?
Enligt Sydsvenskan var regnet i Malmö det värsta på 150 år och då fick väl Malmö inte ens 100 mm på ett dygn? Tillfällighet och naturlig avvikelse? Nja, det var trots allt bara 3 år sedan CPH åkte på 150 mm vilket helt missades av svensk media, så även om det (ännu) inte finns statistiska belägg, så inte blir jag överraskad om det händer igen inom något år. Lokala fetingskurar som mer eller mindre dränker ett till ytan begransat område.
150 mm i CPH år 2011
Såg en del av eländet på TV och folk beklagade sig över att SMHI ej hade gått ut med en varning.
Ser man att vägen är dold under meterdjupt vatten bör man nog stanna fordonet och ej försöka ta sig igenom oavsett om berörda myndighet har varnat eller icke.
Varför skulle det bli mer extremväder om klimatet ändras? Dettta verkar vara en myt som har upprepats så många gånger att folk tar det som en sanning, men jag har fortfarande inte hittat en logisk förklaring till att det skulle vara sant.
Högre temperatur = mer energi -> kraftigare hög och lågryck, högre vindhastighet -> extremare väder.
Noteras kan också att Skånetrafiken använde hållplatser indragna av dem själva! Exempelvis Vellinge Ängar som var angiven som indragen under hela dagen igår och bussarna skulle istället köra inom byn. Dock gjordes inte omdirigeringen av kontrakterat bussbolag. Vilket fick till följd att de resenärer som blev avsläppta på andra sidan motorvägen, med en vattenfylld viadukt emellan sig och byn fick problem! Vi såg flera som vadade genom bröstdjupt vatten! Vet inte hur många som gick omvägen på fem kilometer eller riskerade sina liv med att ta sig över motorvägen!!
Vi ringde polisen och kontaktade Vellinge kommun och Skånetrafiken via Twitter och telefon..
Tragiskt!
Skånetragikens eget uttalande på twitter idag:
Skånetrafiken (@skanetrafiken) tweetade klockan 9:56 fm on tis, sep 02, 2014:
@nouser9999 @sakerhetschefen Annan rutt bestämd och skulle användas. Fel har begåtts och vi följer upp bl.a. tråden här med trafikföretaget.
(https://twitter.com/skanetrafiken/status/506712297323364352)
@emc2
Ja så kan det gå ifall man har för många kockar. Skånetraffiken lär skötas av en uppsjö olika företag med bristfällig kommunikation mellan dem – någon säljer biljetter, något annat företag håller med tidtabeller, något tredje bemannar med "konduktörer" något fjärde kör tåget och något femte äger tåget, sen är det väl något sjätte som sköter kommunikationen med kund och något sjunde som…
Sydsvenskans karta över översvämningslarmen ger Cornu lite vatten(!) på sin kvarn. Kan det vara så att parkerna absorberat mycket regn för runt parkerna ser det inte lika illa ut?
Sysvenskans karta över översvämningslarm i Malmö
Om man nu inte vill hålla sig till anekdotisk bevisföring…
Här finns fakta om förändringen av årsnederbörd 1860-2013 från SMHI. Det finns alltså en statistiskt säkerställd ökning för riket men det sprider mycket. Men man konstatera att flera av rekordnoteringarna har infallit de sista tjugo åren.
Klimatförändringar som en konsekvens utav mänsklighetens utsläpp av co2, du måste skämta?