I media uppmärksammas idag att flera svenska knarkhandlare använder Bitcoin. Inget överraskande där och helt i linje med tidigare enkätundersökning här på bloggen om varför folk använder bitcoin. Var tredje av bloggens bitcoinanvändare säger sig använda bitcoin i kriminella syften.
De flesta bloggläsare använder förstås inte Bitcoin alls, men bland de som använder dessa ettor och nollor så var fördelningen mellan svarsalternativen jämn.
En tredjedel använder Bitcoin av ärliga syften, nämligen för att de inte kan tänka själva, utan är förblindade av en ideologi.
Varför använder du Bitcoin? |
Men resterande två tredjedelar använder Bitcoin av oädla syften. En tredjedel har Bitcoin av spekulationsskäl, för att hitta någon ännu större idiot de kan sälja dem dyrare till.
Den sista tredjedelen gör det dock av kriminella anledningar. De vill smita från skatt och Skatteverket, eller köpa eller sälja illegala saker som knark, vapen eller barnporr.
Det kan ur det perspektivet knappast vara uppseendeväckande att det nu finns flera gripna knarkhandlare i Sverige, som visat sig använda Bitcoin (Public Service/SVT).
Samtidigt är detta myndigheternas dröm. Alla bitcointransaktioner går som bekant att spåra, så polisen kan enkelt kartlägga vilka som handlar med vem och framför allt hur mycket och när. Bitcoin är ju inte heller anonymt, utan pseudonymt och det går successivt att rulla upp vem som döljer sig bakom olika pseudonymer. Eftersom enskilda Bitcoins går att spåra så kan man rent av exakt peka ut alla plånböcker som använder svarta pengar och alltså är medskyldiga till pengatvätt, finansiering av terrorism eller samarbetar med och gynnar barnpornografer. Detta går inte att göra med kontanter. Om du identifieras innehavandes någon Bitcoin som passerat genom terroristorganisationer kan du rent av få hela din ekonomi frusen med stöd av USA:s antiterrorlagar, då du bistår med finansiering av terrorism. Även grävare (eng miners), som tar avgifter för att bekräfta sina grävda Bitcoins transaktioner kan därmed bli medskyldiga till finansiering av terrorism, då deras verifikationer är själva grunden för att överföringen ska kunna ske.
Skärmdump från enkäten. |
Att folk dessutom vitt och brett på Internet medger att de använder Bitcoin och vilt propagerar för dessa ettor och nollor visar på en alldeles speciell normalbegåvning. Det är fullt rimligt att om man säger sig använda Bitcoin, så bör man uppmärksammas av myndigheterna, då minst en tredjedel alltså är kriminella, inklusive skattesmitare. Det är ju också högst tveksamt om de som bara är inne i Bitcoin för att sälja till någon större idiot kommer ta upp de vinsterna i deklarationen.
Visst används även vanliga pengar och valutor till kriminell aktivitet, men det är knappast så vanligt som att var tredje som använder svenska kronor är kriminell.
Oavsett, försöker någon övertyga dig att använda Bitcoin vill de antingen få dig att sluta tänka själv, eller så vill de få in fler i marknaden så de kan sälja dyrare (till dig) eller så vill de ha likviditet och fler användare att gömma sin kriminalitet bland. Eller så är de så urbota korkade att de erkänner att de har Bitcoin publikt på Internet, samtidigt som de för fram argumentet att de försöker smita undan skatt och myndigheter…
Tillägg: Ryssland förbjöd all användning av kryptovalutor härom dagen. Vad säger rysskramarna i läsekretsen om det? Ryssland är ju enligt er alltid ett föregångsland och har rätt i allt de gör.
142 kommentarer
En oärligare undersökning får man leta efter.
Enda alternativen var : Är du dum, är du kriminell eller är du korkad?
Kanske därför endast drygt 1000 av Cornus många läsare kunde svara på detta…
Bye!
Vad är det för oärligt med det. Innebörden av alternativen angavs tydligt.
Nu svarade ju 86% på ett fjärde alternativ.
Dessvärre så verkar det finnas rätt ont om undersökningar om hur bitcoin används så man får nog leta efter "ärligare" undersökningar också…
Exakt. Om man dessutom skulle ge alternativet "fluff, My Little Pony, vita moln och förbättra världen" (egentligen ideologi-alternativet alltså), så skulle folk svara det. Nu är undersökningen representativ, då konsekvenserna av alternativen tydliggjordes uttryckligen.
Teknikfetischisterna hamnar ju för övrigt under ideologi – "använder bitcoin pga tekniknaivistisk ideologi".
Många handlar med kontanter för att i någon mening vara anonym. Det är i alla fall betydligt svårare att veta vem det var som, t.ex. köpte spännande latex-leksaker. På nätet finns det inte någon direkt annan motsvarighet till kontanter. Utom möjligtvis bitcoin som, om du inte faller under kategorin korkad, erbjuder en någorlunda hög grad av anonymitet.
Nu använder jag inte bitcoin, men om jag hade gjort det hade det varit på grund av anonymitet. Du ska inte veta vilka böcker jag köper från timbro!
Kan man köpa böcker av Timbro för bitcoin?
Ska jag tolka det så att US dollar kontant är bättre än bitcoin för kriminella.
Volymmässigt är dollarn klart överlägen om man ser det internationellt.
Spårbarhet utanför USA är så gott som obefintlig dessutom.
Jupp.
Om man leker med tanken att alla kriminella globalt skulle överge dollarn skulle det bli intressant på valutamarknaden.
Det hände en hel del intressant med en del valutor närEuron infördes vill jag minnas.
@Anders Ryden
Jag antar att större delen av kriminell användning av USD sker med kontanter och som bekant är kontanter en mindre del av penningmängden. Dessutom så är ju bara en liten del av kontantanvändningen kriminell – skall man uppskatta från tusenlappar på vift så är det kanske 1% av totala penningmängden.
Det är Skatteverket som är kriminellt! Den anfaller människor med våld för att råna dem på deras pengar. Det är sunt att undvika bli våldsoffer för den grova organiserade kriminalitet som staten bedriver mot medborgarna och som förstör samhället. Det har inget med "ideologi" att göra, det är konkret uppenbar fakta vem det är som tar till våld mot andra för att råna dem. Bitcoin är ett helt och hållet ömsesidigt frivilligt samarbete mellan människor som vill leva i fred från statens våld mot samhället.
Så svarade du "kriminell" eller "ideologi" på enkäten?
Jag svarade inte på enkäten.
Och angående ditt bl.inda fanatiska hat mot ryska folket så brukar jag bara påminna om fakta att Ryssland efter socialismens kollaps har varit extremt mycket fredligare militärt och utrikespolitiskt än USA och att deras försiktiga upprustning nu på senare år är pytteliten jämfört med USA:s extremt kraftiga upprustning EFTER Sovjets fall. Vidare bekämpar Ryssland terrorister medan USA stödjer dem och gynnar dem, liksom ett större antal brutala diktatorer. Ryssland bedriver heller inte koncentraationsläger och folk i Ryssland har fortfarande rätt till rättegång, något som USA har avskaffat. Vidare så bedriver inte Ryssland en ekonomiskt ansvarslös politik på snabb marsch mot hyperinflation och statsbankrutt.
Ryska staten är en stat och stat betyder att med våld plundra människor. Men Ryssland är en mycket mindre skadlig stat än vad USA-staten är.
@Cornu
Skillnaden mellan "kriminell" och "ideologi" kan vara såpass liten att den beror på vem du frågar. Konceptet kriminell bygger ju på att man begår en handling som är belagd med straff och vem som har rätt att utkräva detta straff kan man ha olika uppfattning om.
@Kapitalist
Du missar dock att ryska staten är ganska dålig på att skydda folk från att bli plundrade av andra (som av t.ex. ryska poliser). I ett korrupt system är rätten till rättegång något som man kan ifrågasätta vikten av – för att man skall ha någon nytta av en rättegång så bör den ju vara rättvis.
Med påståendet att skatteverket är kriminella så antar jag att du föreställer dig någon som har rätt att straffa dem för deras övergrepp? Jag antar att dessa inte har kapacitet att verkställa straffet (vad nu det är för straff).
Om man bortser från ryssarnas hänsynlösa behandling av sina egna medborgare är "fredligare än USA" ändå ett jävligt efterblivet pseudoargument.
"Hej, köp min hamburgare, den är godare än bajs".
"Hej, skaffa aids, det är snällare än ebola".
"Hej, anställ mig, jag är smartare än Reagan".
"Killen bör frikännas, han har mördat färre än Hitler".
Ryska staten driver dessutom visst koncentrationsläger:
Som Babitsky sa om Chernokozovo:
"Everything that we read about concentration camps of the Stalin period, all that we know about the German camps, all this is present there."
Alla som tror att Kapitalist är god räcker upp en hand!
Kuckeliku,
är det inte lite under din intellektuella kapacitet att kategorisera människor som antingen onda eller goda?
Jag skulle vilja besvara din fråga med att det som verkar vara utmärkande för Kapitalist är att han är väldigt kategorisk. Människor som är tvärsäkra kan ibland begå handlingar som kan kategoriseras som onda. Risken att mindre tvärsäkra människor ska göra det är nog mindre.
Sammantaget tror jag inte att Kapitalist "är ond". Antagligen inte "god" heller.
@Richard Bandler
Ahh, så det är så man skall tolka frågan. Efter Ben Dover's utlägg om hamburgare trodde jag att Kuckeliku övervägde kanibalistiska frågeställningar…
@Anonym
Haha, du har rätt jag var lite snabb i min tolkning. Det kanske är en smakfråga.
Det är ganska meningslöst att fortsätta en sådan här diskussion utan att gå in på frågan om vad som är gott och vad som är ont, vilket dock är ett alldeles för komplext och svårt ämne för den här tråden.
Kapitalist vet vad han anser är ont men kan alldeles säkert inte förmedla ett intelligent tänkande kring vad som är gott. Han är en sådan som "vet alltings pris och ingentings värde", eller snarare inte förmår se någon skillnad mellan pris och värde, eller kramar priser för att han inte finner några andra ”värden” än dem marknaden bestämmer.
Gör man dåliga saker bör man klassificeras som ond. Kapitalist har troligen mer än skattesmitande på sitt samvete. Inte minst en destruktiv retorik som han ägnar dagarna åt att predika på ett okänt antal ställen. Om man missionerar destruktiva idéer och inte är mottaglig för information kan man klassificeras som ond.
Men jag klassificerade inte den här gången uttryckligen Kapitalist som ond. Jag ville bara poängtera att han inte är att betrakta som god, vilket också är en ganska allvarlig anklagelse, i synnerhet mot någon som ägnar sig åt missionerande verksamhet.
"Bör man vara god (moralisk)?" är förvisso en fråga filosofer ibland ställer sig och den är svår nog att besvara om man inte ens på ett trovärdigt sätt kan precisera innebörden i gott och ont.
Vi kanske kan summera det med att han är lite pantad?
alag2014-01-06 18:52
Jag har hittat en stor felkälla gällande dina omröstningar. Jag rapporterar den för att få rättvisa och korrekta omröstningar i framtiden. Jag lyckades rösta 10+ ggr på "Sälja dyrare till en greater fool – spekulation". Det verkar som om det finns en stor säkerhetslucka som gör att man kan rösta hur många gånger som man själv önskar och på vilket alternativ man önskar om man använder TOR-Browsern. Hoppas att denna information kan hjälpa dig!
Du behöver inte tacka mig!
Cornucopia?2014-01-06 19:41
Så vad du säger, alag, är att du manipulerat undersökningen för att minska andelen kriminella och barnpornografer som nyttjar bitcoin?
alag2014-01-06 19:52
Nu har jag höjt upp det alternativet så….. är nu nöjd?
…..
Du kanske borde jobba på din trovärdighet om du ska utmåla folk som knarkare och pedofiler. Det är ju ganska grova påhopp, man borde vill ju att statistiken ska stämma!! Men inte du inte !!!
Plusett.nu har täppt till det hålet, så enkäterna är relevanta.
Hahaha troligt
Fixen är enkel. Om du inte accepterar cookies kan du inte rösta, dvs en specifik cookie måste vara satt. Därmed kan du bara rösta en gång, om du inte manuellt går in och raderar cookies efter att ha röstat, vilket blir rätt tidskrävande och omständigt.
Hur jag vet det är att jag röstade ända in i slutet!!
Men nästa gång ska jag ha med ett alternativ, "jag är en barnslig omogen barnrumpa", som är specifikt avsett för dig, alag.
Ja eller ha en sjysst omröstning, allvarligt det var ju ganska grova påhopp, jag kunde inte låta dig slippa undan.
Varför ska jag vara schysst mot puckon som dig?
Det var för att spara dig från att skämma ut dig
Ditt barnsliga infantila beteende säger en hel del om vilka som använder och förespråkar Bitcoin.
Vad kallar man någon som sitter och röstar igen och igen på en Internetenkät?
Jag kan inte bestämma mig mellan "haverist", "patetisk", "ensam" eller "barnslig".
Vad kallar man någon som skriver hat-blogginlägg efter hat-blogginlägg om bitcoin? Att utmåla bitcoinanvändare som pedofiler….. faan höj standarden lite. Jag har tidigare tyckt att dina blogginlägg om bitcoin har varit lite charmiga då de är så verklighetsflyktiga. Men att utmåla oss som pedofiler där där slutade det vara roligt. Det är ett väldigt grovt brott och du borde ha bättre förstånd, punkt slut!
Nej, jag utmålar en tredjedel av er som "skattesmitare, knarkhandlare, vapenhandlare eller barnpornografer".
Att du triggar på pedofil, som jag inte ens nämnt, säger en hel del om dig. Tog du åt dig kanske?
du verkar ju veta vad skillnaden är så det kanske säger en hel del om dig….
Faktum är att du medger följande om dig själv, alag.
1. Du använder Tor, dvs du anser att du har något att dölja
2. Du reagerar på pedofili, men inte på knark, vapen, eller skattesmitning.
Rimligtvis innebär det att du sysslar med knark, vapen eller skattesmitning.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Här vill jag inflika, helt apropå, att man kan fråga sig varför Arthur C Clarke bodde på Filippinerna.
skit samma jag installerade tor för att kunna rösta så många gånger som jag önskade, det är min enda anledning. Du får utmåla mig som vad du vill, jag bryr mig inte.
Att Ryssland men inte Sverige förbjuder bitcoin visar återigen att Ryssland är ett föregångsland jämfört med Sverige. Också före med att kriminalisera homosexpropaganda riktad mot barn.
Förekomst av homosexualitet är normalt. Att vara homosexuell är onormalt.
Vad det nu har med Bitcoin att göra? Här du homofob?
Du kanske tror att man kan informeras till att bli homosexuell eller att du kan smittas av homosexualitet. Eller så tycker du att du är så snygg att du tror att alla homosexuella vill ha sex med dig.
Stämmer naturligtvis att det är onormalt att vara homosexuell, så länge de flesta är hetero.
Det är också onormalt att vara blond. Ska vi förbjuda blont hår i TV-reklam för den sakens skull, eller ska vi ge blonda människor samma rätt att synas och höras som alla andra, fastän deras blonda hår är jävligt onormalt?
@cornu. Det var ditt "tillägg" som utlöste mitt skrivande. Fråga 2. Tror inte jag är "homofob", men ordet har ju ungefär samma relevans som när en kulturmarxist säger "rasist" när någon inte underkastar sig kulturmarxistens åsikt.
@Ben Dover. Ja Ben, det är korrekt som du resonerar, och jag förutsätter att du talar om Israel. Om vi övergår till etniska svenskar så är blond hårfärg den vanligaste bland de unga.
Och kanske avslöjade du med ditt svar ditt sanna jag? När globalismen är fullständig och svenskarna inte längre har ett eget land, så kommer blond hårfärg anses onormal och icke onskvärd på samma sätt som blonda sorteras bort som programledare hos SvT.
Det är onormal att handla eller att ha BitCoin. Ska BitCoin förbjudas pga detta?
Behöves inte förbjudas. Shitcoin kommer självdö inom ett par år. Nej inga källor har jag utan det är bara min personliga gissning som jag inte kan presentera belägg för.
@RB:
Du verkar vara mer än lovligt snedhyvlad.
a) Jag talar inte om Israel, jag talar om Ryssland.
b) Snacket om "mitt sanna jag" kan du stoppa upp samma väg som din pojkvän brukar ta – sånt skit är bara insinuant moffesnack.
@Ben Dover. Känns det så svårt att bli ägd att Arschinvektiven är allt som återstår?
Jag njuter……
RB – Folkhemsfundamentalist enligt Cornus terminologi.
Du menar att du "ägde" mig genom att helt otippat blanda in Israel samt svamla om "mitt rätta jag"? Ja verkligen.
Hej cornucopia,
hur spårar myndigheterna off-chain transaktionerna som nästan all den svarta handeln sysslar med? Som jag förstår det kan man bara spåra on-chain transaktionerna. Om man inte har tillgång till servrarna handeln pågår på då..
Använder man "bitcoin" off-chain så använder man inte bitcoin, då använder man ett banksystem. Då faller hela vitsen med Bitcoin, "banken" (som är helt illegal) kan skapa bitcoin ur inget, försnilla bitcoin, stänga ner och sno alla äkta bitcoins deponerade etc.
@Cornu
Å andra sidan har du ju i tidigare artikel påpekat att skalningen av bitcoin tenderar att göra att gemene man blir beroende på en mer centraliserad hantering av verifiering av transaktioner.
Det är nog inte som du gör sken av att det rör sig om en bank a-la-FRB-systemet utan en bank som utgör clearing-funktion. Jag föreställer mig att man istf att anlita miner-kollektivet för att förhindra double spending så anlitar man domedag bank och inkasso för detta (folk kan tänkas vara mindre benägna att ens försöka double spending eller lura någon när DBoI sköter rättsskipningen).
Cornu passar på att vara lite kaxig nu när bitcoin har fallit senaste dagarna. Han har visst glömt att det knappt gått några månader sedan knarkmyntfoten sprack och bitcoin föll från $140 till $100.
Sedan att 1/3 använder bitcoin till att köpa knark är väl inget märkligt när bitcoin är bra för det och 1/3 av alla gymnasister brukar cannabis. Hur många av läsarna använder fiatvaluta för att köpa den farligaste drogen av de alla, alkohol?
http://thedailyblog.co.nz/wp-content/uploads/2013/10/PIIS0140673610614626.gr4_.lrg_.jpg
@whatever
Hade varit stilfullt ifall du angav källa istället för att bara referera till en bild ryckt ur sitt sammanhang. Vad menas egentligen med "Drug-specific impairment of mental functioning"? Mentala kapaciteten nedsätts i mitt tycke ganska rejält av cannabis. Vad menas med "Family adversities", "Loss of relationships"? Det är väl ganska vanligt att man smyger mer med att man använder andra droger än alkohol, nikotin och koffein – det kan ju ha en viss inverkan på hur det går med relationer och familjen.
Men vad ÄR det här för defekt argumentation? Först är ryssen snäll för att just han inte råkat invadera Afghanistan (åtminstone inte nu senast) och nu är Bitcoin bra för att man kan köpa EN ANNAN drog än den mest utbredda?
Kom igen nu för fan.
Listan är från: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673607604644
Det är gjord av flertalet experter lett av David Nutt som nyligen var i Sverige och höll ett föredrag:
http://www.youtube.com/watch?v=mDo09IBVHZw
Summerar man vetenskapen är det rätt osannolikt att cannabis permanent sänker den mentala kapaciteten hos vuxna. Här är en bra sammanställning:
http://nymnchen.blogspot.de/2014/01/kognition-och-cannabis.html
Haschtomten som postar haschpropaganda kan inte ens göra inlägg på rätt ställe. Case in point, så att säga.
Tag varning, ungdomar – man blir riktigt korkad av brass. Dessutom blir man impotent, har jag hört.
Ben Dover, du är min idol när du virar söderhipsters runt telefonstolpar och ber homofober bereda plats baktill bredvid pojkvännens extremiteter, det är fantastiskt att läsa och föreställa sig. Du är också ruskigt bildad på många områden. Jag får dock en känsla av att biologi och kemi inte är din starka sida?
Jag vore slösaktig med min tid om jag gav mig in på att diskutera kombinationen kemi, biologi och lagstiftning med svenskar, men jag måste poängtera att du är minst lika kategorisk och klipsk i vissa inlägg som herr Kapitalist.
@rahleigh att beblanda sig med karaktärsmord är väl ett tecken på avsaknad av argumentationsförmåga?
Bentover: Fint med ad hominem, antar det behövs när man som alkoholist får höra att dagens ungdomar tackar nej till samma skitdrog. Eller så är det helt enkelt att så att alkoholen faktiskt förstört dina hjärnceller då alkohol till skillnad från hasch faktiskt skadar hjärnan på vuxna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Long-term_effects_of_alcohol#Brain
Fortsätt du dricka ditt lösningsmedel som förstör både din hjärna och lever och låtsas som att det är de andra som förstör sin hjärna. Och när folk kommer mer vetenskap svara med ad hominem. För tyvärr är det enda du kan göra som addict med förstörd hjärna.
@whatever
Jag avser givetvis mentala kapaciteten när man använder canabis och inte mentala kapaciteten när man inte längre använder canabis.
För övrigt ser jag liksom inte problemet – jag har använt fiat-pengar till att köpa ALLA mina droger (bortsett från fall då jag blivit bjuden – nåväl tjänster-gentjänster-ekonomi är inte fiat-baserad iofs).
@whatever
"Det finns inget mer skrämmande än okunnighet i handling." – Goethe. Jag tycker att det citatet beskriver Ben Dover ypperligt. Droger för de här herrarna är en enkelriktade gata. Det är deras rätt att bestämma över din kropp och inte din rätt att bestämma över deras. Självklart ska du äga din egen kropp, vilket borde vara en mänsklig rättighet!
Jag ska tillägga att jag aldrig provat någon av de icke kulturellt accepterade drogerna. Men jag tycker att det är synd att de droger som är bland de mest destruktiva för den mänskliga organismen är de som har favoriseras. Som alkohol och socker mm.
Karaktärsmord och förolämpningar utför man så klart för att det är roligt.
Huruvida hasch är farligt eller inte har egentligen ingen som helst aning om, men jag har provat det nån gång i min ungdom och det var ju förjävla tråkigt. Och dessutom ineffektivt, man kände ju bara av det i typ 45 min.
Men visst, det är i alla fall lite konstigt att man ska kunna åka in på typ 10 år för narkotikabrott medan man kan placera nån i rullstol för gott med ett baseballträ och säkert komma undan med halva den tiden.
Och ja, såväl alkohol som tobaksrökning är ju bevisat farligt. Men det blir lite löjligt när dolk argumenterar för cannabislegalisering med att andra saker minsann OCKSÅ är dåliga.
Ben Dover, det är ju bara att konstatera att när bitcoinanvändare försvarar hasch så bekräftar det bilden att bitcoinanvändare använder "valutan" till olagliga aktiviteter.
Fast Bitcoin-hypen är väl bara ytterligare en variation på det gamla goda internet-evangeliet?
Ända sen 1999 har man, av unga passionerade män, hört nån variant på temat att internetär så komplext, stort och okontrollerbart att det ligger utanför lagstiftares händer/domäner, och att internet därför skulle kunna bli nån slags ultraliberal lekstuga som finns överallt och ingenstans, samtidigt. Som exempel hävdade en kille på min studentkorridor sådär ca 1999 att fysisk transport av varor överhuvudtaget var helt omodernt och ute – med hjälp av internet skulle man så klart kunna tillverka vadsomhelst varsomhelst, så det enda som numera var värt nåt var teknisk kunskap och idéer. En slags globalisering in extremo, med andra ord. Det enda nya i sammanhanget är Bitcoin-tekniken.
Den argumentationen inbegriper ju såväl tekniknaivism som ideologi samt, implicit, att man använder Bitcoin till olagligheter. Ett slags idioternas hat-trick, med andra ord.
@Ben Dover
Motsvarande sak har jag hört sägas om alkohol – att vissa anser att en drog är "tråkig" är en ganska lam anledning till att förbjuda den. Man bör nog faktiskt se till vilken skada drogen orsakar på den som brukar den och på omgivningen för att bedöma rimligheten och proportionen i lagstiftningen. Man bör givetvis också se till skadan drogen gör när det gäller att låta hjälpa folk som vill sluta (just här tycks svensk narkotikapolitik fallerat rätt rejält).
Det förefaller rätt orimligt att man skall ta till brösttoner mot innehav av de droger som bedöms utgöra tämligen liten skada på samhället. De skador som drabbar brukaren bör rimligen bara utgöra grund för hur drogen får säljas (och ja vi har restriktioner på hur tobak och alkohol får säljas).
Å andra sidan när det gäller skadan för andra så kan man ju betrakta att brukaren har visst ansvar för endel av skadorna – så det håller kanske inte att helt basera reglerna på det.
Det är naturligtvis ganska orimligt att inte sätta straffen för olika brott i proportion till vilken skada de orsakar offret. Ur den synvinkeln så är argumenteringen för legalisering inte helt off då man i praktiken kräver att straffskalan ställs i proportion till skadan – man kan givetvis vända argumentationen och hävda att man borde förbjuda alkohol och tobak (men ändå så blir det nog svårt att motivera straffskalan).
Vad bitcoin kommer göra är att bända bort klåfingriga fingrar som dina Cornucopia?. Du inser säkert själv att det är omöjligt att bygga ett samhälle som inte bygger på fri vilja med bitcoin eller någon annan kryptovaluta. Det är nog det som skrämmer dig! Den kommer lösa problem som "Evig tillväxt i en ändlig värld?" som du inte har en aning om hur man ska lösa.
@Cornu
Och vad säger det om folk som inte använder bitcoins? Vad säger det om de som förespråkade legalisering av homosexualitet? Man kan faktiskt ha åsikter om vad som borde vara lagligt eller inte utan att för den sakens skull syssla med olagligheter.
Man kan gott förbjuda alkohol med. Fyller ingen funktion.
" omöjligt att bygga ett samhälle som inte bygger på fri vilja med bitcoin eller någon annan kryptovaluta"
Öh, va, alag. Har du rökt på nu igen? Titta runt dig, så ser du ett samhälle byggt på fri vilja utan bitcoin. Verkar långt från omöjligt.
@alag
Kryptovalutor tillför egentligen inget nytt som gör någon egentlig skillnad. Staten som koncept kommer bestå och ett bygge av ett samhälle som inte involverar att staten utövar tvång på medborgarna är nog en vanföreställning hos dig.
Att du dessutom verkar tro på en "evig tillväxt i en ändlig värld" är ett annat tecken på en vanföreställning. Har du funderat på hur något kan evigt växa när det finns gränser på hur mycket det kan växa? Det är förvisso möjligt, men nog inte förenligt med vad de flesta inbegriper i konceptet "evig tillväxt".
@Cornu
Varför skall man förbjuda saker för att det inte fyller någon "funktion"? Och vem är det som skall avgöra vad som är en "funktion"? Jag tycker alkohol fyller en "funktion". Med ditt resonemang bör man kunna förbjuda homosexualitet eftersom det inte fyller någon "funktion").
Det rimliga tycker jag är att man inte kriminaliserar saker förrän de utgör viss skada för något offer. NB att bara för att något inte är brottsligt kan du ändå ställas till ansvar för den skada du orsakar i form av skadestånd.
Precis. Rohypnol fyllde en funktion för mig, utan det hade jag aldrig kunnat bli av med oskulden… He he.
Nämen skämt åsido:
Motsvarande sak har jag hört sägas om alkohol…etc – långt jävla inlägg
Ja? Du skjuter bredvid målet här.
Min poäng var att man argumenterar för en drog genom att peka på att en annan är dålig. Det säger ju inte ett piss om huruvida cannabis är bra eller dåligt, och därför är det ett mongoargument.
Vidare:
Sen har jag egentligen ingen uppfattning om huruvida cannabis är så farligt att det bör vara förbjudet, det ligger inte på min topp-100 lista av brännande samhällsfrågor och jag har heller inte något personligt intresse av cannabis. Så jag har ingen uppfattning i den frågan.
När det gäller de lagliga drogernas skadlighet i allmänhet så är det en komplex fråga. Vården är skattefiansierad, så man ligger andra till last antingen man super eller knarkar sönder sig. Hade man haft privata vårdalternativ så hade de förmodligen betackat sig för att försäkra drogmissbrukare, så det problemet löses inte i ett ultraliberalt samhälle där alla betalar sina egna kostnader heller – knarkarna kommer att fortsätta att ligga andra till last genom sitt drogberoende. De kommer inte att lägga sig ner och dö i frånvaron av allmänfinansierat metadon eller whatever, vilket liberaler ofta verkar tro.
Därmed ser jag nog att alla samhällen kommer att ha en reglering av droger.
Förresten, he he:
Vad bitcoin kommer göra är att bända bort klåfingriga fingrar som dina Cornucopia?. Du inser säkert själv att det är omöjligt att bygga ett samhälle som inte bygger på fri vilja med bitcoin eller någon annan kryptovaluta. Det är nog det som skrämmer dig!
För att citera mig själv från tidigare:
Fast Bitcoin-hypen är väl bara ytterligare en variation på det gamla goda internet-evangeliet?
@ Cornu, nej det jag ser är inget fritt samhälle. Tyvärr är det jag ser: Socialism.
Anonym, (jag tror) att ett samhälle vars fundament vilar på en sund valuta kommmer se mycket annorlunda ut mot det vi har idag. Vilja till att delta och tillföra det samhället kommer vara den största drivkraften. Jag har mycket svårt att se hur stora stater skulle gynnas, och kommer likt dinosaurierna dö ut eller anpassa sig till nya mer fredliga former. Det kommer vara en modern form av ett Laissez-faire samhälle, vilket historiskt har visat sig fungera.
@Ben Dover Bitcoin är bara ett Internet för alla typer av tjänster som kräver tilltro över Internet.
@alag:
Det kommer vara en modern form av ett Laissez-faire samhälle, vilket historiskt har visat sig fungera.
Närdå? Källa tack.
Bitcoin är bara ett Internet för alla typer av tjänster som kräver tilltro över Internet.
Nu förstår jag ärligt talat inte vad du menar. Jag får erkänna att jag inte är särskilt insatt, men så länge BTC utväxlas på internet, som till stor del består av en infrastruktur som existerar på grund av eller med tillstånd av stater, så tror jag det är naivt att tro att stater inte kan blanda sig i. I slutänden kan de ju bara klippa av kablarna om problemet blir för stort.
@ Ben Dover, tidigat Amerika före 1819 och även senare tills statenten växt till ohållbara dimentioner (som efter 1929). Jag har väl inga bra länkar på rak arm. Jag skatteproducerar så du får vänta till senare om du är mer intresserad.
Staten har i Internets fall varit en bromsande faktor. Självklart kan de klippa av kabeln om de så önskar, men priset för dem blir att de tvingas visa sitt rätta ansikte.
@Ben Dover
Jag har förstått att folks frihet inte står så högt på din 100-toplista så det är väl ganska väntat att du inte stör dig så mycket på att man inskränker folks frihet inom områden som inte intresserar dig.
När det gäller skador på andra så föreställer jag mig att vårdkostnader (utöver det normala) utgör just skador på andra. Därmed bör detta räknas in när man bedömer hur pass allvarligt ett "brott" är.
Sverige var mer eller mindre ett Laissez-faire samhälle innan socialisterna sålde in tanken att det fanns gratis ost att hämta i råttfällan. Nyaste påfundet är Medborgarlön tror jag.
@alag
Historien visar ju att oavsett "sund" eller "osund" (vad nu det betyder) valuta så har stater varit ett alltid närvarande fenomen. Föreställningen att bitcoin skulle göra staten obsolet och dö ut är och förblir en föreställning.
Ben Dover, tidigat Amerika före 1819 och även senare tills statenten växt till ohållbara dimentioner (som efter 1929). Jag har väl inga bra länkar på rak arm. Jag skatteproducerar så du får vänta till senare om du är mer intresserad.
Här får du nog bestämma dig lite grann, menar du amerika fram till 1819 eller 1929? De två alternativen överlappar ju varandra.
Sen kan man ju fråga sig hur relevant det tidiga Amerika är visavi ett modernt samhälle, på den tiden fanns det ju en massa gratisresurser att dela ut till kreti och pleti eftersom indianerna inte räknades. Men du kanske förutser att vi ska kolonisera rymden?
Samt även att ekonomin på den tiden var delvis byggd på slaveri, etc.
Det ska bli intressant att höra dig förklara hur det amerikanska negerslaveriet kan tänkas gå ihop med ett smakligt laissez-faire-system. Men det är ingen fara – nu har vi visserligen inga bomullsplantage i Sverige, men vi kan säkert hitta en torvmosse där du och din familj kan kedjas fast, piskas, våldtas och i allmänhet slita ont i ditt idealsamhälle.
@Anonym:
Jag har förstått att folks frihet inte står så högt på din 100-toplista så det är väl ganska väntat att du inte stör dig så mycket på att man inskränker folks frihet inom områden som inte intresserar dig.
Nu är du inte lite tramsig. "Frihet" står visst högt på agendan för mig, men kanske inte samma sorts frihet som du avser. Det är meningslöst att debattera "frihet" om man inte samtidigt definierar vad man menar med begreppet, eller hur man avser att nå dit.
När det gäller skador på andra så föreställer jag mig att vårdkostnader (utöver det normala) utgör just skador på andra. Därmed bör detta räknas in när man bedömer hur pass allvarligt ett "brott" är.
Missbrukare kommer att fortsätta missbruka och därmed externalisera sina kostnader. Vården är ett exempel, men de kommer nog att fortsätta stjäla för att finansiera sitt missbruk vilket innebär påverkan på enskilda medborgare, rättsväsende, etc. Eller fortsätta köra ihjäl folk fulla, eller whatever.
Som sagt, vid ett skifte i samhällssystem så tror iaf jag att missbrukarna kommer att köra business as usual. Det ligger liksom i begreppet missbrukare att hålla på så där. Jag tror inte att en liberalisering löser särskilt många problem.
@Ben Dover, Laissez-faire är inte svart eller vitt… det är mer eller mindre. Att slavhandel skulle ha något med Laissez-faire vänder jag mig emot. Låter snarare som det saknades lagar som upprätthåller en idivids rätt att äga sina egen kropp. Vi har ju fortfarande samma problem idag. Halva min kropps arbete ägs ju inte av mig… är det slavarbet – självklart!
Anonym. Statens viktigaste vapen är dess valuta, och tar du det ifrån staten så kommer den utan tvekan börja dö, är den klok så anpassar den sig. Bitcoin är mer än bara valutadelen, du kan börja bygga autonoma stater, och om det finns en efterfrågan efter det så kommer stater finnas kvar i framtiden.
@alag.
Jag kan bara bemöta ditt inlägg med en axelryckning. Det var du som hävdade bra historiska exempel, fast nu kan du inte komma med några utan en massa förbehåll.
Jag kan fortsätta räkna upp dåliga saker, så kan du fortsätta komma med en massa förbehåll.
Typ "USA före 1819, fast inte en monarki, och utan slaveri, och med allmän rösträtt, och med ditten men utan datten, osv etc."
Trovärdigt?
Sen kan du yra om "skatteslaveri" allt du vill – ett samhälle som sanktionerat att man håller människor i totalt, livslångt slaveri utlämnat åt en privatpersons godtycke är typ 1000 gånger ondare än ett samhälle som tar en del av din lön i skatt.
Är det inte också ganska festligt inkonsekvent att hävda att "staten har varit en bromsande faktor på internets utveckling" när det i själva verket var de som uppfann hela skiten?
Och ändå som sagt – kan de bromsa utvecklingen så kan de ju förmodligen stoppa den. Och med det den där drömmen om nåt slags libertarianskt Narnia i den virtuella världen.
@alag:
Nästa fråga är så klart:
På vad baserar du din (som det verkar, väldigt absoluta) rättsuppfattning om vilka friheter som är viktiga? Varför är rätten till sin egen kropp någonting o-brytbart och högprioriterat t ex. Du verkar ju inte basera det hela på empiri eftersom du inte när det kom till kritan kunde ge några vidare bra historiska exempel.
Så, varifrån kommer dina rättigheter och skyldigheter? Bibeln? Det kommunistiska manifestet? Vad?
@Ben Dover, jag är ganska övertygad om att även bitcoin ett ägg från det militära. Men jag vet inte om jag når fram till dig. Ett Laissez-faire samhälle har antagligen ett väl fungerande försvar.Troligen mer välfungerande än det vi ser i Sverige idag som fungerar lika sovjetdåligt som allt annat i vårt samhälle. Det är mer troligt att folk skulle spendera sina pengar på ett bra försvar framför rondellstatyer och en simhall till varje invånare.
Min rättsuppfattning är väldigt fundamental och bygger på naturlig rättvisa, alltså kommer grunden från Locke, Hegel och Jefferson bland andra.
@Ben Dover
Utifrån ditt resonemang verkar det som sagt att din inställning till vikten av att legalisera cannabis verkar vara nedprioriterat med motiveringen att du inte använder det och därmed underförstått en frihet som inte är så prioriterad. Om det beror på att vi har olika syn på frihet eller om det beror på just denna observation kan jag låta vara osagt.
När det gäller externalisering av kostnaderna så ja det är alltså frågan om skada för annan än brukaren – jag utgår lite från att den bedömning av skador som samanställde faktiskt klassificerar sådana skador som just skador på andra.
Det är rimligt att ett beteende som är skadligt för andra (i viss omfattning) också skall vara straffbara och att straffet skall stå i proportion till vilken skada det utgör. Sen kan man ju givetvis ta viss hänsyn till att vissa av dessa skador är betingade andra beteenden som i sig är straffbara.
@alag
Dumheter, statens viktigaste vapen är våldmonopolet – har alltid varit och kommer alltid förbli. Ser inte riktigt poängen med att hänga upp sig på valutan. Den ändrar ingenting: valutor har kommit och gått; det har förvisso även stater, men det har alltid dykt upp nya stater där gamla försvunnit.
"Give me control of a nation's money
and I care not who makes the laws."
Anonym, våldmonopolet är viktigt också. Men du kan inte upprätthålla ett våldmonopol utan att kunna finansiera det. Egentligen är det en diskussion om vad som kommer först, hönan eller ägget.
@alag:
Ett Laissez-faire samhälle har antagligen ett väl fungerande försvar.Troligen mer välfungerande än det vi ser i Sverige idag som fungerar lika sovjetdåligt som allt annat i vårt samhälle. Det är mer troligt att folk skulle spendera sina pengar på ett bra försvar framför rondellstatyer och en simhall till varje invånare.
Jaha, då är det väl upp till dig att bevisa det då. Historiska exempel gick ju inget vidare, så försök med nåt annat. Annars blir det ju bara pojkrumsfantasier av det.
@Anonym
Utifrån ditt resonemang verkar det som sagt att din inställning till vikten av att legalisera cannabis verkar vara nedprioriterat med motiveringen att du inte använder det och därmed underförstått en frihet som inte är så prioriterad. Om det beror på att vi har olika syn på frihet eller om det beror på just denna observation kan jag låta vara osagt.
Nej, det är för att du läser så jävla slarvigt. Så här skrev jag tidigare:
Sen har jag egentligen ingen uppfattning om huruvida cannabis är så farligt att det bör vara förbjudet, det ligger inte på min topp-100 lista av brännande samhällsfrågor och jag har heller inte något personligt intresse av cannabis. Så jag har ingen uppfattning i den frågan.
"och".
Rent grammatiskt brukar man använda det ordet för att sammanbinda t ex två substantiv som är skilda från varandra. Du har uppenbarligen blandat ihop det med ett orsakssamband, som betecknas med t ed "därför".
Om vi ska bli på det klara här så är det alltså så att:
-Jag inte anser att legalisering av cannabis är en viktig politisk fråga,
OCH
-Jag har inte heller något personligt intresse av cannabis
DÄRFÖR (dvs av BÅDA ovanstående skäl)
-är jag inte särskilt intresserad av frågan eller särskilt påläst.
Tydligt?
@Anonym:
Tillägg:
Det är rimligt att ett beteende som är skadligt för andra (i viss omfattning) också skall vara straffbara och att straffet skall stå i proportion till vilken skada det utgör. Sen kan man ju givetvis ta viss hänsyn till att vissa av dessa skador är betingade andra beteenden som i sig är straffbara.
Det där är ju inte ett särskilt stringent resonemang, som dessutom skulle kunna användas för att motivera de höga straffsatser vi har idag. Ett kilo heroin som nån inneharmed avsikt att sälja innebär säkert ettusen doser som var och en måste finansieras genom tusentals inbrott, rån, stölder etc – och på det sättet torde det ju betinga ett mycket högt straffvärde.
Har inget svar på frågan mer än att den som påstår sig ha ett enkelt svar på frågan uppenbarligen är en lögnare av de skäl jag tidigare uppgav – missbruk är missbruk oavsett vilket samhälle man har.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ben Dover är det ens önskvärt att ha lagar som straffar individer utan att det finns något offer med i bilden? De här tusentals "inbrott, rån, stölder etc" är ju en funktion av att dessa substanser är olagliga av någon anledning och gör dem både dyra och dessutom onödigt farliga att använda.
Ben Dover är det ens önskvärt att ha lagar som straffar individer utan att det finns något offer med i bilden? De här tusentals "inbrott, rån, stölder etc" är ju en funktion av att dessa substanser är olagliga av någon anledning och gör dem både dyra och dessutom onödigt farliga att använda.
Såvitt jag vet lagbrotten det en följd av att folk är missbrukare och behöver de där grejerna för att inte må skit, oavsett om de är lagliga/olagliga.
Det behovet upphör inte för att knark blir lagligt. Alkohol ÄR en laglig drog (huruvida den är billig kan vi diskutera) men häromdagen var det väl nån sosse som snattade whisky för att han (enligt hans utsago) var alkis och behövde brännvin.
Samma sak med många som kör fulla – de behöver spriten, och behöver samtidigt köra bilen. Då prioriterar de spriten över laglydighet.
Folk kommer alltså inte att följa lagen även om knark blir lagligt, är min slutsats. För att missbruk är just missbruk.
Jämför med prostitution.
Det är inte direkt så att t ex Tyskland är helt befriat från problem med människohandel etc bara för att prostitution råkar vara lagligt.
Jag tror inte att lagstadga bort problem är lösningen på problemen. Tydligen har det lite eller ingen effekt. Mer än att notan sätts på skattebetalarna för kost och logi för dessa "kriminella element".
När det gäller rattfylla, borde de som äger vägarna ha bättre koll på att ingen åker ut på deras vägar påverkade. Och stänga av dem från att använda vägarna vid kontraktsbrott om något sådant står skrivet i avtalet dvs. Vid en olycka borde största ansvaret ligga på de som ansvarar för vägen. Självklart skulle någon bygga vägar för alkoholister också om det är ekonomiskt, vilket jag finner svårt att tro.
Ja, det var ju ett festligt och väldigt amerikanskt sätt att se på saken. Du har antagligen förläst dig på Mises och Rothbard?
Men visst – jag kan säga så här: Jag är helt öppen för att en legalisering av droger om det kan göras troligt att det kan LINDRA problemen. Däremot tror jag inte att det löser dem. Det får vara som det vill med den saken.
Men eftersom du tidigare nämnde John Locke, så undrar jag hur du ser på det här citatet:
Nor was this appropriation of any parcel of land, by improving it, any prejudice to any other man, since there was still enough and as good left, and more than the yet unprovided could use. So that, in effect, there was never the less left for others because of his enclosure for himself. For he that leaves as much as another can make use of does as good as take nothing at all.
Locke erkänner alltså bara den privata äganderätten till resurser så länge det finns så det räcker och blir över till alla. Annars anser Locke alltså att man bör dela med sig.
Håller du med Locke här, att äganderätten bör upplösas om andra lider nöd och brist på resurser?
Eller det här (Locke var kristen som fan, för övrigt):
God, the lord and father of all has given no one of his children such a property in his peculiar portion of the things of this world, but that he has given his needy brother a right to the surplusage of his goods, so that it cannot justly be denied him when his pressing wants call for it, and therefore, no man could ever have a just power over the life of another by right of property in land or possessions, since it would always be a sin in any man of estate to let his brother perish for want of affording him relief out of his plenty.
Otvivelaktigt menar Locke att den som svälter har rätt till andras egendom.
Herrar libertarianer brukar använda sig av en festlig paradox för att rättfärdiga sin egendomsfundamentalism här – de anser att de skulle betala skatt, bara de hade valmöjligheten att låta bli. Vilket naturligtvis är rena rökridåer. Trots att libertarianer ofta hänvisar till Locke, så var Locke långt ifrån en libertarian.
Gillar du Locke, så finns det redan idag miljoner och åter miljoner som svälter. Enligt Locke har de rätt till din egendom, så det är bara att du tar första bästa flyg ner till Afrika och delar ut dina besparingar nu direkt genast.
Eller passar inte Locke längre kanske?
Jag tror du läser Locke som Fan läser bibeln.
Sen tror jag du har mer lycka om du letar efter syndabockar hos den ekonomiska Chicago skolan när det gäller svältkatastrofer världen över, skapade av.skuldsättning och sanktioner.
Själv tror jag att äganderätt är väldigt viktigt för att få en hållbar jord(, att missköta och förstöra det man äger är inte ekonomiskt försvarbart. Alltså är skövlingar av regnskogar och utfiskning av hav är bara tecken på för svag äganderätt. Sen är inte tanken, om du läser Rothbard ,att du kan äga mark som du inte kan visa att du brukar.
Jag tror inte att du skulle tycka så illa om Mises och Rothbard som du själv intalar dig.
När det kommer till frågan om lagstiftning kring högt eftertraktade varor så har nyttan av restriktioner att göra med förmågan att bevaka gränserna. Sverige har i någon slags självbedrägeri agerat som om vi kunde bevaka våra gränser.
Att förbjuda en högt eftertraktad vara när man inte har förmåga att bevaka gränserna spelar en enda grupp i händerna: Organiserad brottslighet.
Mig veterligen har ingen någonsin lyckats få mänskligheten överlag att inte eftertrakta olika sinnespåverkande substanser, så att försöka få folk att släppa kröken och snön och gräset med annat än Sharia-lagar är bortom naivt och fåfängt. (Inte ens Sharia-lagar räcker tydligen enligt uppgifter, men då kan man visserligen begränsa det till eliterna, som alltid gör som man vill).
Om vi i Sverige hade kunnat bevaka gränserna så hade ett förbud kunnat vara motiverat. Nu skapar vi istället en perfekt grogrund för organiserad brottslighet. Som att lämna en varm, blöt, smutsig disktrasa på bänken. Prima bakterietillväxt.
I Mexico flödar kokainet och cannabisen in i USA och vapen åt andra hållet. Det är enorma arméer och organisationer som har byggts upp med drogpengar, pengar som till stor del kommer av den prissättning den legala statusen gett upphov till.
Problemet är att organisationerna är uppbyggda nu. Att legalisera nu drar undan den mattan, men organisationerna är stora, starka och hungriga nog att ta för sig på andra områden. Monstret har redan fått liv.
Så några enkla svar finns det inte.
Att tjuvmissbrukarna skulle stå för den stora delen av konsumtionen är jag dessutom inte så säker på. Kokain är en utbredd medelklassdrog. Det är medel och övre medelklassens nöjen i kombination med vår naiva absolutistiska lagstiftning som leder till miljövidrig hantering och framställning av substanser, utnyttjanden av människor, gängkrig, skenande fängelse- och rättegångskostnader, gödning av lokal organiserad brottslighet, globalisering av densamma och all den kostnad för samhället ekonomiskt och på individnivå det för med sig.
@alag:
Trots att du betecknar dig som naturrättare och Locke:ian, etc, så har du gissningsvis aldrig läst dem – du har bara läst OM dem, filtrerat genom nån libertariansk filurs åsiktsfilter.
Så, frågan är vem som läser Locke som fan läser bibeln – jag, eller de där killarna som producerar politisk propaganda medan du ivrigt gapar och sväljer?
Dessutom besvarar du inte frågan. Locke har bevisligen skrivit det där, och det är tydligt. Så?
Det ända av de två jag inte läst är bibeln. Jag ska ärligt säga att jag har försökt ett par gånger men jag står inte ut någon längre stund. Av Mises och Rothbard har jag läst det mesta. När det gäller Locke så är han en man av sin tid och bör läsas ur det perspektivet. När det gäller din fråga så tror jag att du tror att jag ska stjäla all mark från mänskligheten, vilket inte är fallet. Det är snarare fallet med dagens kompiskapitalism. Om du är mer intresserad kan du läsa om hemmanet principen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Homestead_principle
Du har fortfarande inte svarat på frågan.
Om du menar att man inte ska äga land för att svälta ut andra så tycker jag att det låter ekonomiskt oförnuftigt och omoraliskt. Jag tror inte att en fri marknad gynnar sådant beteende utan gynnar de som tillför samhället positivt. Det lämnas inget ytrymme för att blåsa upp en enorm socialistisk stat i omfördelningssyfte i det citat du valt.
Vad tror du själv på om man törs fråga? Keynesianism/Socialism/skendemokrati en dag var fjärde år?
@Ben Dover
"Sen har jag egentligen ingen uppfattning om huruvida cannabis är så farligt att det bör vara förbjudet, det ligger inte på min topp-100 lista av brännande samhällsfrågor och jag har heller inte något personligt intresse av cannabis. Så jag har ingen uppfattning i den frågan."
Ditt försvarstal som följde bortser från den uppenbara sista meningen. Den indikerar ju en implikation och om du inte tror att folk är fullkomligt dumma så får man ju anta att det är det sistnämnda i premissen som ger implikationen. Dvs tolkas som "jag har heller inte något personligt intresse av cannabis, så jag har ingen uppfattning i den frågan".
"Det där är ju inte ett särskilt stringent resonemang, som dessutom skulle kunna användas för att motivera de höga straffsatser vi har idag. Ett kilo heroin som nån inneharmed avsikt att sälja innebär säkert ettusen doser som var och en måste finansieras genom tusentals inbrott, rån, stölder etc – och på det sättet torde det ju betinga ett mycket högt straffvärde."
Då utgår du från att en försäljare av gods är ansvarig för att köparen begår brott för att få ihop pengar till att köpa godset. Då borde man ju i konsekvensens namn även kriminalisera all annan handel också.
@Ben Dover
"Har inget svar på frågan mer än att den som påstår sig ha ett enkelt svar på frågan uppenbarligen är en lögnare av de skäl jag tidigare uppgav – missbruk är missbruk oavsett vilket samhälle man har."
Innan man kan svara så måste man ha klart för sig vad frågan är och det är där som svensk drogpolitik verkar ha gått rejält vilse. Först skall man ha klart för sig vad man vill åstakomma och sen skall man se vilka åtgärder som verkar rimliga utifrån det. Med tanke på att svensk drogpolitik (avseende narkotika iaf) har ett ganska dåligt trackrecord så är det något som gått tämligen fel. Det verkar som man irrat in sig i att förbjuda narkotika för att narkotika skall förbjudas och alla som befattar sig med dit skall ha sina rättigheter förverkade.
@alag:
Du har fortfarande inte svarat på frågan.
@Anonym:
Den indikerar ju en implikation och om du inte tror att folk är fullkomligt dumma så får man ju anta att det är det sistnämnda i premissen som ger implikationen.
Eh, nej, HELA premissen brukar ge implikationen. Annars är det ju liksom ingen premiss, eller?
Då utgår du från att en försäljare av gods är ansvarig för att köparen begår brott för att få ihop pengar till att köpa godset. Då borde man ju i konsekvensens namn även kriminalisera all annan handel också.
Häleri är ju ett brott trots att man själv inte snott grejerna. Visserligen handlar det ju om att man befattar sig med varorna EFTER att ett brott begåtts, inte FÖRE. Men skitsamma – det var bara en utläggning för att visa på att jag tyckte att ditt resonemang var lite slafsigt – och att straffvärdet inte är helt självklart att värdera.
Först skall man ha klart för sig vad man vill åstakomma och sen skall man se vilka åtgärder som verkar rimliga utifrån det.
Visst. Och det var därför jag skrev så här:
Jag är helt öppen för att en legalisering av droger om det kan göras troligt att det kan LINDRA problemen.
@Ben Dover
Jo det har jag, om du läser mellan raderna så tror jag äganderätt minskar nöd och brist på resurser. Sen tycker jag att din fråga är inte är en korrekt slutsat från det citat du valt så om du vill ha ett ja eller nej så får du omformulera frågan.
Min fråga kvarstår också, vad tror du själv på?
@Ben Dover
"Eh, nej, HELA premissen brukar ge implikationen. Annars är det ju liksom ingen premiss, eller?"
Men då blir implikationen ju bara dumheter, men det kanske var så det var avsett…
"Häleri är ju ett brott trots att man själv inte snott grejerna. Visserligen handlar det ju om att man befattar sig med varorna EFTER att ett brott begåtts, inte FÖRE. Men skitsamma – det var bara en utläggning för att visa på att jag tyckte att ditt resonemang var lite slafsigt – och att straffvärdet inte är helt självklart att värdera."
Till skillnad från försäljning så är ett brott en nödvändighet för häleri. Att du inte kan sätta dig in i ett resonemang gör det inte slafsigt – jag har inte påstått att straffvärdet är helt självklart att värdera utan bara framfört tesen att straffet bör stå i proportion till den skada som brottsoffret lider.
"Jag är helt öppen för att en legalisering av droger om det kan göras troligt att det kan LINDRA problemen."
Underförstått så har man isf kriminaliserat drogerna av "fel" anledning – att något är brottsligt bara för att legalisering inte skulle lindra några problem är IMHO en dålig anledning till att ha något brottsligt.
@alag:
Jo det har jag, om du läser mellan raderna så tror jag äganderätt minskar nöd och brist på resurser.
Det där är ju ett nonsenssvar.
Hade du påstått att äganderätten eliminerat resursproblemet hade du ju inte behövt svara, men nu skriver du att det minskar. Alltså kvarstår problemet, fast i mindre omfattning.
Frågan kvarstår alltså:
Håller du med Locke här, att äganderätten bör upplösas om andra lider nöd och brist på resurser?
@Anonym:
Men då blir implikationen ju bara dumheter, men det kanske var så det var avsett…
Typ lika dumt som att välja en slumpmässig premiss och sen gissa resten, kanske?
Att du inte kan sätta dig in i ett resonemang gör det inte slafsigt
Nej, det som gör det slafsigt är förmodligen att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta". Som bekant.
Underförstått så har man isf kriminaliserat drogerna av "fel" anledning
Ja.
@Ben Dover
"Typ lika dumt som att välja en slumpmässig premiss och sen gissa resten, kanske?"
Ursäkta då att jag gjorde antagandet att dina skriverier skall vara någorlunda intelligenta.
"Nej, det som gör det slafsigt är förmodligen att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta". Som bekant."
Men då är allt sagda dunkelt (och därmed dunkelt tänkt) tänkt eftersom man säkerligen kan hitta någon idiot som inte kan följa resonemanget.
"Ja."
Så antingen har vi ytterligare en dumhet i din diskussion eller så är du för att låta drogerna vara kriminaliserade av "fel" anledning…
Ursäkta då att jag gjorde antagandet att dina skriverier skall vara någorlunda intelligenta.
Ja det misstaget gör jag inte med dina inlägg, om man säger så.
Men då är allt sagda dunkelt (och därmed dunkelt tänkt) tänkt eftersom man säkerligen kan hitta någon idiot som inte kan följa resonemanget.
Ja, precis – antingen är hela världen dum i huvudet, eller bara du. Jag vet ju vilken häst jag satsar på.
Så antingen har vi ytterligare en dumhet i din diskussion eller så är du för att låta drogerna vara kriminaliserade av "fel" anledning…
Nä – notera nu noga vilken del jag selektivciterade och svarade "ja" på. Det kan ju vara så att jag håller med om en del av resonemanget, men inte resten?
"Hade du påstått att äganderätten eliminerat resursproblemet hade du ju inte behövt svara, men nu skriver du att det minskar. Alltså kvarstår problemet, fast i mindre omfattning."
Det är omöjligt att eliminera, utopi är inte ett mål med Liberalism eller Bitcoin. Dock gör jag mig inga andra lillusioner än att den fria marknaden är den överlägset bästa lösningen på problemen som du presenterade. Tills vi inte kan hacka oss in i universum och ändra förutsättningarna så att det regnar färdigstekta sparnvar från himelen.
Det är omöjligt att eliminera, utopi är inte ett mål med Liberalism eller Bitcoin. Dock gör jag mig inga andra lillusioner än att den fria marknaden är den överlägset bästa lösningen på problemen som du presenterade. Tills vi inte kan hacka oss in i universum och ändra förutsättningarna så att det regnar färdigstekta sparnvar från himelen.
Det där är ju ett ytterligare ett nonsenssvar.
Hade du påstått att äganderätten eliminerat resursproblemet hade du ju inte behövt svara, men nu skriver du att det minskar. Alltså kvarstår problemet, fast i mindre omfattning.
Frågan kvarstår alltså:
Håller du med Locke här, att äganderätten bör upplösas om andra lider nöd och brist på resurser?
Det kan liksom inte vara så svårt att besvara den här frågan.
Om vi nu är överens om att "liberalism" (vad nu det är) i din tappning fortfarande kommer att innebära att en del människor lider nöd och brist, även om de skulle vara färre än under alla andra upptänkliga system, så måste man ändå fråga sig:
Ska dessa människor (i denna imaginära framtida värld) fortsätta lida nöd och brist, eller vore det mer rätt att göra som Locke säger och på något sätt omfördela resurserna så att nöden och bristen elimineras eller lindras?
Jag tror inte att Locke menade att resurser skulle omfördelas, det var antagligen mer en moralisk vägledning än en öppning för ett Socialistisk initiativ. Och själva tanken med äganderätten är att du ska bruka det du äger. Att sitta på X antal hektar mark utan att bruka den är inte ekonomiskt sunt och ett ickeproblem. Vad man ska bruka den till styrs väl av den fria marknadens efterfrågan i en sådan värld. Varför skulle den fria marknaden vara sämre att tillgodose dessa individer som lider nöd och brist än en centraliserad marknad. Om du menar att de ska behöva äta upp sina egna barn har vi ju gjort det experimentet med Sovjet.
Alltså kan jag inte svara på din fråga då vi inte kan komma överens om vad Locke menade. Citatet kanske är taget ur sitt sammanhang?
OK, så…
God, the lord and father of all has given no one of his children such a property in his peculiar portion of the things of this world, but that he has given his needy brother a right to the surplusage of his goods, so that it cannot justly be denied him when his pressing wants call for it.
Det står svart på vitt om att den fattige har rättigheter till den rikes överflöd, rättigheter som inte kan förnekas honom.
I alla andra sammanhang brukar ju libertarianer nogsamt gå igenom och precisera rättigheternas omfattning och gränser, men just i det här fallet så ska man alltså tolka rättighetssbegreppet lite sådär löst på frihand?
Varför kan man inte tolka egendomsrätten lite sådär på frihand då, också? Jag menar, rätt till hit och dit, det är ju uppenbarligen inte sådär värst noga när allt kommer till kritan?
Det står ju dessutom att det är en rättighet given av Gud själv – vilket i Lockes kristendomsindoktrinerade hjärna är ett oerhört tungt vägande argument för att det är en absolut rättighet utan gummibandsmöjligheter till tolkning.
Nu har du alltså börjat dela in rättigheter i "absoluta rättigheter" och "lite svaga halvrättigheter, som man kan tolka lite hur som helst".
För det första så måste du nu bemöda dig om att motivera vilka rättigheter som ska räknas till vilken kategori, och varför.
För det andra så går den där rättighetsindelningen ganska mycket stick i stäv med den libertarianska stilen överhuvudtaget.
För det tredje så börjar vi närma oss ditt idealsamhälle, negerslavs-ägarna i det tidiga USA. För det där med varje mans rätt till sin egen frihet kan man väl också tolka lite som man vill? Det räcker kanske med friheten att röra sig inne på bomullsplantagen?
Vet du vad? Ditt teoribygge börjar likna en sleten gammal kofta – så fort man drar i nån av de hundra trådarna som sticker ut, så trillar hela skiten sönder.
@Ben Dover
"Ja, precis – antingen är hela världen dum i huvudet, eller bara du. "
Med tanke på att det bara verkar vara du som inte kan följa resonemanget så finns faktiskt alternativet att det bara är du som är dum i huvudet. Jag vet vilken häst jag satsar på.
"Nä – notera nu noga vilken del jag selektivciterade och svarade "ja" på. Det kan ju vara så att jag håller med om en del av resonemanget, men inte resten?"
Jovisst kan det vara så att du bara inte kan inse konsekvensen av ditt resonemang såvida det inte bara är dumheter du häver ur dig, men skillnaden däremellan är hårfin.
Med tanke på att det bara verkar vara du som inte kan följa resonemanget så finns faktiskt alternativet att det bara är du som är dum i huvudet. Jag vet vilken häst jag satsar på.
Men ditt grälsjuka jävla kverulantmongo, det var ju du som storgrät som en konfirmand på ett swingersparty om nåt jävla ad hominem som inte ens var nåt ad hominem. Och nu sitter du och kallar andra för dumma i huvudet. Största hycklaren i världshistorien.
Jovisst kan det vara så att du bara inte kan inse konsekvensen av ditt resonemang såvida det inte bara är dumheter du häver ur dig, men skillnaden däremellan är hårfin.
Jo, fast om jag någonsin skulle bli beslagen med nån slags inkonsekvens eller logiskt felslut, så var det naturligtvis så att jag menade nåt annat än det jag faktiskt skrev. Och om du inte gissade det när jag skrev det, så är det på grund av du är dum i huvudet. Smart va?
Ben Dover jag gillar Aristoteles också har du någon dynga som du kan kasta på mig för det också? Som jag skrev till dig tidigare så är Locke präglad av sin tid, och som de flesta vid den tiden var han religiös, något som du upprepar om och om igen som om det var höjden av galenskap. Självklart tycker jag som Locke att man ska dela med sig. Egalitarianism är viktigt i ett samhälle och i en stat. Men inte viktigare än rätten att äga sig själv. Därför anser jag mig inte ha rätt att tvinga dig att dela med dig till mig.
Som jag sa till dig har slaveri inte med firhet att göra. Jag anser mig inte ha rätt att förslava dig med våld eller hot om våld. Ej heller binda upp dig i avtal som begränsar din frihet.
Den libertarianska stilen vet du nog inte så mycket om… det är ni vålds egalitarister som försöker ta patent konceptet att dela med sig. Socialism är en stor lögn från början till slut. Jag tror faktiskt att du skulle uppskatta ett och annat om du satte dig in i liberalismen.
@alag
Ben Dover kastar knappast dynga på dig (fånigt och svagt av dig att retirera till det påståendet). Däremot har han ställt frågor till dig, utifrån dina egna uttalanden, som du mestadels inte har kunnat svara på. Men att konfronteras och få stå till svars för det man säger är ju otrevligt, då är ju andra dumma, eller hur?
@Anonym, jag har sedan många inlägg tillbaka frågat mig vad du velat ha ut. Du fick medgivanden av BD tidigt i samtalet, sen ville du pressa ur mer och mer mjölk. Kan inte annat än att hålla med om att de efterkommande inläggen varit mer eller mindre grälsjuka, det ser ut som att du har velat skapa polemik ur ingenting.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@rahleigh det är inte så enkelt som du verkar tro. Lärda diskuterar än idag vad Locke faktiskt menade. Äganderätt är en av de aspekter av hans tänkande som han har utstått hårdast kritik för genom åren. Det finns viktiga debatter om vad exakt Locke försökte åstadkomma med sin teori. Någon ser Locke som försvarare av obegränsad kapitalistisk ackumulation medans andra ser sin chans att blåsa upp Socialistiska omfördelningsstater. Självklart är det även en intern debatt som pågår inom mig. Jag alltså inte riktigt vad jag ska svara på den frågan eftersom jag inte vet var det får för konsekvenser för Lockes andra teorier. Som rätten att äga sin egen kropp tex. Sätt även frågan i kontrast mot Lockes syn på regering och du förstår kanske att det blir ännu svårare. Där han tycker att regeringen inte har annat syfte än bevarandet av egendom.
Personligen tycker jag att dela med sig är en dygd. Men jag tycker inte att jag ska tvingas göra det på samma sätt som jag inte kan tvinga ett samhälle att acceptera mig om jag inte ställer upp för andra.
Sen tycker jag att Marxist Ben Dovers bemötande inte förtjänar mycket respekt. Skulle jag svara Nej på hans tolkning av vad Locke menade så hade han avrättat mig med något i stil med "kartan stämmer inte överens med terrängen din lilla körpojke" eller vad det är han brukar köra med.
@Ben Dover
"Men ditt grälsjuka jävla kverulantmongo, det var ju du som storgrät som en konfirmand på ett swingersparty om nåt jävla ad hominem som inte ens var nåt ad hominem. Och nu sitter du och kallar andra för dumma i huvudet. Största hycklaren i världshistorien."
Var det inte du som tyckte ad-hominem var roligt?
@rahleigh
Jag är inte säker vilket inlägg du avser – var det det om gränskontroll och att (visst) folk uppenbarligen gillar att droga sig?
Först och främst bör man ha klart för sig att svensk (och andra länders förvisso till mindre grad) drogpolitik har sneseglat ganska rejält. Det ÄR skillnad mellan kokain och LSD, det ÄR skillnad mellan amfetamin och cannabis, det ÄR skillnad på svamp och morfin – man är ganska oärlig ifall man förbjuder en drog för att en annan är skadlig.
Jo det är ju uppenbarligen så att man sett hur förbudstiden fungerade. Folk (gemene man) hade nog inte betett sig så ifall det inte var för att man uppfattade alkoholen som inte varandes väldigt skadlig.
Egentligen är det enda risken i mitt resonemang det faktum att drogen skulle visa sig vara skadlig nog för att motivera ett förbud samtidigt som ett förbud inte skulle resultera i en situation som är till det bättre. Ser man till diagrammet som postades så bedömer jag det som att det är få droger som egentligen är så farliga för andra att total kriminalisering skulle kunna motiverad (ser man till diagrammet så är det alltså främst narkotiska preparat som ligger i farozonen).
När det gäller regleringen av droger så tycker jag nog att den av de legala fungar ganska hyffsat. Vi har iofs endel smuggelsprit som säljs till minderåriga och mindre nogräknade kvartersbutiker som säljer tobak till folk under 18år. Endel av missförhållandena borde man kunna komma tillrätta med att se till att lagen efterföljs bättre.
Jag håller med om att organiserade brottsligheten är och den inte försvinner bara för att man försöker slå undan en marknad för den. Dock skall man vara medveten om att en del av brottsligheten relaterad till droger beror just på kriminaliseringen av drogerna.
En intressant tanke vore hur politiker skulle reagera ifall "perfekta" droger (utan oönskade bieffekter och skador) dök upp på marknaden – skulle man då förbjuda den pga några påhittade negativa effekter? Jag tror att risken för det scenariot har gjort att forskning på området är väldigt politiskt inkorrekt.
Vad jag tycker om Ad hominem är ju helt ointressant. Nu handlar det om att du ena veckangnäller som fan för att nån sagt nåt som kanske, möjligen, kan vara Ad hominem, och nästa vecka själv delar ut diverse epitet. det är otvivelaktigt hyckleri och helt inkonsekvent.
@alag:
Marxist kan du vara själv. Ni libertarianer är inte annat än kommunister med förståndshandikapp som läst Marx bakvänt. Ni och marxisterna är ju helt överens om hela dialektiken kring värdeteori, historiematerialism, mänskligt beteende etc.
Ni är till och med överens om målet – att arbetets värde ska ägas av arbetaren. Det enda ni inte är överens om, är hur vissa saker ska prioriteras för att nå dit – där Marx vill förhindra kapitalackumulation genom att ta bort äganderätten, medan libertarianer bara rycker åt axlarna åt kapitalackumulation och monopol och tror att det löser sig med, ja vadå, voodoo? Det finns ju till och med en inriktning som heter "rådskommunism" som ligger ännu närmare libertarianismen.
För en lite mer nyanserad och visionär bild av bitcoin kan jag rekommendera detta inlägg från Marc Andreessen (Netscape):
http://dealbook.nytimes.com/2014/01/21/why-bitcoin-matters/?_php=true&_type=blogs&_r=0
Det är just sånt här vi vill undvika genom att använda bitcoin i stället för fiat
Ett citat från artikeln.
"If true, that would leave us living in an era of undisguised, real-world conspiracy, in which the prices of currencies, commodities like gold and silver, even interest rates and the value of money itself, can be and may already have been dictated from above. And those who are doing it can get away with it. Forget the Illuminati – this is the real thing, and it's no secret. You can stare right at it, anytime you want."
http://www.rollingstone.com/politics/news/everything-is-rigged-the-biggest-financial-scandal-yet-20130425#ixzz2tHUjgXYk
@Arriemöller
Jag orkade bara läsa igenom halva artikeln, men det verkar som att de överdriver kraftigt. Att banksektorn riggar priset på pengar de ger ut och derivat på dessa är ju en sak, men att de riggar priset på andra varor är en helt annan sak. Det mesta i artikeln handlade om pengar och derivat på pengar – bara i ett kort stycke fick de in guld som påstås vara riggat bara för att någon tillsatt en utredning om misstanke om det. Så om jag tillsätter en utredning för att se om jorden är platt – drar du då slutsatsen att den är platt?
Jag drar kanske slutsatsen att möjligheten finns, annars skulle ju inte behovet av en utredning finnas.
Hursomhelst så börjar storbankerna nu fundera på att integrera bitcoin.
http://www.coindesk.com/africas-largest-bank-trials-bitcoin-integration-system/
Och JP Morgan anser att bitcoin är överlägset fiat http://arstechnica.com/business/2014/02/jp-morgan-bitcoin-is-vastly-inferior-to-traditional-fiat-currency/
osv, osv, det börjar ta fart på allvar i den riktiga världen utanför Bitcoinia nu. och antalet användare ökar exponentiellt.
Här är en intressant graf med en trendlinje inlagd, ännu intressantare är s-kurvan. slutmålet en miljon UDS är givetvis taget ur luften bara för att ha ett slutmål.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ArD8rjI3DD1WdFIzNDFMeEhVSzhwcEVXZDVzdVpGU2c#gid=1
Den uppdateras dagligen.
UDS skall så klart vara USD, hittar ingen redigeringsfunktion.
Överlägset skall så klart också vara underlägset, jag är inte riktigt vaken än tydligen, poängen är att bitcoin på allvar börjar uppmärksammas.
En liten illustration till debatten.
http://blog.btcx.se/wp-content/uploads/2014/02/bitcoin-owners.png