596
God morgon och jag önskar alla mina kära läsare en härlig vecka denna måndagmorgon! Lite rubriker från en av Sveriges största nyhetssajter igår söndag.
“Vild bajsattack”
“Svenska mardrömmen”
“Mördarkylan”
“Nu raggas det vildast på nätet”
“Kungens mystiska mössa”
“Forskare larmar”
“Krig mot tacomyset”
“Nu hägrar ny jackpot”
“Nidbildsgodis bort från hyllan”
“Kinesernas enda chans till sol”
“Okända skidorten”
Aftonbladet? Nej, Dagens Industris hemsida, Sveriges ledande (enda?) ekonomidagstidning.
18 kommentarer
Ha! Jag var helt säker på att det var Aftonbladet den handlade om! Well played, sir!
Otroligt sorgligt är det i alla fall.
Nyheter för Will i Anchorman.
Det är rätt komiskt faktiskt. De verkar även döpa om rubrikerna ganska ofta har jag lagt märke till.
Vad finns det för seriösare alternativ till de egentligen? Nån som har något bra tips?
Läste den ofta förr om åren…
Läste inte texten så noga innan rubrikerna och antog att det var ett axplock av topprubrikerna från samtliga svenska "nyhetssajter"…
Ja, här kan man ju hänvisa till gamle Spengler – så fort läsning blir allmängods så infekteras pressen av kommersiella och politiska intressen som inte alltid tjänar på en korrekt och professionell journalistik.
Det pågår en stark infantilisering av nyhetsmedia. På papperstidningens tid fanns det gamla murvlar med livserfarenhet som styrde vad som togs in i tidningen. De har långsamt försvunnit och ersatts med yngre förmågor som helt naturligt tror att deras uppgift är att skriva om vad 20-åringar är intresserade av.
Dagens nät-tidningar kännetecknas av att de vill ha många klick. Sex, bajs och skandaler ger många klick.
Det är en tråkig perspektivförändring. Tung men allmänbildande utrikesjournalistik försvinner. In med kändisar och glittrande yta. Analysen ersätts med allmänt tyckande, sexskandaler och flams.
Media har på bara tio år förvandlats från nyttig husmanskost till smågodis som man blir tjock och dum av.
Även denna blogg kommer få många klick idag… 🙂
Först tror jag att det är jag som missförstår honom. Men ju längre samtalet löper desto tydligare inser jag att denna tjänsteman, som är anställd av ungdomsministeriet för att bekämpa radikaliseringen bland ungdomar, har ungefär samma världsbild som vissa västerländska islamofober. Muslimerna håller på att ta över och slutmålet är ett världsomspännande kalifat. Det är uttryckligen så han uttrycker sig. Den enda skillnaden mellan tjänstemannen och islamofoberna är att han välkomnar denna utveckling.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/islamismen-kryper-in-bakvagen_8909570.svd
Står även om norges bobubbla på SvD idag.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/storre-prisfall-vantar-norska-bostader_8899246.svd
DI har väl behov av läsare oxå!
Men vad säger du om Danskarnas lånesituation-340% av disp ink.
Lite Borgvarning där dock-nu har de höga lånen stoppat BNP utvecklingen där!
Om TV-avgiften gjordes om till en media-avgift som man kunde sprida friare efter egen vilja så kunde tidningar och andra media få råd till kvalitetsjournalistik, snarare än bara ägna sig åt att försöka dra in pengar genom att appellera till människors lägre begär.
Men politikerna tycker säkert att man inte kan lägga på folk en sådan media-avgift. För att den korkade ideologin liberalism inte ger något utrymme för sådant. Frågan är då varför man kan lägga på folk en TV-avgift. Det är viktigt med god journalistik, men låt folk främja den journalistik de tycker är god snarare än den TV som politikerna tycker folket skall ha.
Våra viktigare tidningar har större chans att överleva som avgiftsfinansierade än som prenumerationsfinansierade, reklamfinansierade och klickfinansierade. Och slipper vara tarvliga och låga för att överleva.
Tror du är lite naiv… ökade inkomster i vilken som helst organisation kommer inte automatiskt leda till en högre kvalitet, det kommer leda till högre ekonomisk ersättning för styrelse och ledning samt anställning av fler mellanchefer.
TV-avgiften är ju redan nu större än för vanliga TV-kanaler.
För 149 kr/mån får man inte mindre än 12 kommersiella TV-kanaler från Comhem, 12.4 kr/kanal + prispåslag i handeln för reklamfinansieringen.
Att jämföra med TV-avgiften på 173 kr/mån för SVTs 5 TV-kanaler, 34.6 kr/kanal.
Jämför man med andra medier så ser man att SVT är väldigt hårt vinklad, även om man då och då producerar något enstaka riktigt bra program.
Det blir bara tydligare och tydligare.
Från början var jag tacksam över att material lades ut kostnadsfritt.
Numer blir jag bara mer och tacksam de gånger jag får läsa riktig, genomarbetad och bra artiklar.
Detta dj-vla Aftonblad som har så infantiliserande texter att man blir mörkrädd.
Tyvärr har man ju vant sig vid att informationen skall vara "gratis". (Om något är "gratis" är det du som är varan….).
Så det känns dyrt att börja om med att betala för prenumerationer. Dessutom har ju kvaliteten på tryckt media försämrats markant sista åren.
För några månader sedan kunde denna rubrik läsas i Di: "Kräkfest på svenskhotell". Ett hotell i Turkiet hade flertal gäster drabbats av matförgiftning. "Kräkfest" Jag började kräkas efter denna rubriksättning i en ekonomitidning.
/ Righton
Aftonbladet
Ålänning chefredaktör
Helt åt helvetesblad.
Tänk detta J.B Bernadottes fasa så förfallet.
DI
Kille från Jakobstad chefredaktör
I fritt fall.
Nog trodde jag att någon från Runebergs hemstad skulle prestera f-n så mycket bättre
De verkar inte ha någon policy för rubriksättning alls…
Dessutom kan rubriken på förstasidan skilja sig från rubriken på artikeln när man klickat sig fram, dessutom kan artikelrubriker ändras under dagen.