Idag klockan 10:17 gick vad som verkar vara ett falskt pressmeddelande ut via pressmeddelandetjänsten Cision. Där stod det att svenska Fingerprint Cards köps upp av Samsung. Aktien rusade. Bolagets VD dementerar nu det hela och nyheten var alltså falsk. Frågan är om någon hackat Cision och postat ett falskt pressmeddelande?
“Nyheten” spreds också som en löpeld i media, bland annat via TT.
En dementi har gått ut via Cision:
“Klockan 10:30 distribuerade Cision ett felaktigt pressmeddelande från Fingerprint Cards AB med rubriken “Samsung Electronics förvärvar Fingerprint Cards AB”
Pressmeddelandet är felaktigt och Cision ber Fingerprint Cards AB och dess intressenter om ursäkt.”
Detta är förstås extremt allvarligt. Sista ordet är antagligen inte sagt och utvecklingen ska bli minst sagt intressant att följa. Den som planterade nyheten gick antagligen att hitta bland de som sålde sina aktier på den efterföljande börsrusningen, men frågan är om vi någonsin får veta sanningen?
7 kommentarer
Nyheten kunde man även läsa på Fingerprints hemsida. Så frågan är om källan till nyheten var Cision. För övrigt så har de tagit bort nyheten från hemsidan…
Nu säger bolaget att deras sida blivit hackad…
Det låter ju förtroendeingivande – ett företag som utveklar autentiseringsteknik som misslyckas med säkerheten på sin hemsida. Man får väl hoppas att ingen hackar deras produkter…
Tyvärr sprids väldigt mycket märklig info.
Nej, Fingerprint blev inte hackade.
Någon reggade en domän "finger-prints.se" igår. Från den skickade de informationen om pm:et till Cision.
Cision missar i sina rutiner och bekräftar inte nyheten trots att PM:et är både felaktigt utformat (man kan inte förvärva ett bolag utan att fråga ägare….), kom från fel adress (finger-prints.se istället för fingerprints.com), felaktiga kontaktuppgifter (oregistrerat mobilnummer istället för korrekt nummer till FPC), etc.
Cision gjorde med andra ord bort sig rejält.
Angående att det även syntes på FPC:s hemsida beror på att den med största sannolikhet har direkt feed mot nyhetsbyråer och plockade således upp det felaktiga pm:et och publicerade detta på sidan.
Anledningen till att man väljer direktfeed brukar vara att minimiera risk för felaktiga uppgifter, publicera för tidigt och minimera risk för läckor när man publicerar info på sin egen sida.
Det ni gör nu är att fortsätta sprida falsk info vidare, vilket har gjorts överallt sedan det inträffade.
@Anonym
Var någonstans sprids falsk information vidare?
Undrar ifall det har något samband med att ett USA bolag visat att de kan biometri bättre?(DI idag)
Om du syftar på Validity som köptes av Synaptics så har de verkligen inte visat sig bättre.
Validity har länge dragits med tillverkningsproblem på sin linjesensor.
De har levererat en hel del till datormarknaden, men de har misslyckats att lyckas optimera sin sensor till mobilmarknaden.
Enligt rykten drogs de med finansiella problem och de gjorde nog rätt i att låta synaptic ta över och försöka styra skutan åt rätt håll. Kan nog gå bra för dem om Synaptic sätter till det som krävs.