Dags för lite härligt fredagsmys igen. Hade egentligen tänkt skriva om något lite mjukare ämne, men eftersom vi ändå är inne på spåret om skattesänkningar och krav på att andra ska betala för ens egna förskoleplatser, så kan det vara intressant att konstatera att skatteuttaget i faktiska kronor ökat med inflationen under alliansens styre. Under regimen Göran Persson (i början Carlsson) så skenade istället skatteuttaget och hade (s)ocialisterna suttit kvar för evigt hade till slut alla pengar gått till skatt.
Datat är nominell BNP, hämtat från SCB:s statistik, KPI hämtat från SCB och skattetrycket, skatten som procent av BNP hämtat från Svenskt Näringslivs sajt Ekonomifakta. Nominell BNP används här då jag sedan jämför separat med inflationen, medan den BNP man normalt pratar om, real BNP, redan kompenserar för inflation, den sk BNP-deflatorn. Jag har plockat ut data från 1993 och framåt, då det var vad SCB erbjöd i enklast form för nominell svensk BNP och det fick alltså agera avgränsning. Ekonomifakta erbjuder skattetryck fram till 2011, vilket blir avgränsningen åt andra hållet.
Skatteuttag 1993 – 2011, miljarder SEK |
Under regimen Bildt följde skatteuttaget inflationen någorlunda året 1993 – 1994. Sedan tog Carlsson/Persson-regimen över och skatteuttaget skenade. Det finns här två linjer i grafen, där den nedersta är inflationen sedan 1993 och den översta är inflationen sedan 2006, när nästa regimskifte över till regimen Borg/Reinfeldt skedde.
2006 – 2011 följer sedan skatteuttaget återigen KPI-inflationen, med undantag för krisåret 2009, detta trots alliansregimens omfattande skattesänkningar.
Kort sagt så fungerar alliansens politik med skattesänkningar. Den stimulans dessa innebär av svensk ekonomi gör att skatteuttaget fortsätter kompensera för kostnadsökningarna. Naturligtvis finns det en lång rad andra problem med alliansens ekonomiska politik, som jag skriver om här på bloggen. Men skattesänkningar fungerar helt klart. Antalet personer i sysselsättning har också ökat.
Det ter sig tämligen rätt självklart, när man ökar incitamenten för att starta och driva företag eller tog bort direkt skadliga skatter som arvs- och förmögenhetsskatten, vilket fått kapital och investeringar att flytta hem till Sverige. Även sänkt bolagsskatt spelar förstås in.
Ett problem är dock lagen om minskande avkastning. Eftersom politruker och byråkrater över hela linjen alltid ökar komplexiteten i all administration och byråkrati så försvinner alltså allt mer pengar in i detta svarta hål. Men det blir bara ännu värre med socialisterna vid köttgrytorna – då försvinner pengar in i byråkrati, samtidigt som skatteuttaget skenar. Kom ihåg att det var under regimen Persson som det svenska välfärdssamhället bantades kraftigt, trots skenande skatteuttag.
Hade utvecklingen under Göran Persson tillåtits fortsätta så hade till slut allt värde i Sverige gått bort i skatt, eftersom skatten ökade så mycket snabbare än inflationen.
Att tro att skenande skatteuttag ska rädda svensk vård, skola och omsorg när regimen Persson avvecklade den samma, är tämligen naivt. Men det är naturligt och mänskligt att drömma.
Valet 2014 är enkelt. Man väljer mellan (s)ocialism och socialis(m). Skillnaden är hur mycket pengar som ska försvinna ner i byråkrati. Mer eller mycket mer. Er välfärd kommer inte bli bättre oavsett. Vinnarna vid regimskifte blir statliga byråkrater som kommer få ännu mer pengar för att förtrycka våra liv med. Vill du minimera förtrycket, som du betalar för med dina skattepengar, så röstar du på alliansen. Får jag välja mellan influensa eller smittkoppor, så väljer jag influensa.
63 kommentarer
Du har tagit ställning för alliansen, verkar det. Jag tycker inte väldigt mycket om det. Själv skiter jag nog i att rösta. Arbetslinjen blir allt mer meningslös när marknadsekonomin behöver allt färre arbetare, men politikerna fortsätter försöka inbilla folk att det är möjligt att ordna arbete och bostäder åt allt fler människor, samtidigt som naturresurserna sinar och förstörs. Politikerna är inte värda mitt stöd.
Om du inte tycker politikerna är värda ditt stöd är du ju idiot som ger dem frikort genom att inte rösta.
@Ben Dover
Dock gör det inte någon nämvärd nytta ifall man röstar på någon annan (Li Yu Chen Anderssonpartiet t.ex) eftersom det bara är mandat i riksdagen som räknas.
Ben Dover, han är ingen idiot, utan det är du som tror på sagor.
Skattetrycket har inget att göra med regimens färg. Skatterycket var tydligt på väg ner under regimen Persson och det hade fortsatt ner om han hade suttit kvar.
Skattetrycket som procent av BNP är mer intressant eftersom den officiella falska inflationen inte får någon betydelse.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/
”Otur” med internationell konjunktur och annat gjorde att tidigare borgerliga regimer inte höjde skatterna. Sossarna hade gjort samma saker. De hade i varje fall inte påverkat skattetrycket på något annat sätt.
I princip så tar de så mycket de kan. Det mest begränsande är svenskens mod och vilja att skita i att betala. Först när samhället kollapsar och restkulturen tar över så blir vi av med dom och tills dess blir det bara värre. ”Bästa och sämsta möjliga” regim kan inte påverka tiden för kollapsen mer än kanske +/- 10 procent.
Nu hittar du på igen, jag nämnde väl inget om nåt skattetryck?
Varför ska jag repetera dina sagor om att de kan röstas bort?
Det sa jag inget om heller. Är det en medveten strategi att hitta på saker, eller är du mentalsjuk?
Alla kan läsa själva vad jag och du har skrivit och det är inget att reta upp sig på. Är du en första klassens knäppskalle?
Tack, men vad gäller mitt förtroende för Alliansen är det sedan länge förbrukat. Jag hyser inga som helst förhoppningar om att (S) skulle förändra saker till det bättre omedelbart, men med tanke på en del saker Alliansen har gjort de senaste två mandatperioderna ser jag det som nödvändig signalpolitik att straffa ut dem. Jag tror inte sossarna sätter eld på Sverige (men kommer för övrigt inte rösta på dem heller).
Förbättring i någon större skala tror jag inte vi ser förrän allmänheten sätter sig in i frågorna och på ett aktivt sätt börjar sätta lite press på sina folkvalda även mellan valen.
Eller fler får upp ögonen för Enhet: http://enhet.se/partiprogram/ som inte är så flummigt som dess (brist på) grafiska profil ger sken av.
Jag trodde inte det var tillåtet att länka till politiska program.
Sossarna kommer att köpa regeringsmakten från Mp och V genom att förstöra även vår elproduktion med svindyra solceller och kärnkraftsnedläggning. Miljardrullningen kommer börja redan sommaren 2015. Den tyska katastrofen borde stämma till eftertanke, men för en miljöpartist är fattigdom en ren bonus.
http://www.second-opinion.se/so/view/2742
Även om vi lade ned en statlig myndighet i veckan så skulle det ta 9 år innan vi fick slut på myndigheter. Till det tillkommer alla kommunala myndigheter.
Undrar hur vår arbetslöshet skulle se ut om vi inte gödde alla dessa pappersvändare med skattepengar?
Hur bra skulle inte Sverige kunna bli om alla dessa pappersvändare fick riktiga, produktiva jobb!!!
Word! Jag har jobbat på Försäkringskassans IT-avdelning och bara där försvinner pengar rakt ut i intet, verkligen. Projekt vars resultat aldrig används, miljontals kronor bara där. Massor av konsulter och anställda som tar fyrtiofemminutersfikaraster förmiddag och eftermiddag. Oinspirerade löneslavar.
Basinkomst, ja tack.
Handlar väl inte om att stödja politiker (i detta fall) mer om att rädda sig själv från onskefull byråkrati enligt cornu)
.
Johan Ehrenberg sa någongång (fritt ur minnet) att det är märkligt att det alltid är folkets fel, vi konsumerar för mycket, vi konsumerar för lite, vi engagerar oss för mycket, vi engagerar oss för lite, alltid fel, klart man ska rösta, omså på nåt jävla kalle anka-parti.
Vad gäller fördelning av politiker resp parti så, alla löss kan ju inte krypa på samma strå så de kryper där de kan och politikerna har ofta mer gemensamt med varandra än de som de är satta att representera, our loss.
Men gå och rösta, jag är inte cornu, så rösta på whatever du vill men rösta, visa att du finns!
Intressant att du så tydligt tar ställning för Alliansen. Då kanske det är dags att fundera på att sluta häckla statsminister Borg et al, även om jag håller med om att det kan vara svårt för att det är så lätt.
Eftersom du är landsbygdsbo utgår jag från att din egentliga politiska hemvist är hos Alfred E. Neuman's Centerpartiet och stureplanscompagniets landsbyggdspolitik.
Makten ska alltid kritiseras när det är befogat. Endast ett pucko kritiserar en maktlös opposition, annat än när det är valår.
Du får utgå från precis vad du har lust med, om det får dig att må bättre. Vi har valhemlighet i Sverige och jag säger inte vad, hur eller om jag alls röstar.
Instämmer, i princip. Och "i princip" betyder ju i dagligt tal "egentlige inte". Så om du verkligen menar vad du sa i inlägget så… dags att lyfta alliansen Borg, Neuman, et al, för det röda laget är ju som du menar betydlig värre, i vilket jag hjärtligt instämmer.
Det är nu mindre (?) än ett år till nästa val, så ja, det blir nog mer konkreta siffror på vad alliansen faktiskt uträttat här på bloggen.
Låter bra det. Nåt bra har de ju faktiskt gjort förutom att sänka skatten. Antar att du läser den hälsosamme ekonomisten och Danne Nordlings blogg. Om inte brukar de ha bra tips och analyser om vad alliansen faktiskt uträttat.
Intressant. Även här följer känslan derivatan (förändringen i skattetryck) dock omvänt.
Trots allt inbillar jag mig att jag får lite mer för mitt slit och släp. Lite mer.
Annars vore det intressant om man kunde passa in någon skatte kurva jämte den fina bubblekurvan, med tjurfälla och kanske prognosticera toppen.
Marginalskattekurvan har väl toppat.
En härlig kväll på västkusten ikväll.
Först måste det bli sämre innan det kan bli bättre. Ta t.ex. sopor. När det var som bäst gick man ut i trappen och slängde dem i sopnedkastet. Sen blev man tvungen att gå ut på gården och slänga dem. Efter det blev man tvungen att även sortera soporna. Och nu måste man åka en kilometer med bil, sortera soporna och sen slänga dem.
Det är precis likadant med politik. Det blir bara bättre och bättre, men först måste det bli sämre.
Jag väntar intensivt på att det skall bli bättre.
Bara att gilla läget och odla din trädgård.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/gilla-laget-lat-oss-odla-var-tradgard.html
Vf hade missat det inlägget Cornu, grymt bra, sjukt mycket sanning i det.
Märklig att jag missat just det inlägget. Annars läser jag varje dag. Men om man skall drista sig till lite kritik så var faktiskt inlägget lite otidsenligt negativt. Ja, kanske rentav inte helt PK.
Blandar och ger lite väl fult här i vissa avseenden. När GP själv var statsminister hade vi en härdsmälta pga överbudspolitik sedan 70-talet. När väl allt smäller så valde man att hårdspara eftersom inflationen annars hade härjat fritt med en sedelpress. Samma smäll idag hade sannolikt hanterats annorlunda. Vi får se när den privata svenska skuldbubblan smäller.
för att inte tala om att vi hade utländska(amerikanska) långivare som höll i säljknappen!
Ben Dover 2013-09-20 18:52 har helt rätt.
Mitt råd, välj det parti du tycker sämst om, rösta sedan på det parti dessa i sin tur tycker sämst om. Din fiendes fiende är kanske inte alltid din vän, men du kanske ändå har nytta av honom.
Då SD inte får 50%, är det helt ofarligt att rösta på dem, men de tvingar de övriga partierna att skärpa sig och avstå från de värsta dumheterna.
Din teori om att det är "ofarligt" att rösta på SD haltar deluxe. Människan är en social varelse och varje person som SD får in i Riksdagen innebär att de övriga Riksdagsledamöterna vänjer sig vid de åsikter och attityder som dessa framför. Kanske blir några lite tjenis med personerna privat och därmed mer toleranta mot deras märkliga (förut kanske betraktade som oacceptabla) synsätt. SD får mer medieutrymme för varje medlem och ledamot. Deras främlingsfientliga, likriktningsälskade förhållningssätt sprids därför farligt snabbt.
Jag tycker för övrigt att det är extremt oansvarigt som medborgare i en demokrati, att INTE rösta enligt det man faktiskt står för!
På vilket sätt skulle det få de andra partierna att "skärpa sig" om folk röstar på SD och vilka är "de värsta dumheterna"?!
Demokrati bygger inte på altruism utan tvärtom på egenintresse. Om alla röstar efter sitt eget självintresse, att optimera sin egoism så fungerar demokrati. Men, när någon lyckas övertyga väljarna att överge sin egoism bär det ner i avgrunden…
Kommande generationer har dock inte någon rösträtt och därför ser mänsklighetens framtid riktigt mörk ut. Egoismen kommer bara försäkra kommande generationer ett helvete. För övrigt torde helvetet börja ganska snart.
Resan mot avgrunden har börjat och jag tycker inte att en förnekelse är rätt. När början till slutet var kan diskuteras. Kanske var den år 2000 när produktiviteten i naturresursernas utvinning och börsvärdet toppade. Kanske den blir 2018 när den samlade utvinningen och industriproduktionen toppar. Kanske den blir 2022 när den lite mer prioriterade jordbruksproduktionen toppar Kanske den blir 2030 när befolkningen toppar. Kanske den blir 2050 när det här landet plötsligt består av oberoende celler av människor kämpande för överlevnad. Det är alltså en process, som inte kan stoppas av politiskt flum.
Inte ens skattetrycket påverkas av vilken regim som styr, för de tar så mycket pengar de kan till sina idiotiska projekt. Demokrati är den ledande kulten och den kör rakt in i väggen, kanske lite innan slutfasen med restkulturen och de oberoende cellerna. Folket här och förövrigt på alla andra platser är så otroligt korkade och tänker inte längre än näsan räcker.
Det blir i vilket fall en spännande resa. Nu ska jag åka till leksaksaffären och köpa ett förstoringsglas till sonen, som han kan studera eller eventuellt bränna ihjäl smådjur med.
Trevlig lördag!
Patetiska jämförelser.
Eftersom Bildt-regeringen 1993 skapade skenande skatteskulder som vältrades över på skattebetalarna.
Närmare bestämt över 700 miljarder vilka ännu ej är till full betalda.
Och innan då hade Sverige bara en statskuld på ca 500 miljarder.
Som jag ser det är det enda borgarna är bäst på , är att skapa den mest svindyraste kostnaden på¨skattebetalrnarnas bekostnad.
Om du minns det valet kommer du kanske ihåg att "alla" siffror pekade fel. Därför blev bildtregeringen tillsatt. Efter deras strävan pekade "alla" siffror uppåt och då valde folket istället de som donerade frikostigast.
Det verkar vara generellt. När det går vettigt röstar folket folket på dem som ger mest, när det går åt fanders röstar man på dem som reder upp det.
Om demokrati innebär ett val mellan influensa och smittkoppor, hur gör man då om man vill rösta mot demokratin? Det sägs att den politiska eliten är en reflektion av befolkningens värderingar – att vi får precis så usla politiker som vi tillåter.
Det är lite mörkt nu, onekligen.
Man behöver inte rösta mot demokrati.
Förr eller senare blir det pyspunka och då blåses det upp diverse motpoler som Nazzar, Razzar, och i mildare form SD och kommunister, med sina dödslistor..
Och när den tiden kommer väljer de demokratiska sida för optimal överlevnad, på kort sikt…
Ja, men Enhet är ljuset i mörkret! http://enhet.se/partiprogram/
Det första partiet på länge som faktiskt vill förändra samhället med hjälp av all den kunskap och teknik vi faktiskt har, till att skapa ett samhälle där det är nice att leva istället för ett samhälle där vi reduceras till producenter och konsumenter och där allt handlar om pengar all the fucking time.
Läs boken "Varför demokrati" av Alf Ross! Det är lite gammaldags svenska, men den är riktigt vass. Han argumenterar för att även om demokrati är riktigt dåligt så är alternativen värre! Ingick som en del av litteraturen i min Pol. Mag.-utbildning och en bok jag minns med värme 🙂
@petraveronica: Tyvärr är ni samma irrationella mörkermänniskor som de flesta andra gröna. Det ser man direkt när man kollar på er energipolitik. Ni är kärnkraftsmotståndare – det betyder att ni antingen inte kan räkna eller inte orkar besvära er med att räkna. Är det typiskt för en pol mag, månne?
Jeppen, en undran. Du skrev härom dagen att man ska låna allt man kan och skita i morgondagen. Det förklarar ju ditt vurmande för kärnkraften, dvs att du skiter fullständigt i några långsiktiga konsekvenser.
När vi två i familjen fått 2*cancer och 2*hjärtinfarkt inom loppet av 2 år, så kan man ju börja räkna. Detta skulle ju kosta oss 2.5 miljoner kronor, och då är det den billigaste behandlingen i Europa. Lätt val att betala skatt.
Du, och de flesta andra som direkt eller indirekt argumenterar för höjda skatter.
Ni har inte fattat nånting.
Sverige har det näst högsta skattetrycket i hela världen. Näst högst. Hela världen.
Sverige har MINST antal vårdplatser (per 1000 inv) av alla i-länder. Minst.
MINST!
Och svensk sjukvård är måhända "gratis", men det tar 3 månader tills du behandlas. Om det händer nåt alls.
Jag är privat försäkrad. 250:- i månaden och jag är garanterad att träffa en specialist inom 4 dagar, operation (om nödvändigt) inom 15 dagar.
T.o.m. riksdagsledamöterna har privat sjukförsäkring via riksdagen. (För du ska inte tro att politikerna vill utsättas för samma jävla bedrövliga sjukvård som kreti och pleti…)
Alltså… Vad jag, och många andra, vänder oss mot är det magvändande slöseriet inom offentlig sektor. För världens näst högsta skatter förväntar jag mig förbannat mycket mer än jag får idag. Mycket mer. Enormt mycket mer.
För den skatt man betalar borde sjukhusen vara byggda av guld och läkarna änglar med Jesus själv som överläkare vid svåra fall.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Greenious 2013-09-21 02:31
Detta bygger på att den private läkaren gör din behandlingsplan på direkten o överlämnar följdkostnaderna direkt på Landstinget som ju betalar ALL sjukvård.
Försäkringen ringer runt och kollar om ledig tid hos ANDRA Landsting eller godkända sjukhus än hemmalandstinget, dessa debiterar ju hemmalandstinget för kostnaderna.
Alla privat drivna sjukhus har rätt så stor verksamhet från detta då dom ju kan öka sin verksamhet på andras bekostnad, hemmalandstinget är tvingade att betala.
Nu ska ju detta även snart gälla för Svenskar inom hela EU, eller om det redan gäller.
Alltså att ICKE olycksfall ska kunna behandlas inom EU.
Är det inte så att antalet platser på sjukhusen minskar med de allt komplexae behandlingarna?
Inte nödvändigtvis ett fattigdomstecken. Nya dunderskrytskjukhuset Karolinska ska ha väldigt få sängar är de tänkt, som exempel.
Sjukhusen är ju inte gjorda av guld, men de innehåller ju mer avancerad elektronik än en jävla rymdfärja numera så det är klart det inte är gratis. kvadratmeterpriserna i stockholm är en spottstyver mot vad det kostar att bygga en modern operationssal på 30 kvm.
Bra idé annars med att anställa Jesus, mentalsjuka utlänningar kan man förmodligen få typ 80% lönebidrag för.
Sen är det ju bara idioti att tro att man kan beskriva den svenska vårdens kvalitet i antal inläggningsplatser. Det visar ju bara att man är grundlurad av sifferspottande och frastuggande politiker, och gett upp att tänka själv för att det är jobbigt och svårt.
Om alliansen = influensa resp S/VPK/Miljöp. = smittkoppor så är det ju den svenska medelklassen som drabbas av dessa "sjukdomar".
Om alliansen lierar sig med SD, innebär det då en allvarligare sjukdom än smittkoppor som drabbar svenska medelklassen vid S-styre, eller innebär det samma allvarliga sjukdom som smittkoppor, eller innebär en liering för Alliansen med SD en mindre allvarlig sjukdom för den svenska medelklassen, än smittkoppor? Svaren på dessa förväntade epedemier har betydelse när Borg och Rheinfeldt ska fatta sina beslut efter valresultatet 2014 och om vilken typ av sjukdomar de avser att sprida till den svenska medelklassen.
hm betalar inte byråkrater skatt?
Det verkar som allianspartierna vill privatisera allt så kan det gå så här..
http://www.liveleak.com/view?i=483_1379708237
KPI är INTE representativ för "inflationen" i hela samhället – antydningarna om detta en ren lögn som sprids av fack, arbetsgivare och banker.
KPI är ett levnadsprisindex i en teoretisk värld där det saknas teknisk utveckling.
I verkligheten följer skatteuttaget i princip BNP eftersom det är transaktioner som beskattas. Folket betalar sin "tionde" eller rättare sagt "hälften" vilket är mer rätt.
Jag tycker att du borde skriva mer om effektiviteten vi får för våra skattepengar. I kommersiella företag måste vi hela tiden minska slöseri men med våra myndigheter och byråkrati känns det som att de aldrig minskar eller effektiviseras. Varför har vi ett stort skattetryck men måste samtidigt betala avgifter när vi är i kontakt med många myndigheter? Vad gör egentligen alla våra myndigheter med våra pengar?
En administratör administrerar aldrig bort sig själv. Min far jobbar inom psykvården, har berättar alltid en anekdot om när han började som vårdare på 70-talet. Då skötte EN kvinna alla personaladministration för hundratals anställda, med nålar på en stor jävla tavla. Idag är det nästan lika många i administrationen som dem som faktiskt träffar patienter, och förhållandet skiftar mer och mer för varje år…
Det är precis det som är problemets kärna. Inte politiken och skatteuttagen i sig, utan vad vi faktiskt får för pengarna. Friktionskostnaderna är oerhörda helt enkelt. Fler poliser – sämre uppklarningsprocent. Samma pengar till försvaret – inget försvar. Dyrare skola – sämre studieresultat. mm, mm.
Ligger inte läkares patienttid på lite dryg 20% idag? Det måste vara historiskt lågt
Komplexiteten ökar hela tiden av utvecklingen och när det har gått tillräckligt långt så minskar avkastningen (nettot). Alltså när produktiviteten ökar i kärnverksamheten så blir det så mycket runtomkring att det ändå blir mindre gjort. Inom diverse service och speciellt allmän sådan blir det extremt tydligt. Om det hade varit så här inom allt så hade kollapsen varit här för länge sedan.
Enligt mig är det det ingen skillnad på S och M, vad som beskrivs i bloggen är historia.
Valet 2014 kommer vara det mest meningslösa valet någonsin då det knappt spelar någon som helst roll vilket parti i riksdagen man röstar på.
Personligen tänkte jag rösta Piratpartiet med tanke på det extrema övervakning som framkommit, livsfarlig utveckling.
Vad du av en händelse "råkar" glömma bort är att sossarna tvingades sanera dom totalt katastrofala stadsfinanserna efter regeringen bildt varför nämner du inte moderaternas så kallade Enda väg?
Se min kommentar ovan.
Dom är för söta, de båda bilderbergarna Löfven och Reinfeldt när de smågnabbas i partiledarduellen för att ge litet teaterunderhållning inom ramen för Public Service.
Den effekt som SD kan få om de gör ett rekordval på säg 12% är att blockpolitiken kan luckras upp. Räkna dock med en ful och hård mediaattack på sd under valrörelsen, vilket kan stärka partiet. Partiets främsta valarbetare är de som beskriver en verklighet som väljarna inte känner i gen sig i, typ Persson 2006 och arbetslösheten.
Mest troligt är ändå att s+mp bildar regering med v som stödparti, kanske får de tom majoritet om kd och/eller c trillar ut vilket är ganska troligt eftersom det är svårt att taktikrösta kvar två partier på samma gång.
De partier som finns är typ "same, same but different". Vi behöver ändra grundläggande. Bli av med det enorma svinn på skattepengar. Ju mer man gräver desto mer mörkrädd blir man. Att mycket kan kallas för förskingring, tycker jag inte är en överdrift.
Partiet De Fria, vill ändra. Dom kommer få min röst!