Turkiet har bestämt att köpa surfplattor till samtliga skolbarn, i en total modernisering av hela sitt skolväsende, med ett massivt inköp av mellan 10.6 och 15 miljoner surfplattor som får Sveriges och (fp):s Jan Björklund läggas in på institution.
Som bekant ska Jan Björklund uttalat sig mycket negativt om surfplattor i skolan och undervisningen, vilket förstås inte är så konstigt då alla skolor i Sverige ska vara olika, upphandla allting för sig själva och ingen centralisering ska ske. Om alla barn skulle ha surfplattor, med alla skolböcker som E-böcker, centraliserade prov, undervisningsprogramvaror som följer läroplanen etc – hur skulle då vinstdrivande privata friskolor kunna locka till sig elever?
Men Turkiet siktar alltså högre än så. Jag är normalt teknikfientlig och läser t ex inte E-böcker själv för nöjes skull, men väl dokument mm yrkesmässigt på min iPad. Men Turkiets massiva modernisering av skolväsendet är faktiskt En Mycket Bra Idé ™.
Just när det tillämpas på ett helt land, så lägger man alltså om hela skolväsendet. Till satsningen i Turkiet hör förstås WiFi och Internet på alla skolor, plus centrala servrar, programvaror, E-böcker etc.
Man kan göra alla prov, helt enligt läroplanen, centraliserade och helt rättvisa med automatiserad rättning, utan möjlighet för friskolor att ägna sig åt betygs- och resultatinflation, man kommer helt bort från eventuell korruption, inkompetens, fjäsk mm som kan förändra provresultat.
All kurslitteratur kan hela tiden vara uppdaterad och aktuell och distribueras billigt och snabbt.
Läroplanen kompletteras också med rena pedagogiska program för övningar och inlärning.
Man kan ta fram standardiserade system för närvaro, där en surfplattas närvaro i en skola registrerar att elevens närvaro. Eleven kan påminnas om att göra sina läxor, som finns på paddan mm. Barn som är frånvarande, sjuka eller bortresta kan få hela lektioner tillskickade sig på sin platta och läraren kan notera att eleven utför dessa.
Kostnaden för att ta fram programvaror blir också nästan försumbar när antalet användare är mellan 10 och 15 miljoner – uppgifterna går lite isär, kanske beroende på att man även räknar med successivt nya plattor framöver – i jämförelse med att någon enskild skola i Sverige med några hundra elever bestämmer sig för att skaffa programvaror. För 1:- SEK per elev kan man göra fantastiska programvaror när budgeten därmed blir 10 MSEK för att ta fram programvaran, speciellt med turkiskt löneläge. En uppsättning med 100 programvaror under skolgången skulle bara kosta 100:- SEK per elev och ändå ha en mångfaldigt större budget än motsvarande svenska programvaror idag.
Det är bara att gratulera Turkiet för visioner och vad som potentiellt kan bli världens modernaste skolsystem. Turkiets totala modernisering av skolsystemet har möjlighet att köra cirklar runt Sveriges kollapsande skola, där det viktiga är största möjliga vinster, antingen via kommunala internhyror eller via holdingbolag i Luxemburg, eftersom marknaden alltid löser allt på bästa sätt i Sverige.
Om det blir Microsofts platta, iPad eller någon Android-platta återstår att se. Turkiets premiärminister Erdogan besöker just nu Silicon Valley och de stora leverantörerna (Hurriet Daily News).
“The government plans to replace traditional blackboards and textbooks in schools with electronic boards and tablet PCs as a part of the project in order to merge education with innovative information technologies and radically transform the perception of education.”
Utan ett återförstatligande av den svenska skolan kommer vi aldrig få se ett sådant här lyft i Sverige. Visst finns det friskolor som lockar sina elever med datorer etc, men inte ens de som försöker ta ett totalt grepp i att digitalisera undervisningen kommer ha en chans att komma i närheten av Turkiet, helt enkelt på grund av kostnaden för programvarorna om man vill ta steget längre än att nöja sig med E-böcker.
81 kommentarer
Om vi inför Turkiska som andra språk kan vi säkert få ett hängavtal på programvarorna.
det skulle nog fungera i både stockholm och tyskland så varför inte?
Hej xtra lite
Att kommentera en sådan bra satsning på ett så urbota korkat sätt visar bara att det verkligen fattas utbildning i Sverige.
Lågvattenmärket är satt med denna inledande kommentar, nu kan det bar bli bättre.
Hej Kap Horn.
Tyskland har en väldigt stor turkisktalande befolkning på cirka 4-5% av den totala population. Nu håller den andelen visserligen på att minska då Tyskland och resten av kontinenten har övergett mångkulturalism men det skulle ändå finnas reella pengar att tjäna för tyska staten lång tid framöver.
Kap Horn,
+1…
Turkiet är ju ett rikt land
Det var Sverige med, en gång i tiden… "Before the dark times, before the Alliance"
xtra-allt,
Turkiet är en av världens snabbast växande ekonomier just nu och det här initiativet ligger helt i linje med det.
Här går allt i precis motsatt riktning och som Michael skriver går det inte att leva på gamla meriter (vilket alla folkhemsfundamentalister verkar få för sig).
Är det inte lite tveksamt att karakterisera dig själv som "normalt teknikfientlig"? Jag skulle snarare karakterisera dig som "vanligen en aning teknikskeptisk".
Utveckla gärna vad du menar med "normalt teknikfientlig".
Jag är själv skeptisk till att världen behöver miljarder människor som lärt sig göra som en dator sagt åt dem att göra i 110 km/h.
Men om det är så deras arbetsliv kommer att se ut så besparar jag dem gärna det under deras barndom…
När försvaret omstrukturerades blev nog många "Björklunds" över..
Vår beredskap är god.
Fundamentalismen torde få det ganska tufft i länder där alla unga har surfplattor. Förvisso kan en del också få fundamentalistisk stimulans från surfplattorna, men den drunknar nog lätt i det övriga utbudet. Den enorma informationsspridningen genom den nya tekniken ger bra hopp för framtiden.
Bra, då är de ute ur den framtida konkurrensen på världsmarknaden. Framtida generationer turkar kommer vara mer vana att titta ner i sin läsplattevärld än att se vad som behövs runt i kring i den verkliga världen.
Citat fån tolvåringen som fick dator i skolan förra året: "Alla slutade umgås och tittade på sina skärmar". Nu är stackaren fast kan inte lämna skärmen alls. "Alla är ju där"
Men man kan hoppas att turkarna spärrar alla (a)sociala hemsidor på sina datorer.
Vilken härligt kommunistisk tanke att vart barn ska ha en surfplatta.
Det är inte någon stor investering. Även i de fattigaste av länder går det knappt att överleva ett år på pengarna som räcker till en billig surfplatta. I Sverige jobbar man lätt ihop till en surfplatta på en vecka. Eller på ett par dagar.
Jag vill inte att mina egna barn ska ha en surfplatta de inte själva tjänat ihop till, än mindre "Jobba ihop" till någon annans barns surfplatta. Tyvärr har kommunistdemokrati inget med frihet att göra så det är väl bara att le och se glad ut när snälla farbror-staten begår stöld.
hycklare.
Jag har inte själv någon surfplatta så vart passar jag in på definitionen "hycklare"?
Måste vara jobbigt att vara så teknikfientlig och ideologiskt vilse som du är alag. Men du kanske är representativ för svenskarna i det här fallet och då är det ju inte så konstigt att den svenska skolan blir sämre och sämre.
Är det ingen som minns de gamla Kompis-datorerna? Det var ju en liknande tanke – alla elever skulle komma i kontakt med datorer. Som väl dessutom köptes in centralt på liknande sätt som man avser att göra här? Risken är ju densamma som med kompisdatorerna, att man köper helt fel teknik och efter ett år så har man ett gäng jättefina bojsänken för 3000 kr/st.
I övrigt har jag alltid sett datortekniken som ett medel, inte ett mål i sig. I skolan ska man så klart bekanta sig med diverse redskap och verktyg, datorer inkluderat.
Jodå, visst minns man dem. Helt oanvändbara med ett idiotiskt namn dessutom. "Rör inte min kompis", typ. Tjänade bara till att eleverna tappade ännu en liten gnutta respekt för skolan. Sedan skolkade man efter håltimmarna och drog hem till en kompis och spelade Lords of Midnight på dennes ZX Spectrum alternativt Vic 64 istället. Detta var runt 84-85 om någon undrar.
Problemet med skolan är inte tekniken, det är ideologin bakom. Dels det progressiva Rousseau-paradigmet som försöker göra en hierarkisk tvångsinstitution till en jämlik plats där man skall ha lust att lära. Dömt att misslyckas och klarar bara av att inge en falsk bismak och odla slapphet när disciplin är det enda som fungerar; dels den totalitära idén att skolan inte bara skall lära ut utan dessutom "fostra" och indoktrinera eleverna till politisk korrekther.
"Värdegrund", detta förfärliga ord avsett att kväva den fria tanken, föddes i skolans värld i slutet av 80-talet inför 90-talets reformer. Idag har det spridit sig till hela det offentliga livet. Var gång man hör det kan man vara säker på att något maktinstrument inte ser dig som en vuxen fri medborgare utan anser sig ha rätt att kränka din värdighet genom att ta sig för att fostra dig till en hjärndöd kugge i konformismens åsiktstyranni.
Thailand har redan tagit ett liknande beslut och har börjat köpa in tablets.
Jag vet inte hur bra/dåligt de fungerar i utbildning, är ingen lärare eller pedagog. Jag tror dock inte att det kommer att gör att man slipper korruption eller inkompetens. Människan är nog så smart att hon kommer lyckas göda båda dessa egenskaper…
Jag tror att detta är ett symptom på problemet som en del nationer har. De vill inte få sin valuta bli för dyr i dollar/euro så de måste trycka pengar för att försöka få ner den nationella valutan. Det räcker dock inte att trycka pengar utan man måste få omsättning på dessa också. Att ha stora projekt som involverar stora belopp är ett sätt att öka hastigheten på pengarna.
De flesta västerländska länderna använder sina nya pengar till att stödja bankerna men om länder som t.ex. Turkiet och Thailand inte har problem inom banksektorn och inte vill ha problem i den så är det bara dumt att pumpa in pengar i den sektorn.
Ironiskt för övrigt att reklamen i inlägget (som Cornu så klart inte har möjlighet att detaljstyra) gör reklam för ett "Upplevelsegymnasium".
Bra för ett land som Turkiet-de behöver enas och utvecklas. I morse var det ett reportage om en 13 årig barnarbetare i Istanbul.
Fö så läste jag om att föreläsningar och studier på nätet skulle slå ut dåliga högskolor. Vilken potential för alla som är hungriga på kunskap, och kan tillgodogöra sig det!
För en annan som är uppvuxen i tiden före Palme, så är alla samlade statliga satsningar en omedelbar varningsflagga…
Särskilt i Sverige. Turkiet kan jag för litet om…
Fram till Palmes skola så behövde inte föräldrar veta mer än att folkskola skulle alla gå, realskola var ettsnäpp bättre och studenten var toppen….
Sedan började Palmes flumskola… DDR-skolan…
Innan dess fanns klara kunskapsmål, realproven och studentproven. Den som inte klarade det fick ofta gå om… Lärarna kunde ge dispens om man gjort bra ifrån sig tidigare, men det var inte så vanligt.
Alltså klara kunskapsmål. Elevernas ambitioner låg på en hög nivå, faktiskt, fram till sjuttiotalet…
Sedan kom Bodström senior och införde det "relativa betygssystemet". En total social katastrof i skolan.
Jag upplevde dessa båda betygssystem och konstaterade att vi elever slutade att samarbeta för att klara sitt eget skinn…
Socialismens sanna ansikte.
Som resulterade i en hel generation som inte kan känna tiilit för någon utom sig själv…
En äkta socialsim.
Men det räcker att följa Bodström junior för att inse att blod är tjockare än vatten…
Man kan tycka vad man vill om friskolor och vårt nuvarande system, men den situation som nu är, är en naturlig följd av femtio års skolpolitik.
Jag skulle vilja se en fortsättning av nuvarande skolpolitik där samhället ställer krav på någon form av sluttester, det som kallades realskrivningar och stundetproven på sin tid.
Därför att jag tvivlar en svensk centralisering blir annat än en hejdlös byråkrati, ty sådan är vår kultur.
Idag liggé bollen hos föräldrar och elever om hur skolarbete för elevrnas resultat skall bli.
Den processen är inte slutförd än.
Det stora exprimentet där lycksökare startat skolor håller på att klinga av…
Föräldrar och barn har nog lämnat sin naiva, romantiska inställning till friskolor och studerar sin framtid mer krasst och kritiskt nu.
Friskolornas utsätts nu för en nyttig saneringsprocess.
Det som kommer ut ur denna process blir nog bra…
Men det har kostat, givetvis.
Men det har det alltid gjort de senaste femtio åren…
Det är väldigt mycket tyckanden i hur svenska skolan har varit och är, men få har några fakta. Du vet väl att folk fortfarande får gå om ifall dom inte klarar av skolan.
Och även på 60-talet så var folkpartiet inne och petade och tyckte bäst. Även om dom inte satt i regeringen så hade dom åsikter, precis som centerpartiet hade när dom stängde barsebäck (fast numera så skyller man på miljöpartiet).
Dom som tyckte det var bättre förr brukar ofta hålla sig till historierevisionism, men det var också populärt förr i skolan att lära ut.
Jag undrade precis när de här slutsatserna skulle komma. Inte just från Thomas utan från vem som helst som köpt konceptet.
Den som känner sig manad kan svara på följande fråga:
Om det (mer eller mindre per automatik) är bra med lokala beslut, små organisationer osv, så borde ju skolkvaliteten höjts avsevärt när kommunaliseringen genomfördes. Varför är det då inte så?
Den skola du anför som flumskola (skolan efter realskola, studentskolan) låg bland de bästa i värleden vad gällde rsultat. Det är ju också anmärkningsvärt att Finland som numer alltid ligger i topp kopierade mycket av den svenska skolan på 70-talet (läs artikel i DN). Allt tyder ju på att den svenska skolan på 70-talet var mycket bra.
Apropå relativa betygssystemet (jag vill inte diskutera det men de flesta missufattade vad det var, även lärare tyvärr) så infördes den 1962 i grundskolan (i gymnasiet i slutet av 60-talet). Hur nu Lennart Bodström skulle vara skyldig till det som utbildningsminister övergår mitt frstånd; han blev ju minister för utbildning 1986.
Hmmm…
Inget har väl i mitt liv varit så frustrerande som skolan.
Som elev så var det väl OK.
Som förälder så var det en katastrof.
Utom under senare år…
Därför tycker jag att skolan har blivit bättre.
Som förälder har folk fått litet mer ansvar.
Och inflytande!
Jag inser att den som inte varit utsatt för DDR-skolan inget fattar.
Det relativa betygssytemet blev därmed en perfekt del i en DDR-skola.
Det är möjligt att jag i affektion har fel om Bodström, men någonstans i dett a är han inblandad!
Det kan vara att han en gång under sin ministerperiod försvarade betygssystemet och jag då fick "blodstörtning"…
Och… Bara det att lärare -kunde- missuppfatta hur man skulle tolka hur man skulle sätta betyg var ju en katastrof!!
Att eleverna gjorde ettbra jobb ännu på sjuttiotalet berodde på att detbfanns en studiekultur inom skolan som fortfarande inte kollapsat, helt…
Sådant förändras hela tiden och idag har föräldrar och barn insett att man måste vara nogrann när man söker skola.
Att politiken nu känner sig manande att ingripa tyder på det.
Ty politiken gör aldrig något i förebyggande syfte utan är bara problembaserade.
Skolans problem löser sig självt, utom möjligen i problemområden…
Och belii..
Jag får nästan kräkreflexer när jag kommer in på min situation som förälder på sjuttio- åttiotalet.
Så förnedrad som människa som skolans hantering av mig har jag aldrig upplevt.
Något som,var helt annorlunda på nittiotalet, trots att det var samma personal!
Men skall jag berätta mer så blir det för personligt…
(Dock vet jag andra föräldrar som,harbdrabbats av smma fenomen och har samma åsikt!)
Fast nu handlade inte frågan om hur du som förälder blivit bemött i skolan. Din upplevelse av skolan är en av många, en del håller säkert med, andra har andra upplevelser. Din upplevelse är så klart viktig – för dig, och just den skolan du hade dina barn i.
Statistik väger dock alltid tyngre än enskilda upplevelser/anekdoter. Skolans uppgift är att utbilda eleverna och statistiken verkar ju visa att skolan blivit sämre på detta sedan det lilla och lokala fått råda över skolan. Min fråga är hur man förklarar det om man tycker litet och lokalt alltid är bäst.
Och historierevision..
Om,man glöm,er bort DDR-skolans negativa effekter så måste det väl,kallad revisionistiskt!
Längta inte tillbaka till sjuttiotalets skola, snälla!
Se framåt
Och låt inte Björklund ändra på för mycket.
Studieresultaten i siffror är inte lika viktigt som människors möjligjet att välja även i skolan.
Kadaverdiciplins-skola har man i Kina, kanske även i Turkiet, men låt oss slipa det.
Vi har nu en kreativ skola med stora valmöjligheter för eleverna.
Låt oss behålla detta och låt det mogna istället!
Utbildning är viktigt framöver, men bildning är än viktigare.
Låt skolan bilda unga människor, istället för utbilda arbetskraft, så blir framtiden bättre.
Det är väldigt snällt av dig att kalla skolan för "kreativ". De studenter som börjar på universiteten idag förstår inte enkla instruktioner eller vad som förväntas av dem.
Skolans uppgift, slutresultatet i varje nivå måste ju vara att eleverna skall klara nästa nivås baskrav.
Där har samhället ett behov av att ingripa så inte betygsinflation uppstår.
"Långliggare" på universiteten har väl alltid funnits….
Människan är ingen maskin utan man blir inte bättte än sina föräldrar, genetiken alltså…
Vad man kan göra är att få ungarna studiemotiverafe redan tidigt.
Så lär dom sig själva, nästan…
Daniel: Mycket skuld genom anknytning för att detronisera Thomas utmärkta inlägg och förslag. Kom med lite fakta istället!
Du har dock rätt i det att konsensupolitiken gör att man inte entydigt kan skylla på någon nästan vad gäller någon fråga sedan vad jag vet under efterkrigstiden.
Gösta Bohman var för övrigt drivande i att göra lärarstrejker samhällsfarliga.
Att skolan fortfarande levererade bra resultat tror jag berodde mycket på att lärarna fortfarande var utbildade enligt gamla normer. De som den tidiga arbetarklassen även arbetade efter och som i dag föraktfullt dissikerats ner till att kallas Luther på axeln.
Nu har vi nya generationer lärare utbildade enligt skolminister Palmes och DDR-förbundsordförande Arvidssons, med efterföljares, reformer. Knappt skrivkunniga lärare är ett resultat. (Varken tidigare eller innan skall ett undantag betraktas som regel.)
En anekdot, från den blivande flumskolan, är när någon gång på sextiotalet eleverna skulle lära sig ta ansvar och fick ta hand om ett antal grisar. Tyvärr hade ingen tänkt på att ansvaret skulle sträcka sig över sommarlovet…
Morgonsamling vore även det bra att återinföra. (Den som inte upplevt morgonsamling behöver inte yppa sina fördomar.)
Jag har vickat litet i högstadiet (ett år).
I teknik hade jag ett par grupper ( inte mitt ämne precis), så jag lyssnade till råd frånamla uvar…
Självklart! Kör igång elevernas eget initiativ! Kom med någon kul grej…
Flera teknikfixerade grabbar plockade fram sina idéer och presenterade dem på ett underbart sätt…
Man fick ju ståpäls nästan!
Vid ett annat tillfälle var jag elevassistent. Följde en grabb några månader…
Jag blev på det viset en ren iaktagare. Stackars lärare ibland. De var ju totalt desillusionerade och bara satt och väntade på att dagen skulle ta slut..
Trots att det egentligen var en bra skola med en bra ledning…
En lärare minns jag väl…
Han jobbade med en problemelev som oftast gick med huvan över hivudet…
(Typiskt tecken på att något är fel. Tänk på alla kepsar…)
Så började jobbetnge effekt. Eleven rätade på ryggen. Huvan var borta…
Men så grep det sociala in och flyttade eleven till en annan skola…
Den lärare som gjort jobbet blev så besviken över hanteringen att han gick runt på lunchrasten på läraravdelningen och vrålade ut sin besvikelse!
Så systemet , som kräver känslomässigt engagemang, kan knäcka sådant hur lätt som helst.
Barn och ungdomar är människor och inga maskiner.
Man kan tycka vad man vill om "DDR-skolan", men helt usel var den inte, trots att den hade stora brister, varav det relativa betygssystemet ett av de större. Däremot så var den stora skolreform som genomfördes i början på 90-talet fullständigt katastrofal.
Det största misstaget var väl att utse eleverna till kunder, vilket gjort att slutresultatet numera är underordnad elevernas ösnkemål om glammiga yrken och slapp skolgång framför samhällets behov av välutbildad arbetskraft.
Samhället är långt ifrån en välfärd och produktion som tillåter alla människor att följa sina egna drömmar, tyvärr. Och med peak-cheap-oil bakom oss så är den drömmen ännu mer avlägsen.
Dagens skola utbildar eleverna till arbetslöshet, även om konjunkturen skulle vara aldrig så god så finns inte utbildad arbetskraft inom många yrken, samtidigt som andra yrken upplever ett enormt överutbud på arbetskraft, och totalt sett är utbildningen fullständigt undermålig. Allmänbildningen bland unga har väl aldrig varit så usel som idag.
Om man bildar ungdomar så gott det går, så kommer jobben av sig själv.
Man kan utbilda folk rakt in i en "evig" arbetslöshet.
Ibland har det ingen betydelse om man har fyra högskoleutbildningar, man blir arbetslös ändå.
Däremot en bildning, förmåga att anpassa sig till nya situationer, det kommer att ha högt värde för den enskilde medborgaren.
Fast det innebär ju inte att en specialutbildning är fel….
(Ibland så undrar jag hur man får ihop kravet på "utbildad arbetskraft" med ett fritt samhälle…
Bildning, retorik och filosofi med mera, borde vara viktigare än att vara nyttig idiot framöver…)
Som normalt teknikfreak som gillar allt som blippar,pyser och brummar är jag
faktiskt lite kritisk till detta när man ser i dag att barnen inte klarar att läsa en text med mer än 50 rader utan att tröttna eller att barn inte rör sig på grund av att de sitter vid dator/surfplatta för att inte tala om när de du är annu mera mobila kollar ned i telefonen hela tiden om 10 år är samtalet vid kaffebordet/matssalen helt dött för folk sitter och tittar på telefonen/surfplattan hela tiden .
Vad som händer-kommer att hända med språket och läskunnigheten när man tar bort skrivning utan stavningshjälpmedel samt läsning av böcker och längre texter vill jag inte tänka på.
Desutom tycker jag det verkar likna 1984 väldigt mycket med närvaro kontroll ,påminnelser och pekpinnar tror vi snarare måste börja prata med ungarna igen och uppmuntra dem att läsa och skriva hjälpa dem med läxor samt tror jag begränsa tiden som sociala medier och datorer tar upp av deras liv.
Gissningsvis kommer folk om några få år gå omkring med apparater som Google Glass. Därtill har de en extern platta som fungerar som tangentbord och bildskärm och som kommunicerar trådlöst med glasögonen. Interaktionen med andra människor kan fungera mycket bättre när man inte måste titta ner i en platta, utan får saker projicerade i glasögon som man har på näsan. Då går det förmodligen att titta på en fysisk person och att gå omkring ganska obehindrat samtidigt som man tittar på information från nätet. Det kan bli skitbra, tror jag!
Vissa idéer är för bra för att kunna genomföras.
All utbildning måste utgå från ett bipolärt, multipolärt, unipolärt eller rent av ett globalistiskt islamistiskt perspektiv för att nå en önskvärd indoktrinering.
Makthavande politiker får naturligtvis behörighet till en huvudmeny där de kan bestämma den inriktning som passar bäst för deras egna långsiktiga mål även om de i ett "demokratiskt" samhälle blir utbytta lika ofta som de byter skjorta.
Vilket menyval turkarna väljer, och dess följder, är lätt att inse men vad väljer Jimmy Åkesson när SD bestämmer?
Islamistiskt? Turkiet är en sekulär stat ända sedan Atatürk och kämpar hårt mot islamism och fundamentalism, i sina försök att förbli en av världens modernaste muslimska stater. Snarare ser man nog en möjlighet att bekämpa islamism genom denna plattform.
Nej nej, alla muslimer från Bulgarien till Indonesien är exakt likadana. Precis som alla kristna är det, från Kalifornen via Nigeria till Vladivostok.
Cornu har förstås rätt men en begynnande antireaktion är sedan en tid på väg från fundamentalistiska krafter.
I övrigt ett intressant inlägg där det bland de 27 kommentarerna inte finns någon som diskuterar sakfrågan!Ja kanske en eller två på sin höjd då.
Det finns alltid antireaktioner, men Turkiet har nu klarat av balansgången i ca 93 år. Militären spelar förstås ständigt en stor roll och försöker då och då göra en statskupp om islamismen blir för stark.
ja Ataturk var verkligen en man med moderna visioner. Men antireaktionerna sprider sig, enligt vissa, mer tydligare idag inte minst via manifestationer i klädseln, t.ex sharia-inspirerade. Jag är inte direkt orolig mer än att korruptionen inom militären knappast blir mindre.
För övrigt visar de svaga reaktionerna på ditt inläggs budskap att den svenska trendmentaliteten är väldigt stark. Har man väl lierat sig med majoritetens tyranni så är det alltid svårt att inta en divergerande uppfattning i sakfrågor som strider mot densamma. Svensken är en feg kollektiv individualist.
Turkiet verkar ha samma problem som Kina, dvs när man åker ut på landet åker man också automatiskt ett par hundra år bakåt i tiden. Nägot som säkert många svenskar inte är medvetna om.
Det är också därifrån de konservativa/islamistiska idéerna kommer ifrån. De bästerländska idéerna sprids med välståndet, så frågan är hur Turkiet ska sprida sitt välstånd ända ut i bergen i östra Turkiet.
Jag ser ungefär lika många slöjor i Sverige som jag gjorde i Turkiet. Är det inget problem här så är det nog inte ett problem där. (Vill minnas att Ataturk förbjöd slöja, och fez.)
Man måste förstås se Turkiet för var det har i bagaget. Kulturgeografiskt är landet delvis världens första boplats, dvs när den moderna människan föddes. Och senare världens stormakt i form av det osmanska riket. Inte undra på att området och dess invånare har svårt att enas hur livet skall levas. Starka ledare som Ataturk får säkert sin medtävlare någon gång i framtiden. Välståndet i sig är inte problemet utan mer de värderingar som välståndet skapar. Många tror att kritiken av väst handlar om avundsjuka. Så enkelt är det tyvärr inte. Men för att förstå¨det måste man ha levt i andra kulturer(då menar jag inte nödvändigtvis diktaturer).
Cornu, du har inte hängt med i utvecklingen vad gäller Turkiet. Huntington kunde redan i mitten av 90-talet konstatera att khemalismens glansdagar var över och i stället för att gå i sekulär riktning och förgäves försöka flörta in sig hos Europa, så var den populära trenden att gå tillbaka till islam och återuppliva den traditionella anknytningen till den muslimska civilisationen.
Denna utveckling har bara fortsatt och Turkiets antikhemalistiska demokratiska islamism är inget annat än samma fundamentalism vi ser i resten av Mellanöstern.
Man måste fatta att civilisationer är levande realiteter där lika söker lika och att efter det kalla krigets slut och västs förlust av ställningen som dominerande civilisation, kan inget hejda den naturliga utveckling som innebär att en nation kommer att affilera sig med den civilisations kultur där den känner sig hemma. Detta gör Turkiet till en sant trojansk häst ifråga om eventuellt EU-medlemskap, liksom civilisationsklyftan är det yttersta skälet till att bilarna brinner i Europas alla förorter.
Det är bara i Sverige vi frenetiskt förnekar denna sida av tillvaron och på föråldrat 1900-talsvis försöker intala oss att muslimer är precis som alla andra, att alla är "individer", att ursprung, kultur, etnicitet och historia är betydelselöst i det "moderna" samhället, att mänskliga rättigheter har rätt att trumfa det svenska folkets medborgerliga rättigheter samt att "allas lika värde" och liknande PK-floskler skall råda etc.
Problemet i Sverige är ju att ungarna blir rånade på såna grejer.
Om alla manicker rymmer en gps-sändare så kan det problemet bli ganska begränsat. Problemet blir istället att staten och andra aktörer kan följa dina rörelser jämt och ständigt.
Vilka manicker känner du till som har GPS-sändare? Jag känner till ett antal som har GPS-mottagare och som via Internet-förbindelse kan skicka position till moln eller klient men jag kan på rak arm inte komma på några andra manicker än GPS-sateliter som är GPS-sändare. Utan Internet-förbindelse ingen position.
En gps-sändare som kommunicerar med gps-satelliter kan så vitt jag vet vara en liten handhållen enhet, men det är sant att flertalet enheter som skickar gps-information gör det via internet eller möjligen mobiltelefonnätet. Då krävs det normalt ett sim-kort med ett abonnemang. Många av de stöldbegärliga apparaterna har som en del av sin funktion en nätförbindelse. Även andra apparater kan utrustas med sådan av stöldskyddsskäl. Om trafiken är liten skulle operatörerna i princip kunna bjuda på överföring av gps-information, så att det inte krävs något sim-kort utan bara en enkel gsm-sändare.
Kapitalist, utveckla gärna vad du menar. Backa gärna upp med relevant statistik (i den mån den existerar…)
Är det bara jag som tänker att staten får en unik möjlighet att styra precis vad de vill att folket ska tänka och tycka? Förmodligen kommer sidor med "olämpligt" innehåll spärras så att Internet bara består av regimvänliga sidor..
Kanske något för EU? Här i Sverige har vi inte 15 miljoner elever precis..
Så länge det bara är webben som staterna kan styra så blir det knappast alldeles totalitärt. Det går väl ganska lätt att skicka pyttesmå minneskort med information till varandra. Dessutom går det att skicka information i krypterad form via radio, ftp och telefon mm. Internet och IT är mycket större än webben. Även webben torde vara ganska rejält svårövervakad. Man kan gömma information i alla slags filer.
På trettiotalet kunde staten styra informationen folk får. I dagens värld är det ganska omöjligt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag hoppas att Turkarna har vett nog att använda Linux och utveckla applikatioerna ( nyttoprogrammen ) som Public Domain.
Annars kommer den redan alltför rike Bill Gates bli ännu rikare och diverse programvaruhus att skära guld med täljknivar samt att hela projektet bli handikappat av virus.
Hur kan någon tro att de rara barnen inte laddar ner virusinfekterade piratkopior av diverse spel?
Men förmodligen kommer köpta politiker att dela ut pengarna till de företag som har de bästa lobbyisterna.
GNU/Linux är det jag använder på heltid sen 10 år tillbaks, utbildad mcse på Win2k server/client men undviker Windows förutom när det genererar pengar 😉
Rekommenderas till alla glada läsare här !
Ja hoppas de kan knuffa Linux framåt. Ett bra val för skolor. Annars ligger väl Android(halv öppet) närmast till hands. Fast Windows ligger nog bra till också. iPad funkar nog inte i skolor. Helt värdelöst om man köper program och byter till ett annat märke om tre år. Funkar inget. Android finns på en uppsjö av olika märken.
Ibland är saker svåra att förstå:
"Den skola du anför som flumskola (skolan efter realskola, studentskolan) låg bland de bästa i värleden vad gällde rsultat."
Ja, det gjorde den för att när flumskolan infördes så bestod skolan uteslutande av lärare som var en produkt av det gamla systemet. Dessa stofiler fortsatte att arbeta på det sätt som de fått lära sig. Och som av en händelse så har skolresultaten försämrats i samma takt som dessa stofiler fasats ut.
Idag består lärarkåren nästan uteslutande av lärare som själv gått i flumskolan och först nu får Palmes skolpolitik full genomslag och vi kan se resultatet.
Idag är det de sämsta studenterna som blir lärare ( de med sämst betyg och resultat från hp). Men innan man kan fullt ut se resultatet av det skall de äldre lärarna bort. Men jag förstår att det är svårt att se långsiktigt och se sammanhangen.
Kul att jag, oberoende av dig, skrev nästan samma sak som du. Än finns det hopp!
Ronny Paulsson, helt korrekt!
Jag kan tänka mig att vi köper in plattorna på EU-nivå, så att flera skolmyndigheter går ihop och förhandlar ner priset. Vi kan också utveckla programvarorna på EU-nivå, för att sedan bara översätta texten till olika språk. Innehållet kan ibland vara identiskt, t.ex. inom naturvetenskapliga ämnen.
Systemet vi har idag kan mest liknas vid 1800-talets byskolor. Verklig förändring sker bara om den politiska kartan får sin mitt flyttad mer åt vänster. Då kommer (S) åter våga föra en socialdemokratisk politik, istället för den idag folkpartistiska liberalfundamentalistiska varianten (fast då uttryckt med innehållslös vänsterprosa). För att detta ska lyckas så måste den köpte (Göran Persson) portförbjudas på Rosenbad.
Här finns stora ekonomiska, och pedagogiska, vinster.
Du vet att det fanns inget land som lade så stor andel av sin budget på utbildning som Tsarryssland?
Det finns skolor som drivs idellt iallfall upp till 9:e klass.
Det tror jag är något som borde gynnas då inga pengar går till vinster som skall utdelas och föräldrarna har inflytande. Man behöver komplettera skolan med enkla raka kunskapsmål och prov för att verifera kunskap för nästa nivå.
Betygskorruptionen måste stoppas.
Staten skulle kunna införa detta som ett system för en rad obligatoriska funktioner och sedan är det upp till varje skola att utnyttja övriga möjligheter med systemen eller göra något annat. Jag ser inte varför detta skulle döda friskolornas möjligheter att konkurrera med egen pedagogik eller läromedel på papper eller platta.
Sådana system kan f.ö. både bli byråkratiska mardrömmar och stöd som förenklar det dagliga arbetet för elever och lärare.
Dom största skolreformerna i Sverige under efterkrigstiden stod Gunnar Helèn, Beatrice Ask och Birgit Rodhe för tillsammans med Jan Björklund. Kommunaliseringen är en bagatell jämfört med dessa. Källor är Sten Svensson februari 20, 2012 i Skola och samhälle, och Göran Hägg i Axess.
Att läsa om detta
Mina barn går i kommunal skola och de har ipads till alla och äldste sonen har fått en macbook pro av skolan (alla klasser från åk4 och uppåt har macbook).
Det kanske är ute i spenaten i sossekommuner som skolan inte funkar. Sossekommuner betalar ju lärarna mindre i lön så man vet ju hur prioriteringen egentligen ligger – mest snack (fika) men ingen verkstad.
Jag tror inte att den frågan är ekonomisk.
Ty en nyutxqminerad lärare som vill leva ett gott liv (enligt mitt sätt att se på det) har bättre möjligheter ute i spenaten än i stockhom…
Ty boendekostnaderna är betydligt mindre och lönen inte så stor skillnad.
Så nettot kan allt bli bättre ut i spenaten…
Problemet ligget nog mer i systemet, alltså något konservativt sossestyre eller vad man vill kalla det…
Som faktiskt kan variera från kommun till kommun och mellan skolor inom kommunen..
Inte helt lätt att bryta upp…
Jo din analys av att man går back – rent ekonomiskt i alla fall – på att flytta till storstaden stämmer. Gäller alla yrkeskategorier. Har ju med bostadssituationen att göra. Det är svårt att uppväga 2-3 miljoner mer i bolån lönemässigt.
Däremot har storstaden en förmåga att dra till sig duktiga och engagerade människor (vackra människor som Cornu säger).
Min tes var att man i sossekommuner "röstar med plånboken" och visar vad man egentligen tycker om lärare och lärandet genom att konsekvent betala lägre löner till lärare än i andra delar av landet.
Inte riktigt så enkelt heller tror jag, vissa blå kommuner favoriserar friskolorna och vill inte administrera egen skola.
Det går inte att jämföra kommunernas lönepolitik om de inte anställer några lärare utan låter nån annan göra det istället. I de blå kommunerna kan således lönerna vara låga (eller höga) utan att folk direkt "röstat med plånboken".
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Du borde nog gå om skolan !
Svårt att läsa igenom det du skrivit och dem sista raderna förstod jag inte alls.
Kan hålla med om att jag inte gett texten nån vidare bearbetning men med lite fantasi kan man nog läsa sig till vad jag menar? Sen har du tämligen effektivt ungått att kommentera innehållet. konstruktivt!
Jag gick personligen i skolan på 80-talet.
"DDR skolan" var på många sätt inte bra. Utan att skryta var jag tämligen duktig, men det var inget som skolan uppmärksammade, eller premierade.
Tvärtom så fick jag sämre betyg än jag borde fått, ett par gånger sa läraren rakt ut att jag borde få högsta betyg, men om inte "kalle" eller vem det nu var skulle få underkänt så fick jag avstå. Jag gillade ju "Kalle" eller vem det nu var, och hade så pass bra betyg ändå, så det gjorde inte mig något, men jag insåg redan då vilket skit det relativa betygssystemet var.
Men detta skeva betygssystem hade ju även andra effekter, då lärarna inte längre hade incitament att pusha duktiga elever, utan incitamentet låg helt plötsligt i att få en så "jämn" klass som möjligt. Och med ett relativt betygssystem, och inga nationella prov gjordes egentligen, så kunde ju undervisningen skifta enormt mellan skolor och klasser.
F.ö. så är jag, trots att jag alltid varit datanörd och teknikgalen, inte helt säker på att datorer och surfplattor har en given plats i grundskolan.
Vissa grundläggande färdigheter behöver man ha, och att alltför tidigt gå över till kalkylatorer och datorer gör att dessa grundläggande färdigheter aldrig lärs in.
Min åsikt är väl att grundskolan ska vara fri från dessa, och att de ska introduceras först i gymnasiet.
Sedan, så är väl en nationell samordnad satsning nödvändig för att en sådan satsning ska vara lönsam. Lämpliga appar/program ska utvecklas och gemensam upphandling är nödvädnig för att få ett så bra pris som möjligt.
Klart även eleverna här borde ha surfplattor som ett komplement om vi vill ligga i framkant, finns bla grymt bra spel där man kan lära sig allt ifrån att stava och gångertabell på ett roligt sätt. Och appar för att lära sig ökar enormt.
Men viktigast är nog utreda varför den svenska skolan halkar efter den finska som ligger kvar i topp. Ta reda på vad är det som händer med svensk skola och varför, så vi kan vända trenden.