Stockholmsrean är ett begrepp myntat av socialisterna i socialdemokraterna, kring den fortsatta utförsäljningen av kommunal- och landstingsegendom som skedde under alliansregimen 2006 – 2010. Man satte rent av inför valet 2010 upp en sajt med samma namn.
Det finns en hel del berättigad kritik mot utförsäljningen av kommunala tillgångar, men mycket är grovt förenklat. Jag ska här presentera några alternativa tolkningar.
Till en början så påbörjades de massiva utförsäljningarna av lägenheter under Göran Perssons socialistregim. Men minnet på en socialdemokrat är kortare än guldfiskens. Vilket för övrigt även gäller försvarspolitiken mfl områden.
Vi återkommer till lägenheterna lite senare. Men låt oss börja med utförsäljningen av skolor, dagis och vårdcentraler mm.
En kommunal eller landstingsverksamhet, likt dagis eller vårdcentraler, är inte vinstdrivande. De går alltså inte med vinst. Som sådana är de alltså inte värda speciellt mycket om de ska säljas. Det innebär att Stockholmsrean faktiskt inte är helt omotiverad. Vad Stockholmsrean bevisar är däremot att många kommunala och landstingsverksamheter drivs eller drevs väldigt ineffektivt, för när man väl privatiserade verksamheterna så gick de att effektivisera så de visade vinst.
I själva verket innebär Stockholmsrean en knäpp på näsan på det tidigare socialistiskt styrda Stockholm. Klart socialisterna är sura när det visat sig att man kanske kunde drivit verksamheten 20-30% billigare än vad socialdemokraterna klarade av.
Givet den usla (obefintliga) lönsamheten så behöver faktiskt inte Reinfeldts billiga utförsäljningar till sina kompisar varit fel. Det är inte utförsäljningen och Stockholmsrean som skapat vinsterna, utan de köpande företagens effektiviseringar av verksamheten. Kort sagt hårt arbete.
Men för att återgå till lägenheterna.
Bostadsrätter är en utmärkt och nästan optimal boendeform. Gemensamt och direktdemokratiskt tar de boende brukarna ansvar för skötseln och driften av det lokala monopol som en fastighetsbildning innebär. Ironiskt nog hyllar borgerliga väljare vad som i grunden är en kooperativ (=anarkistisk eller möjligen kommunistisk) boendeform.
Min kritk och raljerande över “köpare av klubbmedlemskap i bostadsrättsföreningar” handlar om att de många inte riktigt förstår vad de köpt, dvs ett klubbmedlemskap och inte en fastighet.
Att konvertera hyresrätter till bostadsrätter är alltså inte principiellt fel, åtminstone inte enligt mig. Man bör separera bostadsbubblans hysteriska priser från ägandeformen. Problemet är priserna, inte existensen av bostadsrätter. Detta har jag skrivit förut, om nu någon undrade. Det är priserna som segregerar och utestänger grupper som unga eller fattiga/lågavlönade från bostadsmarknaden, inte bostadsrätterna i sig.
Man ska också komma ihåg att allmännyttans utförsäljningar av bostadsrätter ofta handlar om dåligt underhållna fastigheter, där det varit lönsammare för allmännyttan (och därmed de kommunala skattebetalarna) att sälja och låta bostadsrättsföreningen och de boende ta kostnaden för upprustning. Det är sällan samma lägenheter som idag betingar ett högre marknadsvärde än de såldes för – de sitter i renoverade hus och med kraftigt höjd boendestandard på själva lägenheterna.
Dessutom är det vid försäljningen aktuellt marknadsvärde som var det intressanta. Även om alliansregimen gjort sitt bästa för att via avskaffad fastighetsskatt, ROT-avdrag, slopad förmögenhetsskatt etc gjort sitt bästa för att driva upp bostadspriserna, så var det inte självklart att lägenheterna skulle stiga så mycket i pris.
Hur hade socialisternas kritik låtit om bostadspriserna fallit istället för att stiga? Och hur låter den när 10 000-tals lägenhetsinnehavare framöver kommer sitta med lägenheter med lägre marknadsvärde än när de såldes ut, när väl bostadsbubblan spruckit? Var det fortfarande en dålig affär för kommunen då?
Det finns förstås andra aspekter. Genom skenande bostadspriser så får kommunen också förbättrade skatteintäkter och minskade kostnader, när potentiellt tärande kommuninvånare inte har råd att att bo kvar eller flytta till kommunen. Det är förstås en medveten strategi från alliansregimen och det är extremt osannolikt att socialisterna inom överskådlig framtid kommer få makten i Stockholm igen. Enda räddningen för socialisterna är att förespråka att fler arbetslösa och bidragstagare bosätter sig i Stockholms kommun, vilket förstås är omöjligt pga brist på billiga hyresrätter.
I Göteborg försöker man balansera bostadsrättsbyggandet med byggande av nya hyresrätter, men dessa får så höga hyror att effekten blir den ändå utestänger de som traditionellt röstar (s). Frågan är om vi därför får ett maktskifte för första gången i Göteborgs historia framöver? Kommunen ser dock till att försöka tränga in så många arbetslösa och bidragstagare som möjligt i de fattigare förorterna, för att på så sätt behålla väljarunderlaget. Men prisnivåerna även i Göteborg är nu sådana att normalavlönade inte har råd att köpa en bostad i kommunen. På sikt är det ett problem för Göteborgs socialister, som därmed tappar väljarunderlag.
Det kommer inte byggas några billiga hyresrätter, den tiden kommer aldrig tillbaka, pga byggkartellerna och statliga och kommunala regelverk som omöjliggör prisvärt byggande. Vill unga i framtiden bo billigt får de helt enkelt dela lägenhet på utländskt manér.
Socialisterna har förlorat Stockholm för lång tid framöver. Även om man kan kritisera Stockholmsrean, så är rean inte nödvändigtvis en förlustverksamhet för kommunen och den är inte heller så svart-vit som socialisterna utmålar den.
20 kommentarer
Det borde ju vara ganska lätt att öka vinsten på barn/äldreomsorg efter privatisering.
Bara att öka på barn/äldre och minska på omsorg.
Inte många organisationer som har så enkla ekvationer att lösa.
"Dessutom är det vid försäljningen aktuellt marknadsvärde som var det intressanta"
Och vad menar Cornu med det? Vilket var marknads-värdet? Delarnas totala värde på bostadsmarknaden för borätter eller det diskonterade driftnettot justerat för renoveringsbehov? Eller ett politiskt motiverat överlåtelsepris bortom marknadsvärdet.
Ur en skattebetalers synvinkel bedrevs inte komunala verksamheter ineffektivt. Alla pengar som den kostade stannade nämligen i landet och kommer på olika sätt tillbaka till samhället. När däremot skattepengar går till bolag vars direktörer skatteplanerar bort dessa pengar utanför landets gränser så är detta ur skattebetalaraspekt ineffektivt.
Det är tex en förlust för mig som skattebetalare när komunen lägger växeln för färdtjänst på ett företag i Moldavien istället för att avlöna svenska dyrare telefonister för detta.Sen får jag dessutom betala a-kassa till de nu arbetslösa fd svenska telefonisterna.
Tillägg: Därmed inte sagt att man inte på alla sätt ska försöka driva komunala verksamheter effektivt och det borde man jobba kontinuerligt med.
Göteborg är det ett S fäste sen länge? Är det jag som är så gammal att jag lever kvar i tron att det var Fp som var traditionell förvaltare av Götet?
Du är gammal. Min mor brukar tala om det också.
Det var länge sedan göteborgsandan var filantropisk eller västgötskthumoristisk.
@Cornu; Det är en myt att allmännyttans bostäder som helhet är dåligt underhållna. Däremot finns det nedgångna bestånd vilka inte varit föremål för utförsäljning i någon stor utsträckning. Tvärtom!
Göteborg ser ut att lyckas hålla inkomstläget på en stabil s-nivå:
http://www.expressen.se/gt/kultur/snart-kor-lilla-edet-om-goteborg/
(Diagram finns som bilder att klicka fram längst upp)
Nu skriver cornu om något han uppenbarligen inte vet något om.
Nu skriver cornu om något han uppenbarligen inte vet något om.
Var det regerings på riksnivå som beslutade om utförsäljningarna? Var det inte Stockholm stad eller kommun? Det var väl knappast ett dekret som utfärdades av Göran Persson?
Utförsäljningarna började genom ett dekret inom (M) i Stockholm särskilt. Den exekutive killen heter Mikael Söderlund som var Stadsbyggnadsråd från 1998 till 2002. Han var värst. Han återkom till makten 2006 och efter honom Regina Kevius (M) i samma anda. Lyssna till Söderlund i de reportage som finns så baxnar du! Ingen tvekan om vilken politik som gällt i Sthlms kommunala bostadsbolag.
En fråga angående byggkartellerna. Finns det nån maffiadoftande strategi för att utestänga nya aktörer? Varför fungerar inte marknadsekonomin som den borde i det här fallet?
Byggkartellen handlar primärt om marknadsuppdelning och prisöverens-kommelser. Byggfackets styrka i Sverige har långa anor tack vare vår unika situation efter kriget och den därmed uppkomna ekonomiska fördelen vilket tack vare stora exportvinster gav (s) möjligheter att bygga Sverige med nya bostäder på 50- och 60-talen. Skånska Cement-gjuteriet blev så småningom ett av de största byggbolagen i landet på 70-talet. Ett cementföretag alltså. Bra jobbat! Föreslår alla att läsa på om svenskt näringslivs utveckling. Mycket intressant. Byggboomar skapar oligopol pga av inträdeshinder(stora projekt) Det är inte så att man främst skall anklaga bolagen i sig men stor blir alltid ännu större vilket ger "pricingpower" och möjlighet att dominera genom samarbete och underprissättning.
Förstår inte riktigt vad som är problemet. Cornu skriver i sin kursiva slutkläm att det inte kan byggas billiga hyresrätter pga kartellerna.
Den som har mark kan väl i så fall ta in ett bolag från kontinenten som bygger hela skiten? Eller sträcker sig kartellen över hela Europa?
Är det dom som säljer material som är ägda av byggbolagen? Kan man inte skeppa hit material från Estland?
Är det omöjligt att bygga ett hus för vad det egentligen borde kosta i Sverige?
Det krävs en hel del för utländska firmor skall försöka etablera sig här! Liten marknad men ganska stora projekt. Vem är upphandlare? Vilka är de? Kan de svensk byggnorm? Etablering kräver långsiktighet och kapital eller så väljer du att börja i liten skala. Förtroende? Skanska i USA började som samarbetsprojekt innan de kunde etablera sig som pålitliga trots att de redan var ett stort bolag. Vilka bolag i Sverige vill börja samarbeta med ett bolag från t.ex Polen eller Baltikum? Av vilka orsaker?
Att börja i liten skala är ok när det gäller lösvirkes-villor. Handlar om förtroende, juridik och egenkompetens(byggherre). Inget som svenska familjer har när de vill bygga villa.
Jag har föreslagit att kommunerna skall gå samman starta byggföretag med bl.a utländsk låglönearbetskraft och bygga hyreshus på kommunmark.
Klockren tråd av dig Cornu! Möjligtvis kan man nyansera något angående att det bara är hårt arbete som ligger bakom effektiviseringarna i kommunen. Det kanske rör sig om femtio femtio hårt arbete, utnyttja att politikerna inte kan skriva bra upphandlingar
rttck
"Jag har föreslagit att kommunerna skall gå samman starta byggföretag med bl.a utländsk låglönearbetskraft och bygga hyreshus på kommunmark."
Håller med dig till fullo.
Själv är jag tänd på iden med http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84garl%C3%A4genhet
I Turkiet är stat och kommun inblandad i nåt som heter TOKI och bygger ägarlägenheter, anpassad till ortens karaktär och miljö samt folkets plånbok (ca 500.000 kr för 120 km2, utan köks/badrums inredning).
http://www.toki.gov.tr/english/overview.asp klicka på photos samt olika städer.
Ja, det var verkligen en förenklad syn….!
Det här var väl lite väl dumt? Vinsten inom omsorgen beror ju på rejäla nedskärningar i kvalitet, som Magnus skriver i första kommentaren. Det tror jag du vet egentligen.