Hemelektronikkedjan Expert har gått i konkurs (Schibsted/SvD, IDG, Bonnier/DN, Stampen/GP), med 73 egenägda butiker (Experts hemsida). De 63 franchisebutikerna har inte gått i konkurs. Än. De drabbas dock av andra problem som ett resultat av detta. Förra året köpte Expert OnOffs konkursbo med flera olönsamma butiker, i någon form av extremt feltänk. Som att mer av samma ska göra branschen lönsam?
Expert vill ha sloganen “Vi är vad vi heter“, men snarare var man vad man sålde – dyra och sällan bättre än någon annan. När MediaMarkt gått in i Sverige och gör storförluster år efter år för att ta marknadsandelar så kommer breda spelare med sämre muskler att gå i konkurs. Det är bara väntat.
Framtiden ligger snarare i nischning och att faktiskt vara experter för en mindre marknad. Danska Hi-Fi Klubbens svenska bolag har en omsättning på 264 MSEK om året, 63 anställda experter och gjorde en blygsam vinst om 7 MSEK. Men ändock en vinst. Även Apple är ett exempel. Titta på återförsäljare som göteborgbaserade MacForum. 191 MSEK i omsättning, 36 anställda och 4.5 MSEK i vinst. Att sälja dyra kvalitetsprodukter till välbeställda är alltså lönsammare (rent av lönsamt) än att försöka sälja i bulk till populasen. Där det senare helt enkelt inte ens är lönsamt via stora konsumtionstempel.
Detta kan t ex jämföras med Media Markt i Heron City i Stockholm. En omsättning på 382 MSEK och en förlust på 23 MSEK på 192 anställda. Hi-Fi Klubben och MacForum har dubbel eller mer än dubbelt så stor omsättning per anställd som Media Markt.
Med Internet blir kunder som inte kan jämföra priser allt färre, så ska man överleva behöver man vara nischad. Eller ha pengar att bränna. Dagens hemelektronikbutiker är sedan länge folktomma landskap med en luft fylld av bromerade framskyddsmedel. Trenden lär knappast vända.
Som konsumenter är det väl bara att fortsatt tacka och ta emot att det finns leverantörer som säljer produkter med förlust. Frågan är hur länge Siba överlever, även om man försöker ta igen på gungorna (Resurs Bank) det man förlorar på karusellen (försäljningen). Men även OnOff var delägare i Resurs.
Frågan är bara hur framtiden ser ut där. Svenskarnas skuldökningstakt fortsätter att minska och man kan misstänka att vi börjar nå skuldmättnad här uppe vid 83% av BNP i privata skulder. Då kan den platta TV:n gott hänga kvar på väggen några år till utan att bytas ut mot en annan platt TV, som ändå bara visar exakt samma innehåll. Eller brist på innehåll.
Tillägg: När det gäller distansköp hos osäkra butiker, så om man gör det med kreditkort gör kreditlagen att ansvaret för utebliven vara landar hos kreditbolaget och man blir som kund skadefri. Betalar man dock med ett kontantkort eller direktbetalning från bank så får man själv ta förlusten. Ytterligare ett sätt att gynna kreditgivning framför köp med balans på konto.
12 kommentarer
Gissar att en del av premium kakan kommer att går till Apple, nu när de börjar etablera några egna butiker i Sverige.
Jag gillar själv Mediamarkt. Stort utbud och bra priser. Bra service, inga problem att få hjälp om det behövs. Reklamera bristfälliga produkter fungerar fint.
Själv föredrar jag Elgiganten. Media Markt ligger för avigt till för oss bilfria, och Sibas försäljare är irriterande påstridiga när det gäller att sälja försäkringar. Man märker vad de tjänar pengar på.
Fast frågan är om NetOnNet faller före Siba.
NetOnNet ägs av Siba…
Nja, Waldir AB äger Siba och NetOnNet är det väl där Waldir köpte större delen av NetOnNet förra året, ungefär som Expert köpte OnOff…
Inte för att klanka ner på ditt inlägg men i alla tre städer där jag har varit på Media Markt/El giganten så ligger dessa exakt lika avigt för bilfria då de på alla ställen jag sett ligger inom 100m från varandra ute vid köpladorna. Så jag är väldigt skeptisk till att El Giganten generellt sett ligger mindre avigt till. Däremot efter enbart egen observation så har Expert ofta även funnits i centrumen av städerna.
Framtiden för elektronikhandeln?
Tillverkare skaffar egna mindre "showrooms" på attraktiva ställen dit man kan åka och titta på t ex Panasonics hela utbud av hemelektronik. Priserna kommer givetvis var högre än på köplador och nätet men showroomens huvudsakliga syfte är inte att tjäna pengar på försäljning utan mer som en form av marknadsföring.
Om en person går till ett showroom och tittar och får en lång demonstration av ett antal varor och sedan går hem och beställer hela klabbet från nätet så har ju Panasonic förlorat försäljningen i showroomet men fortfarande behållit kunden.
Apple har ju en liknande sak med sina egna butiker (nu pratar jag om butikerna som Apple äger själva). Tillverkarna måste komma närmare kunden och kan inte bara förlita sig på tv-reklam och liknande.
Edit: Väldigt irriterande captcha förresten. Är det Cornucopia som har det kravet eller är det Google som kör med hårdare kontroller för tillfället? Vet att det bara inte är jag som är drabbad.
Ber om ursäkt för att jag tvingats slå på captchan. Fick en spamrobot mot mig. Ska prova att slå av den igen, så får vi se om roboten gett upp.
Captchan avstängd. Får se om spammandet sätter igång igen. I så fall slår jag på det hela igen.
Ok. Trevligt med så snabb respons.
Har verkligen problem med vissa captchas och detta var en sådan.
En tanke som slår mig är hur det funkar med (auktoriserade) bilförsäljare. Hur pass mycket är visningen av nya bilar (demoex) bekostade av den enskilda försäljaren och hur mycket är bekostat av själva säljaren. När det gäller vinsten som görs när bilen sälj är det ju bara en som kan vara säker på att skörda frukten och det är ju tillverkaren.
Det förefaller inte som att återförsäljarnas affärside haltar. Antingen ser man till att ha kunniga säljare (t.ex. HiFi-klubben) eller så säljer man kartonger utan att avlöna säljare och betala fina hyror (Web-försäljning och till viss mån Netonet).
Det som suger lite med mediamarkt är att de verkar köra en chickenrace mot andra och se vem som har mest kapital att bränna – den som blir sist kvar vinner. Det skadliga för marknaden är ifall de lyckas sänka de som faktiskt har en fungerande affärsmodell. Det är ju ganska uppenbart vad mediamarkt ovser att göra när konkurrenterna är eliminerade (då höjer de priset igen så att de kan göra vinst).
Som det fungerar nu så använder iaf. jag MediaMarkt som "showroom" och går dit för att klämma på grejorna. sen när det skall beställas så görs det självklart på nätet till lägsta pris. Alternativt om man behöver varan direkt, någon nätbutik med fysisk butik (Webhallen, Inet för att nämna några.)
Inrego. Också en möjlig framtidsnisch med den väldigt annorlunda specialkompetensen att ta tillvara datorer som redan finns. Apropå att låta teven hänga kvar.