Midvintermörker finns nu äntligen tillgänglig att köpa som ljudbok, intalad av dramatenskådespelaren Magnus Roosman.
I övrigt har försäljningen av Midvintermörker till fullpris passerat 5000 exemplar. Den uppmärksamme kan notera att det nu finns ett utgivningsdatum för pocketboken, som släpps i augusti. Det kanske kan finnas möjlighet att några av de första kapitlen ur uppföljaren finns med i slutet av pocketboken, men det återstår att se. I övrigt får ni vara tålmodiga innan uppföljaren släpps. En realistisk bedömning är att det blir någon gång efter årsskiftet 2012 – 2013. Jag kanske postar fler utkast fram till dess här på bloggen, i mån av intresse.
För övrigt har Bonnier tagit över Pocketshop, vilket knappast lär gynna mindre förlag. Bonnier äger redan Adlibris.
Midvintermörker går som ni ser i listan nedan att köpa via iTunes. Det kan vara intressant att veta att svenska förlag endast får 15% av försäljningspriset vid försäljning via iTunes, medan resten försvinner till Church of St Jobs (NASDAQ:AAPL) och mellanhänder som Word Audio och Audible. Författarens andel skall alltså tas från en andel av 15% av iTunes-priset. Går man på Författarförbundets avtal (jag kan inte diskutera mina egna avtal, att jag använder Författarförbundets avtal här som exempel innebär absolut ingenting) innebär det att författaren själv bara får några enstaka procent av pengarna vid ett ljudboksköp via iTunes, 16.5% av F-priset, det pris förlaget säljer för. Digital distribution har 25% i moms. Av 189:- SEK är alltså 151:- ex moms. Av detta försvinner 85% till mellanhänder och 15%, dvs 22:- kronor går till förlaget. Av dessa får författaren 16.5%, dvs 3:63 SEK, eller 1.92% av det kunden betalar. Förlaget skall med lite drygt 18:- finansiera inläsningen av ljudbok och all administration och marknadsföring runt detta. Från författarens 3:63 SEK av iTunes 189:- SEK dras sedan minst 50% i egenavgifter och skatt och författaren får med mössan i hand ca 1:82 SEK eller mindre än 1% av försäljningspriset till slutkund, vilket räcker till en knäckebrödsskiva. Don’t quit your dayjob!
Nu säljs det oerhört mycket ljudböcker direkt via iTunes, men vill man gynna förlaget och författaren så väljer man lämpligen en annan återförsäljare än iTunes. En bästsäljande svensk titel på iTunes säljer 3000 ex, vilket ger ca 5 460:- kronor till författaren efter skatt.
Det är extremt intressant att se hur nya och snabba distributionskanaler innebär att förlag och författare får mindre betalt än vid gammal fysisk distribution. Fördelarna med digital distribution har alltså helt ätits upp av mellanhänderna. Det är också förklaringen till att digitalt distribuerade ljudböcker bara är marginellt billigare än distribution på silveröverdragen plastskiva. I slutändan får som vanligt primärproducenten minst betalt medan mellanhänderna kan ha pålägg på smörgåsen, ingen skillnad mot t ex jordbruket alltså. Men det är förstås frivilligt att vara författare såväl som jordbrukare. För primärproducenten är det ett kall, för mellanhänderna ett betalt jobb.
Midvintermörker har tidigare även existerat som sk Daisy-talbok (frågor och svar) via svenska bibliotek åt handikappade med sk läsnedsättning. Daisy-versionen ger inte ett öre till författaren och är inte heller inläst av någon skådespelare utan är som läsare påtalat en rätt kass inspelning av boken, vilket inte Magnus Roosmans officiella version är. Bibliotek kan besluta om att producera en Daisy-talbok med stöd av upphovsrättslagen som alltså ger “staten” rätt att utan ersättning till upphovsmannen reproducera och distribuera en bok. Personer med läsnedsättning kan till och med köpa Daisy-talböcker utan att ett öre tillfaller författaren. Daisy-talböcker som sedan förstås dykt upp på fildelningsnätverken för de som inte har råd att köpa. Den kassa ljudbok ni hört på via fildelning än så länge är Daisyn och inte Magnus Roosman. Detta är alltså ännu sämre än iTunes, då staten i det här fallet inte ger ens 3:63 SEK till författaren.
Låter kanske bittert, men det är det inte. Problemet är snarare att det kostar förlagen stora pengar att spela in ljudböcker och säljer man dåligt så blir det ingen ljudbok till uppföljaren. Det är synd om förlagen. Författare tjänar inte många öre på digitalt distribuerade ljudböcker oavsett. Bäst säljande digitala ljudbok i Sverige handlar om kanske 3000 exemplar via iTunes, vilket alltså ger kreatören mindre ca 5 460:- SEK efter egenavgifter och skatt. De som tjänar pengar här är den som läser in ljudböckerna. Vilket är positivt, eftersom det ger massvis med kompetenta skådespelare en möjlighet till varaktig inkomst som inte kommer sig av skattefinansiering. Ljudböcker är trots allt uteslutande kommersiellt finansierade.
Slutsatsen är att man skall köpa en aktie i Church of St Jobs (NASDAQ:AAPL) (en aktie kostar ca 3800:- SEK) för eventuella skattade pengar man fick sålt ljudböcker för.
Som författare måste man också vara en extremt snål jävel (eller ekonomisk analfabet) om man motsätter sig fildelning om alternativet var en inkomst på 1:82 SEK. Som ni ser ute till höger i aktuell veckoundersökning så handlar fildelning också bara om mindre än 1% av läsarna, så det är inget volymproblem heller.
Däremot förstör möjligen fildelning för förlagen och för den fysiska distributionen av ljudböcker, där författaren faktiskt kan tjäna några kronor. Samtidigt har det ju visat sig att de verk som fildelas mest också är de som säljer mest, så man får gråta hela vägen till banken.
Köper man ljudböcker från någon svensk digital återförsäljare, t ex Muntligt.se så ser det betydligt bättre ut för författaren än via iTunes.
Min åsikt är förstås som part i målet att man skall betala för sig, men har man inte råd utan väljer fildelning så är det så och knappast något att bli upprörd över eller komma dragandes med polisen över. All fildelning är inte missad försäljning, bara en bråkdel av fildelarna hade köpt om det hade varit enda alternativet. Men för både E-böcker och ljudböcker så går det att för läsaren/lyssnaren låna gratis på bibliotek om ni nu inte har råd. Då blir det dock en symbolisk skattefinansierad ersättning till författaren, så vänder man sig mot skattefinansiering av kultur skall man förstås inte låna från biblioteket heller. Annars kan man se det som skatteåterbäring att nyttja våra offentliga bibliotek, vilket borde glädja alla borgerliga. Och ärligt talat, har du köpt boken i en version (t ex inbunden) så kan jag faktiskt inte bli upprörd över om du laddar ner den “illegalt” även som E-bok. Det är min personliga åsikt. Förlag kan ha en annan.
Ljudbok är dock en stor investering för ett förlag, till skillnad mot E-boken.
Magnus Roosmans inspelning av Midvintermörker är på drygt 18 timmar. Räkna på kostnaden för 18 timmar inläsning, plus omtagningar, plus studioproduktion, plus studiotid, redigering och digitalisering. Plus pressning av fysiska kopior i förekommande fall. Tag sedan den kostnaden och jämför med vad förlaget får från iTunes.
Verkligheten är som den är. När kartan inte stämmer med verkligheten så gäller verkligheten. Stör man sig på obefintliga ersättningsnivåer, profiterande mellanhänder eller fildelning så skall man inte ägna sig åt vare sig författande eller förläggarskap. Däremot skadar det inte att upplysa utomstående om verkligheten enligt ovan.
Ljudböcker är en bra tjänst till de “läsare” (lyssnare) som föredrar detta och är även en rätt bra titelexponering i den mån de dyker upp hos t ex bensinmackar, där de ofta får mer framträdande exponering än vad en enskild boktitel får i en bokhandel.
Muntligt.se har förstått hur man
skall göra får att få gratisreklam på Sveriges största ekonomiblogg |
Nu går ljudboken Midvintermörker alltså att köpa inläst professionellt för de som har råd att betala för sig. Den kommer förstås att gå att låna hos bibliotek med smak nog att ta in den för alla er som inte har råd att betala. Författaren får trots allt ca 80 öre vid utlåning från bibliotek, plus några kronor vid bibliotekets inköp av sitt exemplar.
Liksom för E-böcker så var Muntligt.se den som var snabbast med att uppdatera sina system med boken. Muntligt.se har också den goda smaken att exponera ljudboken Midvintermörker överst på sajtens framsida i skrivande stund. Det går också att provlyssna på Magnus Roosmans inläsning hos Muntligt.se, liksom hos iTunes.
Ett urval av ljudboksleverantörer i bokstavsordning
Adlibris CD-bok 189:- MP3-CD 169:-
Bokia CD-bok 204:- MP3-CD 180:-
Bokus CD-bok 185:- MP3-CD 162:- Nedladdningsbar MP3 154:-
CDON Nedladdningsbar MP3 169:-
iTunes Nedladdningsbar AC3 189:-
Livrel 24 Nedladdningsbar MP3 154:-
Muntligt.se Nedladdningsbar MP3 155:-
Ord & Bok CD-bok 206:- MP3-CD 180:-
9 kommentarer
I dag sjunker börserna. Då brukar SEK följa med ner. Men istället sjunker EUR och USD marginellt mot SEK samtidigt som också guldet först stiger sedan sjunker. Kommentar?
ja men vad bra, då kan svartskallarna lyssna… förlåt, läsa den också
Så slutsatsen är att det är bra om man undviker mellanhänder vid försäljning av digitala produkter, och i stället satsar på egen distribution via exempelvis e-junkie?
Nackdelen är förstås att när man skriver för en svensk publik så når man inte lika många människor som med en engelsk utgåva.
När din försäljning blir lönsam kan du ju, som de röda författarna som vill ha större del själva, starta eget förlag. Då slipper du sponsra alla små författardrömmare!
Råvaruproducenten får som vanligt 1% medan mellanhänderna och staten tar resten. Järnet till en bil utgör också bara 1% av bilens slutpris… Träet till boken, kopieringspapperet eller toapapperet utgör också bara 1% av slutpriset. Det är bl a därför som tillväxt inte längre är möjlig Det går inte att pressa råvaruandelen av slutpriset längre för då upphör produktionen…
( 189 kr/bok * 0,8 moms * 0,7 appleskatt ) * 5000 = 529200 kr
Varför hyr man inte in de tjänster som förlagen ger och säljer boken själv på itunes? Man borde väll kunna hyra någon som gör det jobbet som förlaget gör för ganska mycket mindre än 500000 kr ? Känns som den stora poängen med att gå digitalt är att man kan skippa alla mellanled. Titta på tex Kickstarter. Varför gör inte fler författare det?
Känns kanske som du skulle haft Paypal-Donate här någonstans på sidan så kunde man med (extra) gott samvete dra ner boken illegalt och till en bråkdel av priset sjänka mångdubbel ersättning till "råvaruproducenten"
Angående Daisy, så är min flickvän en frekvent daisyanvändare pga dyslexi.
Hon tycker intressant nog att vanliga tbp inläsningar är betydligt bättre än
ljudboksinläsningar med skådespelare.
Anledningen till detta är användningsmönstret – hon lyssnar inte till en inspelning, utan läser
texten via uppläsningen, oftast i 3-4 gånger normalt samtalstempo (en av fördelarna med daisyformatet är att man kan ändra uppläsningshastigheten). Där stör en skådespelares dramatiseringar flödet av att höra det faktiska textinnehållet, medan en neutral uppläsning försvinner i bakgrunden.
Arrangera en anonym donantionstjänst (Kanske Flattr, PayPal, etc) så kan du få det pris jag avser betala för ljudboken rakt i egen ficka utan mellanhänder. Var jag sedan fixar boken behöver vi ju inte prata öppet om.