833
Veckans frågor handlar om en av våra mest kära ägodelar i dagens samhälle – bilen.
Hur många bilar har ditt hushåll och vad är deras snittförbrukning? Tillägg: Är du med i en bilpool? Svara här ute till höger och jag kan som vanligt inte se vem du är eller var du sitter när du svarar, även om Trafikverket har järnkoll på vad du har för bilar i hushållet ändå. Det här handlar inte om svenska folkets bilinnehav, utan om bloggens läsares bilinnehav.
För er som vill berätta mer om ert bilinnehav eller icke-bilinnehav etc så går det förstås bra att kommentera. Det kommer ett omfattande blogginlägg om bilar idag och i framtiden i veckan.
92 kommentarer
Svårt ange snittförbrukning i liter när man kör gasbil..
Översätt till kubikmeter.
Om man som jag utnyttjar min åsna som bil, ska jag ange antalet morötter per mil ?
Lätt !
Antal nornalkubikmeter fordonsgas gånger 1,1 är motsvarande liter bensin, detta eftersom fordonsgasen innehåller något mer energi !
Fler än fem och de drar alla 1000 liter per timme.
Med i bilpool. Använder bil ett par gånger i månaden. Biltyp och därmed bränsleförbrukning varierar. Beroende på ärende kör jag skåpbil, bil med drag eller mindre bil för enbart persontransport.
Bor i Göteborg och använder mig normalt av buss/spårvagn för resor inom stan. För längre resor används tåg.
Det vore kul att någon gång se dina egna svar på frågorna 🙂
Kul för vem? Jag kan inte se några med namn utpekade individers svar, så varför skulle ni få se mina svar?
Alla har rätt till ett privatliv, även jag.
Oj förlåt, visste inte att det var så känsligt. Sorry
Alla frågor är inte känsliga, folk kollar upp saker på mig hos myndigheter hela tiden. Men jag måste inte skylta med mitt privatliv på bloggen. En del frågor är dock känsliga och därmed absolut ingenting jag skulle ge ett offentligt svar på, precis som jag förstår och respekterar att många bloggläsare inte svarar alls på enkäterna även om jag på inget sätt kan se vem de är.
Kollar folk upp saker på dig hela tiden? Varför då?
Tre stycken Volvo 740. Drar ca litern. Otroligt driftsäkra och billiga. Bra komfort. Inga penisförlängare men jag skrattar hela vägen till banken.
Verkar ju framtidssäkert. Är det exakt samma modell och motor så har du gott om reservdelar. Bra tänkt.
Reservdelar dräller det av i vårt avlånga land. Behöver jag ex. en växellåda är det några hundralappar. Lättmekade. Även den med tummen mitt i näven fixar gamla volvos.
De sista årsmodellerna av 740 har databox. En i familjen råkade ut för att den "dog". Bilen stannade ganska tvärt. Har också råkat ut för att hastighetsmätaren dör. Men man lär sig hur fort bilen går genom att titta på varvräknaren i stället.
Annars håller jag med. 740 är nog en av de mest robusta bilar som har byggts i detta land. Kanske slagen av 240:n
Jag har också en 740. En bil med i princip inget värde, därav ingen värdeminsking 🙂 Den fungerar utmärkt som "citybil" i Köpenhamn där jag bor. Kanske beror det mest på att jag är så van med en 740. Den drar ca 1 liter per mil i Köpenhamnstrafiken..vilket jag tycker är helt ok för en 24 år gammal bil. Vissa kompisar skrattar åt mig, men jag skrattar åt dem och deras lån på 350k DKK för en Peugot 308 eller liknande.
/H
Jag har körkort men ingen bil. Har överhuvudtaget inte suttit bakom ratten på flera år. Tar mig runt med kollektivtrafik och nån enstaka gång taxi, det senare mest dock om jag är på tjänsteresa i främmande städer alternativt ledsagar äldre släktingar.
Är tämligen sällan jag saknar att ha bil faktiskt, även om det såklart är ganska smidigt. Tror det beror på att ingen av mina föräldrar har körkort, så jag vande mig aldrig vid bilistlivet som liten.
Mitt hushåll har en bil som drar 0.48. Vi separerar men behåller bilen tillsammans, det är bara barnen vi kör.
Har precis tecknat en leasingbil på egna företaget. 0.38l/mil diesel blandad körning.
Låg förbrukning var ett krav, men också en komfortabel bil.
Hade inget direkt privat behov av bil utan skaffade ursprungligen en privat billig bil enbart för att använda i tjänsten och plocka milersättning. Men med tiden växer dock ett privat behov fram när man märker att det är ganska smidigt att ta bilen för att storhandla och som alternativ till tåget (sjukt!) när man besöker släkt och vänner längre bort. Och då kommer också ett behov av lite mer komfort, något jag unnar mig då företaget går ganska bra.
Saknar leasingbilen andrahandsvärde efter tre år på grund av att bränslepriserna skjutit i höjden, ja då får jag ta det och gå vidare.
Nästa leasingbil blir förhoppningsvis en gas- eller eldriven variant, under förutsättning att tekniken gått framåt tillräckligt.
Du upplever Jevons paradox. Skaffade snål bil, kör mer och mer…
9-5 kombi – hustrun behöver bil i tjänsten och barnvagn tar plats. Inköpt för snart två år sedan, medveten om att Saab borde gå åt skogen, vilket ju gett priser därefter. V70 nog en bättre bil men 35% dyrare då var för mycket för oss.
Ingen bil men medlem i sunfleet så jag har tillgång till bil när jag behöver.
Du borde haft med bilpool som alternativ
Ja, jag borde haft det. Måste i så fall nollställa enkäterna. Lägger till som separat fråga istället.
Kör en gammal Audi, den tar mej dit jag vill, när jag vill. Skulle inte klara mig utan då mitt liv sträcker sig längre än vad kollektivnätet erbjuder.
Fler än fem:
1a bil: Volvo 245
2a bil: Toyota starlet
Arbetsbil: Suzuki pickup
En veteranbil
En reservdels 245
En reservdels Toyota
Två reservdels Suzuki
8 st bilar!
Tilkommer traktorer, lastbilar, släpvagnar och motorcyklar.
16 fordon listade på mig hos transportstyrelsen.
Lite sjukt kanske men plats finns och totala inköpskostnaden är under 300kSEK
Tror vissa av oss föds till samlare, tror allt på gården finns i minst två ex. Far och bror är likadana de med.
Vettigt med reservdelsbilar. Riktigt bra tänkt. Om man har plats och dessutom en gård med maskinhall för egen mekning…
Köper själv en del reservdelar i två ex av hållbarhetsskäl. Går något sönder på gården etc så köper jag två nya. Tillgången till reservdelar kommer förr eller senare blir ett problem när vi får problem med just-in-time. Redan idag kan en del udda saker ta många veckor att fixa, och hänger företagets verksamhet på det så kan det vara kritiska veckor.
Brukade också köpa reservdelar i flera ex. Men slutat då jag sällan hittade prylen jag köpte för flera år sedan.
Tekniska prylar brukar ha typfel eller väldigt ojämn förbrukning av delar (har fått byta två vattenpumpar på min Mondeo, inga motorhuvar/stolar/etc… så det är väl en 2-3000 detaljer jag inte bytt någon gång) – med otur så räcker reservdelsexemplaret bara ett fel… tillämpar inte den typen av slöseri – går det sönder så köper jag en reservdel i reservdelshandeln – eller ny produkt av välkänt fabrikat med större försäljningsvolym/PKo
Ford kombi och VW pickup. 0,65 resp 0,6 blandad körning. Diesel.
Torsten Svanesson
Antar att cornu kör en diesel bil, som han tankar från farmartanken som egentligen är tänkt för gårdens traktor…..
Nja. Kör diesel, men har ingen traktor och gårdens småskaliga utrustning (skogsmaskin – minilunnare, jordfräs, slåtterbalk, betesputs mfl) går på bensin. Har dock funderat på att skaffa en farmartank privat för att ha beredskapslager till bilen. Men någon diesel kan jag inte köpa på företaget och bensin är olämplig att lagra i för stora kärl i egen regi, så där är det dunk som gäller.
Nej, inte skulle väl han inte. Han som är så präktig!
Eftersom jag är en halvoffentlig person som dessutom skriver saker som myndigheter kan ta illa vid sig av så måste jag vara genompräktig och tåla granskningar. Ett inkomplett urval av myndighetsbesök: http://www.gnuheter.com/creeper/site/cornucopia.cornubot.se Tillkommer en drös andra "myndigheter" som Creeper inte fångar upp, bl a kommuner, länsstyrelser, landsting, statliga företag och en del myndigheter.
OT kanske, men observationer från USA just före Lehman.
Körde runt Los Angeles-San Diego-Vegas-San Bernardino m fl orter.
Förutom avstickaren till Nevada var det mest 6-8 filiga motorvägar.
Trafikrytmen är 10-15 miles/hour högre än skyltad maxhastighet och detta är accepterat förfarande.
Längst till vänster fanns en fil "CarPool" där man fick åka om man var mer än en (!) person i bilen. Skrämmande att 6-7 filer var smackfulla med (stora) bilar, men CarPoolfilen,där vi åkte,var i princip tom. En bussfil i Sverige var betydligt mera trafikerad.
Överhuvudtaget verkade det saknas kollektivtrafik. På många gator fanns inte ens trottoarer att gå eller cykla på.
För er som inte är vana vid amerikansk nomenklatur kan man förtydliga att "carpool" betyder samåkning i USA, inte att man "hyr" en bil ur en bilpool. Svenska bilpool och amerikanska carpool är inte samma sak.
carpool = samåkning.
Beskrivningen av bilismen i USA ovan är likadan sedan ca 40 år tillbaka. Intet nytt under solen, annat än kanske smogen har minskat radikalt tack vare katalysatorn blev obligatorisk i mitten på 70-talet
Det finns faktiskt en hel del bilpoolar i USA och detta kallas "car sharing". Se t ex ZipCar och CityCarShare.
Hej Cornu.
Vore inte körsträcka per år och bil intressant att mäta också? Jag har en stor tung bil som drar ca 12,5 l/100 km, men då jag inte kör mer än 600-800 mil/år med den är min årsförbrukning ändå bara ca 750-1 000 liter bensin per år, vilket är lika mycket som någon som kör dubbla sträckan, 1 200-1 600 mil per år, men endast har halva förbrukningen (6 lit/100 km).
Till vardagliga 'småtransporter' mm använder jag mycket sällan bilen utan cyklar istället. Bilen använder jag i stort sett bara för resor där den 'betalar sig', dvs till och från ett av mina jobb som ligger 6 mil bort. Och när jag besöker släkt etc som bor en bit bort. Dock förstår jag att många som bor mitt ute i 'the wilderness' kan ha långt till affären och därmed inte har möjlighet att använda cykel eller kollektivtrafik.
Däremot tycker jag det känns lite taskigt från statens sida att ändå straffa mig och andra som kör törstiga vilar med extra miljöpåslag på bilskatten utan att ta hänsyn till den årliga körsträckan, och därmed missar att göra en verklighets-, och faktabaserad 'miljöbedömning', men å andra sidan är Borg:en och staten egentligen inte så intresserade av miljön när det gäller deras skattepålagor, utan mest intresserade att mjölka ur fler kronor ur oss stackars proletärer verkar det.
Hade man verkligen velat ha en nedgång i bränsleförbrukningen generellt, och därmed fått positiva miljöeffekter pga mindre bilkörning, så borde de istället höjt skatten på själva bränslet och därefter möjligen utökat möjligheter till större avdrag för de som bor i obygden. Då hade skatten fungerat som en väckarklocka för folk och fått dem att tänka mer på vilken typ av resor de skulle använda varje liter bränsle till och vad som blir ekonomiskt försvarbart. Nu betalar man 'straff'skatten en gång för alla per år, och sen är det bara att blåsa på bäst man vill (med undantag för de ändå återkommande prisuppgångarna pga peak oil mm).
Egentligen, om man tänker på miljötillägget på fordonsskatten på törstiga fordon, så blir det ju billigare per skattekrona ju mer man kör, eftersom skatten då blir lägre per förbrukad liter ju mer du förbrukar, så miljömässigt borde den ju egentligen ha motsatt verkan, dvs stimulera folk att köra mer!
Alternativt låtit bilskatten varit beroende av körsträckan per år…
Håller med. Sverige tillhör den billigare halvan av EU vad gäller bränslepriser. Vi kan lägga på 1 – 2:- SEK per liter utan att hamna på topppositionen. Samtidigt kan man införa homogen vägskatt enbart baserat på vikt och inte på förbrukning.
Sedan är avdragsmöjligheten för resor till och från arbetet något jag är väldigt kluven till. Samtidigt är det nödvändigt för en del som bor dåligt till. I den bästa av världar hade man haft kollektivtrafik och ingen avdragsmöjlighet, men vi lever inte i den bästa av världar.
Ingen bil. Väntar på parkering då jag står i kö. Vad kom först? Bilen eller parkeringen =) Bor centralt. Har dock blivit van och trivs med att vara utan bil. Min fysik är mycket bättre då cykeln används (15 min till arbete) och träning i övrigt har blivit en del av min vardag. Nu väntar ett trevlig halvår av cykling. Ska även damma av mina inlines som jag inte använt sedan 2005. Vi får se om jag skaffar bil sen! Jag märker verkligen vad jag spar på att inte ha bil!
Jag har konverterat till e85, betydligt billigare än bensin! Drar 15% mer men är 5kr billigare per liter. Vad händered etanolpriset vid peak oil??
Det priset borde följa efter, på ett ungefär. Jag har också konverterat men är fullt medveten om att det är en dyr naturresurs jag förbrukar, om än förnyelsebar. Att skrota väl fungerande bilar och bygga nya ser jag dock som vansinne både med tanke på privatekonomi och naturresurser.
Jag har hållit mig ifrån att köpa bil sedan jag skrotade förra för ett halvår sedan, åker buss ach har även hyrt bil enstaka dagar i "nödsitutioner". Tänker att om jag bara väntar en månad till så spar jag x pengar. Nu ska jag dock köpa en och tar gärna råd. Eftersom hur jag än försöker inte lyckas räkna hem en nyare bil så satsar jag på en bil för 10- 20000. Enda kravet är att den hyfsat ska klara en älg. Dvs många småbilar försvinner.
Köp en fin 940 och spritkonvertera. Billiga reservdelar, lättmekad och håller i evigheter. Med E85 blir du dessutom bra mycket miljövänligare än så kallade miljödieslar.
Har 7 bilar för säkerhets skull…(alltid retar det nån) 1 Jagga XJ6,1 BMW 320 Cab,1 Audi A6,3 Nissan: Murano o X-Trail,VW Golf…./ Sigge
Vafför har du ingen Merca för ???
Merca = dyr skit. Men vill man betala hutlösa pengar för alla reparationer som behövs så kan man ju köpa en merca.
Har två bilar. En privat och ett stort arbetsfordon som tjänstebil. Helt ohållbart. Jobbar inom anläggningsbranschen som inte har de ljusaste framtidutsikterna. Samtidigt görs idag oerhörda investeringar och det finns gott om jobb. Järnvägs- och elnätsbyggande är nog det enda som kommer vara kvar av branschen vart det lider.
Sverige är ett mycket dyrt land när det gäller bensin och bilinnehav.
Detta trots vårt stränga klimat, glesbygd och långa avstånd.
Jag tycker att den svenska miljömaffian är på väg att rasera svensk konkurrenskraft och att försvåra vanliga människors vardag.
Det saknas vettiga alternativ till bensin idag och det är problemet.
CO2 är inte farligt för miljön, seriösa vetenskapsmän bevisar motsatsen.
Synd att bensinfrågan har blivit ett politiskt problem i Sverige.
Kör själv gammal men betald bil. Struntar helt i s.k. miljöbilar.
När ungarna blir stora ska jag fan sälja bilen.
På bussen eller tåget kan jag sova eller läsa en bok (Midvintermörker). Det kan man inte när man kör bil.
Helt bakvänt är det faktum att bilen måste tankas så den blir full och kan köras, men föraren måste vara nykter för att få köra…
Jag blir väl gladare för att bilen är full, eller?
Snart är våren här så jag kan ta fram cykeln igen. Värdens bästa transportmedel. / NL
Åker en -08 Bmw 535 Diesel. Fantastisk bil, kommer aldrig köpa något annat än BMW. Min 4e Tyska bil, och säga vad man vill om Tyskar, men bilar, det kan dom. Drar när jag penlar till jobbet ganska precis 0.6 per mil. Helt okej för en stor tung familjebil med 6 cylindrar, dubbelturbo och automat. Och det är "verkliga" siffror, dvs inte enligt färddatorn.
Tjejen kör en Toyota Yaris, minsta lilla bil man kan tänka sig. Drar otroligt lite så länge man kör enligt skyltningen. Över det och den är allt annat än ekonomisk. En annan nackdel är att man inte direkt känner sig trygg i den, krocka ochdet är över.
Jag har 112 bilar registrerade på mig… / Målvakten
Var länge sedan jag hade egen bil. Bor i Stockholm med rätt hygglig kollektivtrafik så jag använder mig av den eller promenerar till jag ska. Hyr bil cirka en månad varje sommar samt vid behov under resten av året. Åker sällan taxi då det blivit alldeles för dyrt.
Saab 9000, 0,83 l/mil (3 st 1995-1996 plus reservdelsbilar)
Toyota Hilux, 1,26 l/mil (1991, stor andel skogsvägar)
BMW 740, 1,05 l/mil (1999)
BMW 745, 1,22 l/mil (1985)
BMW 502, 1,44 l/mil (1961)
Alla bilar betalda till skillnad från många som köper ny bil på avbetalning.
Skogsägare
Volvo 240 -83. 4500 kr efter lite prutning. Bytte tändkablar och stift ochs sen dess spinner den som en katt. Jag ser fram emot att den blir skattefri nästa år.
Går den på blyfritt?
Alla "stora" volvobilar från -74 och framåt går på blyfritt. Det finns f ö bara blyfri bensin idag – vi med veteranbilar utan härdade ventilsäten får hälla i blyersättning.
Merca SUV diesel automat som drar typ 1.2 samt en ny BMW 1-serie, oxã diesel, som drar 0.5. Tillsammans med min fru kör vi 4K mil om året. Mest jag I tjänsten.
En bil, tre hushåll samsas. Saknade alternativet "mindre än 1, mer än 0".
Låter som en bilpool.
Jag äger, familjemedlemmar kör. Bilpool? Ja, kanske…
Kör en Maserati Quattroporte 2008 Automat. Drar 1,1 l/mil på landsväg och 1,8 l /mil blandad körning.
Kör mest när jag skall utanför stan och längre sträckor. Bor mitt i stan (Stockholm) och går till allt inom tullarna eller åker kommunalt. Har skaffat cykel i år så det kommer nog bli en del cyklande också. Försöker aktivt minimera användande av bilen. främst av det enkla skälet att motion är nyttigt men det håller ju också nere kostnader och slitage på bilen.
Bilen är egentligen en leksak (har inte en krona i lån och hyfsat med tillgångar(hård uppfostran lärde mig att aldrig köpa något som jag inte har råd med och ännu mindre köpa något för pengar man inte har idag men över tid kommer ha råd med så att man därför kan låna. Tog mig ett tag att komma över min aversion till livskonsumtionstänkandet på Handels) men köpte också för att jag är övertygad om att bilen i den form vi känner den idag kommer gå mot ett slut. Jag tror inte den här typen av bilar kommer vara överkomliga (allt kommer alltid att gå att köpa) för en höginkomsttagare så det gällde att passa på nu.
två bilar – en stor med 5,7 liters Hemi V8, drar ca 1,4 l/mil blandad körning, en liten pluttbil som drar 0,5 l/mil..
samt en MC att pendla till jobbet med, då det är väl dyrt (ehh, menar dåligt för miljön) att köa en timme med V8, jfrt med 15 min på tvåhjuling (när det är soligt cyklar eller åker jag inlines… tar ca 60 min)
/08
Fyra inalles, XJ12C 5.3, XJ6 4.2, 140 samt en 740ET. Törs inte gissa snittförbrukningen då ingen av skrindorna längre är i originalutförande utan lätt modifierade och skruvas fortlöpande. Å andra sidan gör jag rätt få mil per år, mest 740:an som går året runt som bruksbil.
Trampracer kompletterar fordonsparken och används vid tjänlig väderlek med viss behållning.
Saab 9-3 Aero 2,0t -01 Drar ca 9 l/100 km.
Hade tidigare en BMW 740 -94 (14 l/100 km stadskörning) men tyckte den drog för mycket bensin. Hade den 5 år och 11000 mil utan att den gick sönder en enda gång. Saaben har jag haft 2 år och 5000 mil. Hitills har följande gått sönder: AC-koppling, tändbox, bensinpump. Dörröppnare insida har gått av i båda framdörrarna, styrleder fram har bytts och bromsskivor och belägg har bytts runtom. Kan med lätthet säga att det jag tjänat i bensinförbrukning har jag lagt på trista reparationer. Min bilmekaniker är givetvis glad men för egen del känns det som att åka i en sardinburk till samma kostnad.
Har ju skrivits i någon artikel om olika bilmärkens image. Kan nämna att folk när man kör en stor BMW beter sig väldigt undergivet. Exempelvis: Flyttar sig omedelbart ur vänster fil på motorvägen när man kommer ikapp, tillämpar regeln "störst går först" istället för högerregeln när den är på deras sida i korsningar. Stannar på trottoaren i stället för att hoppa ut på ett övergångsställe (antagligen rädda att bli överkörda av en hänsynslös BMW-innehavare) etc. Tyvärr är samtliga dessa privilegier indragna nu när jag rattar Saaben. 🙂
Du sålde nog 740:n i rätt tid, min 740 1999 har gått 11.000 mil och jag har bl.a. fått byta AC-kompressor, kylare, styrleder, kamaxelgivare och givare till servostyrningen. Förre ägaren fick byta ABS-enhet för 15.000 kr. Våra Saab 9000 har inte krävt lika mycket reparationer. I övrigt kan jag bara instämma i din beskrivning av bemötandet i trafiken när man kör stor BMW, med tillägget att många Volvoförare inte tål att ligga bakom en BMW utan absolut måste köra om.
Skogsägare
Har ingen bil. Inte ens körkort.
Bor 1 min från t-banan.
Tar taxi hem från krogen.
/Realisten
Jag gjorde ju i augusti lite uträkningar kring hur mycket man kan spara på att inte ha bil. http://flutetankar.blogspot.com/2011/08/spara-pengar-utan-bil.html
Har därför ingen bil själv, utan hyr bil eller åker taxi när sådana transportbehov dyker upp.
Har etanolkonverterat en äldre kvalitetsbil från Hisingen och hamnar då på cirka 100 g/km fossila utsläpp i livscykeln, räknat på Norrköpingsetanol. Dessutom kör jag förstås så lite som möjligt, en bra bit under 1000 mil per år. Det känns lite orättvist att behöva sälla sig till "miljöbovarna" med bränsleförbrukning över 1.0 liter/mil.
En bil, 6 körkortsinnehavare, under 1000 mil. Familjepool!
Har ett fordon för dagligt bruk och två veteranfordon. Ägnar mig alltså åt en miljöfientlig hobby! Har inte dåligt samvete för den saken, körsträckan blir inte så lång med dessa fordon, medans nöjesfaktorn är enorm.
Sparar hundra spänn var dag på att äga en cykel istället. 1,5 mil om dagen blir det men det är enkelt att hitta parkeringsplatser för fordonet. det är dessutom energieffektivt och går att bära med sig vid problem eller när man ska låsa in det. Sedan slipper man också dyra garageplatser.
Synt bara att man betalar så mycket skatt för alla vägar som bilisterna använder.
Lite jämförande bränslepriser omräknar till svenska ören.
Venesuela 34 öre
Saudiarabien 90
Libyen 102
Turknenistan 134
Bahrain 140
Kuwait 158
Quatar 170
Sverige 1518…
Tillägg till 11:58
Aktuellt spotpris 740 öre/liter…
Visst är det intressanta priser. Dock så får man inte glömma av att många av dessa länder skattesubventionerar bensinpriserna för att hålla folket lugna. Dessutom är det statsägda oljebolag.
Men det är kanske så du förespråkar, statligt ägda oljebolag som köper in utifrån (då vi till skillnad från bolag ovan inte har några fält), och sedan säljer detta till konsumenterna för en billig peng? Vissa länder låter ju en tredjedel av statskassan bekosta drivmedelssubventionerna.
Ja, man kanske inte skall titta på de länderna. Jämför priserna inom EU istället, så ligger Sverige i den billigare halvan.
Varför ska man titta på EU-länderna? Man kan väl titta på USA, ett land med ungefär samma folktäthet som Sverige.
Här är hur känsligt olika länder är för stigande oljepriser (högre=sämre):
US 0.65
India 0.56
Canada 0.49
France 0.46
South Africa 0.44
Russia 0.41
Japan 0.40
Italy 0.35
EU-27 0.34
United Kingdom 0.30
Germany 0.30
Sweden 0.30
Korea 0.30
Mexico 0.06
Brazil 0.01
Så att se USAs låga bensinskatter som något bra är inte hela sanningen. Billig bensin skapar högre oljeberoende vilket är direkt farligt för ett lands ekonomi, speciellt om man är importör som Sverige.
En kontant betald Saab 9-3 som tyvärr drar 9l /100 km men billigare än att köpa en ny bil med lån. Lagar det mesta själv och köper reservdelar från skrot. Saknar dom gamla skrotarna där man kunde gå och plocka själv.
Angående nedmonteringen av svenskt försvar så fortsätter den i en annan skepnad där ett specialförband inom polisen sagt upp sig i protest mot ledningen. Forsmark står nu i praktiken utan skydd mot terrorangrep. Tur att det är placerat som det är.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsmark-utan-skydd_6899099.svd
Har en Saab 9000 årsmodell 1992, tjugo år gammal, som drar ca 0.9 per mil. Klassificerad som sk miljöbil av mig själv då jag endast åker 500 mil per år. (Har dock inte fått någon miljöbilspremie av Maudan eller Lena E) M a o släpper jag inte ut mer än den som har en bränslesnål bil som släpper ut mindre än 120 g mer mil och körs som genomsnittsbilen 1200 mil per år. Dessutom har jag ingen dold energi eller dold CO2 som behöver i bagageutrymmet från produktionsprocessen som ska betas av innan energianvändning resp utsläppen minskar. Det tar ca 11 år för den som löper en ny sk miljöbil och använder bilen som genomsnittsbilisten.
OBS ska var 120 g per km eller 1,2 kg per mil
/M
En bil, ~0.6 l/mil diesel. Står still för det mesta då jag själv cyklar till jobbet (ca 5 km) och sambon är mammaledig. Funkar bra att cykla men är lite segt när tempen sjunker under -25 grader, vilket den gör alldeles för ofta här uppe. Men man får anpassa klädseln lite bara. Skulle vi bli utan bil så skulle det inte vara någon större katastrof. Skulle dock ta lite längre tid för sambon att pendla till jobbet.
/Norrlänning
Har p.g.a. framtidsutsikterna gått från tre bilar ner till en. -01 4WD Passatkombi. Bra kompromiss och en mycket bra vinterbil. Förbrukning c:a 1,1/mil blandad körning. Det blir inte så många mil per år, mest två mil till och från jobb var dag. Jobbar sena kvällar och jag orkar inte cykla hem mitt i natten, annars hade tagit hojen. Kanske man borde köpa en EU-moped för jobbresorna men om en sån kostar ~10.000 (vill ha kvalitet och inte kinaskräp) så tar det ju ändå några år innan den besparingen är hemräknad…
Vi har flera "Äldre" bilar och traktorer både bensin och dieseldrivna tex amazon, vw renault ingen av bilarna har dock kostat mer än 10000kr i inköp. Som reparatörskunnig avanserad amatör så har jag med åren utvecklat en all större misstro till biltillverkarnas förkärlek till att proppa bilarna fulla med fräsiga elektronikiska finesser, (bara för att dom kan) något som direkt med automatik leder till enorma framtida kostsamma reparationer, för den som råkar äga bilen när den blivit 5-10 år gammal
när dessa i mina ögon sett onödiga eketronik prylar rullat i vår svenska saltsörja 5-10 år så börjar det kosta, och ännu värre blir det om dessa elektroniska leksaker måste fungera när bilen ska besiktas, jag har bekanta som tvingats kosta på en i övrigt fullt fungerande renault laguna 17000kr för att få den igenom besiktningen, på grund av att den automatiska nivåkontrollen som måste fungera på alla bilar som originalutrustas med xenon lyse inte fungerat, redan i dagsläget så skrotas i mina ögon i grunden fullt funktionsdugliga bilar på grund av att det är så otroligt kostsamt att fixa elektroniken
Du kanske borde frågat efter vilket typ av drivmedel som används också. Blir lite missvisande utan den informationen.
Tidigare tio stycken Hummertruckar med en förbrukning på tre liter milen vardera. Numera är jag miljövän och har endast en Hummer, vätgasdriven.
"Arnold Schwarzenegger"
Volvo 850 -94 som vinter- och bruksbil, bränsleförbrukning (95 oktan) ca 1,0 l/mil i stadstrafik. Ford Mustang -73 som sommar- och hobbybil, bränsleförbrukning (98 oktan) ca 1,8 l/mil i stadstrafik.
Ingen bil. Jag har istället en cykel (inkl dubbdäck) samt en lådcykel (även här med dubbdäck). Lådcykeln fungerar underbart för att transportera våra två barn, matvaror, mm. Har cirka 1,5 km till närmaste centrum (i Stockholmsområdet) och kollektivtrafik.
Cykel är utmärkt för hälsan och det allmänna välbefinnandet. Det lockar aldrig att som de flesta grannar ta bilen till närmaste köpcentrum och handla (alla grannarna har 1-3 bilar). En instängd bil kan aldrig konkurrera med frisk härlig vind i ansiktet, knappt ens när det öser ner eller är snöstorm.
Till jobbet tar jag cykel/promenad och sen pendeltåg. Tågresan är dagens mest produktiva tid och ofta önskar jag att den vore längre än de sedvanliga 30 minutrarna.
Vi brukar hyra bil några gånger om året, både för att semestra och för att utföra ärenden som i princip kräver bil. Detta ger sällan mersmak. Tyvärr finns ingen bilpool i närområdet vilket annars vore idealt. Närmaste biluthyrning är till och med förvånansvärt långt bort (cirka en mil).
Har ingen bil har inte ens körkort trots att jag är > 30år. Brukar dock gå, cycla, åka kommunalt (bus, t-bana, spårvagn beroende vart det är), tåg när jag reser inom Norden-Iceland, dock blir det mycket flyg internationellt i jobbet för mig (främst Asien) så jag använde rätt mycket olja trots allt.
En fundering kring enkäten: Menar du oviktat eller viktat medelvärde av bensinförbrukning baserat på körsträcka? Skulle man ta mina bilar som exempel blir den oviktade förbrukningen 1,4 l/mil. Men eftersom jag kör den halvsnåla tråkbilen 700 mil/år och min bränsleslukande jänkare max 200 mil/år blir den viktade förbrukningen lägre.
Det är upp till dig. Med viss insikt i resultatet för enkäter så blir den någorlunda korrekt oavsett hur du tolkar det hela personligt.