“Prisskylten visade inte det normala priset på arton kronor för en liter bensin” – julen år 2012, Midvintermörker, Lars Wilderäng 2011
Ovanstående text är ifrån kapitel fem, Valdemar Atterdag, i min technothriller Midvintermörker. Just det kapitlet skrev jag 2009 och såg ingen större anledning att ändra på den siffran ens vid omredigeringen av boken sommaren 2011. När jag skrev det hela 2009 kostade dock bensinen runt 12:- SEK och om jag minns rätt så bestod hela min analys i att jag lade på 50% på priset. Ingen djupare tanke med det, bara en subtil retorisk poäng för den som noterade det hela. Hade lite orealistiska förväntningar på hur lång tid det tog att skriva och sedan få boken publicerad, men det hade varit roligare med 18:- SEK per liter år 2012 för en bok som kommit ut 2009.
Som alltid vad gäller spekulationer och prognoser om framtiden så är det så finurligt att de aldrig blir rätt. Eller iaf aldrig blir exakt rätt, bara nästan. Rätt i sida, fel i längd. Och blir de korrekta så var det bara rent tur. Gissar tillräckligt många kommer alltid någon gissa rätt.
Priset på bensin är nu i mars 2012 på väg mot 16:- kronor (Schibsted/SvD) och normalt ser man pristopparna för bensin under sommaren. Det är alltså inte omöjligt att vi kan få se 17:- SEK per liter, eller nära 17:- SEK per liter, säg 16:55 SEK. Inte riktigt de 18:- SEK som förekom i fiktionens värld i Midvintermörker.
För nästan exakt ett år gissade dock Handelsbanken på att vi kan få se 18:- SEK per liter bensin år 2013. Att bensinen skulle upp till 16, 18 och rent av 20 kunde vilken normalbegåvning som helst (jag) gissa sig till redan för några år sedan. Och snart är vi där.
Men visst, 18:- SEK till i jul är ju inte omöjligt om vi får se ett bensinpris nära 17:- SEK till sommaren. Frågan är bara hur länge världsekonomin orkar med dagens oljepriser.
Verkligheten är att peak oil hänger över oss. Marknaden för exportolja toppade 2005 och sedan dess har vi som importland fått se den marknad vi köper olja från bli mindre och mindre, samtidigt som vi själva inte konsumerar mindre.
För övrigt är inte elbilar en lösning. Volvos leasing C30 i elversion drar 3.5 kWh per mil. En liter diesel innehåller 10 kWh energi och en elbil drar alltså motsvarande 0.35 liter per mil. Elpriset är med nätavgifter oftast något billigare per kWh än dieseln, men inte mycket. Men en elbil kräver byte av utslitna batterier tids nog, medan bränsletanken i en dieselbil knappast slits ut. Milkostnaden för bränslet är alltså lägre för en snål diesel än för en elbil som kostar avsevärt mycket mer i inköp och sedan även batteribyten. Fast Volvo leasar bara ut sin rena elbil för att undvika batteriproblematiken för tillfället.
Det blir iaf inte billigare att köra elbilar och oavsett så går det åt ungefär lika mycket energi. Och det är den totala tillgången på mänskligt användbar energi som är problemet. Jag lutar mig lite mot professor McKay här, det är kilowattimmarna vi behöver. Elbilar ordnar inte fram energi, de förbrukar energi som allt annat.
Elen måste komma någonstans ifrån också, precis som flytande bränslen. Resten av världen är inte heller som Sverige med nästan all elproduktion från kärnkraft och vattenkraft.
Men det går åtminstone att köra bilpooler på solen. I Helsingborg har det nu startats en elbilpool som laddas med solenergi. Tre av elbilarna från Nissan laddas med solen. Av något 10 000-tal bilar i staden…
Verkligheten är den att över tiden kommer bensinpriset att fortsätta att stiga, med tillfälliga variationer nedåt. Stora nedgångar i priset ser vi bara samtidigt som ekonomin dyker ner i recession och ännu högre arbetslöshet. Att priset fortsätter att stiga just nu trots att vi inte osannolikt är i recession (negativ BNP-tillväxt två kvartal på raken) beror främst på politisk oro. Eller så har jag mfl underskattat hur stor bristen på olja är även vid recession och det är bara upp, UPP, UPP! som gäller.
41 kommentarer
Jag har inte sett någon undersökning om vad ett el- bils batteri kostar..hur många gånger det kan laddas..vikt..energiåtgång vid uppladdning..och vad gör man av ett så stort batteri när det är slut..återvinningskostnad i energi..
Har du sett någon sådan info?
Mvh Bengt org
Nej, inte på rak arm. En elmotor är dock billigare än en bensin- eller speciellt en dieselmotor. Så att rena elbilar kostar 100 000 – 150 000:- mer i inköp än motsvarande bil med flytande bränsle är en indikator på vad batterierna kostar. Hur länge de sedan håller får framtiden utvisa.
Det förefaller lite svårt att ange siffror för sådant här eftersom batteritekniken förändras ganska snabbt. Det är ju knappast längre litium-jon-batterier som gäller längre utan snarare LiFePo eller LiPo. Ibland anges det att batterierna kan klara uppemot 2000 laddningar. Kanske blir de också lättare att refresha. Det är svårt att säga hur mycket eller lite batteritekniken kommer utvecklas.
En delförklaring till de höga batteripriserna är väl att det är höga utvecklingskostnader och investeringar i tillverkningslinor som ska slås ut på relativt få enheter (jfr mobiltelefoner och datorer på 80-talet). Det låter sig inte helt enkelt jämföras med en så etablerad och massproducerad produkt som förbränningsmotorn.
Solkraftverk (inte solceller) i norra Afrika, ökenstaterna i USA, Spanien osv. är lösningen, behövs inte massa sällsynta råvaror till det – 40 öre i produktionskostnad/kWh vid massproduktion – även med de överföringsförluster som det blir till Sverige så blir priset hyfsat.
Istället för batterierna till elbilar får vi väl satsa på spårvägar kors o tvärs i framtiden. Vätgasbilar funkar ju med, även om det blir dyra energiförluster och vissa risker…
/Oraklet
Kommer att köpa elbil ändå, för att inte riskera att bli utan bensin framöver. Måste ha bil pga att jag bor på landet.
Men det blir en Renault ZEO med hyrt batteri. Blir inte billigt, men känns bra ändå. Behåller dessutom gamla bensinbilen för längre trippar.
Källa på att volvo c30 drar 350 wh/km? Är det i stadsmiljö under vinter då? eller vad avses?
Läste någon artikel nyss, tappat bort länken dock. Kan varit 2.8 kWh också (finns dieselbilar som drar 2.9, t ex gamla Audi A2 3L eller gamla VW Lupo 3L), men principen kvarstår. Marginella energibesparingar, men rejält med ovanliga råvaror och dyra batterier.
Dock kan man ju utan större trolleri tillverka sin egen el, vilket solelbilexemplet visar, betydligt enklare än att tillverka sin egen diesel.
Dieselbil är ju inte längre intressant. Det blir ju snart brist på diesel.
Eller så drar kriget igång när bensinen kostar 18 kr…
Mot bakgrund av vad du skriver undrar man över hur politiker i USA (republikaner) tror att man genom att byta president kan få ännu lägre priser än de nu rådande i USA… som om man i USA är helt oberoende av världsmarknadspris/utbud kolla här http://www.msnbc.msn.com/id/3036697/#46788750 /F
Bensinbolagen höjde i dag bensinpriset med 10 öre till 15.73. Det verkar bli 10 öreshöjningar med några dagars uppehåll…
Är det inte skillnad på förbränningsgraden på en dieselmotor och en elmotor? Har för mig att en elmotor använder mycket större del av energin till att föra bilen framåt än en dieselmotor?
"En elmotor kan ha över 95 % verkningsgrad, medan en dieselmotor i en personbil i bästa fall har 30-35 % verkningsgrad"
En elmotor är lika kass när man lägger till förlusterna i energitransport. Folk tenderar glömma den biten!
Det där sista begrep jag inte. Kan du lägga ut texten lite mer.
Hur menar du då?
Verkningsgraden för tillverkning av el från fossila bränslen är ganska dålig. Globalt görs mest el av kol och naturgas.
Fast det stora problem förblir energitätheten. 50 kg diesel ger 100 mil, 300 kg batteri ger 15 mil.
70 % av priset är SKATT !
Om jag inte gjort helt fel närmare 54% vid 17 kr.
http://www.jet.se/prices/taxes.aspx
Var med och gissa bensinpriset här: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGYzZTlISTJ4M1FDTEg4LWI4cHZpcHc6MQ#gid=0
Själv gissar jag på 17 kronor vi årsskiftet och 18kr till sommaren 2013. 2020 är vi uppe i 23kr, räknat i dagsvärdet på kronan.
Sedan är batterier en klart olämplig energilagringsform i dagsläget map prestanda och pris. Klart bättre att framställa bränsle som kan användas med bränsleceller, även om de totala förlusterna är något större.
Innan vi ser batteriteknik som är flerfaldigt billigare och/eller har högre energitäthet så är ett massersättande av dagens fordonsflotta med batteridrivna elbilar inget annat än en utopi/idioti.
Du kan ha rätt i det du skriver, men det hindrar inte mig från att köpa en elbil ändå på grund av Peak Oil (som andra bil).
Följs inte mjölk och bensinpriset åt?
Mjölk köps av kvinnor och förbrukas av barn.
Bensin köps av män och förbrukas av män.
Gissa vilket som upprör mest när priset stiger. Det finns inget så lättkränkt som en gubbe i en dyr & törstig bil.
El kontra fossil. Norwegian air påpekar att deras flyg är mindre koldioxidbelastande än tåg!
Förutsatt att elen kommer från Kolkraftverk-vilket el på marginalen gör i Norden och större delen ner åt kontinenten.
Så bli miljövän och flyg!
Läste Volvo tidningen för några dagar sedan, där stod det att leasingkostnaden för C30 var 13K per månad exkl. moms. Ca 250 bilar räknar de med att "hyra" ut.
Med reservation för eventuell feltolkning:-)
Det stämmer. Renault kommer med en bil till rimligt pris där man hyr batteriet för 800 kr i månaden.
Normalbilen kör 1500 mil om året, 125 mil i månaden. Utgår man från 3.5 kWh per mil (3.5*1.4=4.9 inklusive nätavgifter och el i bränslepris för elen) plus 800/125=6.4 så får man summan 4.9+6.4=11.3 kronor per mil.
Vid 16 kronor per liter för diesel så motsvarar det en dieselbil som drar 0.7 liter per mil. Och kostar mindre.
Nätavgifter har jag ju ändå, så det kan vi räkna bort liksom dieseln som det snart blir brist på.
Du räknar alltså bort de rörliga nätavgifterna? Ja, då får man ju en korrekt kostnadsbild… Hos min leverantör är den rörliga nätavgiften 33 öre per kWh inklusive moms. Tillkommer fast nätavgift för säkringsstorleken.
Cornucopia, bra att du belyser milkostnaden för en elbil. Räknar man sen med värdeminskning m.m och vad nya batterier kostar så… Bilarna är också proppade med datorer som kan haverera.
Med andra ord är elbilen inget för vanligt folk än så länge. Flytande bränslen är bekvämare och en skrotbil för några tusenlappar är ingen skrämmande investering.
När det blir ett post Aleklett samhälle med ransonering så kommer elbilen ha en marknad för de som då har råd(ett fåtal). Tills dess kommer folk att klamra sig fast vid sina nuvarande bilar.
Jag har inget emot elbilar. Men jag tänker inte betala för att vara testpilot åt Volvo.
Renaults elbil blir samma prisklass som en dieselbil av samma klass. Så det blir ungefär samma kostnad idag. Men bensinen blir troligen dyrare med åren, vilket talar för elbilen även kostnadsmässigt framöver.
Elen kommer också bli dyrare. Över tiden existerar inget energiarbritrage. Idag kostar en 1 kWh el inklusive skatt och rörliga nätavgifter ca 1:40 SEK per kWh. Diesel kostar ca 1:57 per kWh. Den dagen dieseln kostar 2:00 per kWh lär elen kosta 1:80 eller liknande.
Oljepriset påverkar fossilgaspriset som påverkar kolpriset som påverkar elpriset. Och vi är sammanbundna med kontinenten och betalar kolpriset för elen.
Där jag bor kostar en kwh el 1 kr och vi har endast fast nätavgift (Norrbotten). Men det spelar ingen roll. Kostnaden är ungefär detsamma för bensinbil eller elbil. Vad gäller elbil slipper man dessutom oljebyten, tändstift mm.
Huvudsaken är att man med en elbil klarar problemen vid en eventuell bensinransonering/brist.
Elen för elbilar kommer bli mycket dyrare! Allt bottnar i att elbolagen ser det som en källa för pengar. Kommer säkert använda sig av argument som att det belastar elnätet och att man därför måste ha ett speciellt elabonnemang för bilen.
Man behöver inte alls något särskilt abbonemang för elbilar. De laddas mest nattetid under lågbelastningstider, och nuvarande elnät är fullt tillräckligt för många elbilar. Vattenfall har redan nu samarbete med elbilstillverkarna, där de kan installera laddboxar och laddstolpar. I hemmet laddar du från ditt eget villa elsystem med ditt vanliga abbonemang. Elbolagen tjänar naturligtvis mer pengar på att du förbrukar mer el än tidigare. Men det gör de ju oavsett vilken extra förbrukare du använder.
Hur som helst blir El- bilen en marginell företeelse under överskådlig tid.
Men OM El- bilen skulle bli en succé blir det en makaber kapitalförstörelse av fossildrivna bilar och andra och tredjehandsvärdet blir då så lågt att man kan betala ganska mycket för bensinen och ändå åka billigare per mil än med en El- bil.
Men resandet kommer att se annorlunda ut om några år när oljan är i global decline – då har vi nog andra problem att ta tag i.
Bengt org
Jamen om det blir bensinransonering, då är det inte så dumt med en elbil. Eller?
Naturligtvis är elbilar lösningen. Dock inte de 1200 kilos bilarna bilföretagen försöker pracka på oss. El lämpar sig för lätta fordon. En bil kommer att vara en eller tvåsitsig och väga kanske 200 kilo.
Bilföretagen i väst vill inte ha "riktiga" elbilar. Elbilar har färre rörliga delar och kommer att betyda ett avsevärt tapp på reservdelar och service för dagens biltillverkare (det är där man gör vinsterna idag).
Vi kommer dock att få riktiga elbilar vare sig gm, volvo och de andra vill det eller inte. Vi kommer att få det från kina. De har ingen gammal föråldrad industri att försvara och skulle gärna bygga upp en ny genom attb erbjuda oss vad vi behöver.
Gå in på alibab.com och sök på "eletric car" och ni kommer att förstå att dessa elbilar redan finns. man skulle kunna fylla båtar i kina redan imorgon.
Nej, jag kan inte förstå varför elbilarna ska vara så tunga, komplicerade och dyra. Elbilen fanns ju redan för 100 år sedan. Det känns som om bilbranchen utvecklar ihjäl sig. Ge mig en enkel, billig, okomplicerad elbil. 5 mil på en laddning räcker gott för de flesta. Längre resor får lösas på annat sätt.
I kina är det naturliga vad gäller moppar eldrift, du kan köpa en för under 2000sek i varuhuset. Tror utvecklingen kommer gå vidare mot bilar.