Sveriges Radios Klotet har idag ett inslag om förmodat minskat bilåkande redan idag, för att inte tala om i framtiden, något som forskare kallar peak car.
Som jag många gånger påtalat så kommer energibristen i spåren av peak oil leda till att dagens storslagna motorvägsprojekt, förbifarter osv kommer gapa allt mer tomma i framtiden och är rena pengar i sjön. Anledningen till det är att vi helt enkelt inte kommer ha bränsle nog att köra som idag. En grov prognos är 60% minskad biltrafik till 2030, inklusive kraftigt utbyggda biobränslen, kraftigt utbyggd volym elbilar och kraftigt förbättrad bränsleförbrukning. Detta enbart drivet av brist på bränsle och energi.
Men det är inte bara energibrist som styr bilåkandet. Andra faktorer är den ekonomiska tillväxten och aktiviteten i ekonomin, samt att priset på bränsle (visserligen drivet av brist) gör att folk kör lite mindre initialt. Priselasticiteten är dock väldigt låg. 10% högre pris vid pumpen ger bara 1% lägre konsumtion brukar tumregeln vara och effekten är övergående då folk ganska snabbt vänjer sig.
Personbils- och lastbilstrafik
för svenskregistrerade fordon |
Hos Sveriges Radio påstås det att biltrafiken även minskat i Sverige sedan 2005. Det är en siffra som enkelt kan kontrolleras, då Trafikverket har data för 1999 – 2009. Nu pratar reportaget främst om personbilar, men det är också intressant att titta på lastbilstrafiken.
Vad som framgår då är att det är den ekonomiska tillväxten som styr starkast. Och västvärlden har ju sedan 2008 gått mot en stagnerad ekonomisk tillväxt och innan dess fejkad ekonomisk tillväxt via jobless growth – man kan fejka BNP-siffrorna, men i verkligheten får inte folk jobb.
Trafiken toppade med högkonjunkturen och IT-bubblan år 2000. Sedan föll trafiken tillbaka 2001 – 2004, speciellt den väldigt konjunkturberoende lastbilstrafiken. Personbilstrafiken återhämtade sig dock tidigare. 2005 peakade oljeproduktionen och hamnade i platåfasen vi ännu är kvar i. Priset vid pumpen stack iväg, vilket sänkte personbilstrafiken tills fortsatt ekonomisk tillväxt och tillvänjningen till högre priser drog upp den till nya toppar 2008. Lastbilstrafiken påverkas dock inte av oljepriset utan bara av den ekonomiska aktiviteten eftersom priset för bränslet alltid betalas av slutkunden, som har råd så länge man har ekonomisk tillväxt. Eftersom ekonomin gick starkt 2004 – 2008 så steg lastbilstrafiken hela tiden.
Med den akuta finanskrisen och efterföljande recession 2009 tvärdök lastbilstrafiken. Nu har vi inte statistik sedan dess, men sannolikt återhämtade sig den med ekonomin 2010 – 2011. Det är dock en väldigt bra ekonomisk indikator, synd att statistiken släpar efter tre år, så man kunde få facit på om återhämtningen var fejkad statistik eller faktiskt ökad ekonomisk aktivitet, som ju alltid ger mer transporter.
Men i grafen ovan får man ta i så man kräks om man likt hos SR vill hävda att personbilstransporterna minskat sedan 2005. 2009 var de fortfarande högre än 2005, trots recession.
Kösträckor totalt. |
Tillägg: Ovanstående var medelkörsträckorna per bil. Som en läsare påtalade måste man förstås också titta på antalet bilar och då har körsträckorna stigit varje år, utom under recessionen 2009, då körsträckorna faktiskt föll. Detta stämmer mer överens med grafen för drivmedelsförbrukningen. Se graf till höger. En slutsats är att bilar körs mer intensivt med konjunkturen.
Vad man kan säga, och som tål att upprepas, så kommer effekterna av peak oil i första steget vara ekonomiska. Det är via utebliven tillväxt, rent av recession, som vi minskar vår oljeförbrukning. Peak car kanske är här redan nu, det återstår att se. Men då var det 2008 som gällde, inte 2005 som enligt Sveriges Radio.
Men hur man än vänder på det så är bilindustrin stendöd. 60% mindre biltrafik till år 2030 innebär också 60% färre bilar sålda, 60% färre reparationer, 60% färre däcksbyten osv. Bilservicenäringen sysselsätter runt 200 000 svenskar. Av dessa bör 60% bli av med jobbet till år 2030, dvs 120 000 personer. I sig ett ekonomiskt sänke som bidrar till ännu mindre biltrafik. Bilia (OMX:BILI A) är ett exempel på en aktie man inte skall investera i långsiktigt. Sverige har trots Saabs konkurs fortfarande en rätt stor del av vår ekonomi beroende av både lastbils- och personbilstillverkning via AB Volvo, Geely och Scania. Det kan bli en rätt kännbar smäll de kommande decennierna om man nu inte på något sätt lyckas öka marknadsandelarna kraftigt internationellt. Skall trafiken ner 60% så handlar det alltså om att man måste öka sina marknadsandelar med 150% (0.4*2.5=1) bara för att tillverka lika mycket som idag. Att lyckas med det vore en bedrift.
Men staten fortsätter planera miljardprojekt för vägtrafiken. Alla politiker gillar betongmonument över sin tid vid makten. Om det är någon tröst så går det snabbare att cykla på en rak motorväg en på en gammal krokig kostig. Gäller bara att man konverterar halva motorvägen till cykelbana i framtiden.
Tillägg: Sveriges ekonomiska tillväxt har gått i stå. Den ekonomiska aktiviteten föll tvärt emot förväntningarna under fjärde kvartalet. Nu blir bolånekollektivet glada, för då kanske räntesänkningarna fortsätter. Att man blir av med jobbet när ekonomin dyker är ovidkommande.
35 kommentarer
Implikationen 60% färre sålda bilar är inte helt nödvändig. Man kan tänka sig en utveckling där bilägandet minskar, men inte helt linjärt (genom att den genomsnittliga körsträckan per bil minskar).
Det torde bli särskilt tydligt genom att alternativa drivlinor (elbilar) har fördelar främst för kortare resor, och många av alternativa transportsätt har ganska stora "uppstartskostnader" mentalt (ta sig till stationen för tåg och buss exempelvis). Särskilt i fallet tåg som ju till och med kan vara tidseffektivare när det gäller riktiga långresor.
Ford tror att antalet bilar ska tredubblas i världen fram till 2050, och ser vägnätet som flaskhalsen.
Fast det är ju lite som att diskutera bäste medlet mot värmeslag med en glassförsäljare.
Finns det några bra svenska cykelföretag på börsen man kan investera i?
"Men i grafen ovan får man ta i så man kräks om man likt hos SR vill hävda att personbilstransporterna minskat sedan 2005"
Om befolkningsmängden samtidigt ökat så har ju trafiken per se minskat.
Ja, men trafikplanerare skall förstås ta hänsyn till antalet fordon på vägarna, inte andelen svenskar som väljer bilen.
Detta torde väl innebära att den redan ansträngda bilindustrin minskar som påverkar alla andra bilrelaterade verksamheter. Ju mindre man kör ju längre blir det mellan bilbyten, mindre service, mindre bilrelaterade skatteinkomster osv….och ekonomierna backar, vilket gör det svårare med bilbyten vilket gör det ännu glesare i bilhallarna. Och allt kopplat till Peak Oil.
Med 60% mindre bilar på grund av resursbrist kan vi nog räkna med en större minskning av motorvägskörande då detta nog ersätts i större utsträckning av tåg eller buss. Vi kommer kanske bara att få 20-30% av dagens antal fordon på motorvägarna, särskilt om ekonomi och oljebrist knäcker ryggen på lastbilstransporterna.
Med endast vart femte motorfordon på motorvägarna skulle jag nog kunna tänka mig att cykla i vägrenen…
Ännu jobbigare att komma igång med SAAB igen då…
I Stockholm har vi en reglerad trafiksituation. Vägarna är så igenkorkade under rusningstid att kollektiva resmedel är snabbare för de flesta.
Byggs en ny led så minskar kötiden en stund, därefter ser kollektivresenären att det går att ta bilen igen varvid leden korkas igen.
Sen kan man ju fundera över vad det innebär att Volvo tillverkar bilar som drar 0,4 l/mil-bilar som byts in drar 0,8 l/mil. Om drivmedelsförbrukningen sjunker minskar då trängseln?
Det tar 18 år att byta ut en bil. Om alla nya bilar drar hälften mot förra årets bilar så minskar förbrukningen totalt bara med 1/36, dvs knappt 3%.
Förutsatt att dessa körs lika mycket.
3% är mycket.
Nu kommer klotet i P1.
Attac infiltrerat det också?
http://www.theclimatescam.se/
"Det tar 18 år att byta ut en bil. Om alla nya bilar drar hälften mot förra årets bilar så minskar förbrukningen totalt bara med 1/36, dvs knappt 3%."
Stämmer inte riktigt, verkligheten är alldeles för komplicerad för att göra detta konstaterande. Du förutsätter att antal mil per år är samma för den genomsnittliga bilen sitt första år som sitt 18e. Då nya många bilar är tjänstebilar som går relativt många mil de första åren så stämmer med all sannolikhet inte ditt antagande.
Dessutom stämmer inte din uträkning då du i den antar att en bil som är 1år gammal drar i genomsnitt lika mycket som den 18år gamla bilen och därigenom kommer fram till att de 18 år gamla bilarna drar 1/18 av totala bilparkens förbrukning, de drar givetvis mer om man nu skulle anta att de går lika många mil då den 1 år gamla bilen drar mindre.
Totala förbrukningsminskningen bör alltså bli betydligt mycket mer än knappa 3% per år i ett sådant scenario, dock så är det väl inte troligt att förbrukningen halveras per mil i 18års intervaller på lite sikt.
För övrigt angående 60% färre bilar så ökar incitamentet dessutom att byta till nya och mindre bilar vid ett högre bränslepris vilket gör att 60% mindre bränsle troligen INTE leder till just 60% mindre trafik då plånboken förhoppningsvis hushållar med resursen.
Ville, du har rätt om nybilarna, jag var fullt medveten om att det var en förenkling. Glöm inte heller Jevons paradox – de snålaste bilarna körs mest.
Vad gäller 60% färre bilar så räknar jag inte med 60% mindre fossila bränslen. Jag räknar med 95% mindre fossila bränslen – att vi inom EU får dela på 1/20 av dagens oljeförbrukning. Sedan räknar jag med IEA:s siffror om att 10% av världens fossila oljebehov kan ersättas med biobränslen (motsv). Och bilbranschens egna optimistiska siffror att elbilar kan stå för 10% av dagens bilvolym år 2030.
Dessutom räknar jag med halverad energiförbrukning för biobränsle- och fossilbränslebilar
Det ger i procentsatser av dagens biltrafik:
10% elbilar
10% fossildrivet (5% av dagens bränsle med halverad förbrukning)
20'% biobränsledrivet (10% av dagens bränsle med halverad förbrukning)
"Glöm inte heller Jevons paradox – de snålaste bilarna körs mest."
Bilbeteendet är endast till ringa del rationellt. I verkligheten gäller att de törstigaste bilarna körs betydligt fler mil än de snåla…
IPCC räknar med att ca 35 % av den framtida energin kan komma från biobränsle. Om transporterna prioriteras lika högt som andra samhällsfunktioner (vilket väl knappast är osannolikt), så ger det betydligt högre andel biobränsledrivet än 20 % av dagens trafik – i synnerhet om de dessutom blir snålare (vilket inte är särskilt troligt om vi talar tunga transporter – vilket väl är de som kommer att prioriteras högst, däremot för personbilar).
/Jonas E
Dagens Bilia tjänar väldigt lite på nyförsäljning men desto mer på service. Det konceptet har även Volvo LV och Scania.
När ekonomin krymper kommer nog fler att hålla liv i sina gamla ök än köpa nya. Tyvärr är det allt för mycket datorer i moderna fordon. Vi kommer nog inte att se ett nytt Kuba med gamla V70 och Saab 9-5.
I närtid kan dock Bilia dyka rejält i någon tillfällig svacka(som 2008) och då kan bolaget vara ett kap.
Hur som, man ska vara väldigt selektiv ifall man tänker investera i fordonssektorn.
För egen del har jag börjat ställa om genom att gå från pendling med bil 5 dagar i veckan till att åka kollektivt. Unnar mig lyxen att köra och handla mat en dag i veckan.
Älskar saker som inte går att skatta!
-fritid
-cyklar
-guld
Bra att man är van vara utan bil.
Är det inte mer relevant att titta på totala antalet körda mil för bilar och lastbilar? Om antalet fordon har förändrats på ena eller andra hållet så ger ju medlet ett konstigt mått.
Tack, mycket relevant. Återkommer med ny graf.
Tack, grymt med så snabb uppdatering…
Ett par uppföljande kommentarer…
I den första plotten så ser ju variationen mellan år väldigt stor ut, men det är ju en direkt konsekvens av ditt val av axlar i själva verkar så är ju variationerna från år till år där mindre än plus minus 2%. Vilket i min mening gör valet av axlar något missvisande. Känns tveksamt om man kan dra några direkta slutsatser från dem.
I den nya plotten så är ju axeln för lastbilstrafiken från 0 till max vilket är rimligt och man ser tydligt att lastbilstrafiken har ökat med ungeför 50% mellan 1999 och 2009. Men sen har du olyckligt vis lyckats passa in personbilsutvecklingen med en tom högre derivata, genom att välja axlar från 5.2 Gmil till 6.6 Gmil. Det ger ju bilden av att det har varit en lika stor eller större uppgång i biltrafiken, när den i själva verket bara ökat 12%. Väldigt olyckligt val, då det förmedlar helt fel bild till läsaren om man inte studerar axlarna i detalj, vilket nog inte så många gör…
Mer relevant kanske vore att relatera ökningarna till BNP:s utveckling. BNP ökade under perioden med ungefär 21%, alltså men än persontrafiken. Å andra sidan så ökade lastbilstransporterna betydligt snabbare än BNP, man kan väll fundera på om det innebär att industrin har blivit mycket mer transportberoende eller det är ett tecken på att mycket av transporterna har lämnat järnvägen. Hade varit intressant att se hur godstrafiken på järnväg har utvecklats under samma period.
/Peter Steneteg
Tack Peter. Pga tidsåtgången så lät jag Excel göra axelarbetet åt mig, så då blev det olyckligt. Men du är iaf en intelligent person som noterar detta, men som du påtalar så gör inte alla detta.
Ja, lastbilstrafiken ökar snabbare än BNP, vi blir allt mer transportberoende. Detta är också enbart svenskregistrerade fordon, mycket trafik är utländska fordon.
När jag var barn på 50-talet var det glest med bilar. Jag växte upp i Kungsör. Till hamnen kom fraktbåtar från Stockholm och sedan var det två åkare som körde ut varorna med häst. Lättviktare och motorcyklar fanns ju men dom flesta cyklade till jobbet. Vi hade släkt på landet och då var det skolbuss eller mjölkbilen man kunde åka med. Mejeri fans i Kungsör. Gott om butiker var det också på den tiden så alla kunde gå och handla. När jag läser om Peak Oil så inser jag att vi kommer att få leva som på 50-talet igen. Med lite vana så går det att stå ut med det också. Bara vi slipper kaos och elände på vägen dit. Och bilfabrikerna kan ju tillverka hästkärror. Mycket av terminologin inom bilvärlden härstammar ju från hästkärrorna så det är väl inte alltför svårt att ställa om. Sedan är det väl inte så många som äger vedkap idag så där finns mycket att göra för industrin.
Tyvärr så tar det 100+ år att avla fram samma antal arbetshästar (nordsvensk, tinker, fjording, islandshäst, ardenner mfl) som är användbara. Diverse ridhästar som vi främst har idag är olämpliga som brukshästar.
Trams, det användes ridhästtyper till att dra jiggar och andra vagnstyper även förr i tiden.
Det handlar om att träna hästen inget annat.
Att de sedan inte är lämpliga att dra tunga plogar eller köra timmar må vara hänt, men där kommer skogsmaskiner och traktorer sköta jobbet.
Förstår inte resonemanget riktigt. Även om bensinen/drivmedlet kostar 100 kr/liter så har medelklassfamiljen råd med bil. Om åkandet minskas till 80 mil i månaden och förbrukningen/mil är 0,5 liter så blir bara kostnaden 4000/kr/mån. Metanol torde kunna produceras betydligt billigare än så – så jag ser inget som allvarligt kommer att hota bilåkandet för medelklassfamiljen med två inkomster.
/hkeye
Du vet om att metanol aldrig kan ordna hela den volym vi har behov av till 2030? Och definitivt inte för länder på kontinenten, med vilka vi solidariskt skall dela med oss vid brist inom EU.
Däremot stämmer det bra att medelklassfamiljen kommer köra barnen till dagis längre än bonden kan köra sin traktor. Fast sedan när barnen svälter ihjäl blir det stopp på körandet till dagis.
"Däremot stämmer det bra att medelklassfamiljen kommer köra barnen till dagis längre än bonden kan köra sin traktor. Fast sedan när barnen svälter ihjäl blir det stopp på körandet till dagis."
Nu säger du mot dig själv, vad tror du bondens skörd kommer vara värd vid ett etanolpris på 100kr/l eller för den delen 1000kr/l och om det samtidigt är matbrist!
Sedan att för mycket spannmål går till etanol och orsakar matbrist är en helt annan sak än att bonden inte skulle ha råd att framställa svindyrt spannmål då bonden är nettoproducent av etanol.
Nja, Ville. Jordbruk är trots bidrag idag Sveriges olönsammaste bransch, speciellt sett till kapitalkostnaden. Högre dieselpriser kommer antagligen slå ut många bönder väldigt tidigt i cykeln, speciellt de yngre mer belånade. Och de äldre kommer pensionera sig.
Det tar också många år att ställa om produktionen i jordbruket, de flesta klarar inte en omställning utan lever hand ur mun.
Vad jag har hört så är forskningen på gång med att kunna ta fram växtbaserade produkter som kan ersätta både kött och ost.Tänk om man kunde ställa om köttillverkningen till att producera grödor som man kunde använda i framställandet av etanol.
"Köttet" är av samma konsistens som gelé, är smaklöst och drar mer energi att producera än vanligt biologiskt kött.
Det största problemet med att globalt bygga upp en infrastruktur för transporter baserade på etanol är i min mening att det nästan garanterat kommer konkurrera om åkermark vilket kommer driva upp matpriserna globalt vilket i sin tur leder till svält, då vi i västvärlden med lätthet kan betala mer för etanolen är vad man i tredjevärlden kan betala för sin mat…
Nej Cornu där har du fel, jag tror du tänker på på den forskningen som är inriktat mot att odla fram kött från stamceller. Det jag hänvisade till om än inte så tydligt är biokemisten Patrick Brown från Stanford-universitetet. Han hävdar att han redan har tagit fram växtbaserade produkter som kan ersätta både kött och ost. Tydligen en av de ledande biokemisterna i världen. Blir spännande att följa, tror inte alls på stamcellsköttet…
det enda som kommer hända är att dom med riktiga pengar kommer att leva som förut eller bättre , dom andra den stora majoriteten får cykla å sånt . det är bara när man lever på marginalen som det är relevant om peak energi finns. mina favoriter är peak socialism, peak polisstat . det ser jag fram emot
Lever man ett sämre liv om man cyklar?
Jag håller dock med dig om att resursbrist mycket väl kan drabba de som redan lever på marginalen hårdast
nä antagligen ett bättre, hälsosamt att spendera extra tid att köra förbi bilköer medans lungorna förbrukar multipler av förorenad luft. men annars vem vet, vad tycker kineserna om cykling bara i peking finns 9 mljoner cyklar (har hört på radion) och dom verkar leva ett bra liv, säkert en hel del nordkoreaner som cyklar också. på cuba har dom cykeltaxi på tre hjul, en peso kostade det 2002, billigt. och här jag bor regnar det stort sett varje dag och jag har en tunnel på 5,8 km, 3 km nerförsbacke 223m under fjorden 3 km upp.. tror det skulle bli en hel del mjölksyra