SCB och branschlobbyorganisationen med det underliga svensk-angliska namnet Bil Sweden släppte idag nybilsregistreringssiffror för oktober 2011. Nybilsregisteringarna föll mot samma månad ett år tidigare.
Däremot steg antalet nyregistrerade lastbilar.
Men privatpersoners inköp av nya personbilar är en mycket intressant konjunkturindikator. Perioder av minskningar i nybilsregistereringar går helt klart att matcha mot perioder av ekonomiskt dåliga tider. Konstigt vore väl annat? Enskilda månader med små fall kan dock förekomma även vid ekonomisk uppgång, så det är än så länge inte möjligt att dra några slutsatser av nybilsstatistiken.
Längre perioder av nedgångar i nybilsregistereringen, t ex via ett 12-månaders glidande medelvärde är dock utmärkt för att matcha svenska recessioner. Det är dock en släpande indikator.
Nu är 12-månaders på väg ner igen från den topp som följer en krisperiod när försäljningen återhämtar sig igen. Men oavsett om man tittar på förändring över 12 månader eller förändringens glidande medelvärde så är svenska privatpersoner inte tillbaka på krisnivåer likt 90-talskrisen, IT-kraschen eller finanskrisen 2008 än.
Man kan också se att 90-talskrisen var mer långvarig och mer omfattande än vad finanskrisen 2008 var för svenskarna. I sig inget nytt, men det visar att antalet nybilsregistreringar är relevant att följa.
Och kan någon lite äldre förklara nedgången 1977 – 78? Min nutidshistoria sviker mig här. Är det bara ett resultat av oljekrisen 1973 som följdes av en omställning av bilparken mot snålare bilar och därefter föll återigen försäljningen?
26 kommentarer
Vi hade borgerlig regeringskris i slutet av 70-talet.
Vilket för övrigt är intressant att det är statistiskt säkerhetsställt att genom att rösta fram en borgerlig regering så får man också en finanskris (även om det finns andra omständigheter att skylla ifrån sig på).
Två mandatperioder med moderater på rad, två finanskriser på rad. Samma fenomen uppstår inte när borgerliga partier samarbetar med socialdemokraterna.
Ah, hönan-eller-ägget-diskussionen.
Finanskrisen 2008 var amerikansk. Sverige drabbades av svallvågor som hanterades någorlunda väl.
90-talskrisen orsakades av decennier av svensk överbelåning till underfinansierad välfärd tillsammans (både i sosse- och borgerlig regi på 70- och 80-talet) med en ovilja att släppa kronan fri. Regimen Bildt påbörjade faktiskt en smärtsam sanering av ekonomin som sedan fortsattes av GP.
Fanns inget sätt att undvika 90-talskrisen, precis som de europeiska skuldkriserna just nu.
Leveranstid ca 12 månader på t. ex BMW X3.
77 års kris? Ptja, folkpartisten Bertil Ohlin fick nobelpriset i ekonomi, säger det dig nåt?
/Tompan
Ja det är ett intressant mönster.
Det verkar som om det finns lite förnuft hos väljarna ;-), när det börjar krisa ihop sig och bli allvarligt röstar de fram en borgerlig regering för att sedan sätta sprätt på pengarna med sossar när det lugnat ner sig.
Fälldins första var väl lite av en reaktion på Palmes socialistiska bygge med bland annat "världens modernaste grundlag" och oljekrisen?
Det verkar också som om att i tider av ökat miljömedvetande (70-talet, slutet av 80talet, nu?), blir det borgerlig regiring men att detta sedan tas över av vänstern som sedan rider på den vågen.
@C.
Jag var mer omeninriktad i min skrivning.
Förklaringarna har jag redan hört. Att finanskrisen 2008 har hanterats väl beror lite på vem man frågar och var. När jag pratat med seb så ansåg dom att AB bara fortsatte GP:s jobb och utan GP så hade AB gjort ett urdåligt jobb. Ren tur egentligen samtidigt som man pratade om hur bra det gick för landet och i egenskap av sin egna pondus fick folk att låna mer.
Daniel, javisst. Man kan se det som ett omen att man röstar borgerligt vid goda tider. Men goda tider följs alltid av … och då blir det regimskifte igen.
2011-11-01 10:27
Vad jag minns pekade alla siffror ner inför valet som sedan regeringen Bildt vann. Inför valet när de förlorade pekade alla siffror upp.
2011-11-01 10:25
Cornu
komplettera ditt diagram Med MA50/MA200 (motsvarande) och MACD. Möjliga signaler att agera på/konfirmera mot OMXS30?
Väldigt intressant ämne!
Finns även andra konjukturmätare såsom underkläder eller det så kallade läppstiftsindex.
http://www.economist.com/node/21524873
Kom igen…det är ju oljekrisen 1973 samt efterverkningar. Den s.k borgerliga regeringen hade iof inte mycket att komma med, men var inte orsaken till den kris som skapade massarbetslöshet och enorma skattehöjningar – vars sviter Sverige lider av än idag.
På sjuttitalet och början av åttiotalet hade Sverige fast växelkurs och hög inflation. Man var då vid ett par tillfällen tvungen att genomföra stora devalveringar för att bli internationellt konkurrenskraftig,varför köpkraften sjönk , speciellt blev ju importerade bilar mycket dyrare. Detta var alltså före avregleringarna av finansmarknaderna som gjordes av S och borgarna fick skörda frukterna av i början av 90-talet.
/UH
Nu ska farbror Hellbound berätta om hur eländigt sakernas tillstånd var på 70-talet;
1978 värderades det egna kapitalet i företagen av Stockholmsbörsen till ca 80% i GENOMSNITT.
80%!!!
Detta betydde att i GENOMSNITT kunde ett svenskt börsbolag inte ta in färskt rörelsekapital genom nyemission. Gyllenhammar ville sälja Volvo till Norge för futtiga 1,5 BSEK mm mm
Orsaken till eländet var bl a att sossarna och LO drivit fram en galopperande inflation (bl a för att kompensera för oljeprischocken) och en massa ofinansierade "reformer".Inte ens J-holt kunde ha varit värre för Sverige!
Mvh
Hellbound
Jag växte upp på 70-talet och minns det som en enda lång kris. Förutom oljekrisen var det teko-kris, varvskris och jag vet inte vad. Minns Åslings (eller vad han hette) företagsakut som pytsade ut pengar. Förtroendet för styret i landet blev så lågt att borgarna till slut lyckades ta makten. Men de gjorde inte så mycket bra, tyvärr. Det var ett dystert decennium. Som elev i skola och gymnasium fick man mest bilden av att man aldrig skulle få en bostad eller ett jobb. Jag vägrade tro på svartsynen, men så kändes det.
Varvskrisen på 70 talet var en funktion av statliga subventioner i Sydkorea-som gjorde båtarna billigare än stålet de var byggda av.
Vi hade flera oljechocker under 70 talet. Kolla på oljans pris under 70 talet så finns förklaringen där. Arbetslösheten var påträngande under 1976 vill jag minnas!
Det man skall veta är att många handlare har fått kraftiga subventioner (sk. stöd) för att upprätthålla nyregistreringssiffrorna under egentligen hela 2011. Kort sagt, bilar köps på spekulation från tillverkare/generalagent, registreras in och finns kvar hos handlaren som ofta blir stående med lager om försäljningen viker. Det är därför man kan se att bilen ofta tagits "i trafik" trots att den är helt ny…. Detta kan naturligtvis bara hålla på en viss tid innan lagret är fullt och då blir smällen så mycket större. Detta är också något som diskuterats inom Bil Sweden och där är en "känd hemlighet".
Kort och gott: Siffrorna släpar betydligt och skall tas med en skopa salt….
Stort tack för den insikten.
Kan grekiska regeringen ha köpt Bear för sina sista slantar och sen släppt nyheten? Vore ju smart. Så kan de köpa bull sen och strunta i omröstning
Krisen 77 berodde på sosse-reformer vi inte hade råd med. Oansvariga fackföreningar och skyhöga lönelyft. Absurda skatter. Och därmed kraftigt försämrad konkurrenskraft
Cornu, vet inte om du hört talas om architecture billing index. Men det verkar vara en träffsäker konjunkturvisare.
http://pragcap.com/architecture-billings-index-as-a-leading-indicator
Hade varit intressant om du kunde komma över rådata och jämföra mot svenska index.
16.03,
1977 hade vi en arbetslöshet på högst 50k pers, idag går snart hälften av alla under 35år arbetslösa, och den hälft som inte gör det går på en veckas arbete i stöten anställda av nåt bemanningsföretag.
1977 hade vi betat av fördelen av att ha hållit oss utanför kriget, 2011 är vi en del av den allmänna västerländska dekadensen. Det där partidravlet hit eller dit håller inte. Realiteter som att naturresurser är knappa bestämmer.
Att villaägare på Djursholm har fått sin skatt sänkt till hälften har ju verkligen bidragit till konkurrenskraft för svensk export? Pajas..
/Tompan
Mikael 12:50
Haha, så var det ju. Man trodde aldrig man skulle ha råd med hus eller bil eller nåt. Allt var kris. Man fick aldrig nåt. Kanske lite lördagsgodis. Och man fick jobba som en gris hemma. Kanske därför man har sparat så mycket, tvivlat på sig själv, jobbat så hårt, varit rädd för att inte lyckas och vara trygg. Men nu, hus, det man behöver, slantar sparade, investeringar och inga lån. På nåt sätt så lönande det sig.
Tidigare, 80-talet, när det fanns en platsannonsering koncentrerad nästan enbart till dagstidningar var just platsannonser en bra indikator på konjunkturläget. Historia men ändå!
Under 1970 talet så fanns det ett tydlig samband mellan konjunkturläget och antalet sålda charterresor, där samtidigt sk hushållskapitalvaror som kylskåp, frys etc backade. Kuriosa!
Två möjliga saker som kan ha bidragit till bilförsäljningsdippen 77-78. Dels att många bilar skrotades ut 1965 pga bilbesiktningen började då, med resultat att nybilförsäljningen de följande åren var markant lägre och gav betydande vågighet även 10 år senare, samt möjligen att 1975 var sista året innan man införde nya krav på avgasrening vilket gjorde att man drev upp en viss försäljning med skrämsel om sista chansen, en hel del bilmodeller försvann i s samband med detta då det ansågs för dyrt att certa alla varianter.
OBS att majoriteten av alla nya bilar som säljs, köps av företag eller är förmånsbilar – privatekonomin spelar alltså inte så stor roll för statistiken. snarare är tjänstebilsregler och avdragsbestämmelser avgörande.
Vi har en misstänkt:
År 1976 infördes särskilda regler för beskattning av fåmansföretag samt företagsledare och delägare i sådana företag (prop. 1975/76:79, bet. 1975/76:SkU28, SFS 1976:85–87).
Reglerna gäller även för närstående till företagsledare och delägare. Dessa regler – stoppreglerna – syftar till att hindra att bolagsformen används för att undgå eller lindra beskattningen. Reglerna riktar sig mot olika transaktioner mellan fåmansföretaget och dess företagsledare eller delägare.
(prop 1999/2000:15)