Marknaderna skälvde igår, men börserna höll återigen emot och stängde över de stödnivåer jag redovisade i går morse.
Men vad som är väsentligt är att en förestående statlig konkurs hos en relativt liten ekonomi som Grekland kan kasta hela världen över ände och få marknaderna att pendla mellan hopp och förtvivlan sätter fingret på hur bräckligt vårt ekonomiska pyramidspel är. Via belåning och medföljande hävstång (eng leverage) så kan alltså världens 32:a största ekonomi, Grekland, med 4 promille av världens BNP skaka världsmarknaderna.
Det hade förstås inte skett utan den massiva och av nödvändighet ständigt ökande belåning som vi har i världsekonomin. Alla lånar av alla, men en del lånar ut mer till andra än de flesta. I Europa så ser det ut att vara Storbritannien som kommer bli sittande med Svarte Petter. Inte för att de har en egen valuta, utan för att deras nettoutlåning till andra länder via deras av tradition starka bankväsende är störst i EU.
Har fått indikationer från insatta om att världshandeln håller på att frysa ihop igen, åtminstone för Europas del. Får återkomma med sifferstöd för detta, men siffror om svagare konsumtion innebär ju i praktiken just detta. Mindre konsumtion, mindre produktion, mindre världshandel.
Dagschart för OMXS30 |
Dagschart S&P-500 |
Stockholmsbörsen med OMXS30 prövade på allvar att knäcka stödet på 860 under gårdagen, men på lite mummel som tillfälligt kastade marknaderna från förtvivlan tillbaka till hopp (eller åtminstone bara ångest) så slutade börsen fredagen i stort sett oförändrat och över stödet.
Dagschart FTSE-100 |
De som fortfarande tror att det här med stöd och motstånd är struntprat kan räcka upp handen.
Brittiska FTSE-100 och amerikanska S&P-500 uppförde sig likartat och stängde också strax över sina stöd.
Man kan förstås tolka det här som ett styrkebesked och något positivt, men jag tolkar det (förstås) som att när väl de här stöden knäcks så kommer vi få en börskrasch kort därefter. Det kommer inte bli vacker. Kanske krävs det att Grekland ställer in betalningarna för att stöden slutligen skall falla, men falla kommer de göra. Och det kommer bli blodigt.
Det är toppmöte med IMF och Världsbanken i Washington i helgen och att ett land med 0.4% av världens BNP riskerar att krossa världsekonomin skall förstås diskuteras. Men det gäller att komma till sjukdomsinsikt. Vi har haft många goda år, baserade på billiga och ständigt ökande krediter. Det är dags att städa upp nu, och problemen kommer inte försvinna förrän vi gör det.
Och de som ligger bakom problemen, dvs centralbanker inklusive associerade organisationer som IMF och Världsbanken, tillsammans med världens fartblinda och tondöva politiker kan inte lösa problem de själv skapat. If they didn’t see it coming, they won’t know what to do when it gets here.
Ta väl hand om er, även om ni tillfälligt kan slappna av eftersom det är helg.
Lade ut några bilder från bokmässan på min offentliga Facebook-sida. Det finns fortfarande kvar några exemplar av gamla utgåvan av Midvintermörker, som jag signerar bort idag och i morgon klockan 14 – 15 i monter C04:50. Det går också bra att komma förbi och tjôta även om man redan köpt boken.
One more thing. Kom ihåg att råvaror är sencykliska. När väl konjunkturen faller samman på allvar kommer råvarupriserna kollapsa, oavsett brist. Så ligger man fortfarande med vinster där skall man nog se över sin exponering mot råvaror.
56 kommentarer
Liten tuva stjälper ofta ett stort lass! Heja Grekland stå på er som Island gjorde.
Det förefaller onekligen som om stora delar av Greklands befolkning har mest att vinna på att tvinga fram ett utträde ur euron. En ev krasch av det politiska system som har gynnat en del av befolkningen ger möjligheter för dem som har missgynnats och som nu förväntas betala skulderna i solidaritet med dem som har levt gott på skuldsättningen.
För att EU skall bestå måste EU vara lönsamt för medlemsländerna. Detsamma gäller statsbildningar, de måste gynna i stort sett alla i nationen och inte bara en del av befolkningen.
Det är mycket enklare att riva stora system än att bygga upp dem så jag är tämligen sur på EU federalisternas övermod som har gett oss denna situation.
För att länderna ska få bättre kontroll på sina pengar, pensioner, värdepapper samt kunna minska de globala finansaktörernas makt bör finansmarknaderna återigen göras till nationella angelägenheter. Vi ser ju sedan hösten 2008 resultatet av den globala finansmarknadens destruktiva kraft.
Vad finanskrisen hösten 2008 har visat är att när den amerikanska finansmarknaden havererade, till följd av en imploderad bostadsbubbla (fallande bostadspriser), förorsakade den stor skada i många länders finansmarknader, däribland många europeiska, tack vare att deras finansmarknader, likväl den amerikanska, ingick i den så kallade globala finansmarknaden. De multinationella bankerna, särskilt de som hade verksamhet inom EU, hade dålig överblick över kreditriskerna. Härigenom sjönk förtroendet och utlåningen kraftigt hos det globala bankväsendet. Vissa banker och företag gick i konkurs. Investeringar, världshandeln och pensionsfonders värde minskade. Den globala finansmarknadens förmenta självregleringsmekanism har uppenbarligen klickat.
De ekonomer och politiker som hyllar den globala finansmarknaden borde studera skeppsbyggnadskonst. En världsekonomi med nationellt reglerade finansmarknader kan liknas vid ett skepp uppbyggt med vattentäta skott. När skeppet springer läck vid ett skott har skeppet tillräcklig flytkraft från de andra skotten och skeppet (världsekonomin) håller sig flytande. En världsekonomi med en oreglerad global finansmarknad – finanskrisen sedan hösten 2008 – kan liknas vid färjan Estonia där det stora bildäcket från för till akter och bogvisirsfästet får symbolisera den globala finansmarknaden respektive den amerikanska bostadsbubblan. Då bogvisirsfästet (bostadsbubblan) sprack vattenfylldes bildäcket och Estonia (världsekonomin) sjönk.
Bankväsendet borde struktureras så att företags och privatpersoners sparande och lån hanteras av nationella banker. Jag är också för insättningsgaranti, men det ska enbart gälla dessa nationella sparbanker.
Sedan kanske det finns behov av ett gränsöverskridande bankväsende vars affärsidé är större risker, högre ränta och ”bonusdiande”. Men dessa banker ska tillåtas gå i konkurs utan att staten ingriper med skattebetalarnas pengar.
Om den globala finansmarknaden bryts ned till förmån för nationella finansmarknader, är jag säker på att de globala finansaktörerna kommer att protestera, eftersom deras födkrok är att tappa av en viss procent av de globala kapitalflödena i egen ficka.
Däremot anser jag att frihandel mellan stater ska råda.
Har man frihandel med varor och tjänster är det väldigt konstigt att inte ha frihandel med olika former av pengar.
Cornu: "De som fortfarande tror att det här med stöd och motstånd är struntprat kan räcka upp handen."
Mycket forskning er gjort på olika typer teknisk analys som visar att TA ej fungerar över tid. Dvs TA, efter kostnader, er inte bättre än buy-and-hold över tid.
Det er dock lustigt att du tror (?) på TA och samtidig varmt rekommenderar "Fooled by Randomness" av Taleb, men sanningen er väl att du kan skriva många bloggar som använder TA och då får mera inkomster.
Man behöver inte vara någon större augur för att förutspå att november kommer att bli mycket, mycket intressant och det är inte Grekland eller euron som är orsaken.
Man behöver inte heller vara någon större augur för att förutspå att ju närmare november, desto mer skriverier i anglosaxiska media och uttalande från anglosaxiska kretsar som utmålar eurons/Europas snara kollaps.
Håller med Cornu om att Storbritannien är den som sitter med Svarte Petter, UK är trots allt Europas verkligen sjuke man.
Vad Greklands vara eller icke varande i euron gäller, ifall de sparkades ut eller lämnade euron själv, så vore det en katastrof för greken på gatan. Grekland är beroende utav import av livsmedel, energi, råvaror till den tillverksningsindustri som trots allt existerar, maskineri, läkemedel etc. Grekisk exportindustri är anemisk, så en återgång till en ny drachma skulle inte hjälpa Grekland, tvårt om. All import samt skulder måste då betalas i hårdvaluta medan folkets löner bestodo i värdelös lokal valuta som skulle befinna sig i fritt fall, speciellt eftersom det grekiska bankväsendet i praktiken upphört existera i det läget. Den som säger att den svaga lokala valutan i såfall hjälper exportindustrin och turismen bör skärskåda fakta en aning, speciellt det faktum att alla imprtförnödenheter som är nödvändiga för att både grekisk industri samt turism skall snurra på måste betalas i hårdvaluta i denna situation.
Ett lysande exempel på hur en försvagad valuta inte klarar av att hjälpa exportindustrin är dagens Storbritannien. Trots att Sterling medvetet körts ned så har detta inte klarat av att hjälpa brittsik industri som fortsätter att krympa hela tiden.
Därtill finns det en faktor som Svenne inte känner till och i sin ignorans i de flesta fall knappt ens hört nämnas, dvs SEPA som gör det ännu svårare för ett land att lämna eller sparkas ut ur euron. Ifall ett land lämnar euron ofrivilligt eller frivilligt betyder det att hela landets betalningssystem upphör fungera eftersom landet då också lämnar SEPA. Varken antionella eller internationella betalningar kommer då att fungera förrän ALLA datorsystem uppgraderats ….
Att TA är hokus-pokus det är väl de flesta överens om..
Lustigt att du gör dig lustig över att jag läst och förstått "Fooled by randomness" och att du själv pekar på att historiska data stöder buy-and-hold etc.
Du har aldrig funderat på att även du är fooled by randomness när du tittar på vad som fungerat historiskt. Säger absolut inget om framtiden.
Vad jag förodrar är att man skall byta strategier utifrån vad som är bäst för stunden. I nedgångar är TA alldeles utmärkt för att se till att man kan ligga likvid eller negativ. Att titta på FA fungerar inte när marknaden drabbas av panik, och det är bättre att köpa billigt än dyrt.
I mitt blogginlägg om att investera för peak oil så skriver jag specifikt att man måste vara snabbfotad och byta investeringsstrategier många gånger.
Det finns inget som kommer fungera över tiden, inte ens buy-and-hold, bara för att det fungerat för Buffet under en parantes i börshistorien de senaste årtiondena.
Den som förlitar sig på gamla sanningar kommer bli fattigare. Vi lever i ständig förändring.
TA är ett verktyg. Det är vad man använder verktyget till som är väsentligt, och att man förstår skillnaden på en hammare och en skruvmejsel.
TA förefaller kunna fungera för att i viss mån peja in hur stora marknadsaktörer och grupper av markandsaktörer agerar men allt ändrar sig med tiden och det finns ingen gräns för hur mycket man kan tolka in i lite kurvor.
För mig är TA ungefär som spåtanter som pratar med klienter, en metodik för att pejla in vad som rör sig i huvudet på den som blir spådd och ovanpå det går det att lassa på godtyckliga mängder säljande snömos.
Själv finner jag värdet i Cornus TA i hans mustiga språk som drar till sig en blandad debattsugen publik och han verkar ta det tillräckligt lugnt för att inte sväva ut i molnen med analyserna. Det skulle gå att bre på mycket mer och kollra bort folk med mystiska begrepp.
Jag kör buy and hold (utdelningsaktier). Fungerar utmärkt. Beror ju på när man handlar, dvs till vilket pris, samt bolagets kvalite.
Jag har dock aldrig investerat i börsen, däremot i företag som finns på börsen.
Cornu: Det jag skrev er att forskning visar att TA inte slår en buy-and-hold över tid och efter kostnader, inte om buy-and-hold er den basta investeringsstrategi.
TA har inget vetenskapligt stöd att det fungerar, men TA folk, som alkemister, framhärdar deras teoriers förträfflighet.
Skaparen av Dilbert har följande träffade beskrivning av TA: "Technical analysis involves studying graphs of stock movement over time as a way to predict future moves. It's a widely used method on Wall Street, and it has exactly the same scientific validity as pretending you are a witch and forecasting market moves from chicken droppings."
Anonym 12:40, jag håller med om att Grekland skulle få en ekonomisk krasch om de dumpar sina skulder och lämnar euron, men det betyder inte att livet blir speciellt mycket sämre för dem som har lite att förlora och framförallt de som är medelslösa och unga har en möjlighet att tjäna på en återuppbyggnad av ekonomin utan att den tyngs av att betala gamla skulder.
Förlorarna är givetvis de som tjänade på skuldsättningen, de som lånade ut och trodde att det skulle ge dem avkastning och pensioner osv och en mycket stor grupp som vill ha sin vardag hyggligt stabil så de kan knega på och leva ett ok liv.
Som det är nu växer gruppen som tjänar på en snabb krasch med en möjlighet till återhämtning i stället för en långdragen nedgång och i bästa fall en långdragen återhämtning. Jag tror att det i detta finns en konflikt mellan generationer och mellan dem som gynnades av det korrupta politiska och ekonomiska systemet i Grekland och de som inte gynnades av det. Det borde även finnas en växande frustration hos medelklassen som önskar sig stabilitet så man kan knega på.
12.40
Hur snabbt inträffar det scenariot ? =
Därtill finns det en faktor som Svenne inte känner till och i sin ignorans i de flesta fall knappt ens hört nämnas, dvs SEPA som gör det ännu svårare för ett land att lämna eller sparkas ut ur euron. Ifall ett land lämnar euron ofrivilligt eller frivilligt betyder det att hela landets betalningssystem upphör fungera eftersom landet då också lämnar SEPA. Varken antionella eller internationella betalningar kommer då att fungera förrän ALLA datorsystem uppgraderats ….
Folk som är där på semester tex, hur kommer dom att drabbas kortsiktigt,tar dom sig hem ? någon som tror sig se in i kristall kulan vad som händer den DAG det meddelas,
Funderaren..
TA är ett utmärkt verktyg att ta till för att få överblick över hur marknaden och enskilda aktier beter sig. Enligt min uppfattning går det inte att ha en övertro på enbart TA utan man måste integrera omvärldsfaktorer och göra en samlad tolkning.
Den som först skapar ett pedagogsikt gränssnitt som visar något roligare än trendlinjer, oscillatorer och candlesticks skulle skapa en bättre förståelse för nyttan av TA.
Prova t ex med att lägga ut ett Bollinger Band och ställ upp den bärbara, eller skärmen, ett kvarts varv åt vänster; – nu ser vi att tiden rör sig nedifrån och uppåt och att BB faktiskt liknar en väg, – en väg som är enkelriktad och har två körfält.
Genom att byta ut candlesticken till en linje ser vi nu spåret efter t ex en fantasibil som endast kan styras med fullt rattutslag åt höger eller vänster när hastigheten minskas.
Med den något okonventionella inställningen till BB 50 / 1,3 upptäcker vi att varje gång spåret går utanför vägkanten kommer det snart en motreaktion som tvingar in irrfärden till mittlinjen igen och ibland förbi till, eller över, den motsatta vägkanten varefter returen till eller förbi mittlinjen åter upprepas. I evighet.
I ett tidsperspektiv på dessa rörelser under t ex en vecka är det som att betrakta en stor oljetanker på havet. Det tar mycket lång tid för den att ändra och åter justera färdriktningen mot/med enslinjen men när den kommer för långt från farleden tvingas även den att obönhörligen vrida om rodret.
I enminuters-perspektivet blir det som att betrakta en barkbåt i en yster vårbäck.
Det handlar alltså varken om hokus-pokus, häxkonster eller vetenskap; – bara om vad man ser som har hänt och vad man ser måste hända.
Intressant diskussion, men helt meningslös. Det är bara att titta på vilka strategier världens över tiden bäst avkastande fonder har – trendföljning. Problemet är väl att de som är riktigt duktiga på det håller strategierna för sig själva och oftast inte bloggar om det. Däremot är TA inget för svenssons.
Tror Grekland skulle kunna hanteras hyfsat väl. Några banker kommer så klart gå i konkurs och stater kommer behöva gå in ta över dem. Rensa ut lånen och sen sälja ut bankerna. Stater kommer få en del intäkter från försäljningarna. En förlust totalt sett, men inget större problem för stora ekonomier som Frankrike och Tyskland.
Det verkliga probelet, som jag ser det, är att större länder så som Italien står på tur. Enda lösningen jag kan se där att ECB går in och trycker nya pengar, låter folk få betala genom höre inflation/räntor, och sen får de länder som defaultar helt enkelt lämna euron. Något straff måste finnas.
Den långsiktiga lösningen är dock att avskaffa dagens monetära system.
Fondbolaget Simplicity ska starta en råvarufond den 30 september, den startpunkten kanske är dåligt tajmad i så fall. Notera att startvärdet för samtliga deras fonder är 100, så det är bara Norden och Indien som ligger på plus sedan starten! Likviditet också förstås.
Var i Gb idag och tänkte kört fram till mässan och hälsat. Men tösen trodde vi kunde misstänkas för stalking, så vi la ner det. Det blir nog andra tillfällen.
Tror inte att det räknas som stalking vid officiella tillfällen. Det är de andra tillfällena som blir stalking.
Island, Irland och Lettland har tillväxt i år. Ser ut att bli tillväxt 2012 också.
Vinden vänder?
Cornu: Om du nu är så säker på att TA fungerar så varför inte lägga upp dina affärer här på bloggen så alla kan följa dem över tid?
Själv tror jag att TA kan fungera men jag har ännu inte sett några bevis. Att sitta och analysera gamla data och skriva att om man gjort si och så är inte mycket värt.
Upp till bevis!
Eftersom jag inte bara blint litar på TA, utan har det som ett verktyg i min verktygslåda så bevisar mina egna affärer ingenting. Endast att det kan vara ett bra beslutsstöd.
Man kan inte bygga ett hus med bara en hammare. Att hammaren kan hamra i spik bevisar inte ett dugg. Det behövs åtminstone såg, tumstock, vattenpass etc. Att en del tror att jag har påstått att man kan bygga hus med enbart en hammare får stå för dem. Men extra intressant är att det finns de som menar att man kan bygga hus utan att använda hammare…
Och dessutom kommer jag aldrig lägga ut mina affärer. Det finns en gräns för privatlivet och det finns ingen mening med att lämna ut privatliv.
Vill du veta något om mina affärer får du vända dig till Skatteverket. Det mesta sker dock i kapitalförsäkring, så inte ens de vet så mycket.
@Magnus Redin 12:33
Efterfrågade varor och tjänster som ett land söker i ett annat land kan betalas med pengar. När landet gör statistik på handelsbalansen vid en given tidpunkt, har också landet kontroll på hur mycket pengar som netto har betalats. Jag ger dig rätt i så måtto.
Därmed inte sagt att man ska tillåta att utländska pensionsfonder går in och styr svenska aktiebolag i kraft av storleken på deras aktieportföljer.
Se på Kina hur bra det går för dem när de har kontroll på sin finansmarknad.
@2011-09-24 13:07
Och hur utvecklas utdelningarna i en nedgångsfas/recession? Det räcker så klart inte med bara TA i botten, du måste även tolka andra människors och gruppers reaktioner på nyheter (även om det bara är rykten) får att kunna göra ett lönsamt antagande. Men det är svårt, närapå en konstart.
@Cornu; jösses vad en del retar sig på dig, lite märkligt. Är många människor så här (bittra och på defensiven) på insidan? Som sagt; inte lätt att läsa andra.
Stå på dig "cornu" du är bra!
PL
Jag räcker upp handen!
Kan du inte åtminstone lägga upp köp och säljtips som du anser man ska göra utifrån TA i en fiktiv portfölj så kan vi se om den slår t.ex. Avanza Zero över tid efter transaktionskostnader? Jag tror många skulle vara intresserade av att följa din TA-portfölj här på bloggen.
Jag gör inga rena TA-köp/sälj-tips. Jag ger de facto-tips som att man skulle sälja i våras/somras och därmed outperformade Avanza Zero rätt rejält. Tog man som jag negativa positioner så blev det ännu bättre.
AZ är nu också begränsad med hur mycket man får sätta in, så det är väl inte en relevant jämförelse.
Det handlade om att överträffa över tid, inte över en sommar. Begränsningen är väl inte intressant för de flesta, och fiktiv portfölj behöver inte bry sig om det heller. Börja med säg halva maxinsättningen eller nått.
Gör det själv.
Jag har A) inget att bevisa, det är du som tycker att jag måste bevisa något, och B) fiktiva portföljer är trams eftersom det inte innebär någon risk som "investerare".
Jag har aldrig påstått att jag har något att komma med. Jag skriver mina egna funderingar, om du vill ta dem som påstående om att "så här är det", så får det stå för dig.
Jag tror de flesta tradingstrategierna har överträffat Avanza Zero i år.
Cornu, du gir otvetydiga tips om hur exponerad du tycker man ska vara gentemot aktiemarknaden och skriver själv hur lyckad det var i våras/somras att följa deg.
Det er väl inte orimligt att tracka dina tips gentemot OMX30 med utdelningar återinvesterad samt att skatter tas med?
Skatter er en viktig orsak till att dom som trader ofta har en dålig avkastning.
Cornu, du vägrar för att du inte vill göre samma misstag som Peter Malmqvist?
Inser mina egna begränsningar. Jag kommer garanterat att ha fel, det har jag haft förr och det kommer jag ha igen, och då kommer en massa anonyma besserwissers peka finger.
Kom ihåg att jag anser att vi står inför ett paradigmskifte. Den positiva börsparentesen från de senaste decennierna har brutits. Det räcker antalgigen att sätta pengaran på ett bankkonto för att klå börsen långsiktigt.
Definiera "långsiktligt".
I mina ögon är börsen off limits tills 2015, när räntorna nästa gång stiger så kommer jag lägga en stor del av min portfölj i långa räntefonder och se hur dessa utvecklas när världen återigen går in i en recession pga. spikar i världsmarknadspriset på råolja.
Ps. Kvällens tips för de som handlar med aktier, räkna om dagens värde i penningvärdet för när du köpte dem, förutsatt att du använder dig av buy-and-hold eller dyl.
Jag har tyvärr förlorat stora summor i år på mina aktieplaceringar. Sålde merparten i fredags och kommer att sälja mer på måndag, men en fråga.
Vad händer med elpriset? Jag gick in i BULL EL efter japan-katastrofen, men ligger rejält back där också.
/desperat
Cornu @18:13: Din respons er oförståelig och inkonsistent.
Cornu: "Inser mina egna begränsningar. Jag kommer garanterat att ha fel, det har jag haft förr och det kommer jag ha igen, och då kommer en massa anonyma besserwissers peka finger.
Kom ihåg att jag anser att vi står inför ett paradigmskifte. Den positiva börsparentesen från de senaste decennierna har brutits. Det räcker antalgigen att sätta pengaran på ett bankkonto för att klå börsen långsiktigt."
@2011-09-24 12:34
Det skulle vara intressant att läsa om den forskningen så en länk eller två som källhänvisning skulle uppskattas.
Under benämningen TA ryms så väldigt många olika sorters metoder, indikatorer och strategier. Det är stor skillnad mellan att påstå att viss TA inte fungerar och att säga att all TA inte fungerar.
Apropå det där du skrev igår om detta var en obra helg att sitta investerad i aktier. För några år sedan hade du stora innehav (kanske största delen av portföljen) i onoterade företag som Black Earth East och vågkraftsbolaget mm. Har du sålt av dessa också fram till nu eller hur skall man resonera där? Denna typ av innehav är ju svåra att köpa/sälja så enkelt. Antar att Peyto och sådant åkt ut.
/CK (har fortfarande Peyto och en del onoterat kvar)
Har kvar Seabased, Vertical Wind, Energy Potential och Current Power. Vertical Wind ser väl ut att gå i putten pga brist på finansiering.
Har sålt BEE. Fick ett erbjudande om att sälja som passade bra att kvitta mot reavinster.
Sålde mina högutdelare i våras, i maj var det väl jag gick likvid?
"Sålde mina högutdelare i våras"
Hmm, den 2011-08-19 skrev du "och realiserade vinster ackumuleras billigt i Fortum." vilket ger en antydan om att du köper Fortum för utdelningens skull
Under "Lite investeringsfilosofi" den 2009-10-29 skrev du "Ytterligare 1/3 går in i någon långsiktig investering med lägre risk och hög utdelning/avkastning, och används inte längre för spekulation."
Men du har kanske ändrat investeringsfilosofi sedan dess?
Cornu 17:47
Jo, du har att bevisa och ja du påstår att du har något att komma med angående ditt TA-snack. Du påstår att TA visar vägen om hur man ska investera.
Jag håller med om att fiktiva portföljer är trams, men det gäller även för dina TA-uttalanden eftersom du inte heller tar någon som helst risk med dina så kallade "råd". Därmed borde en fiktiv portfölj där du slipper ta risk kunna testas mot en indexportfölj bestående av Avanza Zero utan några större motsättningar.
Men du är uppenbart motvillig till att stå för dina uttalanden. Du vill kunna babbla fritt på bloggen (du har din fulla rätt till det, det är din blogg), men det blir lite patetiskt när du uppenbart inte vill ta något som helst ansvar för ditt babbel genom att testa dina påståenden i "verkligheten".
Inte? Jag har skrivit vad jag gör. Ca 20% negativa positioner m hävstång. 75% likvider. Kul att du tycker det är riskfritt. Jag gillar riskfria positioner.
Jag tolkar ditt undvikande svar som att du inte vill testa dina TA-påstående mot index. Det säger en hel del om trovärdigheten…
Nu känner sig C pressad..har kvar lite aktier ändå tydligen…men ev innehavet i Pare mörkar han
Cornu 12.41:
"Du har aldrig funderat på att även du är fooled by randomness när du tittar på vad som fungerat historiskt. Säger absolut inget om framtiden.
Vad jag förodrar är att man skall byta strategier utifrån vad som är bäst för stunden. I nedgångar är TA alldeles utmärkt för att se till att man kan ligga likvid eller negativ. Att titta på FA fungerar inte när marknaden drabbas av panik, och det är bättre att köpa billigt än dyrt."
Alltså, jag blir ibland lite förvirrad av dina påståenden. Å ena sidan skriver du att vad som fungerat historiskt säger absolut inget om framtiden. Men är inte TA att förutsäga vad som kommer att hända i framtiden genom att titta på historiska data? Vad annat än historiska data kan man titta på för att göra gissningar om framtiden? Visste man med säkerhet hur framtiden såg ut så skulle man också kunna ändra den.
PIMD
21:34, så här är det. Ni är svenskar. Ni är avundsjuka och griniga. Alltså har ni bestämt er för att på något sätt hacka ner på mig.
Det finns inget jag kan göra åt det. Vad jag än skriver så kommer ni skriva "förlorar trovärdighet", "mörkar" etc.
Alltså kommer jag inte lägga ner någon tid på att försvara mig mot sådant. Det kallas tidstjuveri.
Min primära TA-metod för långsiktiga investeringar är MA50/MA200-dödskors. De har jag visat hur de fungerat historiskt, och det fungerade även utmärkt inför augusti-kraschen.
Fråga inte mig, fråga alla de läsare som tog till sig det hela och sålde innan augusti och vad de tycker om det hela.
Och jag har hela tiden varit öppen med att de flesta MA50/MA200-signaler är fel, men över tiden blir det ändå lönsammare att följa metoden.
Men sedan följer jag inte TA stenhårt, vilket jag också skrev, utan sålde redan i maj.
Sedan dess har jag börjat ackumulera tagna vinster på nedsidan i Hafslund och Fortum. Betyder inte att dessa inte kommer fortsätta falla, och det är alltså bara 1/3 av vinsterna på de där 20-25% som jag fortfarande är investerad som går dit. Till största delen är jag likvid.
Jag sitter här skuldfri med obelånad skog och gård utifrån tidigare investeringar. Ingen större hemlighet och går att kontrollera. Vad ni själva går för annat än att var avundsjuka svenskar lär vi aldrig få reda på.
Jag blir bedrövad av vad jag läser. Cornucopia, tappa inte sugen att skriva. Jag har hängt med sedan 2009.
Sedan den gången du kommenterade en av mina frågor om var dina pengar kom ifrån är jag övertygad. Viktigt för mig. Den som skapar och går sin egen väg förtjänar respekt. I jantelandet Sverige är det svårt för att inte säga omöjligt.
Personligen tycker jag du är mer än generös med att delge omvärlden, dina privata affärer.
Nu till något annat.. Fortum och Hafslund. Hur bedömer du risken i dessa bolag. De är inga "pure energy play". Fortum har tagit en risk med sina TGC:er. Hafslund har andra verksamheter än energi, tänker då främst på deras andelar i REC och andra minoritets investeringar.
Brachyura, för att inte tappa sugen att skriva så skriver jag om det jag vill. Inte vad andra kräver av mig. Jag kommer inte sluta skriva, men jag kommer vare sig lägga tid på några modellportföljer eller redovisa alla mina egna affärer.
Fortum och Hafslund, stämmer bra det. Tror dock att det finns en någorlunda "säker" uppsida i dessa tids nog. Det finns även möjligheter till omstrukturering. Hafslund skulle kunna renodla genom att dela ut aktierna i REC till aktieägarna tids nog, alternativt stoppa över dessa och tillhörande skulder i ett separat bolag och dela ut. De skall bara inse detta själva först.
Fortum kan också renodla. I grunden finns alltså energibolag, som verkar i Norden och helt eller delvis består av vattenkraft. Behovet av energi kommer finnas kvar även i lågkonjunktur även om priserna kanske kan pressas. Inte i Sverige dock pga oligopolsituationen och många andra anledningar vi alla känner till. Det finns även en möjlighet till strukturaffärer. Och fortsatta utdelningar.
Det bästa sättet att knäcka avundsjuka människor är att vara lycklig och bekymmersfri.
Var lycklig och bekymmersfri Cornucopia
Anon 2011-09-24 19:41 "Det skulle vara intressant att läsa om den forskningen så en länk eller två som källhänvisning skulle uppskattas."
Forskning om EMH visar att TA svårligen kan fungera över sikt: The Efficient Market Hypothesis & The Random Walk Theory:
"Early tests of the EMH focused on technical analysis and it is chartists whose very existence seems most challenged by the EMH. And in fact, the vast majority of studies of technical theories have found the strategies to be completely useless in predicting securities prices. However, researchers have documented some technical anomalies that may offer some hope for technicians, although transactions costs may reduce or eliminate any advantage."
Ett par andra länkar nedanför, men google scholar och SSRN.com har sökbara databaser.
WHAT DO WE KNOW ABOUT THE PROFITABILITY OF TECHNICAL ANALYSIS?
"The purpose of this paper is to review the evidence on the profitability of technical analysis. The empirical literature is categorized into two groups, ‘early’ and ‘modern’ studies, according to the characteristics of testing procedures. Early studies indicate that technical trading strategies are profitable in foreign exchange markets and futures markets, but not in stock markets. Modern studies indicate that technical trading strategies consistently generate economic profits in a variety of speculative markets at least until the early 1990s. Among a total of 95 modern studies, 56 studies find positive results regarding technical trading strategies, 20 studies obtain negative results, and 19 studies indicate mixed results. Despite the positive evidence on the profitability of technical trading strategies, most empirical studies are subject to various problems in their testing procedures, e.g. data snooping, ex post selection of trading rules or search technologies, and difficulties in estimation of risk and transaction costs. Future research must address these deficiencies in testing in order to provide conclusive evidence on the profitability of technical trading strategies."
Exempel för FX marknad, som dock pekar på att TA kan fungera för developed economies FX: Illusory Profitability of Technical Analysis in Emerging Foreign Exchange Markets :
"We conduct an extensive examination of profitability of technical analysis in ten emerging foreign exchange markets. Studying 25988 trading strategies, we find that best rules can sometimes generate an annually mean excess return of more than 30%. Based on standard tests, we find hundreds to thousands of seemingly significantly profitable strategies. Almost all these profits vanish once the data snooping bias is taken into account. We also show that out-of-sample test can have severe data snooping bias too. Overall, we find that the profitability of technical analysis in emerging foreign exchange markets is illusory."
Kommentaren 10:22 klassades först som spam, men är avspammad nu.
För mig är TA inte en metod för att förutspå börsens rörelser, utan ett verktyg för riskhanteringen.
Just det, tappa inte sugen av alla neggiga och osakliga kommentarer.
Att ha en blogg så här och öppet redovisa vad man tänker och motivera det gör att man hamnar i en asymmetrisk relation relativt de som kommenterar. Sätter man inte en gräns knäcker man sig själv. Du verkar ha grepp om detta, vilket verkar bra.
Long-time fan (sedan vcw 2006) som lärt sig en del av det du skrivit genom åren.
/CK
De ifrågasättande kommentarers är något som lyfter denna blogg avsevärt och får folk att tänka till. Jag ser det absolut inte som någon yttring i avundsjuka utan snarare som ett hälsotecken då det visar att det finns kritisk tänkande människor här. Själv söker jag alltid efter bevis och för att få det så behöver man vara ifrågasättande.
PIMD
Visst, men kräv då inte att jag skall komma med anekdotisk bevisföring och redovisa mina egna affärer, eller att jag skall sitta och trada i en fiktiv portfölj. Det senare kan du göra själv.