I Ny Teknik läser vi om hur svensk industri nu står redo att snabbt hantera en nedgång i ekonomin.
Både Volvo-koncernen (inte personbilar) och textilföretaget Ludvig Svensson tas upp som exempel. Specifikt så har man sett till att inte ha fast anställda. Volvo har 20% av personalen på visstidskontrakt eller via bemanningsföretag. För Ludvig Svensson är motsvarande siffra 15%. Underförstått är det dessa personalnedskärningar man tar först i den första vändan när konjunkturen klappar ihop på allvar. Scania finns också med som exempel med 20% anställda eller inhyrd personal.
Därmed kommer företagen slippa rubrikskapande varsel, LAS, MBL-förhandlingar och andra arv från gamla DDR-Sverige, utan kan lugnt och tyst rubrikfritt göra sig av med upp till en femtedel av arbetsstyrkan på kort varsel.
Volvo har även kortat leveranstider och dragit ner på kundkrediter för att inte drabbas lika hårt den här gången.
Svensk industri står alltså redo den här gången. Iaf exemplen ovan. Alltid bra med lite positiva nyheter också.
45 kommentarer
MBL har ingen praktisk funktion i kollektivavtalen i Sverige idag, möjligen för 25-30 år sedan. MBL-"funktioner" finns i princip inskrivna i de individuella kollektivavtalen istället.
Läs på, gör om, gör rätt.
Ja, och LAS förhandlas bort av facket för individuella anställda så fackrepresenternas kompisar behåller jobben.
Som verkande inom fastighetsbranchen får man ofta lokalsökningar och inte sällan från teknikkonsultbolag. Överrepresenterat är önskemål om villkor som "3 mån kontrakt med löpande uppsägning" vilket är ett skitvillkor för en fastighetsägare. Då sökningarna ofta kommer från befattningshavare inser man att de ur overheadssammanhang snabbt skall kunna skära ner den andra stora kostnaden konsultfirman har utöver löner.
/S-O
Trist, jag som börjar jobba som konsult åt volvo i sept. Undrar hur länge man blir kvar.
Det positiva är ju att de utan fast anställning inte kan få lån, dvs minskar bubbelrisken om alla får arbeta som slavar i framtiden.
Att bli ingenjör är riktigt korkat, i alla fall om man inte vill ha lägsta tänkbara status på arbetsplatsen och i det sociala livet, osäkra anställningar, extremlåg lön i förhållande till vad man gör (gäller riktiga ingenjörer då). En civilingenjörsexamen är i många fall ett privatekonomiskt självmord. 5+ års stenhårt slit och stora studieskulder för att jobba på framtidens McDonalds? Njet! Nix! Nein! Jag hoppas dagens ungdomar är smarta nog att förstå att lögnpropagandan om ingenjörsbrist är just propaganda från storföretag och politiker. Politiker vill dölja arbetslösheten och stora företag vill ha horder av desperata högutbildade som budar under varandra i kampen om jobb. Ingenjörsyrket är verkligen höjden av förnedring. Känns inte så bra inför framtiden…
(och nej, jag är inte bitter för egen del, jag bara observerar hur mina vänner och bekanta har det)
Inbillar mig att fenomenet började uppträda efter IT-bubblan, då det var på 90-talet "alla" skulle utbilda sig och först efter år 2000 började det ge genomslag på ett gott utbud av studieskuldsatta högutbildade att välja och vraka bland som arbetsgivare.
Det kommer som du påpekar alltid påstås vara "ett framtidsyrke", men när det är arbetsgivarna som säger detta så är det bara för att kunna pressa lönerna framöver.
Som kompletterande info kan jag nämna att även detaljhandeln tydligen ligger i startgroparna för massavskedanden:
http://di.se/Default.aspx?pid=3866&epslanguage=sv
Finns överallt och kallas "flexibilitets strategi" flexar mellan 0 till 70% inhyrda beroende på beläggning. Inhyrda består dock av yrkesutbildade fullbetalda ej "händer & fötter
//P
Förslag på vad man ska satsa på istället för ingenjör?
Arbetsgivare får ofta sin åsikt om att det föreligger "brist på ingenjörer" publicerad i allehanda media, ofta och stort uppslaget.
Men det är uppenbart är det inte föreligger någon brist, i annat fall skulle ingenjörer från Tyskland, Schweiz och USA komma i horder till Sverige och Volvo. Är det någon som ser dessa horder köa utanför Volvofabriken eller någon annan svensk fabrik överhuvudtaget?
Utbud och efterfrågan: det är precis som ni säger: arbetsgivarna vill öka utbudet för att på så sätt få ner priset. När priset går mot noll går efterfrågan mot oändligheten, det borde få alla politiker att slicka sig runt munnen.
Om det däremot förelåg verklig brist vore det enkelt att lösa: Att förändra priset på marknaden till det högre, dvs höja lönerna kraftigt.
Satsa på att bli läkare, deras fackförbund är mycket starkt och håller ner antalet utbildningdplatser.
Bönder behöver också läkare.
/Johanneberg
18:21
Politiker t ex. Behöver inte ha någon kunskap eller åsikt om någonting. Kan aldrig bli arbetslös, blir i nödfall landshövding…
Inget nytt. Där jag jobbar (IT, ca 100 pers) är det uttryckligen sagt att vi skall ha ca 30% konsulter för att kunna justera bemanningen enkelt. Däremot har vi inga anställda på visstid. Alla anställda är tillsvidareanställda.
Detta är helt öppet (internt iaf) och alla, inkl. konsulterna, vet om det.
18:26
Efterfrågan?
"Volvo fick busslast med arbetslösa ingenjörer"
Källa
Alltså, bara för att du har en examen är du inte en ingenjör. Arbetsgivare är inte dummare än att de inte anställer otekniska personer som bara råkat vara envisa nog att få en examen.
Dessa personer finns i alla brancher och de brukar gråta ut i media.
Jobbar som civilingenjör på Volvo AB. Jag har turen att få jobba med riktiga civilingenjörsuppgifter trots att jag inte har så lång anställning. Vi har brist på ingenjörer för det är inte så värst många som vill bosätta sig på skithålan som Cornu skrev om i ett av dagens tidigare inlägg. Lönen är inget vidare heller och det tror jag beror på att företaget samlar många nördar som tycker om stora gula maskiner som sen bildar familj och fastnar i firman utan att bry sig så mycket om lönen. De är glada i att kunna köpa ett billigt hus och ha 15 minuter till jobbet om de åker när trafiken är som värst. Känns också ganska bra att ha ett "riktigt" jobb som min mor säger. Enligt henne är jag den enda sonen som faktiskt gör nått på riktigt, mina bröder är i www-branchen =).
Angående Scania så klarade de sig undan rubriker förra finanskrisen på att ha visstidsanställda. Tydligen ska de ha kört det systemet länge.
/grus-kalle
RE: Cornu 17:48
Det började 1993-94, alla skulle helt plötsligt vara högskoleutbildade för att få arbete, vet inte om iden kom från frankrike, det står bla i boken Hej lättja : om konsten och vikten av att göra minsta möjliga på jobbet av Corinne Maier.
I slutet av 90-talet kom det så kallade kunskapsluftet, alla som bara hade 2 årigt gymnasium erbjöds uppgradera sig som om dom läst ett 3 årigt gymnasieprogram, Hmm till vilken nytta?
RE: 16:53 tack för den insiktfulla kommentaren, trodde att jag hade en skruv lös, men du bekräftade att så inte var fallet. Tack
Och nu förstatligar Venezuela sina guldfyndigheter för att stärka sin guldreserv. Påverkan på priset?
Herregud vad gnälliga ni är. Jag är ingenjör på Volvo sedan 10 år. Helt ok lön och skitkul jobb. Klart man ska plugga till ingenjör!
Håller med 21.31!! Hellre en vettig utbildning o personlig bildning än att ha ett litet torp o odla grönsaker…o hålla på med hokus-pokus TA o gnälla över det mesta.Att vara minus 40 och vara så negativ….sanslöst
Re 17:44
Hur låg är denna extremlåga lön du syftar på?
17:44 kanske syftade på att lönerna för civilingenjörer i Sverige är lägre än i många andra OECD länder. Civilingenjör är en bra utbildning och en investerning även om inte alla civilingenjörer får ingångslöner som är över 30 000 kr.
Är själv civ.ing. i datateknik som jobbat 5 år efter utbildningen, tycker inte lönen är extrem låg precis. 35,5k i månaden + diverse förmåner som blir dryga en tusing till per månad.
Men visst, man ligger ju back 5 år * 250k i utebliven inkomst + 250k i studie lån = 1,5 mille. Så det tar ju ett tag innan man ligger på plus räknat rent i pengar.
Å andra sidan har jag ett jobb som jag ser fram emot att gå till på morgonen, det är ju värt lite det också…
21:42, och ändå läser du? Tyvärr blandar du ihop sak och person. Jag skriver om saker du uppfattar som negativa. Det gör inte mig till en negativ person. Bara en ärlig person som säger som det är. Du känner mig inte bara för att du läser den här bloggen. Du vet inte ens hur gammal jag är eller vad jag har för utbildning ser jag på din kommentar.
Jag är nåt liknande ingenjör och har dragit igång en egen firma med en kompis som vi blivit erbjudna tvåsiffrigt antal miljoner dollar för.
Det är lite fel att se sig som en station på löpande bandet när man är civilare el dyl. Jag har fått verktyg att göra vad jag vill. Jag kan skapa en produkt eller tjänst och sälja den. En ekonom är beroende av en sån som mig för sin anställning.
Med det här självgoda skrytet vill jag säga att det inte alls är synd om civilare eller att det är fel val. Livet blir vad man gör det till.
"Livet blir vad man gör det till." Stämmer bra det.
Anonym 2011-08-17 18:26:
Det är precis tvärt om. Ingenjörer med produktionsteknisk och konstruktionsteknisk kunskap är det inte gott om. Samma sak med operatörer med CNC-kunskap.
Här har vi två yrken som Sverige behöver i framtiden.
Scania gör om hela sin gymnasieutbildning och tillsammans med AstraZeneca och Telge-koncernen bildar man en ny skola, enbart för att locka ungdommar till "industrin".
Jag jobbar själv som mellanchef på Scania så jag vet vad jag pratar om.
Är du ingenjör med produktion som inrikting så finns det gott om jobb.
Goda nyheter för arbetsmarknaden!
Regeringen är klok nog att inse att BNP har en naturlig gräns. Hur skall man då få ner arbetslösheten? (Speciell som det finns en naturlag som säger att 40h arbetsvecka är det enda rätta.)
Svaret är enkelt: Man sänker produktiviteten! Vi får helt enkelt jobba mer korkat! Ineffektivare!
Senaste förslaget är att sälja ut bilprovningsanläggningarna vilket gör att verksamheten blir mer svårplanerad och att det blir mer dötid. Perfekt!
Internationella jämförelser visar att priset för en besiktning nästan fördubblas. Om inte vinsten är alltför stor så innebär detta att produktiviteten nästan halverats! DET gör gott mot arbetslösheten.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/staten-pa-vag-salja-bilprovningen_6394855.svd
//Håkan
Ingenjörer får väl ändå en viss belöning i form av hyfsade löner efter sin examen. Men vad ska vi göra med alla andra akademiker ? Högskolorna, dom finns numera i varenda liten provinsstad, har blivit ett reserv-ams dit man slänger in alla som inte kan få jobb efter gymnasiet.
Högskolorna har blivit lite grann som Svenska Varv på 1970-talet. En enorm skattefinansierad arbetsplats med syfte att gömma undan folk i statistiken och intala dom att dom sysslar med meningsfulla saker.
22:51
Läs min kommentar 22:49. Vi får väl för bövelen jobba mer korkat så att alla får jobb!
Vi ska nog hitta idiotuppgifter till alla ingenjörerna från småhögskolorna också.
Finns nog någon effektiv verksamhet som kan säljas ut och slås sönder.
//Håkan
"Mest lönar det sig att utbilda sig till civilingenjör, civilekonom, jurist och läkare"
Sammanfattningsartikel:
http://www.spionen.se/index.php/nyheter/507-laerare-och-biologer-foerlorar-pa-akademisk-utbildning
Eller läs SACOs livslöne-rapport:
http://www.saco.se/templates/Article.aspx?id=12949&epslanguage=SV
Nej en ingenjörutbildning är nog aldrig dum att ha i bagaget, förstår inte varför du vänder dig mot kunskap helt plötsligt. Är det inte ett stort problem idag att alldeles för många är underutbildade och har svårt att se olika samband i samhället. Jag skaffade aldrig min examen för att kunna luta mig tillbaka och hoppa på första bästa storföretag, utan för att kunna ha friheten att ha många val, en bredd. Att se samband och lösa problem är något som ger frihet att klara sig oavsett konjunktur och förändrade omvärldssituationer.
Som ny examinerad ingenjör valde jag själv bort Volvo AB direkt med tanke på vad det krävdes för att få fast anställning*. Vill man jobba på Volvo AB eller motsvarade är det etablerad och duktig konsultfirma som gäller. Fördelen är att man kostar Volvo AB rejält mycket mer per månad.
*= Fem års anställning via Nisse Manpower eller motsvarande innan fastanställning på Volvo AB var en möjlighet.
Varför är det så att ju längre tid och mera utbildning man har desto dummare blir man. Känns som om enbart 3-5 % av de som är ingenjörer klarar att ta tillvara sin ut utbildning.
När det gäller ingenjörsutbildning anser jag att det är en sak som glöms bort. Det pratas om tiden på teknis som någon form av uppoffring. Jag måste säga att jag verkligen uppskattade min tid på teknis, visst var man fattig men man lärde sig hela tiden nya spännande saker.
Las och andra hjärnspöken verkar hålla reaganisterna vakna om nätterna varför inte ta reda på hur de fungerar i praktiken och sussa gott fortsätta drömma om att ha hägnet fullt av trälar?
Reagan var mycket duktig de påstods i en dokumentär han startade vågen med sparkade som gick meja ned f.d arbetskolleger osv.. Ja så vill vi ha det här oxå. Märkligast är det blev ingen ekonomisk förbättring kanske finns det inget amerikanskt ord för arrogansens mäktiga tjillevipp.
Det är iofs välkännt slaveri är lönande biz känns bara en aning retro tro det löser dagens problem som beror på snedfördelning av kapital dvs för många lyfter mer än de tillför och det innebär inte det finns något lönetak utan det skall endast stå i proportion till vad man tillför. Numera är det tungans rpm och ryggkli som sätter lönen vilket är ohållbart vilket skillnaden melan lönesnitt och median visar.
Vad kostar äventyret i mellanöstern varför redovisas inte kostnaden för tollgfors våta dröm ansluta sverige till terrornätverket nato?(obs här lutar jag mig på G Bush beskrivning av vad som utmärker ett terrornätverk/land)
Internet är en underbar källa till kunskap och åsikter. Rekommenderar Dylan Ratigan show.
http://www.msnbc.msn.com/id/37560195/#44180292
06:33 – jag uppfattade mina 5 år på Chalmers som dom värsta i mitt liv. Gillar man att plugga dygnet runt och tacka nej till allt roligt, så visst.
Re 06:33: Låter inte som att du borde pluggat på Chalmers då? En jag känner började med mig på Chalmers men klarade inte ens introduktionskurserna, så han hoppade av och pluggade till läkare istället. Jag argumenterar inte för att läkarlinjen är lättare, utan bara det att han passade helt enkelt inte som ingenjör.
Mitt råd är till blivande vuxna (~19-20 år): Plugga någonting som ni tycker är intressant, jobba ett par år och starta sedan eget. Har man intresset kommer man långt!
På 70 – 80 talet fanns horder med gymnasieingenjörer som gjorde de mer praktiska uppgifterna medans civ ing ofta hamnade i mer ledande befattninga. Idag är alla civing vilket självfallet lett till en sänkning av yrkets status.
"Svensk industri står alltså redo den här gången. Iaf exemplen ovan. Alltid bra med lite positiva nyheter också."
Aahh, änu ett skönt genomironiskt inlägg !
/Freddy
Civil-Ingen-Ting-Gör!!!
Ursäkta- är ni som skriver en del av ovanstående själva ingenjörer ?
Jag känner inte igen mig i det ni skriver.
Lönenivåerna varierar förstås, men man går ju inte till Ericsson och Volvo eller statliga företag om man vill ha hög lön (där för man utbildning och trygghet i viss mån istället, iaf efter ett antal år).
I mindre företag har ingenjörer hög status och relativt hög lön.
Vad rekommenderar ni istället för Ingejör om man vill ha intressanta arbetsuppgifter och hög lön då -fondmäklare !?! :p
F.ö. mina 5 år på Kth var iof jobbiga men några av de roligaste i mitt liv – men visst då pluggade jag inte dygnet runt och fick inte 5or i alla ämnen heller, men det var inte heller mitt mål, utan jag ville tillgodogöra mig kunskap och få en adekvat utbildning, både akademiskt OCH socialt.
Om man efter ngt år på tex Chalmers tycker det är pest och pina – well då har man kanske valt fel yrkesbana, alla skall inte bli ingenjörer liksom alla inte kan bli läkare, eller snickare, lärare eller ens högskoleutbildade !
Det må ha gått inflation i utbildning, men likförbaskat är det rätt stor brist på vissa grupper tidvis !
Man kan ju inte ta en socionom med expertis i Japanska och sätta denna person att skapa nya mobiltelefoner direkt…eller operera en blindtarm…
/K
Tycker ni missar varför man bla utbildar sig till Civilingenjör eller civilekonom. Det ger karriärmöjhligheter, inte fan är tanken att instegsjobbet eller teknikpul skall göra en "rik". Nej men du kan avancerad och få alla möjliga arbeten som du inte kan om du inte har en teoretisk portfölj.