Det är något av en floskel att säga att barnen och ungdomarna är vår framtid, men det är ändå de som ärver världen vi lämnar efter oss på gott och ont. Ibland kan man misströsta över dagens ungdom. Och ibland kan man bara bli väldigt glad.
Via Ecoprofile kan vi läsa om två 20-åriga tjejer som i sommar börjat cykla från Karesuando i norr ner till Göteborg på sina trikes, trehjuliga liggcyklar. Det kallar jag en ambitiös och tämligen miljövänlig semester, som med gott föredöme visar att det enda som krävs när man stryker de fossila bränslena ur ekvationen semester är att man rullar upp ärmarna, spottar i nävarna och visar lite jävla anamma.
Naturligtvis har ungdomarna även en blogg där man kan följa deras cykeltur genom Sverige.
Trikes och liggcyklar är också ett intressant exempel på överlägsen teknik för cykling, där man med en liggcykel i princip halverar luftmotståndet och med det ansträngningen i att cykla. Man når dubbla farten med samma ansträngning, plus att man kan cykla bekvämt upp för backar. Nu är inte trikes direkt billiga, man får antagligen ge 30 000:- >10 000:- för en fullt utrustad sådan i Sverige idag om man kan hitta en återförsäljare, men det finns även konventionella cyklar i den prisklassen.
Näst sista benet på deras planerade rutt går från Gislaved till Kungsbacka. Får se om de passerar i närheten. Om de nu håller hela vägen… Lycka till iaf. Att sedan Svenska ungdomar hellre vill spendera semestern på fylleflygresa till Cypern är en annan sak. Lite hopp finns iaf.
För lite proportioner så är väl resan ungefär som att från södra Sverige cykla ner till Italien.
25 kommentarer
30 000 för en cykel känns lite mycket, måste verkligen gå att tillverka billigare. Visst du får ha lite specialprylar men det mesta borde vara standard. Fast det kan ju vara så att de här cyklarna har standard prylar som hör hemma i de övre cykelklasserna.
Hade varit kul att prova på en sådan cykel i alla fall. Kan man relativt enkelt komma upp i 40 km/h hade det varit intressant att se vad man kan komma upp i efter man har blivit lite vältränad efter allt cyklande.
Det låter bra, en liten detalj bara.
Luftmotståndet är typiskt proportionellt mot hastigheten i kvadrat, varför man inte kan dubbla hastigheten genom att dubbla energin. En fördubbling kräver fyra gånger mer energi.
Däremot borde farten kunna öka med en faktor roten ur 2, typ 1.41. Alltså 41%, vilket inte heller är fy skam.
Om man nu förutsätter att det är luftmotståndet som är grejen och inte rullmotståndet, men så är det nog.
/Anders
robjoh, ändrar till >10 000:-. En snabb googling gjorde att jag hittade någon trike för 10 000:- i standardutförande. Man kunde dock pimpa upp den till över 30 000:- om man skulle ha extra allt, kolfibersäte etc.
Min dotter skall tågluffa med kompisar i Europa och om inte MP lyckas stoppa kärnkraften så lär vi kunna fortsätta åka tåg när oljan blir för dyr.
Cornu, ang grekland och inställelse av betalningar. då vi idag har fractional reserve banking och bankerna har hävstång på utlåning. får de även hävstång på förlusterna?
Dvs om en bank har 10kr men lånar ut 100kr. Om låntagaren inte kan betala en enda krona och inte förväntas få några pengar. Har banken då förlorat 10 eller 100kr ? Om banken har förlorat 90kr påhittade pengar vem skall dessa då betalas till? sig självt?
Liggcyklar är nog bra ur många perspektiv, t.ex. skavsår och dylikt som lätt kan uppstå om man sitter länge på en sadel. Den största nackdelen med liggcyklar är att man syns mycket sämre på sådana. Med tanke på hur illa cyklister behandlas av bilister i trafiken överlag, har jag svårt att tro att behandlingen blir bättre av att inte synas lika bra.
Väsentlig poäng. Fick dock höga tvåhjuliga liggcyklar, dvs lågt luftmotstånd men hög synlighet. Liggcyklarna i tjejernas exempel är nog mer lämpade för landsväg än för stad.
Enda problemet med liggcyklarna är som några redan varit inne på att vägarna är byggda för bilar, men får vi en redig energi kris så lär det finnas gott om plats för att skapa speciella cykelfiler på alla större vägar.
Genom att sätta en vimpel på en flaggstång på cykeln (som många barncyklar har) så syns man i alla fall lite bättre inne i stan.
Anonym 20:11
Enligt Basel 2 behövs inga säkerheter alls vid skapandet av krediter till stater. Banken skapar alltså valfritt antal krediter till staten Grekland direkt ur tomma luften. På grund av detta anses vi nu ha en global kris eftersom Grekland inte kan betala räntorna på lånen, men den enda verkliga krisen vi har finns i de virrhjärnor som styr världen. Ty i verkligheten har Grekland ingen skuld eftersom det man lånat aldrig har varit i utlånarens ägo. Om man lånar något som utlånaren inte äger och som inte finns, hur kan då utlånaren räkna med att få tillbaka detta? Allt är ren fiktion, ett pyramidspel, som nu pågått alltför länge. Nu ska tydligen allt av värde i Grekland säljas ut till lägstbjudande också pga dessa påhittade krediter. Fatta att grekerna surnar till.
/MK
En detalj till betr. liggcyklar, de är tunga och är därför inte lämpade för backiga vägar.
P.g.a. vikten går det tungt uppför, speciellt som man inte kan stå upp och trampa som omväxling.
Skogsägare
Sjävklart har Grekland och grekerna en skuld, de har uppenbarligen konsumerat mer än de har producerat.
Uppförsbackarna är inte så jobbiga som man kan tro när rätt muskler är upptränade och man vinner när det är plant och utför. Man slipper domningar, ont i ändan, handlederna och ryggen och riskerar ej impotens. Inget av ovanstående obehag på en upprätt cykel för den framåt, dessutom påfrestas hjärtat mindre i liggande ställning.
Tycker också liggcykel är ett kul experiment i att tänka i nya banor, något vi måste ägna oss mycket åt framöver. 80% av de tankar vi tänker idag är samma som vi tänkte igår.
Införskaffade en liggcykel, tvåhjulig lowracer, för bl a jobbpendling då familjens andrabil pajade förra året. Har 17,7 km enkel väg, vilket nu går tio minuter fortare än när jag cyklade upprätt trots ganska backig väg, och ser varje dag fram emot att åka till och främst från jobbet.
/Jonken Finkelman
Om nu liggcyklar är så fantastiskt bra, hur kommer det sig att inget team i Tour de France har motsvarande cyklar, lämnat övriga stall bakom sig och vunnit överlägset och slagit alla tidigare tidrekord för tävlingen?
Aha, det finns kanske förbud mot liggcyklar i Tour de France ??
Så, Vätternrundan borde vara ett självklart val för alla som aspirerar på sponsorkontrakt och kändisskap i Sverige. Varför vill de inte vinna?
Jo, liggcyklar är förbjudna av ICU enligt uppgift. Förbud rådet även på vätternrundan såtillvida du inte har medicinska problem eller fått dispens av tävlingsledningen. Knappast troligt i detta fall mao
Ang liggcyklar. Jag har en trike, en azub från nicebikes.se. Köpte den då jag flyttade till pendlingsavsånd, med cykel, till i princip allt jag tar mig för. Eller rättare sagt köpte jag en trike för jag ville cykla men kunde inte tänka mig att sätta mig på ett tortyrredskap ni kallar konventionell cykel en gång till för att få ont i juvelerna. Kostnad 17 kkr, kommer bli en vagn snart för 8 kkr. Dyrt kanske men jag gjorde en överslagräkning på vad bilen kostar utan plötslig ras etc…. Då var det inte speciellt dyrt egentligen.
Det trista som ni redan tagit upp är att allt är byggt för bilar, antagligen därför en del orädda cyklister börjar trängas med bilarna utanför cykelvägarna. Om man som samhälle vill att så många som möjligt ska ta cykeln får kommunerna börja bygga så att cyklisterna prioriteras. Annars är det alltför obekvämt att göra bytet. Jag har dock redan gjort det ,mest för att jag insåg att min fysik kräver det och att plånboken också skulle gynnas.
/snål och fet
Tillägg angående högre farter, trikes brukar ha mindre hjul 20" och det upplever jag att det gör dem lite långsammare. Men, att klättra uppför en backe är en fröjd, bara att slå sig ner bekvämt! Ingen risk att man tippar omkull omser går för långsamt….
@Anonyma som pratar om fractional reserv banking
Jag kan själv inte exakt hänvisa till det, men enligt Prof. Steve Keen så bevisades det redan på 70-talet att banker skapar krediterna först, och sen ser sig om efter kapital. De bryr sig alltså inte ens om att ha den kapitalteckning de behöver.
@polaco
Som billist skulle jag vilja säga att cyklister inte riktigt tänker heller. Lite svårt att se att någon kommer cyklande snett bakifrån och sen slänger sig ut framför bilen, hänt mer än en gång i Göteborg.
Annars är det väl som vanligt, ingen bygger för att separera trafikstråken ifrån varann. Det gäller kollektivtrafik, bilar, gångtrafikanter och cyklister.
Kan bekräfta att det är luftmotstånd och inte rullmotstånd som är mest relevant i normalt typiska cykelhastigheter!
Efter lobbande från tillverkare av de vanliga diamantramarna införde ICU första april (inget skämt) 1934 nya regler för racercyklar. Där definieras hur högt ovan mark, hur nära framhjulet och hur långt framför sadeln vevlagret får vara placerat. Dessa regler satte effektivt spiken i kistan för utvecklingen av cyklar och liggcykeln föll i glömska under femtio år.
Nu verkar de dock som att andra typer av cyklar är på uppgång. Förutom liggcyklar så finns även t ex "forward crank"-modeller som inte ger mindre luftmotstånd men mer kraft vid trampandet, vilket kan vara lämpligt vid kuperad terräng.
Olika typer av cyklar kan passa olika individer och för olika ändamål men så fort man avviker från den vanliga upprätta diamantramen får man från vissa håll utstå mycket spott och spe för att man tänker utanför "ramen".
/Jonken Finkelman
Det verkar vara som med bilar, den sportversion av en bil som vinner olika tävlingar gör att bilmodellen, eller det som ser ut ungefär likadan ut, att försäljningen skjuter kraftigt i höjden. Oberoende av hur praktisk modellen ifråga är.
Intressant att folk förr trodde att de skulle ut och tävla varje gång de skulle köpa en ny cykel, speciellt på 30-talet. Men det är klart, det kom ju ett krig emellan och sedan svåra umbäranden ytterligare 5-10 år i Europa
Apropå cykla långt så såg jag att denna kille ska cykla från Treeriksröset till Smygehuk på en ENHJULING i sommar. Väldigt imponerande ifall han klarar det.
http://www.kingoftheroad.se/?get=content&action=view&id=127-6
Om vi pratar om koldioxidssnål semester får vi hoppas att tjejerna hoppar över hamburgare på vägen. 1kg nötkött -> 24-32 kg co2.
Om någon skulle råka läsa den här kommentaren.
Här har ni vår framtid: http://www.sydsvenskan.se/lund/article1498348/Sma-barn-skapar-oro-pa-Norra-Faladen.html
Svar till Anonym 2011-06-17 12:04
Ja, vi äter vegetarisk kost, så det blir inga hamburgare här inte! 🙂