Det är förstås djupt tragiskt med fallet Emil som dog pga en enskild SOS-operatörs (in)kompetens eller dagsform. Ansvar skall naturligtvis utkrävas, och personen har tydligen fått sparken. Polisanmälan är gjord etc.
Det finns inga vinnare i en sådan här situation. Det är bara tragiskt på alla plan.
En del försöker plocka politiska poänger på en ung mans död.
DN har en lista med fall som upplever att de inte fått rätt behandling av SOS Alarm eller ambulanspersonal.
Men glöm nu inte skogen för alla träden. Det går alltid, oavsett vilken regim som sitter i makten i regeringen eller i berörda landsting, att hitta någon som blivit felaktigt bemött. Men existensen av dessa felaktigheter innebär inte att incidenterna är i majoritet. Kanske blir en majoritet av nödlidande felaktigt bemötta, vad vet jag? När man är i en kritisk och utsatt situation så är det nog svårt att få 100% perfekt service, det ligger i akutsjukvårdens själva själ. Akut.
Glöm inte att det finns 10 000-tals personer som fått ett korrekt bemötande genom hela kedjan.
De senaste åren har jag (Västra Götalandsregionen) två gånger tillkallat ambulans. I det ena fallet var det ett samtal till sjukvårdsupplysningen, där sjukvårdsupplysningen själva eskalerade samtalet till att det behövdes ambulans, fort. I det andra fallet var det ett samtal till 112 där det var min bedömning att det behövdes ambulans omgående och att situationen inte gick att hantera på annat sätt. Operatören på SOS Alarm 112 drog samma slutsats, men samtalet kopplades till en andra operatör som efter tio sekunder bekräftade beslutet efter upprepad beskrivning och skickade ambulans. Det fanns vad jag vet inte heller något att anmärka på ambulanspersonalens agerande eller kompetens.
Kanske är mina goda erfarenheter av SOS Alarm 112 och ambulanspersonal ett undantag. Jag vet inte. Men jag drar öronen åt mig när moralpaniken får folk att sluta sina led och aggressivt vända sig mot en grupp människor som antagligen generellt gör sitt bästa för att hjälpa nödlidande under hela sin arbetstid. Men alla i kedjan är människor, och har bra och dåliga dagar med varierande arbetsprestationer.
Naturligtvis får inte en dålig dag leda till oskyldiga personers lidande eller i fallet Emil rent av deras död, då har det gått för långt och det bör hanteras juridiskt, men även anställda inom ambulans och SOS Alarm 112 är människor. Precis som du och jag. Alltså tyvärr med fel och brister. Glöm aldrig det. Tyvärr är det först när man är nödlidande som man upptäcker att även inom larm- och räddningstjänst så är det människor som jobbar, inte Stålmannen.
Den som är utan skuld kastar första stenen.
20 kommentarer
Dålig dag?
Tänk ett varv till.
Här föreligger ett solklart systemfel. Tyvärr är det inte avgränsat till SOS Alarm utan är dessvärre legio inom hela sjukvårdssektorn.
Uppgifter och ansvar delegeras systematiskt och en masse till personal som inte har rätt kompetens. vi har, sannolikt av överdriven besparingsiver, erhållit en sjukvård som bärs upp av sjuksköterskor med befogenheter långt bortom inkometensnivån.
Så går det som det går; mer än 3000 patienter avlider årligen till följd av vanvård och misstag inom sjukvården.
Det finns inga cyckelhjälmar i världen som råder bot på det…
Tja, är det ett solklart systemfel så är inte mer pengar lösningen.
Ang. vården ö.h.t:
Jag håller med dig om att det inte har någon betydelse huruvida det är Alliansen eller sossarna som sitter vid makten när det gäller vårdens kvalitet – för den är inte bra oavsett regim.
Ett självupplevt exempel: frugan gravid, benet svällde upp, fick väldigt ont i det. 1177 säger "åk till akuten". Första gången på akuten (dagtid) fick frugan ultraljudsundersökning av benet direkt (dvs efter 5 timmars väntetid). "Ytliga blodproppar. Harmlöst. Salva på benet" var svaret.
Efter 5 dagar, när smärtorna blivit outhärdliga blev det akuten igen. Antibiotika och blodförtunnande "just in case", och ultraljudsundersökning dagen efter. Inget.
Rinse and repeat. Först efter det tredje akutbesöket (där vi fick vänta 9 timmar) och ultraljudsundersökningen dagen efter kommer de fram till att hon hade djup ventrombos. Det tog oss alltså närmare 3 veckor och 3 akutbesök och 3 remisser från akuten till röntgen att få diagnos och därmed behandling för en potentiellt omedelbart livsfarlig åkomma!
Föregående kommentator har rätt – det rör sig om ett systemfel. Sådana kommer man inte lätt till rätta med, om alls.
Instämmer med Cornu. Jag tror inte det är kompetensnivån som är problemet. För det mesta går det bra, till och med utmärkt. Däremot kan exempelvis långa arbetspass eller dubbla skift vara en faktor som påverkar mer än man tror. Då begås fel. Management har ofta betalt för att överskatta medarbetarnas förmåga att jobba felfritt under stress och trötthet. Lean organization, känns det igen?
Anonÿm,
jag är nyfiken, hur tycker du att akutläkarna skulle ha handlagt din frus besvär?
cornu – bra skrivet. Glad påsk!
jobbar som akutläkare.
det många glömmer är att man aldrig helt kan undvika dödsfall. det är liksom det enda som är säkert när man en gång fötts nämligen att man en dag dör.
olyckor kommer alltid hända. och någon gång kommer alltid det hända som inte får hända.
(den svarta svanen?)
och människor kommer alltid vara inblandade i sjukvårdsarbetet.
vi som jobbar med det gör naturligtvis vårt bästa men en nollvision är just bara en nollvision.
den som tror sig aldrig ha en dålig dag är varmt välkommen in i jobbet och jag hoppas ni har mkt gott humör över för det är långt ifrån alla som uppför sig så artigt som man kunde hoppas.
Angående vården i Sverige. Under en lång följd av år har sjukvårdssytemet byggts upp i vårt land med principen att alla ska få lika bra eller dålig vård. Principen är enligt mitt sätt att se det felaktig. Idag avgör slumpen om du få en duktig och kompetent vårdgivare eller inte.Inom snart sagt alla andra områden i samhället kan man välja mellan ett sämre (billigare) och bättre (dyrare) alternativ,
det finns alltså en morot för tillhandahållaren av tjänsten att anstränga sig för att bli skickligare och därför kunna debitera mer.
Idag tjänar,grovt sett, en bra läkare lika mycket som en dålig sådan, dessutom har jag som patient ,som tidigare nämnts ingen möjlighet att ett val utan få hålla till godo med vad som bjuds i vården tombola. Läkaren har därför inget ekonomiskt incitament att anstränga sig, något som denne visserligen i många fall ändå gör idag.
Mängdproduktion av vård, många jourer,extrajobb
etc är det sätt på vilket läkaren ökar sin inkomst, något som landstingspolitikerna applåderar. Man glömmer då att kvaliteten sjunker då kvantiteten ökar. Ingen är ansvarig,
inte läkaren han får idag i värsta fall en erinran eller möjligen en varning från socialstyrelsen ,och kan fortsätta som förut.
Politikern har heller inget faktiskt ansvar,
denne hänvisar till läkaren. Patienten är maktlös !
Således måste ett system införas där vårdgivaren
är ansvarig för sina fel OCH belönas för hög kvalitet av den utförda tjänsten.Slutsatsenn blir att ett marknadsanpassat system, i förlängningen, måste införas i Sverige.
Det borde gå att ha dit som i New York, när nödnumret är ringt åker alltid någon ut, om luren läggs på utan något meddelande blir det polisen som åker.
Det finns säkert kreativa lösningar som får resurserna att räcka till hembesök. En kompis till mig föreslog att man vid de lättaste fallen skulle kunna ha avtal med taxibolag, de kan ge första hjälpen, ha hjärtstartare i bilen, skjutsa på folks egen bekostand om det är triviala problem och larma om det är riktigt allvarligt.
Fast i USA är ambulanserna en strikt kommersiell verksamhet. En utryckning kan debiteras 10 000 – 20 000 USD (om man inte är försäkrad och bara betalar säg 10% i självrisk), så många väljer förstås att i möjligaste mån köra själv. Tillgängligheten till ambulanser med de taxorna blir förstås mkt god.
Samtidigt bör man som du säger alltid skicka någon om samtalet bryts.
Svensk socialistisk massjukvård är ineffektiv. Vi borde skrota offentliga sektorn om inte annat än för ideologiska skäl. Palme är död liksom socialismen!
Ansvarsfriheten är skrämmande, Palme avskaffade tjänstemannaansvaret för det offentliga på 1970-talet. Vad blev bättre av att ingen behöver känna ansvar för sitt arbete?
Svenskar är hjärntvättade och röda i ryggraden, rör inte vårt sovjetsystem!
Ansvar är rätt medicin.
Ansvar…
Glöm inte att ett större hot om ansvarskrav måste balanseras av att den ansvariges större rätt att vägra ta på sig ansvaret.
Om en enskild akutläkare riskerar "allt" så har han rätt att vägra ta på sig att behandla det han inte känner sig HELT säker på, nej, inte "ta prover och undersöka", utan "där är dörren".
Och det är sällan som symptomen är helt entydiga på vad orsaken till åkomman är.
Glöm inte det när ni ropar efter större ansvarskrav.
12:34
Sosse?
Till SOS-alarm inkom 3 541 080 anrop, varav 2 021 985 var felaktiga, dvs mer än vartannat samtal 57% är felaktigt.
Ett samtal var 10:e sekund, dygnet runt året runt. Och varannan gång de lyfter på luren är det inget larmsamtal. Alltid. Hela tiden. I genomsnitt. Ibland antagligen många många många i sträck.
De som ringer falsk-samtalen borde verkligen skämmas. SKÄMMAS. Inte nog med det, de borde spåras upp och få betala kraftiga böter. Och kan de inte det ska mobilen förverkas och de övriga mobiler som falskringaren äger.
Här skulle FRA och deras gelikar kunna göra en insats genom att hjälpa till att spåra upp dessa falskringare. Äntligen ett uppdrag som är till gagn för alla parter.
Först härefter kan vi börja diskutera om utryckning ska ske på alla inkommande samtal.
P.S fakta från verksamhetsrapporten 2010
http://www.sosalarm.se/PageFiles/2416/112%20i%20Sverige%202010_110228.pdf
Den socialistiska massjukvården kan vara ytterst effektiv, om personalen på just den enheten råkar vara bra och jobba hårt. Om de inte är bra och inte jobbar hårt är det svårt att fixa problemen och få den effektiv och dessutom är det svårt att få den att ge god service.
Att få det här att funka bättre är ett intressant projekt och det är skönt att ha kompisar som har bra idéer för detta.
Myten om ineffektiviteten i vår vård vårdas ömt av allehanda galenpanneliberaler 😉
Någon med en statistisk begåvning skulle kunna få plocka fram stöd för min uppfattning att till exempel det amerikanska sjukvårdssystemet lider av en skrämmande ineffektivitet…
Det räcker väl med att titta på vad den amerikanska sjukvården kostar för att även en normalbegåvning skall inse att den inte är speciellt effektiv.
Det är ett helt riktigt påpekande att SOS Alarm säkert fungerar bra i de allra flesta fall. Dock vore det i mitt tycke bättre om en ambulans i normalfall skickades ut när det begärs. Personalen bör inte sitta och spekulera i huruvida den som ringer i själva verket är psykiskt sjuk eller har druckit för mycket. Visar sig utryckningen sedan onödig kan kostnaden sedan helt eller delvis efterdebiteras.
Utöver ovanstående vore det bra om någon alltid åkte ut till samtal som bryts.
Alltså folk som jobbar inom vården har en massa aggression som de tar ut på sina klienter. Det är vi som betalar deras lön och ja, vi är klienterna och ingenting annat. Jag vill ha ett privat 112 som vet hur man ska ha respekt för kunderna.