Får ständigt kritik för att jag är för negativ, så jag får väl komma med lite positiv beröm.
Ibland blir man positivt överraskad över den servicenivå som en del företag kan leverera. Jag kan t ex skriva mycket skit om Telia för att de river kopparkablar som i dagens pengavärde kostat miljarder att bygga, men det är inget fel på deras service. Inte längre iaf.
Som boende på landet väljer man förstås Telia som serviceleverantör såväl till fast telefoni som bredband eller mobiltelefon. Anledningen till det är inte att de nödvändigtvis är bättre, men eftersom Telia vägrar gräva ner några luftledningar så strular telefonin ibland här på landet. Inte ens när elbolaget gräver ner kablar så hänger Telia på för en billig penning, utan kvar blir stolparna och Telias trådar.
Och har man en annan leverantör än Telia så kan det vara … sådär med tiden innan Telia åtgärdar eventuella fel. Så alltså väljer man Telia.
För vilken support och service! Helt utan ironi.
Hade strul med bredbandet efter att ha uppgraderat hastigheten. Man tappade IP-paket, och förbindelsen bröts om och om igen och modemet fick ständigt förhandla fram en ny uppkoppling. Skit helt enkelt, speciellt alla omsändningar som tappade paket orsakade. Så på en söndag ringde jag Telia och behövde inte ens köa till supporten. I andra ändan satt det, trots att det var en söndag, en kompetent person som inte läste innantill enligt ett flödesschema (ni vet “har du startat om datorn/modemet/sitter sladden i osv“). Tvärt om tekniskt kompetent, förstod direkt, isolerade felet och sade “nej, så här skall det inte vara”. De skulle skicka en tekniker.
Endast två dagar senare dök det upp en tekniker, som också konstaterade “nej, så här skall det inte vara”, mumlade något om justera bärvågen. Sagt och gjort. 30 minuter senare hade vi felfritt bredband, trots luftledningar och allt.
Därför väljer man Telia. Kompetent personal i supporten, och snabbt tekniker på plats.
Det andra exemplet var när vårt vattenfilter, ett fysikaliskt järnfilter från Aquaexpert (“Göingefiltret“), började strula och inte fungerade som avsett. Filtret hade några år på nacken, men borde fungera ändå. Manualen gav ingen hjälp.
Så jag skickade ett mail till tillverkaren, angav problemet och symptom, samt filtermodell.
Några timmar senare ringde en tekniker från Aquaexpert. Ringde. Personligen. Inte något standardsvar via mail. Nej, här ringer man kunder som har problem. Eller kunder och kunder, jag hade inte ens köpt filtret, utan det var tidigare ägare. Och de hade utan att jag angett uppgifter letat upp vem det var som hade köpt filtret, och när, baserat på min bostadsaddress, och kunde ange modell och allt.
För att göra en lång historia kort, så sade teknikern att “antagligen har silverböjen satt igen”. Han fortsatte med att de tagit fram en bättre manual sedan filtret inköptes, och den skickade han till mig. I den framgick tydligt hur man åtgärdade problemet, vilket jag också gjorde. Allt som krävdes var en skiftnyckel och något att göra rent med…
För detta fick de inte ett öre, utan gratis telefonsupport gav Aquaexpert på ett över 10 år gammalt filter utan att jag ens var kund till dem…
Det kallar jag bra service.
Och nej, vare sig jag eller någon till mig närstående har fått någon som helst ersättning för att jag skrev ovanstående inlägg. Nu skall jag fortsätta vara negativ, putt, putt.
11 kommentarer
Det finns bra företag där ute =)
Telia och bra service? Kan inte vara samma Telia med fullständigt inkompetent personal och som systematiskt skickar ut felaktiga fakturor som jag blivit utsatt för.
Att ringa till support är vanligtvis som rysk roulette. Jag minns när jag skulle flytta mitt comhem bredband och fick all hjälp jag behövde, bortsett från det enkla att dom istället för att flytta abonnemanget sa upp det åt mig 🙂
Bra support är en enorm konkurrensfördel. Ofta är det den enda kontakten vi har med vissa företag, och gör man bort sig där då tappar man kunder – för oss som kan välja alltså.
Själv vill ha framhålla Ownit som en av de bättre internetoperatörerna. Det är ett lite mer teknikorienterat företag som främst riktar sig till bostadsrättsföreningar, fastighetsägare etc. Deras service påminner om den du beskriver ovan.
När det är tekniker som inte drivs av ekonomer så blir det tekniska huvudsaken.
Vi hade länge en väl fungerande industri som drevs av tekniker. Nu har dessa ersatts av ekonomer och jurister.
Man kan säga så här om telia. Antingen kommer man fram till någon som har koll på sakerna. Då är det lugnt. Annars kommer man fram till en säljare på supporten ?! då är det bara att lägga på och ringa igen och hoppas på mer tur.
Hurra! Det är en av de saker som jag brukar sakna när jag läser bloggar, beskrivning av saker som fungerat.
Om ni viste hur komplicerat telenätet är skulle ni vara förundrade hur bra det fungerar.
Jämför med hur lång tid det tar att få en mobil reparerad?
Telia (jag vet att hejdukarna kallas skanova) driver tekniken som skickar ut beställningar av reparation. Gissa varför konkurrenterna får ut beställning på rep senare. Ofta samma gubbar som repar för alla bolag men de får beställningarna i sina datorer enligt någon fin algoritm…..
Jag tycker det är bra med någon som tar upp de negativa sakerna i vår värld. I Sverige är alla överdrivet positiva, och blundar för möjliga faror och felaktigheter i världen. Såna som Cornu behövs för att varna om allt det negativa som händer och kan hända i framtiden.
Hej.
Jag heter Jonas och jobbar på Telia kundservice.
Jag hittade din blogg och såg dom fina orden du hade skrivit kring din kontakt med oss.
Det värmer mitt Telia hjärta att du är så nöjd med vår kompetens och service.
Ha en fortsatt trevlig dag och en trevlig helg, vill också passa på att önska dig en riktigt trevlig Jul!
Med vänlig hälsning
Jonas Colbro
Telia Kundservice