Tänkte fortsätta med att studera oljeförbrukningen för de 50 största förbrukarna.
I en kommentar till gårdagens inlägg om oljeförbrukning per capita fick vi möjligen en bra förklaring till att Nederländerna och Singapore sticker ut. Dessa är knutpunkter för den internationella sjöfarten, och i ländernas oljeförbrukning ingår alltså bl a bunkerolja för sjöfarten. Och alla sjöfartens transporter till respektive land är inte varor som landet är konsument av, så det slår lite fel.
Samtidigt skall man betänka att USA antagligen har med åtminstone hälften av sjötransporterna till landet i den egna oljeförbrukningen. Avstånden till USA är generellt sådana att skepp behöver tankas innan de vänder tillbaka igen, medan man t ex kan besöka Sverige utan att behöva tanka innan man återvänder till Rotterdam igen. Men någon expert på sjöfart kan säkert fylla i här.
Vad som var tydligt igår var att oljekonsumtion per capita varierar rejält, och beror förstås på levnadsstandarden. Vad vi däremot vet är att det finns en stenhård korrelation mellan olja till transporter och BNP, exempelvis i USA eller Sverige.
Så frågan är hur det ser ut för olika ekonomier, och hur effektivt de nyttjar oljan. Vi tar ett nytt besök hos världens femtio största konsumenter av olja.
Snittpriset på oljan år 2009 var ca 62 USD.
Ett fat olja om 62 USD lyckades Schweiz omvandla till 4 982 USD i BNP, medan i andra änden lyckades Irak bara prestera 263 USD i BNP per fat olja man konsumerade i landet. Saudi-Arabien klarade av att generera 463 USD i BNP för varje fat olja man eldade upp. Tittar man på exportoljan så ser man att dessa länder knappt lyckats skapa någon ekonomi utanför oljan.
Sverige gillar ju att slå sig för bröstet som så himla jättebäst. Men det är vi inte.
Länder som Frankrike, Österrike, Italien, Tyskland och Storbritannien har oljeeffektiviserat sin ekonomi mer än vad vi har. Och kom ihåg att Frankrike likt vi också har kärnkraft och vattenkraft som dominerande inslag i sin energimix. Trots alla protesterande bönder och allmänn civil olydnad i landet, som också har andra problem, så har fransmännen alltså lyckats utveckla sin ekonomi mot mer BNP per eldat fat olja.
Vi har alltså fortfarande en bit kvar att gå.
Nu är hävstången på oljan en förbannelse i det tysta. Med korrelationen 0.95-0.98 mellan oljekonsumtion och BNP, så minskar förstås BNP med 10% om oljeförbrukningen minskar med 10%, eller något sådant. Procentuellt är alla länder lika sårbara.
Men om man istället tittar i absoluta tal, så kommer 100 000 fat olja i mindre leveranser slå värre mot en ekonomi som Sverige, än t ex jämfört med Argentina eller många andra av ekonomierna i mitten ovan. Detta är förstås något förenklat. I vissa länder, t ex Schweiz, så kanske banksystemen inte drar så mycket olja även om insättningarna och transaktionerna minskar när andra länders ekonomier faller tillsammans med oljeförbrukningen efter peak oil.
Återkommer med motsvarande data för samtliga OECD-länder, vilket kanske kan vara lite mer relevant eftersom en del länder, som t ex våra nordiska grannar saknas från listan ovan då de inte kvalar in bland de 50 största oljekonsumenterna.
8 kommentarer
Ingår gas i din betraktelse ovan?
Men nyckeln i din diskussion kring bnps känslighet av olja är ju att du känner korrelationen mellan dessa. Har du någon bra grund för denna?
Se länkarna "USA" respektive "Sverige" ovan. Finns också studier, detta är inget kontroversiellt alls.
vi svennar bor ju på nordpolen och behöver värma för att inte duka under. kontinenten behöver inte samma energi på det viset… kan vara därför vi ligger lite sämre till oxå…
Inte så konstigt när det i Stockholms innerstad knappt uppmanar sina invånare att källsortera sina sopor. Obefogat långt avstånd till kärlen är min ursäkt. Dessförinnan flytten till innerstan sorterade jag allt utom matrester. Alltid nåt.
Tack för ett bra inlägg.
Man undrar ju hur tabellen skulle förändras med stigande oljepriser? Dvs någon slags känslighetsanalys.
I europa så kan ju lastbilstransporter flyttas över till tåg när dieseln blir för dyr. Tåg som till stor del drivs av vatten- och kärnkrafts-el.
I USA och många andra länder så drivs tågen också med diesel, man får då automatiskt en mer ökande transportkostnad.
Detta borde möblera om ordningen i ovanstående lista då oljan blir dyrare.
Det relevanta måttet att titta på borde vara
BNP/förbrukad energienhet
Då får du ett rättvisande mått på hur energiberoende landets BNP är.
Verkar motsägelsefullt att tex. England skulle vara "effektivare" än Sverige med tanke på att 90% av deras energiförbrukning kommer från fossil energi.
Vad som är märkligt är Islands höga siffra, trots deras omskrutna varma källor. Måste vara deras helt vansinniga bilberoende.
Men vad kommer Luxemburgs oljeförbrukning från?